Jump to content
IGNORERAD

Ansvar för thai barn vid separation


Fundurose

Recommended Posts

Menar bara att han inte kan tvingas, inte att han inte bör betala.

Jag själv skulle betala så mycket som behövdes om frugan och jag separerade, om inte barnen stannade med mig förstås, då skulle jag vilja att hon betalade.

Sen skulle det ju kunna bli som med frugan och hennes ex, att hon får fullvårdnad men att vi ändå delar på utgifter och uppfostran...

Det finns dock inget som förhindrar en skitstövel att skaffa barn, och jag känner inte till nån av personerna som diskuteras.

Edit, frugan har fullvårdnad om sin första dotter, men just nu bor hon hos farsan sin.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    18

  • Herr Chang

    13

  • GammalDansken

    7

  • Tommy

    7

Mest aktiva i denna tråd

UDON-CHARLIE

Risken är väl om man skickar 20.000:- att barnet får 500 spänn och modern shoppar för 19.500:-.

Om det är så i detta fallet?

Så kan man ju lungt säga, det är inte första gången det händer.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hur räknar du då?

En riktigt bra internationell skola inklusive mat, skolskjuts, utflykter etc går på nästan 1 miljon Baht om året, där har du 20,000 SEK i månaden redan och då har jag inte borjat räkna på mat, boende, forsäkringar mm.

Nu hävdar jag inte att man måste välja den bästa skolan eller att man måste betala 20,000 SEK i månaden utan bara att man bor betala efter bästa formåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt bra internationell skola inklusive mat, skolskjuts, utflykter etc går på nästan 1 miljon Baht om året, där har du 20,000 SEK i månaden redan och då har jag inte borjat räkna på mat, boende, forsäkringar mm.

Nu hävdar jag inte att man måste välja den bästa skolan eller att man måste betala 20,000 SEK i månaden utan bara att man bor betala efter bästa formåga.

Den "bästa" Internationella skolan här på Phuket kostar 400 000 Baht per år!

Men den skola jag kommer att välja här till min son är tillräckligt bra (min svärmor är lärarinna här på Phuket och har en del insyn) även den är privat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man karl nog att tillverka ett barn så bör man vara karl nog att se till att barnet får det bra oxå.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Är man karl nog att tillverka ett barn så bör man vara karl nog att se till att barnet får det bra oxå.Mvh Måne

Självklart ska man göra det!

-Men man får vara på sin vakt, och se till att inte

bli utnyttjad som farang.

-Inte alla, men många i Los, arbetar helst inte,

om en farang skickar stålar.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man göra det!

-Men man får vara på sin vakt, och se till att inte

bli utnyttjad som farang.

-Inte alla, men många i Los, arbetar helst inte,

om en farang skickar stålar.

U-C

Tur man inte bor & håller till där många av er andra håller till, här på Phuket jobbas det och slits dagarna i ända (förutom jag då), kanske därför de är Thailands rikaste provins!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man karl nog att tillverka ett barn så bör man vara karl nog att se till att barnet får det bra oxå.Mvh Måne

Håller med om detta, och JAG tycker att man skall ta hand om sina barn.

Vad jag tycker påverkar knappast fakta.

Även en svinpäls kan få ungar, hur många Thai-damer känner ni till som dumpats av sina makar för att sörja för barnen på egen hand?

Det som de flesta av oss upplever som moraliskt riktigt påverkar inte verkligheten vi lever i

Men vem kan tvinga mannen som Fundrose beskriver?

Vet att det finns Thaidamer som försökt få hjälp på Ambassaden i Bkk, med faderskaps papper och annan dokumentation, svaret som Ambassaden ger är att de inte kan hjälpa till, för det är inte styrt av några lagar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tur man inte bor & håller till där många av er andra håller till, här på Phuket jobbas det och slits dagarna i ända (förutom jag då), kanske därför de är Thailands rikaste provins!

Det är därför det är den rikaste provinsen.

Undrar hur dom upptäckt att arbete skapar pengar när "övriga" Thailand inte har gjort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför det är den rikaste provinsen.

Undrar hur dom upptäckt att arbete skapar pengar när "övriga" Thailand inte har gjort det?

Vet inte men vill tillägga att jag känner Thailändare som bor i Sverige som kommer från andra provinser än Phuket som är mycket flitiga på att arbeta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det tycker jag inte är självklart.

På vilket sätt gynnar det honom?

Herr Chang har talat.

