Jump to content
IGNORERAD

Nån elkunnig här?

L64
 Dela

Recommended Posts

Gokväll, nu närmar det sig slutet för min älskade gasspis här hemma pga att dom stänger av gasen framigenom.

Har nu fått ett nytt eluttag bakom spisen som ser ut enl. bild nedan.Kan man genom denna bild avgöra om det är 230 eller 400?

Skall beställa ny spis i dagarna och vill gärna välja rätt variant... var inte hemma när eluttaget installerades och ordföranden i styrelsen hade ingen aning om volt hit o dit :kort:

post-3290-127300496844_thumb.jpg

post-3290-127300496844_thumb.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

• Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kim

11

• Tommy

9

• ban99arne

7

• GammalDansken

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

det ni har där e ett 3 fas 230 :great:(periflex kontakt)

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Dela på andra sajter

Jag skulle nog kalla det 3 fas 400V. Du kan ta ut 3 fas eller 2 fas 400V eller 1fas 230V från det.

Dela på andra sajter

Jag skulle nog kalla det 3 fas 400V. Du kan ta ut 3 fas eller 2 fas 400V eller 1fas 230V från det.

ja så kan man ju säga..bäst o se bortse från min numeriska fadäs...400v solly solly :great:

CHAANG THEE NANG

Dela på andra sajter

Köp en 400v spis. 2 eller 3 fas. Lite mer marginaler när man brassar på. Uttaget är ett trefasuttag.

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

hej Lamai64,

hur är läget, är du redan hemma.

jag trodde att du var i Thailand och Filippinerna

har saknat dig dina repotage och dina bilder.

hoppas att vi snart får en återblick,

ha det göttgreat.gif

akta så att inte säkring går.Untitled-1.gifcrazy.giflol.gif ....

mvh challenger98smile.gif

Dela på andra sajter

Om du köper en ny spis får du oftas denna kontakt med den, men mitt tips är att du köper indoktionsspis.

Den är jäkligt snabb och med jämn värme..

FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

Gokväll, nu närmar det sig slutet för min älskade gasspis här hemma pga att dom stänger av gasen framigenom.

Har nu fått ett nytt eluttag bakom spisen som ser ut enl. bild nedan.Kan man genom denna bild avgöra om det är 230 eller 400?

Skall beställa ny spis i dagarna och vill gärna välja rätt variant... var inte hemma när eluttaget installerades och ordföranden i styrelsen hade ingen aning om volt hit o dit :kort:

Det ser ut att vara ett uttag för 400V/16A.

Finns det inget kopplingsschema vid elcentralen som du kan läsa av?

Annars så är det nog lika bra att försöka få tag på elektrikern som utförde installationen.

Vem eller vilka som utfört arbetet bör ordföranden eller beställaren av jobbet kunna svara på.

Dela på andra sajter

Det ser ut att vara ett uttag för 400V/16A.

Finns det inget kopplingsschema vid elcentralen som du kan läsa av?

Annars så är det nog lika bra att försöka få tag på elektrikern som utförde installationen.

Vem eller vilka som utfört arbetet bör ordföranden eller beställaren av jobbet kunna svara på.

Onödigt eftersom han redan fått svaret i tråden flera ggr, det är ett trefas spisuttag, 400V. Ett standarduttag som sitter bakom dom allra flesta spisar i Sverige.

Elektriker Kim

Ps Gasspis kopplad vid fast gasledning, det vore nåt. Synd och skam att förlora det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Onödigt eftersom han redan fått svaret i tråden flera ggr, det är ett trefas spisuttag, 400V. Ett standarduttag som sitter bakom dom allra flesta spisar i Sverige.

Elektriker Kim

Ps Gasspis kopplad vid fast gasledning, det vore nåt. Synd och skam att förlora det.

Då missade jag de svaren. :( Det närmaste jag såg var att någon "skulle kalla det 3 fas 400V".

Fast jag är ju svetsare och skulle nog inte ha försökt komma med råd över huvudtaget. :bag:

Naturligtvis ber jag genast om ursäkt å det ödmjukaste och ska försöka att bara skriva nödvändiga inlägg framgent. :wai:

Dela på andra sajter

Uttaget säger inget om vad du kan utnyttja.

En erfaren elektriker kan dock med amperemeter tala om vad som finns där.

Alt 2.

Du kan själv kolla i centralen om du har EN säkring eller 3 säkringar

till detta uttag.

