Jump to content
IGNORERAD

Ansvar för thai barn vid separation


Fundurose

Recommended Posts

Fundurose

Sitter inte själv i båten men har hamnat mitt i som bekant där ett par separerat och thai kvinnan flyttat tillbaka till Thailand med barnet.

Bara spontant verkar kostnaden för ett thai barn, tex förskola, skola, gymnasium, universitet vara betydligt högre än ett vanligt underhåll som man här i Sverige betalar. Betalar själv 1257kr/månad om jag minns rätt för svenskt barn.

Det är väldigt synd om kvinnan och barnet som måste tjafsa om underhåll konstant med den svenske mannen.

Skriva avtal, barnet 3-6 år X baht, 7-15 år x baht, 16-18 år x baht, om universitet x baht ?

Dela lika men den svenske mannen borde kanske betala 2/3 med sin bättre betalningsförmåga?

Hur har andra gjort, måste finnas fler i liknande situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    18

  • Herr Chang

    13

  • GammalDansken

    7

  • Tommy

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest Nobody

1257:- i Sverige är om båda föräldrarna har samma förutsättningar. Själv betalade jag 3000 i månaden för min dotter tom att hon blev 21. Av någon anledning så gäller 21, den gamla myndighetsåldern om de studerar.

Jag tycker att din kompis ska betala vad han har råd med för han vill väl att dottern ska ha det så bra som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand och Sverige har inga avtal om underhållstöd.

Egentligen kan alltså damen inte kräva ett öre eftersom hon tagit barnet och flyttat till Thailand.

Men fadern vill givetvis göra sitt bästa för barnet och då betalar man.

Men hur mycket är en fråga som bara han och mamman kan komma överens om.

Att skriva någon form av avtal tror jag inte ett dug på. skulle hon driva det i Svensk domstol om han inte betalat?

Nä det är helt och hållet upp till föräldrarna att komma överens.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på vilka summor det gäller med. Om hon kräver att han skickar ner 30 000bath per månad och vägrar jobba tex skulle jag med vara lite seg med att skicka ner pengar.. Det finns ju alla varianter på detta och beror ju helt på vilka som är inblandade för att man skall kunna kommentera.

Personligen skulle jag ta reda på vad skolan kostar sen betala lämpligt utifrån det.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Sitter inte själv i båten men har hamnat mitt i som bekant där ett par separerat och thai kvinnan flyttat tillbaka till Thailand med barnet.

Bara spontant verkar kostnaden för ett thai barn, tex förskola, skola, gymnasium, universitet vara betydligt högre än ett vanligt underhåll som man här i Sverige betalar. Betalar själv 1257kr/månad om jag minns rätt för svenskt barn.

Det är väldigt synd om kvinnan och barnet som måste tjafsa om underhåll konstant med den svenske mannen.

Skriva avtal, barnet 3-6 år X baht, 7-15 år x baht, 16-18 år x baht, om universitet x baht ?

Dela lika men den svenske mannen borde kanske betala 2/3 med sin bättre betalningsförmåga?

Hur har andra gjort, måste finnas fler i liknande situation?

Det KANSKE! är så att pappan genomskådat att mamman inte jobbar och inte drar in ett öre.

-Bara sitter och slappar dagarna igenom, med släkt och vänner.

Vilket tyvärr är mycket vanligt, när det finns en farang som

kan skicka ner pengar.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Det KANSKE! är så att pappan genomskådat att mamman inte jobbar och inte drar in ett öre.

-Bara sitter och slappar dagarna igenom, med släkt och vänner.

Vilket tyvärr är mycket vanligt, när det finns en farang som

kan skicka ner pengar.

U-C

I detta fallet jobbar mamman men lönen räcker inte till för alla utgifter såsom skolgång.

Vad kostar tex skolgången i Thailand på ett ungefär vid olika åldrar?

Kostnaden för skolgång ökar allt eftersom ju äldre barnet blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fallet jobbar mamman men lönen räcker inte till för alla utgifter såsom skolgång.

Vad kostar tex skolgången i Thailand på ett ungefär vid olika åldrar?

Kostnaden för skolgång ökar allt eftersom ju äldre barnet blir.

Mycket svårt att svara på, allt från gratis till 400.000 per år har jag hört, finns säkert dyrare också...

Frugan betalade 17.000/termin på en rätt bra thailändsk privatskola i Bkk, för "ettan "i grundskolan åt sin dotter sen tillkom skoluniform och böcker har jag för mig.

