Jump to content
IGNORERAD

Hinder för besöksvisum från Filippinerna


jolin

Recommended Posts

Schengenvisum till Sverige för filippinska medborgare handläggs sedan den 5 april av schweiziska ambassaden i Manila. Min dam var där 3 maj med en försvarlig bunt papper. Hon fick dock avslag på två punkter.

1) Min inkomst/ förmögenhet var inte tillräcklig

2) Hon hade inte något eget bankkonto med stålar på.

Först angående punkt 1.

Eftersom jag har 26.000 per månad brutto, och redovisade totalt 110.000 kronor på banken, blev jag mycket förvånad. Jag skrev till ambassaden och undrade vad de ställde för krav egentligen. Jag fick svaret

Dear Mr ...

I acknowledge receipt of your email dated of yesterday.

Please note that for a gross monthly income less than SEK 35'000.00, you

have to have a minimum of SEK 135'000.00 on your bank account to be able to

guarantee the financial means of your guest for 90 days.

However, I would like to inform you that the visa of Ms ... has been

refused for other reasons. Unfortunately, these motives cannot be

communicated to third parties. According to the documents provided and the

interview, the profile of Ms ... does not allow the grant of a visa.

I am sorry not to be able to give you a more positive answer.

Best regards.

Stéphanie Périllard

Consul and 3rd Secretary

Chief of Visa section/Deputy Head of Chancery

Embassy of Switzerland

(min fetstilsmarkering)

Sedan punkt 2, det som var "other reasons" i eposten - det fick jag såklart besked om från min dam.

Hon rapporterade att de tydligen ville att besökaren skulle ha runt 100.000 filippinska peso på banken, så att besökaren hade råd att åka hem på egen bekostnad. Detta oavsett att inbjudaren förklarat sig stå för fiolerna. De hade tryckt hårt på detta krav vid intervjun. Däremot hade de sagt sig nöjda med vår kännedom om varandra, det verkade som en juste relation i deras ögon.

En annan närvarande dam, arbetslös liksom min dam, hade fått grönt ljus, och hon hade fått så mycket av sin pojkvän att hon kunnat lägga 10.000 peso på banken varje månad. Efter ett år uppfyllde hon villkoren. De vill dessutom se kontoutdrag från en tid tillbaka. Jag antar att anledningen är att man inte bara ska kunna låna en summa för att ha något att visa upp vid ansökan för att sedan betala tillbaka pengarna när visat är beviljat...

Så är ni en medelsvensson med filippinsk flickvän utan egna stålar på banken, så är det nog lika bra att rikta in sig på UT för besök direkt. Jag gissar att konsulatet i Manila kommer att bli översköljt av sådana ansökningar...

Med lite tur får min dam komma hit på ett sådant UT, men det lär väl inte bli förrän i september - hon fick intervjutid 15 juni och Migrationsverkets personal tar väl sommarsemester som alla andra.

Så kan det gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schengenvisum till Sverige för filippinska medborgare handläggs sedan den 5 april av schweiziska ambassaden i Manila. Min dam var där 3 maj med en försvarlig bunt papper. Hon fick dock avslag på två punkter.

1) Min inkomst/ förmögenhet var inte tillräcklig

2) Hon hade inte något eget bankkonto med stålar på.

Först angående punkt 1.

Eftersom jag har 26.000 per månad brutto, och redovisade totalt 110.000 kronor på banken, blev jag mycket förvånad. Jag skrev till ambassaden och undrade vad de ställde för krav egentligen. Jag fick svaret

Dear Mr ...

I acknowledge receipt of your email dated of yesterday.

Please note that for a gross monthly income less than SEK 35'000.00, you

have to have a minimum of SEK 135'000.00 on your bank account to be able to

guarantee the financial means of your guest for 90 days.

However, I would like to inform you that the visa of Ms ... has been

refused for other reasons. Unfortunately, these motives cannot be

communicated to third parties. According to the documents provided and the

interview, the profile of Ms ... does not allow the grant of a visa.

I am sorry not to be able to give you a more positive answer.

Best regards.

