Jump to content
IGNORERAD

Blu-Ray


Olinen

Recommended Posts

Hej

Någon som har tips på någon affär tex i Bangkok som säljer blueray-filmer , både thai och västerländska filmer.

Det ska inte vara några kopior .

mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par Bluray-filmer i Central Plaza, mittemot Sizzlers på tredje våningen tror jag det är. Kommer inte ihåg vad butiken hete men de hade rätt så bra sortiment och lista på nya och kommande filmer.

Att tänka på Blu-ray är att det som med DVD finns regionkodningar. På Blu-ray är världen indelad i 3 regioner istället för ca 9 som på DVD. Regionindelningen är i stora drag så att A är USA, Japan och sydöstra Asien, B är Europa, Australien och Afrika och C är Ryssland och resterande Asien om jag minns rätt. Filmer som säljs för Region A-marknaden är låsta till region A i 40-50% av antalet filmer. I filmer släppta på marknad för region B är ca 20% regionkodade och i filmer som släpps för region C så är nog inte en enda film regionkodad. Detta betyder att om man köper en Blu-rayspelare för region A så kan man se nästan samtliga släppta filmer i världen utom ca 20% av de i region B. En spelare köpt i Sverige kan inte spela knappt hälften av filmerna ifrån USA men alla övriga osv.

Det är främst Disney och Fox som regionkodar sina filmer. Warner regionkodar inga av sina och Sony har lite blandat. På fodralet kan man se vilken regionkodning som gäller, A, B, C eller t.ex. AB, AC osv men oftast är filmen ändå regionfri. Köpte t.ex. Ninja Assasin som skulle vara kodad till region A och C men den fungerar utmärkt på en region B-spelare.

PS. Kan nämna att jag nyligen köpte med mig en Blu-rayspelare från Thailand just för att ha en region A-spelare i Sverige. Har även köpt en PS3:a i Thailand just för att dessa är region A.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte köpa en regionsfri blue-ray spelare, som kan spela alla regioner? Som man kan med DVD spelare.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Kan man inte köpa en regionsfri blue-ray spelare, som kan spela alla regioner? Som man kan med DVD spelare.

Nej, finns tyvärr inte vad jag vet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Platstation 3 är regionsfri vad det gäller spel så det är möjlig att det gäller filmer ochså.

edit..Kollade på ett forum och vad det gäller film är den inte regionsfri.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, finns tyvärr inte vad jag vet.

Herr Chang har talat.

Jupp det kan man...

http://www.dvdirect.net/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=15&Itemid=71

Denna burk kanske också är regionfri...

http://dune-hd.com/hd_players/111-dune-bd-prime-3.0.html

Oppo är också en Blurayspelare det finns mods för...

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Tack för tipset Enis, de gånger jag frågat i affärer har jag alltid fått ett nej.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jordbromannen

Nackdelen med MULTIREGION BLU-RAY hos www.dvdirect.net verkar vara att man får betala mellan 500-2000 kr mer för att spelaren är regionfri. Regionerna A, B och C verkar man också få ställa in manuellt och sker inte med automatik som på regionfria DVD-spelare. Hoppas fler aktörer börjar fixa regionfria Blu-ray spelare.

post-5127-127625677629_thumb.jpg

post-5127-127625677629_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan då är det knappt lönt att köpa här nere för det är ju nästan om inte billigare i sverige , det skulle väl vara för att man kan hitta filmer här som inte släppts än + att frugan får lite thai dubbning oxå.

mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par Bluray-filmer i Central Plaza, mittemot Sizzlers på tredje våningen tror jag det är. Kommer inte ihåg vad butiken hete men de hade rätt så bra sortiment och lista på nya och kommande filmer.

Att tänka på Blu-ray är att det som med DVD finns regionkodningar. På Blu-ray är världen indelad i 3 regioner istället för ca 9 som på DVD. Regionindelningen är i stora drag så att A är USA, Japan och sydöstra Asien, B är Europa, Australien och Afrika och C är Ryssland och resterande Asien om jag minns rätt. Filmer som säljs för Region A-marknaden är låsta till region A i 40-50% av antalet filmer. I filmer släppta på marknad för region B är ca 20% regionkodade och i filmer som släpps för region C så är nog inte en enda film regionkodad. Detta betyder att om man köper en Blu-rayspelare för region A så kan man se nästan samtliga släppta filmer i världen utom ca 20% av de i region B. En spelare köpt i Sverige kan inte spela knappt hälften av filmerna ifrån USA men alla övriga osv.

Det är främst Disney och Fox som regionkodar sina filmer. Warner regionkodar inga av sina och Sony har lite blandat. På fodralet kan man se vilken regionkodning som gäller, A, B, C eller t.ex. AB, AC osv men oftast är filmen ändå regionfri. Köpte t.ex. Ninja Assasin som skulle vara kodad till region A och C men den fungerar utmärkt på en region B-spelare.

PS. Kan nämna att jag nyligen köpte med mig en Blu-rayspelare från Thailand just för att ha en region A-spelare i Sverige. Har även köpt en PS3:a i Thailand just för att dessa är region A.

Står det på filmerna vilken regionskod dem har eller får man chansa?

Köpte en kopia som inte fungerade i min playstn3

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Står det på filmerna vilken regionskod dem har eller får man chansa?

Köpte en kopia som inte fungerade i min playstn3

Är filmen låst till en eller två regioner skall detta stå på fodralet. Det som står på fodralet stämmer dock inte alltid. T.ex. så stod det på fodralet till Avatar inköpt i Thailand att det var en Region A-film. På skivan fanns dock markering att det var region AC men i realiteten var det Region ABC, dvs regionfri och kan visas i alla spelare. Jag har aldrig varit med om att det på fodralet står med en region som den sedan inte kan spelas på.

En film som kan spelas av alla spelare ("regionsfri") skall ha denna logotyp:

1z6qt83.jpg

Är det inte en regionfri film avsedd för samtliga regioner finns bara en eller två av bokstäverna med. Svenska spelare kan normalt bara visa filmer som är kodade för Region B (B, AB, BC eller ABC). På vissa filmer kan regionskyddet kringgås på t.ex. PS3 där man ändå kan starta filmen när man får upp att den är regionskyddad. Mer info kan sökas på siten nedan.

http://www.blurayregioncodes.com/

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...