Visst är det trist när barnet används som redskap melln bråkande föräldrar...

Men det kan ju vara så att Pappan vill ha barnet i Sverige och därför inte är så sugen på att sända ner för mycket stålar, medan mamman hellre bor i Thailand.

Jag har sett ett sånt exempel på lite håll.

Jag vet ingenting om det fall Fundrose beskriver här.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Terminen i Thailand började igår, så här är dagens priser för privatskola i Phe. 8900 bath för skola och böcker för terminen, tilkommer skolbuss med ca 480 pr månad och ca 200 för mat och mjölk pr månad. Det vanliga är att sonen får 20 bath pr dag att handla i kioskerna utanför skolan.

"vår" son är 11 år.

Extraundervisning i engelska 3 x 1 timme pr vecka, 1900 bath för 3 månader, enbart farang lärare.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Valmöjligheter är så stora så det är svårt att säga hur mycket det skulle kosta för skolgången.

Som mamma skulle jag tro att hon kommer att ta hand om sitt/sina barn oavsett om hon får pengar från sin före detta eller inte.

Men som pappa så tror jag också att man vill att ens barn ska ha det så bra som möjligt, om man har möjlighet att göra det.

Vad som än händer så tänk på barnets bästa och inte dra in dem i vuxnas konflikter. (Försöker intala mig själv också).

Mina föräldrar skilde sig när jag var liten. Men de hade aldrig sagt något illa om den andra för oss barnen.

Det ger tummen upp för dem.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

I detta fallet jobbar mamman men lönen räcker inte till för alla utgifter såsom skolgång.

Med risk för att låta lite "synisk" så kan man ju undra varför hon flyttade tillbaka till Thailand när hon inte är kapabel att försörja sig och barnet?

En hämnd efter en uppslitande skillsmässa eller va då?

Sedan kan man ju undra hur fadern är funtad som finner sig i att hans eget barn

förs iväg till andra sidan jordklotet, och att modern sedan förväntar sig att Karln ska pröjsa för hans unge som han inte kan träffa och uppfostra?

Märklig det hela - nästan lite "troll" över situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta lite "synisk" så kan man ju undra varför hon flyttade tillbaka till Thailand när hon inte är kapabel att försörja sig och barnet?

En hämnd efter en uppslitande skillsmässa eller va då?

Sedan kan man ju undra hur fadern är funtad som finner sig i att hans eget barn

förs iväg till andra sidan jordklotet, och att modern sedan förväntar sig att Karln ska pröjsa för hans unge som han inte kan träffa och uppfostra?

Märklig det hela - nästan lite "troll" över situationen.

För att ge lite mer info har mannen skaffat sig en ny thai kvinna och väntar barn med sin tredje kvinna.

Varför paret bröt upp kan man bara fundera på...

Mannen bryr sig inget/lite om sitt barn i Thailand, därav mitt inlägg.

I min lilla värld är detta helt förkastligt att inte ta ansvar för sina barn man satt i världen.

Barnet ska ha en bra utbildning, det är det minsta man kan kräva, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man skall nog tänka över en och två gånger vem man skaffar barn med gäller både man som kvinna.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta lite "synisk" så kan man ju undra varför hon flyttade tillbaka till Thailand när hon inte är kapabel att försörja sig och barnet?

En hämnd efter en uppslitande skillsmässa eller va då?

Sedan kan man ju undra hur fadern är funtad som finner sig i att hans eget barn

förs iväg till andra sidan jordklotet, och att modern sedan förväntar sig att Karln ska pröjsa för hans unge som han inte kan träffa och uppfostra?

Märklig det hela - nästan lite "troll" över situationen.

Det är bara ett antagande att hon inte är kapabel att försörja och barnet...

Där har jag ingen kommentar.

Men jag kan förstå henne.

Hon växte upp i Thailand och kunde tydligen försörja sig - varför ska hon inte kunna göra det nu, tänker hon kanske.

Här är hon helt ensam med barnet/barnen i en för henne mindre van miljö.

Hur stor chans är det för henne att kunna "försörja" sig genom arbete med tanke på barnpassning, vård av sjukt barn och möjligheter till arbete som passa en ensamstående mamma.

Har han en ny kvinna och väntar barn kan hon kanske inte förvänta sig så mycket hjälp från honom.

Vi thailändska tjejer här brukar småklaga lite att det är tufft att ta hand om barn här i Sverige.

Men här helt själv.

I våra byar har vi större möjligheter till "andrum". Men känner sig inte helt så ensam.