Stéphanie Périllard

Consul and 3rd Secretary

Chief of Visa section/Deputy Head of Chancery

Embassy of Switzerland

(min fetstilsmarkering)

Sedan punkt 2, det som var "other reasons" i eposten - det fick jag såklart besked om från min dam.

Hon rapporterade att de tydligen ville att besökaren skulle ha runt 100.000 filippinska peso på banken, så att besökaren hade råd att åka hem på egen bekostnad. Detta oavsett att inbjudaren förklarat sig stå för fiolerna. De hade tryckt hårt på detta krav vid intervjun. Däremot hade de sagt sig nöjda med vår kännedom om varandra, det verkade som en juste relation i deras ögon.

En annan närvarande dam, arbetslös liksom min dam, hade fått grönt ljus, och hon hade fått så mycket av sin pojkvän att hon kunnat lägga 10.000 peso på banken varje månad. Efter ett år uppfyllde hon villkoren. De vill dessutom se kontoutdrag från en tid tillbaka. Jag antar att anledningen är att man inte bara ska kunna låna en summa för att ha något att visa upp vid ansökan för att sedan betala tillbaka pengarna när visat är beviljat...

Så är ni en medelsvensson med filippinsk flickvän utan egna stålar på banken, så är det nog lika bra att rikta in sig på UT för besök direkt. Jag gissar att konsulatet i Manila kommer att bli översköljt av sådana ansökningar...

Med lite tur får min dam komma hit på ett sådant UT, men det lär väl inte bli förrän i september - hon fick intervjutid 15 juni och Migrationsverkets personal tar väl sommarsemester som alla andra.

Så kan det gå.

Vah,asså, tänkte dom att brudern din skall dricka champagne 10 gånger per dag och åka lyxlimosin 10 gånger per dag osså???:huh:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vah,asså, tänkte dom att brudern din skall dricka champagne 10 gånger per dag och åka lyxlimosin 10 gånger per dag osså???:huh:

Jajamän. Schweizisk standard. De sa iallafall till henne "you will not be comfortable". (p g a att jag är så fattig, alltså) :suicide:

Bara att glömma 90-dagars visum, lyckligtvis finns UT för besök... får försöka med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

FRågade du inte om de skojade. Vet de inte att 90% av befolkningen i Sverige tjänar under 35.000 i månaden. De verkar inte vara uppdaterade på den Svenska befolkningens ekomisa situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

hej,

kan inte du och din tjej istället söka visa 90 dagar direkt hos Svenska Ambassaden i Bangkok,

iof sig kan det vara lite bökigt med transport, resa och uppehälle väntetid..etc när man

får vänta på besked, men det ska väl ta cirka 1 vecka med processen där istället.

lycka till

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

FRågade du inte om de skojade. Vet de inte att 90% av befolkningen i Sverige tjänar under 35.000 i månaden. De verkar inte vara uppdaterade på den Svenska befolkningens ekomisa situation.

Det var nog inget skämt. Det finns en överenskommelse inom Schengen om 40 euro per dag om jag minns rätt, och sedan är det upp till varje land hur man tolkar detta. Sverige väljer uppenbarligen att minska det beloppet kraftigt om man har bostad och uppehälle garanterat (det står faktiskt 370 kr/dag på Migrationsverkets hemsida, men det är utan uppehälle och bostad).

Schweiz väljer uppenbarligen en annan tolkning.

Jag föreställer mig att det kommer att vara så här tills Sverige uppgraderar till ett generalkonsulat med viseringsrätt. Och det sker nog inte i brådrasket, om alls. Bara att ta skeden i det sura äpplet och bita i vacker hand.

Edit: Angående svenskars ekonomi, utgår ju reglerna från besökarens behov. Och det tycker jag är rätt. Men det man kanske kan ifrågasätta är huruvida ribban borde läggas efter vilket land man ska till. Det är gissningsvis klart dyrare i Norge än i Estland, bara för att ta ett par länder i Schengenhögen.

hej,

kan inte du och din tjej istället söka visa 90 dagar direkt hos Svenska Ambassaden i Bangkok,

Nej, ambassaden i Bangkok påpekar särskilt på sin hemsida att de bara accepterar ansökningar från personer bosatta i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surt sa räven om rönnbären. Nåja, lycka till med UT-ansökan då Jolin.

