Jump to content
IGNORERAD

Schengen Visa för min indonesiska flickvän efter UT nej


dixiedeean

Recommended Posts

dixiedeean

Min flickvän o jag träffades på internet i november o bestämde oss efter en månad att träffas.

I början på februari for jag så till Indonesien.

Hon mötte mig i Jakarta o vi hade 2 underbara veckor tillsammans, mestadels på Bali men

vi hann även med hennes systers bröllop i Kediri :)

Vi tyckte båda två att hon skulle söka UT då vi båda tyckte att vi hittat den rätte. Jag hade

mailat migrationsverket innan. De sa att bara förhållandet är seriöst så har man god chans

att få ett ja. Så vi tänkte att vi är ju väldigt seriösa o båda vet vad vi vill. Vi lämna in ansökan

om UT på bali i slutet av februari. Fick tid för intervju 9 mars. Sista mars kom brevet att hennes

ansökan kommit. Jag skickade in handlingarna dagen efter. Den 28 april ringde konsulatet

på Bali o sa att det blev nej, pga oseriöst förhållande. Jag blev först arg o tog det personligt..

Jag hade ju skrivit hur mycket vi gillade varann osv. Dagen efter fick jag beslutet hem i brevlådan.

Det står ju alltid lite luddigt ,men min tolkning av beslutet var att oseriositeten berodde på att

vi träffats för lite. Stod också nämnt där att " xxx har uppgett att de ej bott tillsammans".

Handläggaren ringde idag o förklarade vad det betyder.. det betyder att jag uppgett att vi inte

har delat rum. Men det hade vi förstås gjort. Hon sa dock att det hade inte ngn inverkan på beslutet,

utan det hade blivit ett nej ändå. Gjort är gjort men det känns lite bittert att jag fyllt i fel där...

Hon sa att vi kände varann väldigt bra men för tillfället fanns det ej möjlighet för ett ja enl

utlänningslagen.

Vi kommer ej att överklaga beslutet då inte ngt nytt positivt har hänt som vi kan lägga till ansökan.

Med andra ord , vi har ju fortfarande bara träffats en gång.

Så .. nu funderar vi då på att söka Schengen visa för henne. Men då har jag hört att det kan va till

nackdel att hon sökt UT tidigare ..?

När man sen läser denna länk

http://www.migration...currDokument=34

så undrar jag hur orolig man ska vara för att få ett nej på schengen visa ansökan.

Vi har ju redan ansökt om UT , för att vi vill bo ihop , skaffa familj tillsammans osv

Vad bör man skriva under frågan(blankett appendix E ) ... vilken är avsikten med besöket ... ?

Hon är 28 år o för närvarande arbetslös, det verkar ju också försvåra det hela om jag tolkar länken rätt ...

Vad jag fattar så måste man också ordna med försäkring (antar att hon måste göra det själv i indonesien) returbiljett o en

hel del annat. Någon som har erfarenhet om ansöka om schengen visa efter ett UT nej ? eller ngn som kanske är insatt ändå :)

Tacksam för allt tips :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dixiedeean

    19

  • Wangthong

    6

  • Herr Chang

    4

  • challenger98

    3

Mest aktiva i denna tråd

Wangthong

Jag har en bekant med samma historia som dig. De träffades först via internet sedan åkte han ner och träffade henne. De hade inga problem, hon var kristen från sumatra, men det var ca. tre år sedan. Du nämnde inte vilken religion hon har det kanske kan spela roll.

Att ni sökt tidigare borde ej inverka negativt. Om hon inte sökt med någon annan tidigare. Försök rätta ut frågetecknen om vad som ställde till det förut. Det är enkelt att det blir missuppfattningar. Förmodligen vill hon inte tala om en del saker och är väldigt blyg och försynt mot myndighetspersoner. En del kan ställa väldigt privata frågor som kan vara svåra att svara på. Speciellt i visa kulturer.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Tack för ditt svar. Hon är fr Java o är muslim. Det har jag inte tänkt på att det kan påverka. För hon är inte alls religiös av sig. Jag bad hon skriva ner allt hon sa , direkt hon lämnade intervjun o jag får väl kolla att det var det o inget annat som sades. Jag ska kolla om de fråga om religion också. Jag har mailat ambassaden i Jakarta nu också och frågat som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Ring Norrköping och hör vad de säger, det är nog säkrast.