Det finns alltid någon som kan avlasta en när det behövs - bara en liten stund.

:::

Det finns gott om exempel med ensamstående thailändska mammor som har tagit hand om barnen själv efter separationen.

För henne är det kanske inte konstigt att klara det själv som många andra kvinnor.

Skillnaden är bara att det är en farangpappa istället för en thai pappa.

Hon kanske fortfarande ha den inställningen i blodet.

:::

Jag var själv mycket förvånad att hon fick ta med sig barnet/barnen till Thailand.

Har bara sett fall då det är som "självklart" att kvinnan måste stanna kvar här på grund av att hon har fått barn med en svensk pappa.

Frågan är "självklart", ur vems synpunkt...

:::

Hoppas det löser sig på bästa sätt för barnets/barnens skull.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Finns det inte regler om att om ena föräldern ensam tar ett barn utomlands måste det finnas skriftligt intyg från den andra föräldern att det är OK?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Har hon ensam vårdnad så får hon flytta vart hon vill, men har de gemensam eller delad vårdnad så krävs bådas medgivande

"förenklat" FINNS SÄKERT MYCKET ATT TILLÄGGA

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tycker det är helt självklart att han ska betala så mycket han har råd med. Om han verkligen bara har 1,000 SEK i månaden att bidra med så får väl det vara OK men kan han avvara 20,000 SEK i månaden (vilket det blir med riktigt bra skola, fritidsaktiviteter, forsäkring, mat, kläder etc) så ska han gora det, helt ointressant om ex-frugan ligger i hängmattan hela dagen eller inte. Det är ju trots allt hans barn så att han inte har någon juridisk skyldighet att betala borde vara ointressant, hans moraliska skyldighet är ju inte borta. Tror han att mamman slosar bort pengarna så får han väl ordna betalning mot kvitton eller någon liknande losning.

Någon skrev att man overlever på 5,000 Baht i månaden och det gor man givetvis men personligen vill jag att mitt barn ska leva, inte bara overleva dag for dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag tycker det är helt självklart att han ska betala så mycket han har råd med. Om han verkligen bara har 1,000 SEK i månaden att bidra med så får väl det vara OK men kan han avvara 20,000 SEK i månaden (vilket det blir med riktigt bra skola, fritidsaktiviteter, forsäkring, mat, kläder etc) så ska han gora det, helt ointressant om ex-frugan ligger i hängmattan hela dagen eller inte. Det är ju trots allt hans barn så att han inte har någon juridisk skyldighet att betala borde vara ointressant, hans moraliska skyldighet är ju inte borta. Tror han att mamman slosar bort pengarna så får han väl ordna betalning mot kvitton eller någon liknande losning.

Någon skrev att man overlever på 5,000 Baht i månaden och det gor man givetvis men personligen vill jag att mitt barn ska leva, inte bara overleva dag for dag.

Det tycker jag inte är självklart.

På vilket sätt gynnar det honom?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Det tycker jag inte är självklart.

På vilket sätt gynnar det honom?

Herr Chang har talat.

Om man har valt att skaffa barn så är man väl ansvarig for det barnet? I Sverige finns ju sociala skyddsnät som (oftast) hjälper de som inte klarar sig själva men i Thailand finns inte den hjälpen. Skulle du vilja leva med vetskapen att ditt barn sitter i en bambuhydda utan riktig skolgång? For mig, och forhoppningsvis de flesta foräldrar, är inte det ett alternativ.

"Gynnar honom"...?

Edit: Nu utgick jag från att det var deras gemensamma barn som han är biologisk far till. Om det enbart var hennes barn vore jag nog lite mer restriktiv med pengarna och hur mycket jag skickade skulle bero på hur länge jag varit styvfar och ett antal andra faktorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej förutom de moraliska aspekterna så finns det väl inget som tvingar mannen att betala en spänn?

Underhåll är för barn som bor i Sverige.

Det är lätt att sitta här och fördömma mannen, men vi har bara andrahandsinfo från en av sidorna, dessutom väldigt lite info.

Hur mycket betalar han? Varför separerade dom, drog hon t Thailand med barnet mot mannens önskan?

Kan han avvara några slantar, den nya damen och väntade barnet kostar väl också?

Det finns som ni vet inga krav alls på en man för att han skall få lov att avla ett barn :rtfm: , förutom att han skall vara fertil då.

I detta fallet gör han som han vill, vad vi än tycker

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Risken är väl om man skickar 20.000:- att barnet får 500 spänn och modern shoppar för 19.500:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Nej förutom de moraliska aspekterna så finns det väl inget som tvingar mannen att betala en spänn?

