Jump to content
IGNORERAD

Gör jag rätt i att ”snylta” på frugan?


bob

Recommended Posts

Frugan vill att vi inom en tvåårsperiod skall åka ner för att hon behöver jobba i ett par år för att inte mista sin anställning. Under den tiden vill hon självklart att jag och min yngsta son skall åka med ner. Vi pratar 2-5 år.

Problemet är att jag inte kan försörja mig själv eller min son utan hon får stå för alla kostnader, så som mat, husrum, sjukvård, sonens skola, våra kläder, nöjen etc etc.

Till saken hör att hon eller hennes två barn aldrig har blivit försörjda av mig utan hon till största delen via första tiden sparade pengar och sen via sin lön varit med att betala sin ”del” av hushållsbudgeten och därför i princip aldrig belastat mig i någon större utsträckning pengamässigt.

Kommer jag när vi flyttar ner att känna mig tvingad att göra vad hon tycker att vi skall göra?

Kommer jag att vara den som måste stå med mössan i handen när jag vill ut med kompisarna?

Kommer jag att känna mig dum när jag måste be om pengar igen för pojkens skolavgift?

Kommer jag känna att jag måste ställa upp när hon vill komma till?

Kommer jag att försöka lägga undan lite ”matpengar” för att kunna skicka hem dem till mina andra tre barn när de fyller år?

Kommer jag att…

Eftersom det är hon som står för pengarna…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    11

  • broder tuk tuk

    6

  • andrejsdenruskige

    6

  • Welder

    3

Mest aktiva i denna tråd

Wangthong

Kan du inte försörja dig själv kommer väl det största problemet vara att övertyga myndigheterna att du ska få ett longstay visa. Du krävs en minimisumma per månad samt en summa pengar på banken.

Att ha barn i skola i Thailand kostar mycket pengar. En del flyttar tillbaka till sverige för att det är bättre med svensk skola etc. Sen tillkommer försäkringar etc.

Jag tror nog egentligen att du måste besvara frågan själv. Men ta reda på vad det kostar och behövs för att bo där nere. Det finns flera trådar om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob, svår fråga.

Om du hjälper henne och familjen genom att åka ner och låta henne jobba, så varför inte?

Men du har ju en massa kloka funderingar om hur det kommer att kännas för dej.

Kan du inte skaffa nån sysselsättning här nere?

Tex köpa prylar och sälja i Sverige eller på Ebay, i liten skala först.

Telemarketing funkar väl var man än råkar sitta rent fysiskt.

Lärare eller student du kan ju plugga för framtiden, kolla vad du kan få för stöd hemmifrån, för universitetsstudier.

Att bara sitta hemma med barnet utan annan sysselsättning kan nog bli tungt efter ett par månader.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du skall bekymra dig det löser sig säkert när du kommer ner.

Inget ovanligt att män inte jobbar i Thailand utan frugan tar hand om den biten.

Faktiskt enl mig mera vanligt än ovanligt Frun brukar sköta om pengar frågan är om du klarar det.

Normalt kännar man inte sinna pengar på arbete så som i Sverige utan här handlar det om att man är procentare.

Eller äger mycket tillgångar som hyrs ut eller att hyra ut folk.

Faktiskt ganska vanligt att Fruarana av bättre kaliber håller sig med toyboys eller en frontfigur.

Du kommer troligen få någon slags månads peng och något slags inkassering jobb.

Sköter du din kort och inte offentligt förolämpar din fru så kommer det säkert gå bra.

Alltså hitta inte på dumheter som kan komma fram.

Om du tycker det är jobbigt att inte jobba så kommer du ganska snart över detta skit i

lutter slappna av är mitt råd.

Om du låter henne ta annsvar kommer hon att göra detta och fixa allt.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta problem skulle jag oxå vilja brottas med.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta gör Dig till en riktig Thaiman"lev o njut!"!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Äh, han försöker beskriva en thailändskas flytt till Sverige och visa hur förtryckt den thailändska kvinnan är.

M.a.o hur hade det varit om situationen hade varit omvänd.

Vild gissning, jag kan ha fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Just detta problem skulle jag oxå vilja brottas med.Mvh Måne

Nja är frugan snål som fan och bestämmande över alla utgifter och gubben får tigga ifall han vill ha en beer Singha så skulle jag nog inte vilja vara i den positionen.

Blir ju en mamma och ingen fru.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja är frugan snål som fan och bestämmande över alla utgifter och gubben får tigga ifall han vill ha en beer Singha så skulle jag nog inte vilja vara i den positionen.

Blir ju en mamma och ingen fru.