Om det blir så att du åker ner igen så rekommenderar jag besök i Bandung, Yogjakarta samt Boroburdor. Fantastiska trakter med vulkaner och heta källor helt otrolig natur, batikkonst som ingen annastans. På tempelområdet utanför Yogjakarta såg jag en föreställning av Ramajana som var helt otrolig. Då för över 20 år sedan hade de bara föreställning en gång/år. Fyra kvällar, del 1, första kvällen del 2 andra kvällen osv. Jag hade tur att komma 2'a kvällen och kunde oturligen inte stanna för att se de återstående kvällarna. Ursprungligen varade föreställningen 4 dygn. En av de mest fantastiska uppträdanden jag sett och aldrig kommer att glömma. Då var tågen hemska att åka. Hoppas de har blivit bättre för det var en fantastisk naturupplevelse att åka tåg på java.

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Mja, om jag inte minns fel så brukar det vara någon form av praxis att man skall ha bott ihop i minst 6 månader för att MIG skall anse att förhållandet är seriöst nog för ett UT.

Genom att komma hit på visa i tre månader och sedan förlänga det med ett 3 månaders UT så uppfylls det kriteriet i en kommande UT ansökan. Vilken religion du/ni har spelar nog ingen roll.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Mja, om jag inte minns fel så brukar det vara någon form av praxis att man skall ha bott ihop i minst 6 månader för att MIG skall anse att förhållandet är seriöst nog för ett UT.

Genom att komma hit på visa i tre månader och sedan förlänga det med ett 3 månaders UT så uppfylls det kriteriet i en kommande UT ansökan. Vilken religion du/ni har spelar nog ingen roll.

MVH/BanArne

Ja, det är nog som Arne skriver.

Vad gäller försäkring så måste den finnas när ansökan om besöksvisum lämnas in, och du kan teckna den å hennes räkning i Sverige, till exempel www.europeiska.se eller så tecknar hon den själv i Indonesien vilket troligen blir billigare. Flygbiljett kan man vänta med tills efter besöksvisum är beviljat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Min bekant hade inte bott ihop 6 månader, han hade varit nere 3-4veckor och hon var här 3 månader.

Kolla hur det är med att få visa 6 månader. Ibland när vi sökt för bekanta har man sagt att man ska söka 6 månader på en gång och de blir väldigt sura om man söker 3månader och senare en 3månaders förlängning. Ibland är det 3 månader med förlängning som gäller, verkar det som. Blir inte riktigt klok på vad som gäller. Att kontrollera med ambassaden är aldrig fel. Förr i tiden var ambassaden i Jakarta väldigt serviceminded och trevlig att ha att göra med. Mycket bättre än ambassaden i Bangkok på den tiden.

Fråga även om försäkringen. Ibland har man kunnat lösa den innan man hämtar ut visat. Man har alltså inte behövt ha försäkringen när man lämnar ansökan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

så undrar jag hur orolig man ska vara för att få ett nej på schengen visa ansökan.

Vi har ju redan ansökt om UT , för att vi vill bo ihop , skaffa familj tillsammans osv

Vad bör man skriva under frågan(blankett appendix E ) ... vilken är avsikten med besöket ... ?

Hon är 28 år o för närvarande arbetslös, det verkar ju också försvåra det hela om jag tolkar länken rätt ...

Vad jag fattar så måste man också ordna med försäkring (antar att hon måste göra det själv i indonesien) returbiljett o en

hel del annat. Någon som har erfarenhet om ansöka om schengen visa efter ett UT nej ? eller ngn som kanske är insatt ändå :)

Tacksam för allt tips :great:

Avsikten med hennes besök är ju att träffa och bo ihop med dig?

Eftersom ni träffats tidigare så bör ett schengen visum vara ganska enkelt att få igenom, Att hon är arbetslös spelar ingen roll. Du kommer ju stå som garant för hennes vistelse ändå.

ett 3 månaders Besök i sverige bör ju räcka för UT ansökan, Men är hon ändå här kan ni lika gärna förlänga till 6 månader.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tja, det är väl inte så konsitgt om det blir ett nej till UT...jag menar om ni bara träffats 2 veckor innnan så är väl utgången ganska given...

Enligt min mening är detta ett rätt beslut också eftersom det säger sig självt att två veckor är en alldeles för kort bekantskpastid för att man skall kunna anse att förhållandet är seriöst och befäst, även om det är seriöst menat.

Som jag ser det så borde ni har sökt turistvisum först för att lära känna varandra. Sedan, om tycke fortfarande fanns, så kunde ni lämna in ansökan om UT. då hade ni haft betydligt högre chans att ro det i land..

Lycka till och allt gott!

Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Jag har en bekant med samma historia som dig. De träffades först via internet sedan åkte han ner och träffade henne. De hade inga problem, hon var kristen från sumatra, men det var ca. tre år sedan. Du nämnde inte vilken religion hon har det kanske kan spela roll.