Om det bara finns en säkring i centralen för spisuttaget, är det max 1 fas och högst 230 volt i uttaget.

Finns det 3 säkringar i centralen avsedd för uttaget (3 fas) kan du köpa 3 fas spis (med nolla). (mer kraft)

Elektrikern

Dela på andra sajter

Amperemeter??? Va??

Det är ett perilexuttag (eller spisuttag), Trefas med nolla. Avsett för 16 ampere men kan även vara avsäkrat 10ampere beroende på beställarens instruktioner.

Ja Lamai köp en Induktions spis om du har råd dom är kanon, men kolla bara så att den inte kräver högre amperestyrka...

F-n att jag missade dej i Thailand men jag får väl trösta mej med Honken i morron.

Ha det bra i tvättstugan.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Lamai

För att få veta exakt så måste du kalibrera ditt spisuttag, och att kalibrera

inom högspänningsmättekniken omfattar utrustning för att kalibrera spännings- och strömtransformatorer vid alla förekommande systemspänningar i Spisar. Verksamheten bedrivs i ett antal särskilt anpassade laboratorier, bl a ett högspänningslaboratorium. Vi hämtar vår spårbarhet från den grundläggande elektriska mättekniken. Det är också viktigt att ni använder

Instrumenten som används för att mäta elkvalitet är därför multifunktionsinstrument. De kallas omväxlande för nätanalysatorer och elkvalitetsinstrument. Ofta är det laster på nätet som åstadkommer elkvalitetsbrister men det kan också vara naturfenomen som åska och felaktiga kopplingsåtgärder hos nätägare. Både andelen "dåliga" laster och andelen "känsliga" laster har ökat under åren, samtidigt som avregleringen av elmarknaden har gjort att det är fler parter inblandade i leveransen av el idag, jämfört med tidigare, så kolla med din leverantör av elen så ni inte får växelspänningsenhet baseras på termoomvandlare av typ "multijunction". Termoomvandlarna är tillverkade av PTB i Tyskland inom ramen för ett EU-projekt och deras noggrannhet baseras på teoretiska beräkningar vid PTB.Från primärnormalerna går vi vidare med andra typer av termoomvandlare med olika serieresistanser. I mV-området använder vi en egenutvecklad mätmetod baserad på mikropotentiometrar. Lycka till och gör inte som vissa, glöm

ej att sätta i kontakten. :drinks:

Dela på andra sajter

Lamai

För att få veta exakt så måste du kalibrera ditt spisuttag, och att kalibrera

inom högspänningsmättekniken omfattar utrustning för att kalibrera spännings- och strömtransformatorer vid alla förekommande systemspänningar i Spisar. Verksamheten bedrivs i ett antal särskilt anpassade laboratorier, bl a ett högspänningslaboratorium. Vi hämtar vår spårbarhet från den grundläggande elektriska mättekniken. Det är också viktigt att ni använder

Instrumenten som används för att mäta elkvalitet är därför multifunktionsinstrument. De kallas omväxlande för nätanalysatorer och elkvalitetsinstrument. Ofta är det laster på nätet som åstadkommer elkvalitetsbrister men det kan också vara naturfenomen som åska och felaktiga kopplingsåtgärder hos nätägare. Både andelen "dåliga" laster och andelen "känsliga" laster har ökat under åren, samtidigt som avregleringen av elmarknaden har gjort att det är fler parter inblandade i leveransen av el idag, jämfört med tidigare, så kolla med din leverantör av elen så ni inte får växelspänningsenhet baseras på termoomvandlare av typ "multijunction". Termoomvandlarna är tillverkade av PTB i Tyskland inom ramen för ett EU-projekt och deras noggrannhet baseras på teoretiska beräkningar vid PTB.Från primärnormalerna går vi vidare med andra typer av termoomvandlare med olika serieresistanser. I mV-området använder vi en egenutvecklad mätmetod baserad på mikropotentiometrar. Lycka till och gör inte som vissa, glöm

ej att sätta i kontakten. :drinks:

Du glömde det viktigaste - den lilla gröna boxen, som kollar om det är miljövänlig el eller ej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Lite svårt att avgöra vad du skall köpa med bara en bild på kontakten

Hur ser det ut i proppskåpet ?

Finns det 3, 2 eller en säkring märkt "spis" och vilken amperestyrka har dom satt i ?

Har dom på en lapp/ritning/lista i proppskåpet skrivit in spisen och vad har dom skrivit där

Det kan ju vara en fas, två faser eller 3 faser samt nolla framdragen till kontakten oavsett hur den ser ut på framsidan

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Antar att UC menar Voltmeter?

