Jump to content
IGNORERAD

Schengen Visa för min indonesiska flickvän efter UT nej


dixiedeean

Recommended Posts

Vad jag menar är bättre med internet än live är .. att man lär känna varandra på ett helt annat sätt. Jag har prövat på ett antal ggr , med båda varianterna..

Så har jag inte riktigt formulerat det förstås i min UT ansökan. Vad jag menade med det där var ... vi känner varann hemskt bra , det var därför vi kände att UT var rätt o inte att söka turist visum. När jag dessutom fick den info jag

fick fr kundtjänst på migra , så tyckte vi att det såg väldigt lovande ut.

Men jag förstår vad ni menar och ... det är ju det jag vill komma till .. hur ska jag formulera mig i ansökan.

Det jag antar att jag bör fylla i är ... att syftet med besöket är att hon ska besöka mig och att vi ska lära

känna varandra..

Tack för alla synpunkter smile.gif

"Jag har prövat på ett antal ggr,med båda varianterna"

Har du bjudit in andra tjejer förut? Då kollar dom nog dina papper extra noga.

Lycka till,det blir bra ska du se.

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dixiedeean

    19

  • Wangthong

    6

  • Herr Chang

    4

  • challenger98

    3

Mest aktiva i denna tråd

hej,

..att söka Schengen visa 90 dagar från Filippinerna

kan nämna om man följer andra forum bl.a om filippinerna och om man söker

schengen visa därifrån så söks det via Schweitz ambassad eftersom

Sverige inte längre har något konsulat i Manila.

kraven för att få beviljat Schengen visa är att tjejen/killen från Filippinerna

måsta ha minst 100,000 peso på banken.

som försöljningsansvarig i Sverige ställs bankgaranti på SEK135,000

eller en inkomst på minst SEK 35,000 i månader genom arbete

för att garantera ekonomin under de 90 dagar som visumet gäller.

mvh challenegr98smile.gif

Nej, nej...

Saxat från Migrationsverket...

Krav för att få visum

Om du vill besöka Sverige och de övriga Schengen-länderna ska du ha

* ett pass som är giltigt minst tre månader efter visumets slutdatum.

* pengar för uppehället och för hemresan. Sverige kräver att du har 370 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Beloppet kan i vissa fall bli lägre, till exempel för mindre barn, om du betalar kostnaden för kost och logi i förväg eller om du ska bo hos släkt eller vänner. Du ska visa att du har tillräckligt med pengar för uppehället med hjälp av exempelvis kontoutdrag från din bank eller dokument där inbjudaren i Sverige lovar att stå för alla kostnader under besöket.

* en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl. Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer.

Det finns inga regler om några 135.000 SEK eller att du måste ha en månadsinkomst på minst 35.000 SEK för att bjuda in och stå som ekonomisk garant för en person från annat land.

Kolla direkt med Migrationsverket så får du reda på vad som gäller.

Lycka till!

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

ska bifoga bevis från forumet, återkommer snart.

mvh challenger98smile.gif

Bevis? I form av ett inlägg på ett internetforum? Javisst, varför gå direkt till källan när man kan kolla 3-4-5-handsuppgifter på ett forum?!

The Truth is Out There - On the Forum ;)

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller tummarna att det inte blir ett nej.

Blir det ett nej så är det nog bara en resa dit på din semester som kan föra det vidare. Inte så kul i så fall. Jag menar inte att åka dit ner, utan att det kommer att dra ut på tiden innan hon kan komma till Sverige.

Verkar lite konstigt om de kan vända det emot er att ha sökt visa i fel ordning. Med din andra resa dit ner, bör det se bättre ut på anknyttningsfronten.

Hej ! tackar för tummarna :) Mmm det enda som kan hjälp är ju förstås att vi träffas igen o då

gifter oss. En kompis sa att .. OM hon blir gravid , borde ni ha bra chanser att få tom UT ganska

snabbt... men men det är ju mest gissningar bara. Det är därför jag gärna diskutera med ngn

här som kan tänkas veta.

Jaa det verkar konstigt, men så sa hon på migrationsverket efter vårt nej på UT. MEN hon sa

att det var liten chans t nej pga detta. På konsulatet ... sa hon att det var liten chans till

ja pga detta ... så .. jaa vad ska man tro egentligen..