Tror de allra flesta foraldrar tycker att det kanns sjalvklart att i nastan alla lagen gora det som star i ens makt for att skapa basta mojliga forutsattningar for sitt barn. Detta oavsett om det galler deras halsa, skola eller generella valmaende.

Tror valdigt fa staller sig fragan huruvida detta gynnar en sjalv eller ej - gor du alltid bara saker som gynnar din individ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Han borde dessutom givetvis inte sätta nya barn till världen ifall han inte har råd med de han redan har, tämligen fundamentalt tycker jag. Vet man inte om man vill ha barn eller har råd med dem så finns det ett antal enkla sätt att ha sex utan att det blir några.

Jag håller med "Atom" om att man som kille bör vara lite försiktig och medveten om att SEX

faktiskt har den egenheten att det kan leda till både befruktning och barn.

Mannen och kvinnan har dock ett lika stort ansvar att skydda sig mot oönskade graviditeter tycker jag, och som kille bör man heller inte blint lita på att kvinnan tar sina piller som hon säger sig göra.

Kådis ju ett sätt – ett annat är att helt låta bli och eventuellt lösa behovet på ”egen hand”.

Lösningen är möjligen på väg för de killar som vill göka men inte vill betala för några efterföljande ungar.

Snart ska man nämligen kunna "vibrera" sig barnlös om man inte vill få några "oönskade" ungar att sörja för.

"En välriktad dos ultraljud och mannen blir infertil i ett halvår.

Nu finansierar Bill Gates fortsatta tester av den nya preventivmetoden."

http://www.affarsvarlden.se/hem/graddfilen/article777759.ece

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att jag har kapat kanalerna,att utsättas för vibrationer kan ju sluta väldigt bra :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Tror de allra flesta foraldrar tycker att det kanns sjalvklart att i nastan alla lagen gora det som star i ens makt for att skapa basta mojliga forutsattningar for sitt barn. Detta oavsett om det galler deras halsa, skola eller generella valmaende.

Tror valdigt fa staller sig fragan huruvida detta gynnar en sjalv eller ej - gor du alltid bara saker som gynnar din individ?

Svar ja. Och det gör alltid alla egentligen. Man må linda in det i snyftare om att man vill andra väl, men det är faktiskt fråga om att man då själv mår bra av att hjälpa andra.

Människan är i grund och botten egoistisk, även om många inte vill inse det.

För att förtydliga, begreppet altruism tror jag inte på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Svar ja. Och det gör alltid alla egentligen. Man må linda in det i snyftare om att man vill andra väl, men det är faktiskt fråga om att man då själv mår bra av att hjälpa andra.

Människan är i grund och botten egoistisk, även om många inte vill inse det.

För att förtydliga, begreppet altruism tror jag inte på.

Herr Chang har talat.

Krasst javisst - men samtidigt sant i de allra flesta fall.

Vem vill vara snäll och hygglig om man i längden inte får något tillbaka?

Bit inte den hand som föder dig brukar det heta.

Och bara en dåre fortsätter efter det att handen har blivit sargad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de allra flesta foraldrar tycker att det kanns sjalvklart att i nastan alla lagen gora det som star i ens makt for att skapa basta mojliga forutsattningar for sitt barn. Detta oavsett om det galler deras halsa, skola eller generella valmaende.

Visst har du rätt, men inte Alla.

Det finns föräldrar som gör mycket värre saker mot sina barn, än att bara strunta i att betala för dem...

Ganska meningslöst att utveckla mer än så.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur många barn har Herr Chang satt till världen och kan reflektera över.?

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

och hur många barn har Herr Chang satt till världen och kan reflektera över.?

/Enis

Det är sant att jag inte producerat några barn. Hittills ;)

Men är jag då diskvalificerad att reflektera över hur man hanterar besvärliga vårdnadsfrågor? Opåverkad av diverse genetiska mekanismer som skriker "ta hand om barnet"?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Svar ja. Och det gör alltid alla egentligen. Man må linda in det i snyftare om att man vill andra väl, men det är faktiskt fråga om att man då själv mår bra av att hjälpa andra.

Människan är i grund och botten egoistisk, även om många inte vill inse det.

För att förtydliga, begreppet altruism tror jag inte på.

Herr Chang har talat.

Javisst ar det sa - om man vill dra det till ett filosofiskt absurdum som inte har direkt inverkan pa faktiska handlingar. Du kan aven argumentera att den fria viljan egentligen inte existerar eftersom alla dina erfarenhet, upplevelser, etc. fram tills idag predeterminerar vilket beslut du kommer ta i en specifik situation osv..