BTT

Trodde du att peymaint skulle gå in på hans frugans konto? :ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Äh, han försöker beskriva en thailändskas flytt till Sverige och visa hur förtryckt den thailändska kvinnan är.

M.a.o hur hade det varit om situationen hade varit omvänd.

Vild gissning, jag kan ha fel...

TROR! Det ligger en del i det du skriver.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Mja, det där är inte tillrådligt.

Du kommer inte att få umgås med andra faranger eftersom du då riskerar att hamna i dåligt sällskap som slutar med att du spelar bort hushållskassan på kortspel.

Efter ett tag kommer hon att börja grubbla på om det är äkta kärlek från din sida och misstänka att du bara tog na för pengarna.

Relationterapeuten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Om frugan jobbar i Bangkok sa kan du ju alltid ta och studera pa unviersitet, om du nu har lust. Jag ar precis klar med min utbildning har nere och har levt pa CSN pengar i 3 ar. Nu kanske du redan har hogskoleutbildning och da kan jag forsta att det skulle kannas segt. Pa det universitetet jag studerade sa fanns det manga vuxna vasterlanningar (25-50 ar), sa du skulle inte vara ensam.

Hur du an gor, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Just detta gör Dig till en riktig Thaiman"lev o njut!"!

Ja jag kan bara hålla med, hon vet ju att du inte har några stålar så kör på bara.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, han försöker beskriva en thailändskas flytt till Sverige och visa hur förtryckt den thailändska kvinnan är.

M.a.o hur hade det varit om situationen hade varit omvänd.

Vild gissning, jag kan ha fel...

Nix andrejsdenruskige, det är dagens sanning… Men det är som du säger ”hur skulle situationen vara om den var omvänd”, det är precis vad den kan bli för mig…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta problem skulle jag oxå vilja brottas med.Mvh Måne

Sätt dig in i min situation, i början låter det som ett drömläge, men när man börjar tänka efter lite så är det som en känsla av obehag kommer krypande. Bara tanken att för första gången i sitt liv behöva vara beroende av en annan människas välvilja gör att man har lust att säga ”åk du, jag stannar nog kvar i gamla Svedala…”. Man har ju inte lust att stå med mössan i hand varje gång man skall ta sig en öl eller två… Risken finns ju, för även om jag lyckas få in några pengar varje månad så lär ju de inte ens räcka till att betala pojkens skolgång än mindre till sjukförsäkringen för oss…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hade det varit tvärtom hade du inte reagerat på det här viset.

Tycker man om varandra och det är ett seriöst förhållande så tycker jag att det är ge och ta som ska gälla.

Det kunde ju lika gärna ha hänt här i Sverige att tex mannen blir arbetslös och inte har någon A-kassa eller inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Sätt dig in i min situation, i början låter det som ett drömläge, men när man börjar tänka efter lite så är det som en känsla av obehag kommer krypande. Bara tanken att för första gången i sitt liv behöva vara beroende av en annan människas välvilja gör att man har lust att säga ”åk du, jag stannar nog kvar i gamla Svedala…”. Man har ju inte lust att stå med mössan i hand varje gång man skall ta sig en öl eller två… Risken finns ju, för även om jag lyckas få in några pengar varje månad så lär ju de inte ens räcka till att betala pojkens skolgång än mindre till sjukförsäkringen för oss…

//bob

Så länge damen vet om att du inte får in några pengar så är det väl ok. Då får hon vackert stå för fiolerna.

Men visst, jag skulle personligen aldrig vela "leva på andras pengar".

Kanske har jag svårt med att svälja stoltheten, men så är det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hade det varit tvärtom hade du inte reagerat på det här viset.

Tycker man om varandra och det är ett seriöst förhållande så tycker jag att det är ge och ta som ska gälla.

Det kunde ju lika gärna ha hänt här i Sverige att tex mannen blir arbetslös och inte har någon A-kassa eller inkomst.

Det vanliga sceneriet är ju att damen kommer hit och att man står för alla kostnader som biljetter, uppehälle med mera.

Samma gäller om man är gift med Britta eller Ulla, skulle hon få för sig att sluta jobba för att hon skall hitta sig själv genom att börja dreja lerkrukor eller meditera så är det ingen som skulle bry sig och man själv skulle bara ta fram plånboken utan att tänka på vad man gör.

Detta beror i stor utsträckning tror jag på att män i alla tider har varit den som är försörjaren i familjen.

Men om en man skulle göra samma sak, vilken kvinna skulle acceptera det?

Allt är säkert ok i början, men frågan är ju mycket gnissel en kvinna tål innan hon bestämmer sig för att slänga ut mannen, ”den latmasken…”

Har en känsla att vi män tål en hel del mer än kvinnor i denna fråga just pga av invanda könsmönster.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanliga sceneriet är ju att damen kommer hit och att man står för alla kostnader som biljetter, uppehälle med mera.