Det är väl bara att be o hoppas på det bästa :wai:

Bevis? I form av ett inlägg på ett internetforum? Javisst, varför gå direkt till källan när man kan kolla 3-4-5-handsuppgifter på ett forum?!

The Truth is Out There - On the Forum ;)

Denna tråd om just detta är flyttad sen länge

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag har prövat på ett antal ggr,med båda varianterna"

Har du bjudit in andra tjejer förut? Då kollar dom nog dina papper extra noga.

Lycka till,det blir bra ska du se.

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Det jag menade var att jag har träffat tjejer på internet o dejtat live.

Har ej bjudit in ngn förut, har bara haft svenska tjejer förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! tackar för tummarna smile.gif Mmm det enda som kan hjälp är ju förstås att vi träffas igen o då

gifter oss. En kompis sa att .. OM hon blir gravid , borde ni ha bra chanser att få tom UT ganska

snabbt... men men det är ju mest gissningar bara. Det är därför jag gärna diskutera med ngn

här som kan tänkas veta.

Jaa det verkar konstigt, men så sa hon på migrationsverket efter vårt nej på UT. MEN hon sa

att det var liten chans t nej pga detta. På konsulatet ... sa hon att det var liten chans till

ja pga detta ... så .. jaa vad ska man tro egentligen..

Det är väl bara att be o hoppas på det bästa jap.gif

Förut hade det ingen betydelse om du var gift eller inte. Vet ej om det gäller längre. Bäst att fråga.

Jag kan i varje fall berätta en självupplevd sak i det fallet. 1991 fick jag ett tvåårigt kontrakt med ett FN-organ. För att frugan skulle kunna följa med var det ett krav att vi var gifta. Därför gifte vi oss på en gång. Frugan hade då nästan bott 2 år i Sverige, hade därför inget PUT. Efter 2år utomlands var frugan tvungen att söka nytt UT för att komma till Sverige. Vi sökte från Thailand. Det tog då över 7 månader innan visat blev beviljat. Då hade vi förutom alla andra papper även intyg från UNDP att hon bott tillsammans med mig under tiden jag jobbat för dom. Nu hade vi ingen brådska och försökte inte skynda på, men enligt dom spelade det ingen roll att vi var gifta eller ej.

Att bli gravid för att öka chansen att få UT tycker jag låter drastiskt. Inte riktigt rätt skäl för att få barn, tycker jag.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Förut hade det ingen betydelse om du var gift eller inte. Vet ej om det gäller längre. Bäst att fråga.

Jag kan i varje fall berätta en självupplevd sak i det fallet. 1991 fick jag ett tvåårigt kontrakt med ett FN-organ. För att frugan skulle kunna följa med var det ett krav att vi var gifta. Därför gifte vi oss på en gång. Frugan hade då nästan bott 2 år i Sverige, hade därför inget PUT. Efter 2år utomlands var frugan tvungen att söka nytt UT för att komma till Sverige. Vi sökte från Thailand. Det tog då över 7 månader innan visat blev beviljat. Då hade vi förutom alla andra papper även intyg från UNDP att hon bott tillsammans med mig under tiden jag jobbat för dom. Nu hade vi ingen brådska och försökte inte skynda på, men enligt dom spelade det ingen roll att vi var gifta eller ej.

Att bli gravid för att öka chansen att få UT tycker jag låter drastiskt. Inte riktigt rätt skäl för att få barn, tycker jag.

Hej , tack för ditt svar. Jag ringde ju migra före jag for i vintras o då sa den handläggaren att för UT gör det ingen skillnad att va gift eller inte. MEN sa också att .. bara man är seriös har ni god chans till ja för UT direkt , så länge ni är seriös i ert förhållande ...

Men kan det räcka med ett besök till ... OM jag får 2 nej ... ?

Joo det tycker jag också, men det var min kompis som gav det förslaget. Och min fråga att

jag ville diskutera allt detta var ju angående min fortsatta kamp att få hit min flickvän.

Mvh Ubbe

Mvh Ubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Min flickvän o jag träffades på internet i november o bestämde oss efter en månad att träffas.

I början på februari for jag så till Indonesien.