Poangen ar att jag kan gora nagot for nagon annan for att jag mar battre av det. Visst ar det egoistiskt av mig att inte vilja se mig sjalv som en sjalvupptagen egosist. Knappast ett konstigt resonemang och din invandning anvands i Filosofi A kursboken som anvands for ak 1 pa gymnasiet - dock sa forandrar det dock inte slutsatsen.

De val som gors sker mer eller mindre automatiskt for olika individer. Jag behover inte i dagslaget fraga mig sjalv vad jag personligen kan vinna pa att ge min dotter de basta forutsattningarna. Jag har redan tagit det beslutet mer eller mindre medvetet och det skall kravas en hel del for att omvardera det - jag har beslutat mig for att alska min dotter forutsattningslost och jag har beslutat mig for att bete mig sa altruistiskt som mojligt gentemot henne. En gang ett aktiv val som numera har blivit transformerat till ryggradsbeteende, kanslor och reptilhjarnefunktioner.

Visst har S-N ratt att man kan/bor omvardera om man inte far nagonting tillbaka men det ar knappast startpunkten utan forst nar man gatt pa en eller flera minor.

Tror absolut att olika individer ar mer eller mindre sjalvupptagna och egocentriska. Vagar pasta att bli foralder forandrad detta for min del - inte lite utan en fundamental och livsomvandlande forandring. Jag ar en bra bit mindre sjalvcentrerad idag an tidigare om inte annat. Altruism i sin renaste definition kanske inte existerar men motsatsen till sjalvisk och sjalvupptagen gor det iaf.

Sa den omformulerade slutsatsen blir - Jag tror att det kravs en mkt sjalvupptagen individ for att initialt stalla sig fragan vad man sjalv kan tjana pa att emotionellt och ekonomiskt investera i sitt eget barn.

Jag tror precis som jag tror Enis antyder att ditt resonemang skulle vara aningen annorlunda med en eller flera illbattingar hemma. Samtidigt sa har Tommy sjalvklart ratt i att inte detta inte galler alla foraldrar och det finns de som absolut aldrig borde skaffat barn i forsta laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Herr Chang,

helt säker kan du nog inte vara ang om du har satt barn till världen eller ej.

Det finns många som i efterskott har blivit "överraskade" när de har

fått det berättat att de faktiskt är far till någon unge på byggda.

Jag hade en gång i tiden en "fling" med en kompis maid i Thailand.

Hans fru anade något och gav damen genast sparken och körde iväg henne från Pattaya

med bilen och dumpade sedan av henne någonstans i Bkk. Har ingen aning om vart?

Med oro och kalla kårar har jag ibland undrat om det blev något resultat av vårt kuttra sju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krasst javisst - men samtidigt sant i de allra flesta fall.

Vem vill vara snäll och hygglig om man i längden inte får något tillbaka?

Bit inte den hand som föder dig brukar det heta.

Och bara en dåre fortsätter efter det att handen har blivit sargad.

Jag skänker (tex) gärna pengar till behövande utan att vilja få nåt tillbaks men som Herr Chang skriver så mår jag bra av detta och känner mig speciell och givmild så visst är det för mitt egos skull (oxå) :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Poangen ar att jag kan gora nagot for nagon annan for att jag mar battre av det.

"För att må bättre" Det är där man "tjänar" på det - man mår alltså bättre av det,

men inte på bekostnad av den andre, vilket är bra.

- jag har beslutat mig for att alska min dotter forutsattningslost och jag har beslutat mig for att bete mig sa altruistiskt som mojligt gentemot henne. En gang ett aktiv val som numera har blivit transformerat till ryggradsbeteende, kanslor och reptilhjarnefunktioner.

Själv har jag mycket starka band till min egen son, vilket i och för sig kan kallas "kärlek",

men det är en graderad skala av kärlek.

Den kan både öka och minska beroende på hur jag och min son

uppträder mot varandra. Det har jag försökt att pränta in i min son.

Förutsättningslös och kravlös "kärlek" kan man få av en hund,

men bland människor får man oftast den kärlek och omtanke som man själv har förmåga att ge andra.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skänker (tex) gärna pengar till behövande utan att vilja få nåt tillbaks men som Herr Chang skriver så mår jag bra av detta och känner mig speciell och givmild så visst är det för mitt egos skull (oxå) :)

Vi var i förra veckan på det tha-svenska-barnhemmet här på phuket i förra veckan o gav lite presenter till ungarna, inga stora summor men de blev glada i alla fall :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...