Underhåll är för barn som bor i Sverige.

Det är lätt att sitta här och fördömma mannen, men vi har bara andrahandsinfo från en av sidorna, dessutom väldigt lite info.

Hur mycket betalar han? Varför separerade dom, drog hon t Thailand med barnet mot mannens önskan?

Kan han avvara några slantar, den nya damen och väntade barnet kostar väl också?

Det finns som ni vet inga krav alls på en man för att han skall få lov att avla ett barn rtfm.gif , förutom att han skall vara fertil då.

I detta fallet gör han som han vill, vad vi än tycker

MVH Tommy

Som jag skrev innan har man inget juridiskt ansvar men ett moraliskt.

Jag tycker det är ointressant varfor de separerade och om hon drog till Thailands mot mannens onskan, det är sitt barn han ska hjälpa efter bästa formåga, inte sin ex-fru. Litar han inte på att ex-frun ska använda pengarna på ett vettigt sätt kan han ju betala exempelvis skolavgiften direkt utan att skicka pengar till henne. Han borde dessutom givetvis inte sätta nya barn till världen ifall han inte har råd med de han redan har, tämligen fundamentalt tycker jag. Vet man inte om man vill ha barn eller har råd med dem så finns det ett antal enkla sätt att ha sex utan att det blir några.

Jag är klart forvånad att du, som jag uppfattat som ganska hoger politiskt sett, tycker att man inte kan ställa några krav på en man som skaffar barn. Jag är medveten om att det juridiskt ställs väldigt få krav men att man ska ha råd med barnet och bryr sig om det tycker jag är absoluta minimum.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Som jag skrev innan har man inget juridiskt ansvar men ett moraliskt.

Jag tycker det är ointressant varfor de separerade och om hon drog till Thailands mot mannens onskan, det är sitt barn han ska hjälpa efter bästa formåga, inte sin ex-fru. Litar han inte på att ex-frun ska använda pengarna på ett vettigt sätt kan han ju betala exempelvis skolavgiften direkt utan att skicka pengar till henne. Han borde dessutom givetvis inte sätta nya barn till världen ifall han inte har råd med de han redan har, tämligen fundamentalt tycker jag. Vet man inte om man vill ha barn eller har råd med dem så finns det ett antal enkla sätt att ha sex utan att det blir några.

Jag är klart forvånad att du, som jag uppfattat som ganska hoger politiskt sett, tycker att man inte kan ställa några krav på en man som skaffar barn. Jag är medveten om att det juridiskt ställs väldigt få krav men att man ska ha råd med barnet och bryr sig om det tycker jag är absoluta minimum.

Ja, kan man ordna det enkelt med att betala skola etc. från Sverige så skulle det vara bra.

Hjälp till barnet...Ja

Hjälpa modern...Hon är vuxen och kan klara sig själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Atom, självklart borde fadern hjälpa sitt egna barn ekonomiskt så mycket det bara är möjligt. För mig personligen skulle det kännas främmande att lämna mina egna barn till 100% i någon annans vård, att låta dom föras dit jag inte har möjlighet att träffa dom samt att sedan även strunta i hur deras möjligheter under uppväxten blir. Finns inte på min världskarta, oavsett om jag hade andra barn med två kvinnor till. Och detsamma tror jag gäller dom allra flesta föräldrar.

Denna pappa har ju uppenbarligen redan begått dom två första felen, lämnat bort vårdnaden samt låtit barnet flytta dit han inte längre kan träffa det så han verkar ju inte direkt vara av det ansvarstagande slaget.

Att han dessutom inte vill se till att barnet får bättre förutsättningar än vad barn till ensamstående mammor i Thailand generellt har är ju djupt tragiskt.. för barnet.

Självklart borde han, som Fundurose skriver, åtminstone se till att barnet får en så bra utbildning som hans ekonomi tillåter. Och utöver utbildning finns det förstås många andra behov ett barn har och till det borde han givetvis också hjälpa till att betala. Är han rädd att den ekonomiska hjälpen till barnet spiller över på dom som faktiskt tar hand om hans barn så får han väl se till att betala omkostnaderna via andra kanaler än just dessa.

Tycker alltså, precis som Atom, att det inte finns någon egentlig övre gräns, han får helt enkelt ge den ekonomiska hjälp han klarar av. Har man inte råd så ska man absolut inte sätta fler barn till världen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...