Hon mötte mig i Jakarta o vi hade 2 underbara veckor tillsammans, mestadels på Bali men

vi hann även med hennes systers bröllop i Kediri :)

Vi tyckte båda två att hon skulle söka UT då vi båda tyckte att vi hittat den rätte. Jag hade

mailat migrationsverket innan. De sa att bara förhållandet är seriöst så har man god chans

att få ett ja. Så vi tänkte att vi är ju väldigt seriösa o båda vet vad vi vill. Vi lämna in ansökan

om UT på bali i slutet av februari. Fick tid för intervju 9 mars. Sista mars kom brevet att hennes

ansökan kommit. Jag skickade in handlingarna dagen efter. Den 28 april ringde konsulatet

på Bali o sa att det blev nej, pga oseriöst förhållande. Jag blev först arg o tog det personligt..

Jag hade ju skrivit hur mycket vi gillade varann osv. Dagen efter fick jag beslutet hem i brevlådan.

Det står ju alltid lite luddigt ,men min tolkning av beslutet var att oseriositeten berodde på att

vi träffats för lite. Stod också nämnt där att " xxx har uppgett att de ej bott tillsammans".

Handläggaren ringde idag o förklarade vad det betyder.. det betyder att jag uppgett att vi inte

har delat rum. Men det hade vi förstås gjort. Hon sa dock att det hade inte ngn inverkan på beslutet,

utan det hade blivit ett nej ändå. Gjort är gjort men det känns lite bittert att jag fyllt i fel där...

Hon sa att vi kände varann väldigt bra men för tillfället fanns det ej möjlighet för ett ja enl

utlänningslagen.

Vi kommer ej att överklaga beslutet då inte ngt nytt positivt har hänt som vi kan lägga till ansökan.

Med andra ord , vi har ju fortfarande bara träffats en gång.

Så .. nu funderar vi då på att söka Schengen visa för henne. Men då har jag hört att det kan va till

nackdel att hon sökt UT tidigare ..?

När man sen läser denna länk

http://www.migration...currDokument=34

så undrar jag hur orolig man ska vara för att få ett nej på schengen visa ansökan.

Vi har ju redan ansökt om UT , för att vi vill bo ihop , skaffa familj tillsammans osv

Vad bör man skriva under frågan(blankett appendix E ) ... vilken är avsikten med besöket ... ?

Hon är 28 år o för närvarande arbetslös, det verkar ju också försvåra det hela om jag tolkar länken rätt ...

Vad jag fattar så måste man också ordna med försäkring (antar att hon måste göra det själv i indonesien) returbiljett o en

hel del annat. Någon som har erfarenhet om ansöka om schengen visa efter ett UT nej ? eller ngn som kanske är insatt ändå :)

Tacksam för allt tips :great:

Det vart Nej på min flickväns ansökan om Schengen visa, fick ej ngn anledning .. vi har mailat ambassaden så får vi kanske ett svar.

Det enda positiva var att det mycket snabb beslut, 3 arbetsdagar. Dom sa att det skulle ta 15 ..

Nu är bara frågan hur vi går vidare, vi ger inte upp , det är bara att börja leta alternativ :)

Funderar på boka redan nu på min semester om 4 v drygt... men det lär nog behövas minst ytterligare besök sen

innan det är ngn ide att söka igen. Tänkte att om man far nu o till vintern .. .då har vi träffats 3 ggr o vart ihop över

ett år.. det borde väl kanske kunna räcka ...? För att söka schengen visa igen då ... mycket att fundera på

:unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att beklaga. Vet inte vad jag ska säga i övrigt. Men jag tycker att

det är konstigt att det ska påverka på detta sättet att man söker i fel ordning.

Du får se fram emot när ni träffas nästa gång och inte gräva ner dig i grubblerier.

Ett tillfälligt bakslag, som saktar ner processen.

Lätt för en utomstående betraktare att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att beklaga. Vet inte vad jag ska säga i övrigt. Men jag tycker att

det är konstigt att det ska påverka på detta sättet att man söker i fel ordning.

Du får se fram emot när ni träffas nästa gång och inte gräva ner dig i grubblerier.

Ett tillfälligt bakslag, som saktar ner processen.

Lätt för en utomstående betraktare att säga.

Tack för ditt svar !

Mmm jag tycker också det , men vad ska man säga. Det är som det är.

Mmm jag får se fram emot det , har bokat resa dit nu iaf , 16 juli blir det.