Såg förresten idag i en artikel i DA (Dagens Arbete, en facktidning till medlemmar i IF-Metall) exempel på migrationspolitiken i vårt grannland Danmark där det tydligen krävs 7 års boende i landet innan man som invandrare kan räkna med att få igenom en PUT-ansökan.

Klimatet inom EU hårdnar!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Det var nog inget skämt. Det finns en överenskommelse inom Schengen om 40 euro per dag om jag minns rätt, och sedan är det upp till varje land hur man tolkar detta. Sverige väljer uppenbarligen att minska det beloppet kraftigt om man har bostad och uppehälle garanterat (det står faktiskt 370 kr/dag på Migrationsverkets hemsida, men det är utan uppehälle och bostad).

Schweiz väljer uppenbarligen en annan tolkning.

Jag föreställer mig att det kommer att vara så här tills Sverige uppgraderar till ett generalkonsulat med viseringsrätt. Och det sker nog inte i brådrasket, om alls. Bara att ta skeden i det sura äpplet och bita i vacker hand.

Edit: Angående svenskars ekonomi, utgår ju reglerna från besökarens behov. Och det tycker jag är rätt. Men det man kanske kan ifrågasätta är huruvida ribban borde läggas efter vilket land man ska till. Det är gissningsvis klart dyrare i Norge än i Estland, bara för att ta ett par länder i Schengenhögen.

Nej, ambassaden i Bangkok påpekar särskilt på sin hemsida att de bara accepterar ansökningar från personer bosatta i Thailand.

Det verkar vara möjligt att söka i andra länder..

Så här svarade min handläggare angående att jag skulle försöka med schengen visa ist för UT, som vi fick nej på.

En sak avseende schengenvisering, jag glömde informera om att hon faktiskt kan ansöka om en schengenvisering även vid andra länders ambassader/konsulat. Dock sker förlängningsansökan av en schengenvisering vid en tillståndsenhet i Sverige.

Med vänlig hälsning Margreth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara möjligt att söka i andra länder..

Så här svarade min handläggare angående att jag skulle försöka med schengen visa ist för UT, som vi fick nej på.

En sak avseende schengenvisering, jag glömde informera om att hon faktiskt kan ansöka om en schengenvisering även vid andra länders ambassader/konsulat. Dock sker förlängningsansökan av en schengenvisering vid en tillståndsenhet i Sverige.

Med vänlig hälsning Margreth

Det var ju kreativt... Dock sägs det väl att man ska söka vid ambassaden för det land där man ska befinna sig mesta tiden, om man ska resa runt mycket ska man ansöka till det land dit man kommer först. Jag känner mig inte helt övertygad om att det skulle vara sunt att t ex lämna in ansökan vid finska ambassaden..

Det är inte en väg för oss iallafall. Jag vill köra med öppna kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Hur är det om man söker sexmånaders nationellt besöksvisum? Då behandlas det direkt av migrationsverket men med lite längre behandlingstid? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Hur är det om man söker sexmånaders nationellt besöksvisum? Då behandlas det direkt av migrationsverket men med lite längre behandlingstid? /mvh

Jäpp. Sägs ta c:a två månader vid ansökan på Filippinerna, men då antar jag att papperen ska slussas via Bangkok. Sedan vet jag inte om passet måste dit för att viseringen ska klistras in.. det är lite omständligt sedan Sverige lade ner ambassaden..

Vet inte hur lång tid det skulle ta vid ansökan från Thailand. Men för de flesta som ändå tänkt ansöka om förlängning i Sverige, borde det ju vara vettigt att ansöka om det från början.

I vårt fall, var ju tanken att ansöka om Schengenvisum via call centret på Filippinerna, så hade en Manilaresa sparats för hennes del med allt det för med sig - flygbiljetter, boende etc. Innan papperen kom fram (över tre veckor för ett expressbrev) hade proceduren ändrats så att det var schweiziska ambassaden som gällde. Och då var tiden redan såpass långt framskriden att det snabbare Schengenvisat var den enda chansen att hon skulle få komma hit på sommaren - jag bor på landet och det är kanske inte så kul att komma till mörker och kyla det första man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...