Att ni sökt tidigare borde ej inverka negativt. Om hon inte sökt med någon annan tidigare. Försök rätta ut frågetecknen om vad som ställde till det förut. Det är enkelt att det blir missuppfattningar. Förmodligen vill hon inte tala om en del saker och är väldigt blyg och försynt mot myndighetspersoner. En del kan ställa väldigt privata frågor som kan vara svåra att svara på. Speciellt i visa kulturer.

Religion hade inte ngn som helst betydelse sa hon som tagit beslutet. Det är den samlade bilden som avgör , men i vårt fall

så var det att vi träffats för lite o inget annat som gjorde att det blev nej, för tillfället meddelar hon idag.

Hon sa också att det kan va negativt att man sökt UT före schengen visa, men det är inte vanligt att det blir avslag av den

anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Ja, det är nog som Arne skriver.

Vad gäller försäkring så måste den finnas när ansökan om besöksvisum lämnas in, och du kan teckna den å hennes räkning i Sverige, till exempel www.europeiska.se eller så tecknar hon den själv i Indonesien vilket troligen blir billigare. Flygbiljett kan man vänta med tills efter besöksvisum är beviljat.

Herr Chang har talat.

Tack för svaret herr chang.

Läst på sv. ambassadens hemsida i indonesien detta nu, det är tydligen så att man måste ha bokat flyg också. Jag har mailat till

ambassaden där för att få klarhet i allt , som jag MÅSTE ha för att söka.

här är länken http://www.swedenabroad.com/Page____16912.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Avsikten med hennes besök är ju att träffa och bo ihop med dig?

Eftersom ni träffats tidigare så bör ett schengen visum vara ganska enkelt att få igenom, Att hon är arbetslös spelar ingen roll. Du kommer ju stå som garant för hennes vistelse ändå.

ett 3 månaders Besök i sverige bör ju räcka för UT ansökan, Men är hon ändå här kan ni lika gärna förlänga till 6 månader.

Alltså ... avsikten för oss är ju att vi ska träffa varann och sen bo ihop. Men .. om dom befarar att hon ska stanna kvar el liknande så är det ju skäl att neka visa vad jag fattat. Det är därför jag undrar lite , hur mycket man ska skriva där under , avsikten med besöket.

Hoppas att du har rätt i att det blir ganska enkelt iaf :)

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Hejsan

Tja, det är väl inte så konsitgt om det blir ett nej till UT...jag menar om ni bara träffats 2 veckor innnan så är väl utgången ganska given...

Enligt min mening är detta ett rätt beslut också eftersom det säger sig självt att två veckor är en alldeles för kort bekantskpastid för att man skall kunna anse att förhållandet är seriöst och befäst, även om det är seriöst menat.

Som jag ser det så borde ni har sökt turistvisum först för att lära känna varandra. Sedan, om tycke fortfarande fanns, så kunde ni lämna in ansökan om UT. då hade ni haft betydligt högre chans att ro det i land..

Lycka till och allt gott!

Nonki

Tack för ditt svar Nonki. Så här i efterhand tycker jag också att vi borde sökt turist visa. Jag kolla med migra innan jag for , den

personen där sa .. så länge man är seriös o har god kännedom om varann så brukar det inte va ngt problem. Då hade jag sagt

att vi inte träffats förut. Så ... när vi då träffades så kände vi båda två att vi inte behöver "testa" om vi passar ihop. Det tar ju

bara tid innan vi får bo ihop på riktigt då. Med informationen jag fått kändes det som en straffspark nästan. För vi är ju seriösa

i vårt förhållande osv. Vi har ju daglig kontakt med webkamera, chat , tfn samtal. Jag känner hon bättre än ngn annan människa

och inget vet så mycket om mig som hon.

Den som har prövat att ha kontakt med ngn så intensivt via internet vet vad jag pratar

om. Det är MYCKET bättre än att träffas live. MEN jag förstår ju dom ..o när jag nu läst lagen o motiveringen varför fick nej så

förstår jag beslutet. Det är ju svårt för dom att "ta på" att man har kontakt via internet osv .. det är ju mycket lättare att gå efter

om man träffats face to face. Det förstår jag. Det går ju att kolla också med passtämplar, biljetter o dylikt. Så ... så här nu , när jag

vet vad lagen säger exakt o inte bara vad killen där sa på kundtjänst ... då borde vi förstås sökt turist visa .. men men

nu är det bara att gå vidare :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Alltså ... avsikten för oss är ju att vi ska träffa varann och sen bo ihop. Men .. om dom befarar att hon ska stanna kvar el liknande så är det ju skäl att neka visa vad jag fattat. Det är därför jag undrar lite , hur mycket man ska skriva där under , avsikten med besöket.