Får väl luska o hoppas att vi kommer på ngt :)

Vore bara bra att få lite tips eller funderingar till ... om det är ngn ide att söka

efter besöket i juli ...? ... om jag inte får ngn som har en bra insyn i detta lutar

det nog åt att jag avvaktar med att söka o far t vintern också o hälsar på.

Ha det gott alla :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar !

Mmm jag tycker också det , men vad ska man säga. Det är som det är.

Mmm jag får se fram emot det , har bokat resa dit nu iaf , 16 juli blir det.

Får väl luska o hoppas att vi kommer på ngt :)

Vore bara bra att få lite tips eller funderingar till ... om det är ngn ide att söka

efter besöket i juli ...? ... om jag inte får ngn som har en bra insyn i detta lutar

det nog åt att jag avvaktar med att söka o far t vintern också o hälsar på.

Ha det gott alla :)

Är det inte ngn med erfarenhet av liknande fall ... om det kan tänkas va ngn ide att

söka besöks visa i t ex augusti om jag far dit nu i juli ... eller om det bara

blir till min nackdel ytterligare ...?

tacksam för alla synpunkter

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av detta, men tycker det vore rimligt att oddsen förbättras om du tillbringat juli med damen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av detta, men tycker det vore rimligt att oddsen förbättras om du tillbringat juli med damen.

Herr Chang har talat.

Tack för ditt svar Herrn :)

Detta maila jag t ambassaden i Jakarta för ngn dag sen..

My gf,XXX did not get any reason why she got no

from her schengen visa application to Sweden ..

why ??

what was reason ?

Regards XXX

Och detta fick jag till svar,

Dear Mr XXX,

The reason that Ms XXX was denied a schengen visa was that the embassy made the assessment that it is not likely that she would leave the country after the time of the visit has ended. This is based on that miss XXX in March 2010 applied for a residence permit in Sweden and thus revealed his desire to move there.

Best regards,

Ljiljana XXX

Detta tolkar jag som att ... det är helt uteslutet att söka ngt mer schengen visa iaf ... för nu har hon ansökt om UT tidigare o det

kan ju inte ändras. Fattar dock inte varför dom utgår att man ska göra ngt olagligt o typ gömma hon här !? men men

nu är det som det är.. så nu antar jag att det är UT vi snackar om när nästa ansökan ska lämnas in ... ngn med synpunkter ?

Trevlig helg !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta tolkar jag som att ... det är helt uteslutet att söka ngt mer schengen visa iaf ... för nu har hon ansökt om UT tidigare o det

kan ju inte ändras. Fattar dock inte varför dom utgår att man ska göra ngt olagligt o typ gömma hon här !? men men

nu är det som det är.. så nu antar jag att det är UT vi snackar om när nästa ansökan ska lämnas in ... ngn med synpunkter ?

Man bör ha bott ihop i minst tre månader helst sex månader innan man ansöker om UT var det verkligen ingen som varnade er innan ni lämnade in ansökan?

Det enda du kan göra nu är att du åker och bor hos henne en längre tid innan ni försöker med UT för bosättning igen...

Det andra alternativet är att ni ansöker om UT för besök då är det migrationsverket som tar beslutet det tar ju dock tid, du bör ju nog dock först rådfråga någon som kan sånt här tex www.thaikonsult.se om vilka chanserna är att lyckas resp. förvärra skadan ännu mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

på Fillippinerna är det den Schweiziska ambassaden som sköter viseringar för Sverige

eftersom Sverige stängt sitt konsulat.

fram tills nyligen så gällde de belopp som jag nämde, men nu har de fått

de nya direktiven anpassade för svenska förhållnaden och beloppet är

SEK 370:- per dag som gäller.

Schweiz ambassad hade inkörningsproblem i början och nu ska det

vara bättre med anpassningen till det svenska "låga" beloppen

annars hade inte många visa blivit beviljade om de krävde minst

SEK 35.000 i månaden och minst SEK 130.000:- på banken.

mvh chalenger98 :na:

till dixiedee vill jag säga tålamod, ta det lugnt och ligg lågt

var tillsammans bifoga bevis telefonräkningar, mailbox

kopior på mail, bilder foto på varandra näst gång går blir

det beviljat. Lycka till

VIVA MALMÖ FF :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Herrn :)

Detta maila jag t ambassaden i Jakarta för ngn dag sen..