Samma gäller om man är gift med Britta eller Ulla, skulle hon få för sig att sluta jobba för att hon skall hitta sig själv genom att börja dreja lerkrukor eller meditera så är det ingen som skulle bry sig och man själv skulle bara ta fram plånboken utan att tänka på vad man gör.

Detta beror i stor utsträckning tror jag på att män i alla tider har varit den som är försörjaren i familjen.

Men om en man skulle göra samma sak, vilken kvinna skulle acceptera det?

Allt är säkert ok i början, men frågan är ju mycket gnissel en kvinna tål innan hon bestämmer sig för att slänga ut mannen, ”den latmasken…”

Har en känsla att vi män tål en hel del mer än kvinnor i denna fråga just pga av invanda könsmönster.

//bob

Jag förstår vad du menar.

Till viss del kan det vara en generationsfråga, könsmönster.

Jag vet annars ett par som mannen i förhållandet har skolat om sej och då varit beroende av kvinnan något år, men då har iof kvinnan vetat om att efter dom 2 åren så kommer mannen tjäna ännu mer än innan. På det viset kan det ju ha varit värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan vill att vi inom en tvåårsperiod skall åka ner för att hon behöver jobba i ett par år för att inte mista sin anställning. Under den tiden vill hon självklart att jag och min yngsta son skall åka med ner. Vi pratar 2-5 år.

Du säger att det är hon som vill det.

Finns det några särskilda skäl till det?

Vad vill du?

För hur lång period gäller det? Eftersom hon är mån om sin anställning så tycks det inte vara permanent?

Eller gäller det en anställning som hon har i Thailand?

Har ni pratat med varandra om det här?

Har du sagt vad du känner och hur du funderar?

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Vet inte vad du jobbar med idag. Men en variant skulle vara att du åkte hem och jobbade 3 mån per år

är du tex hantverkare skulle det nog inte vara så svårt att få ihop netto 20 000 kr i månaden.

Med säg 5 000 kr i levnadsomkostnader när du är i Sverige samt kostnaden för biljett tor Thailand

Sverige på säg 10 000 kr .Du har då en nettoinkomst på 60 000 kr minus 25 000 för mat, boende

och resa kvar 35 000 som ger dig nästa 3900 kr (16 600 THB) i månaden dom 9 månader som

du är i Thailand.

Vad jobbar din fru med i Thailand , gissar att det är välbetalt och hon är väl även medveten om att du måste leva av hennes inkomst. Hur har diskussionen inför detta mellan dig och fru förts.

Någon nämnde att plugga och man kan få studiestöd samt studielån , varför inte plugga thailändska.

För övrigt håller jag med La luna , detta skulle var no ploblem för mig. Lycka till men vad du än bestämmer dig för.

Ändrades av sangsomcoke
Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Så länge du låter henne komma till när hon vill så är det inga som helst problemfriends.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du ställer frågan så är svaret på alla dina frågor ett rungande "JA ABSOLUT". Hade du inte ställt frågan så var svaret naturligtvis "NEJ"

Det påminner mig om historien om killen som blev avsugen av sin fru och varje gång som som det precis skulle gå så frågade han om han fick komma i munnen på henne. Hon svarade alltid NEJ. Åren gick och han blev mer och mer knäckt. Till slut tog han mod till sig och frågade: Älskling, när får jag komma i munnen på dig?

Frun svarade raskt "Den gång då du inte frågar"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att det är hon som vill det.

Finns det några särskilda skäl till det?

Vad vill du?

För hur lång period gäller det? Eftersom hon är mån om sin anställning så tycks det inte vara permanent?

Eller gäller det en anställning som hon har i Thailand?

Har ni pratat med varandra om det här?

Har du sagt vad du känner och hur du funderar?

Orsaken är att hon bara har tagit tjänstledigt från sitt arbete när hon kom hit. Skulle hon inte komma tillbaka inom en period av max 5 år och fortsätta sitt arbete tills pension så går hon miste (eller de blir sämre) av ett antal mycket goda förmåner typ ”Golden handshake” som innebär ett sjusiffrigt belopp vid pension när hon är 51.

Jag vill gärna åka ner, men jag vill inte ha känslan att man är någon ”boy toy”. Det skall sägas att hon på inget sett har visat sådana tendenser, men så har vi inte heller kommit i en sådan situation som innebär att sådana tendenser skulle kunna visa sig.

Har inte berätta för henne hur jag känner, men efter alla goda råd i tråden så skall jag ta upp det i helgen…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...