Hoppas att du har rätt i att det blir ganska enkelt iaf :)

Avsikten är att hon ska BESÖKA dig. Dom vill veta att hon sen åker tillbaka efter max 3 månader (max 6 vid förlängning men det behöver ni inte skriva något om) och inte får en illegal invandrare på halsen, precis som du skriver.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kanske tonat ner det där med att du känner henne bäst av alla osv.

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som har prövat att ha kontakt med ngn så intensivt via internet vet vad jag pratar

om. Det är MYCKET bättre än att träffas live.

Umm, varför vill du då att hon ska komma överhuvudtaget?

Du borde nog som baabar skrev "tona" ner lite, om du skrev liknande saker i din ansökan kan jag förstå att de kanske tycker det låter lite "väl" bra. Pragmatik och sunt förnuft är bra att visa i sina ansökningar, jag delade lunch rum med migrations utredare i Örebro en kort tid, fast det kontoret har de lagt ner nu tror jag, det var ett tag sen,

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean
Inlagd (ändrad)

Umm, varför vill du då att hon ska komma överhuvudtaget?

Du borde nog som baabar skrev "tona" ner lite, om du skrev liknande saker i din ansökan kan jag förstå att de kanske tycker det låter lite "väl" bra. Pragmatik och sunt förnuft är bra att visa i sina ansökningar, jag delade lunch rum med migrations utredare i Örebro en kort tid, fast det kontoret har de lagt ner nu tror jag, det var ett tag sen,

Vad jag menar är bättre med internet än live är .. att man lär känna varandra på ett helt annat sätt. Jag har prövat på ett antal ggr , med båda varianterna..

Så har jag inte riktigt formulerat det förstås i min UT ansökan. Vad jag menade med det där var ... vi känner varann hemskt bra , det var därför vi kände att UT var rätt o inte att söka turist visum. När jag dessutom fick den info jag

fick fr kundtjänst på migra , så tyckte vi att det såg väldigt lovande ut.

Men jag förstår vad ni menar och ... det är ju det jag vill komma till .. hur ska jag formulera mig i ansökan.

Det jag antar att jag bör fylla i är ... att syftet med besöket är att hon ska besöka mig och att vi ska lära

känna varandra..

Tack för alla synpunkter :)

Ändrades av dixiedeean
Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Hejsan

Tja, det är väl inte så konsitgt om det blir ett nej till UT...jag menar om ni bara träffats 2 veckor innnan så är väl utgången ganska given...

Enligt min mening är detta ett rätt beslut också eftersom det säger sig självt att två veckor är en alldeles för kort bekantskpastid för att man skall kunna anse att förhållandet är seriöst och befäst, även om det är seriöst menat.

Som jag ser det så borde ni har sökt turistvisum först för att lära känna varandra. Sedan, om tycke fortfarande fanns, så kunde ni lämna in ansökan om UT. då hade ni haft betydligt högre chans att ro det i land..

Lycka till och allt gott!

Nonki

Smart skrivet!

-Självklart måste man tillbringa vardagen tillsammans först.

-Det är när vardags sysslorna ska göras, som man ser om

man passar ihop.-När man är kär och har semester

är allt så enkelt.

-Lycka till med hennes visa.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

hej,

..att söka Schengen visa 90 dagar från Filippinerna

kan nämna om man följer andra forum bl.a om filippinerna och om man söker

schengen visa därifrån så söks det via Schweitz ambassad eftersom

Sverige inte längre har något konsulat i Manila.

kraven för att få beviljat Schengen visa är att tjejen/killen från Filippinerna

måsta ha minst 100,000 peso på banken.

som försöljningsansvarig i Sverige ställs bankgaranti på SEK135,000

eller en inkomst på minst SEK 35,000 i månader genom arbete

för att garantera ekonomin under de 90 dagar som visumet gäller.

mvh challenegr98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

..att söka Schengen visa 90 dagar från Filippinerna

kan nämna om man följer andra forum bl.a om filippinerna och om man söker

schengen visa därifrån så söks det via Schweitz ambassad eftersom

Sverige inte längre har något konsulat i Manila.

kraven för att få beviljat Schengen visa är att tjejen/killen från Filippinerna

måsta ha minst 100,000 peso på banken.

som försöljningsansvarig i Sverige ställs bankgaranti på SEK135,000

eller en inkomst på minst SEK 35,000 i månader genom arbete

för att garantera ekonomin under de 90 dagar som visumet gäller.

mvh challenegr98smile.gif

Står inget om såna belopp, var har du fått dom ifrån?