My gf,XXX did not get any reason why she got no

from her schengen visa application to Sweden ..

why ??

what was reason ?

Regards XXX

Och detta fick jag till svar,

Dear Mr XXX,

The reason that Ms XXX was denied a schengen visa was that the embassy made the assessment that it is not likely that she would leave the country after the time of the visit has ended. This is based on that miss XXX in March 2010 applied for a residence permit in Sweden and thus revealed his desire to move there.

Best regards,

Ljiljana XXX

Detta tolkar jag som att ... det är helt uteslutet att söka ngt mer schengen visa iaf ... för nu har hon ansökt om UT tidigare o det

kan ju inte ändras. Fattar dock inte varför dom utgår att man ska göra ngt olagligt o typ gömma hon här !? men men

nu är det som det är.. så nu antar jag att det är UT vi snackar om när nästa ansökan ska lämnas in ... ngn med synpunkter ?

Trevlig helg !!

Hej dixiedeean,

I fetstilt har du var skon klämmer... Ni får nog lägga lite energi på att kunna visa att det finns något vettigt för damen att återvända till. Till exempel ett hyfsat jobb. Tydligen alltför många som stannar olagligt i Sverige då det känns meningslöst att åka tillbaka dit man kom från.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av detta, men tycker det vore rimligt att oddsen förbättras om du tillbringat juli med damen.

Herr Chang har talat.

jo en semester flört e trovärdig :whistle:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

jo en semester flört e trovärdig :whistle:

Nja, kan man göra trovärdigt att man faktiskt spenderat en hel del tid med damen så förbättras oddsen. Att det sker på semestern är irrelevant.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej dixiedeean,

I fetstilt har du var skon klämmer... Ni får nog lägga lite energi på att kunna visa att det finns något vettigt för damen att återvända till. Till exempel ett hyfsat jobb. Tydligen alltför många som stannar olagligt i Sverige då det känns meningslöst att åka tillbaka dit man kom från.

Herr Chang har talat.

Mmm ok , har tänkt tanken också, får försöka pusha henne att få ett jobb ,vad som helst, ser bättre ut

o så blir ju väntan inte lika tråkig. Tack för ditt svar

Mvh

jo en semester flört e trovärdig :whistle:

vad menar du med semesterflört ?

Link to comment
Dela på andra sajter

på Fillippinerna är det den Schweiziska ambassaden som sköter viseringar för Sverige

eftersom Sverige stängt sitt konsulat.

fram tills nyligen så gällde de belopp som jag nämde, men nu har de fått

de nya direktiven anpassade för svenska förhållnaden och beloppet är

SEK 370:- per dag som gäller.

Schweiz ambassad hade inkörningsproblem i början och nu ska det

vara bättre med anpassningen till det svenska "låga" beloppen

annars hade inte många visa blivit beviljade om de krävde minst

SEK 35.000 i månaden och minst SEK 130.000:- på banken.

mvh chalenger98 :na:

till dixiedee vill jag säga tålamod, ta det lugnt och ligg lågt

var tillsammans bifoga bevis telefonräkningar, mailbox

kopior på mail, bilder foto på varandra näst gång går blir

det beviljat. Lycka till

VIVA MALMÖ FF :na:

tack för ditt svar !

vi får göra allt vi kan för att få till det till ett ja :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en j-a moment 22 - situation. Det som gäller för din tjej är alltså:

"Du får inte flytta till Sverige för ni har inte bott ihop"

"Du får inte besöka Sverige för att bo ihop för vi tror du stannar kvar"

Låter som ett läge att hyra in proffshjälp. Det är ju långt ifrån alla som har möjligheten att ta tjänstledigt flera månader för att bo ihop utomlands för att uppfylla villkoren för ett UT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en j-a moment 22 - situation. Det som gäller för din tjej är alltså:

"Du får inte flytta till Sverige för ni har inte bott ihop"

"Du får inte besöka Sverige för att bo ihop för vi tror du stannar kvar"

Låter som ett läge att hyra in proffshjälp. Det är ju långt ifrån alla som har möjligheten att ta tjänstledigt flera månader för att bo ihop utomlands för att uppfylla villkoren för ett UT.

Hej ! tack för ditt svar

jaa ... håller med.

Jaa kanske får göra det ... får fundera på det efter nästa besök :great:

hoppas det går bra för dig

Tack ! :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...