Ställ in en multimeter på Volt och växelström, peta in en av mät proberna (den svarta tex) i det rektangulära hålet i mitten "Jord", och den andra i ett av de runda i taget, du får 230V i 3 av hålen "faserna", och 0V i ett av hålen "Nollan".

Mäter du mellan de hål där du fick 230 V, så får du 400V.

Läs mer på http://www.byggahus.se/forum/el/66571-ny-spis-koppla-stickpropp-perilex.html

Låter det som "grekiska" så anlita en elektriker, eller beställ spisen med hemleverans och montering, brukar inte vara så dyrt.

Den senaste spisen jag hade i Sverige gick att koppla om mellan 230V och 400V.

MVH Tommy

PS,

Detta inlägg är skrivet på det tangentbord som Lamai64 och Zoogin levererade till mig i Bkk! :wai:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Hej,

Jag håller med Udonch.

Kolla antalet säkringar i elcentralen. 1 = 220V 3 = 380V

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Dela på andra sajter

Men herregud vad många kockar det fanns i den här tråden som egentligen inte vet vad dom talar om. Suck!

Köp en spis med motsvarande stickpropp i andra änden och plugga in den lamai, svårare är det inte.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Men herregud vad många kockar det fanns i den här tråden som egentligen inte vet vad dom talar om. Suck!

Köp en spis med motsvarande stickpropp i andra änden och plugga in den lamai, svårare är det inte.

Kan ju bara hålla med, det mest komiska var att första "svaret" var så klockrent fel. Trodde det var ett skämt. :crazy:

Dela på andra sajter

Mja, efter att ha pratat med svågern är vi nu ganska säkra på att det är ett uttag till centraldammsugare.

Kontaktbare Arne

Dela på andra sajter

Mja lite gran som man frågar får man väl svar. En bild på en kontakt, hallå.

Som att fråga efter hur många hästkrafter det är i en vanlig folkvagn.

Finns ju många svar här som kan vara både rätt och fel och svaren med helgarderingar är till minst nytta.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

"ordföranden i styrelsen hade ingen aning om volt hit o dit "1zgarz5.gif

Byt ut ordföranden i styrelsen ....

Mvh Elkillen

Dela på andra sajter

Amperemeter??? Va??

Det är ett perilexuttag (eller spisuttag), Trefas med nolla. Avsett för 16 ampere men kan även vara avsäkrat 10ampere beroende på beställarens instruktioner.

Ja Lamai köp en Induktions spis om du har råd dom är kanon, men kolla bara så att den inte kräver högre amperestyrka...

F-n att jag missade dej i Thailand men jag får väl trösta mej med Honken i morron.

Ha det bra i tvättstugan.

Perilexuttag är utfört att kunna användas som trefasuttag. Så långt riktigt.

Men man kan inte vara helt säker...perilexuttag kan också användas för ansluta spis med 1 fas 16 ampere, om trappuppgången saknar 3 fas system. (äldre hus).

För att veta om du har 3 fas 380 volt fram till köket ( 5 ledare) och in i Perilexuttaget måste du eller helst elektrikern, använda sig av en voltmeter..och mäta spänningen (amperemeter inte riktigt riktigt, sorry).

Ett annat sätt som jag beskrev . Räkna Hur många säkringar det finns i centralen till Perilexuttaget.

1 säkring lutar åt enfas. 3 säkringar lutar åt att köpa 3 fas.

Dela på andra sajter

Perilexuttag är utfört att kunna användas som trefasuttag. Så långt riktigt.

Men man kan inte vara helt säker...perilexuttag kan också användas för ansluta spis med 1 fas 16 ampere, om trappuppgången saknar 3 fas system. (äldre hus).

För att veta om du har 3 fas 380 volt fram till köket ( 5 ledare) och in i Perilexuttaget måste du eller helst elektrikern, använda sig av en voltmeter..och mäta spänningen (amperemeter inte riktigt riktigt, sorry).

Ett annat sätt som jag beskrev . Räkna Hur många säkringar det finns i centralen till Perilexuttaget.

1 säkring lutar åt enfas. 3 säkringar lutar åt att köpa 3 fas.

Lamai, skit i amatörerna ovan (inkl Kim) för här kom rätta svaret.

Bättre än så här blir det inte tills du talar om vad just din nya spis vill ha.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...