Invitation letter from the host in Sweden indicating: general information of the invited person

(names, birth date, exact address, family relation), details of the host-to-be (names and exact

address), confirmation of the invitation, planned duration of stay and guarantee of accommodation.

The invitation must be signed and sent directly to the Embassy either via fax or email (see contact

information below) together with a clear copy of host’s valid passport / ID-card and / or residence

permit in Sweden (if applicable, inclusive of copies of the pages with entry and exit stamps from the

Philippines). If the reference person will be responsible for the costs during the stay in Sweden, proof

of sufficient means needs to be submitted like bank statements (last 3 months), salary specifications

or pension specifications, tax declaration, etc.

Please note that all Swedish documents have to be translated and submitted in English.

Proof of financial resources of the applicant: bank statements showing cash flow of last 3 months,

bank books, latest international credit card statements (last 3 months)

If employee: certificate of employment with leave of absence from the local company or

organisation showing position, date of hiring, salary and date of return to work; income tax return

If self-employed: proof of business (DTI/SEC registration, income tax return, financial statements)

http://www.eda.admin.ch/etc/medialib/downloads/edactr/phl.Par.0148.File.tmp/Revised%20Checklist%20VISIT%20Sweden.pdf

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

hej,

ska bifoga bevis från forumet, återkommer snart.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

dixiedeean

Smart skrivet!

-Självklart måste man tillbringa vardagen tillsammans först.

-Det är när vardags sysslorna ska göras, som man ser om

man passar ihop.-När man är kär och har semester

är allt så enkelt.

-Lycka till med hennes visa.

U-C

Tack för ditt svar.

Jag förstår din åsikt och den kan säkert stämma på många sätt.

Men det som är rätt för vissa behöver inte vara rätt för andra.

Det behöver inte vara så att man ser först om man passar ihop

efter ett 1 år tillsammans eller att man passar ihop efter 2 år ...

eller för den delen 2 veckor på semester. Det finns liksom

inget facit som alla kan gå efter. Det är ju individuellt .

Men jag förstår att myndigheterna kan se det så, de vet ju egentligen

knappt ngt om själva förhållandet. Men antal besök o längd som man

bott tillsammans, kan man mäta. Så i detta fallet har dom gjort

bedömningen att vi setts för lite, alltså nej.

Så hur gick det till själv ? när kände du när ni passade ihop , när du

strök tvätten eller dammsugade ? :)

Tack för lyckönskningarna :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

.

edit: lite sen

Ändrades av bosse 15

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
dixiedeean

Så ... nu har min dam äntligen lämnat in ansökan. Jag skrev att hon var här för besök och att hon kom hit för vi skulle lära känna varandra bättre. Dom krävde... Bokad o betald biljett, bet försäkring för hela tiden o att jag skulle kunna visa upp motsvarande 370kr /dag på banken. Dock sa dom att

man kan ha lite lite mindre om man garanterar mat o boende.. Sen var det ju förstås personbevis osv o hennes handlingar. Hon fick vänta på posten m mina handlingar över 2 veckor innan den nådde Bali. Men till slut så..

Nu när hon då sökte så , sa damen på konsulatet som tog emot ansökan att det, "inte alls var troligt med ett ja" pga vi fått nej på UT

och att det var så nyligt vi sökt. Hon gav oss väldigt små chanser ...

Är det ngn som har erfarenhet av liknande fall ?

Jag har bokat in flyg till henne 8 juli, om nästan 4 veckor, beslutet skulle dröja max 3 sa dom. Så .. jag måste redan nu

börja planera för plan B... vad har jag nu för alternativ ?? det jag funderar är ju på att fara ner på min semester som

börjar 17 juli o i så fall gifta mig med henne.. men frågan är ju om det räcker el om det krävs ännu fler besök osv innan

det är ide att söka igen, OM det nu blir nej på Schengen visa.

Jag antar att söka turist visum för hon är helt chanslöst att få ett ja på, efter 2 nej ... funderingar ngn ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller tummarna att det inte blir ett nej.

Blir det ett nej så är det nog bara en resa dit på din semester som kan föra det vidare. Inte så kul i så fall. Jag menar inte att åka dit ner, utan att det kommer att dra ut på tiden innan hon kan komma till Sverige.

Verkar lite konstigt om de kan vända det emot er att ha sökt visa i fel ordning. Med din andra resa dit ner, bör det se bättre ut på anknyttningsfronten.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...