Jump to content
IGNORERAD

Nyval i Thailand


Stoneys

Recommended Posts

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    3

  • Jive

    2

  • Baa

    2

  • jan53

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Efter att ha skjutit fram valet ca 1 månad till November istället för December,

säger Abhisit så här:

- He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

Vad det för typ av demokrati om Abhisit redan på förhand dikterar villkoren för hur folk ska tycka om monarkin?

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and political structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

Återstår att se vad det kan bli, och vilket lands sociala och politiska villkor som de kommer att jämföra sina egna reformer mot..

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

Verktyg för vem?

Mer övervakning, regler och censur av media och Internet får man ju hoppas att det inte blir.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

Ska denna kommande rapport hemligstämplas på samma vis som tidigare rapporter vid regeringsledda massaker?

Ska hemligstämpeln av rapporten från massakern 1992 äntligen släppas, så att byken kan börja tvättas?

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

Här har vi ett svenskt politiskt handlande – befolkningen kan se problemet klart men de beslutsfattande instanserna blir handlingsförlamade inför kritiken, och när rädslan för att trampa visa grupper på tårna blir för stark – ja då tillsätts en utredning för att vinna lite tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha skjutit fram valet ca 1 månad till November istället för December,

säger Abhisit så här:

- He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

Vad det för typ av demokrati om Abhisit redan på förhand dikterar villkoren för hur folk ska tycka om monarkin?

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and political structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

Återstår att se vad det kan bli, och vilket lands sociala och politiska villkor som de kommer att jämföra sina egna reformer mot..

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

Verktyg för vem?

Mer övervakning, regler och censur av media och Internet får man ju hoppas att det inte blir.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

Ska denna kommande rapport hemligstämplas på samma vis som tidigare rapporter vid regeringsledda massaker?

Ska hemligstämpeln av rapporten från massakern 1992 äntligen släppas, så att byken kan börja tvättas?

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

Här har vi ett svenskt politiskt handlande – befolkningen kan se problemet klart men de beslutsfattande instanserna blir handlingsförlamade inför kritiken, och när rädslan för att trampa visa grupper på tårna blir för stark – ja då tillsätts en utredning för att vinna lite tid.

http://media.thaigov.go.th/pageconfig/viewcontent/viewcontent1.asp?pageid=471&directory=1779&contents=44386

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha skjutit fram valet ca 1 månad till November istället för December,

säger Abhisit så här:

- He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

Vad det för typ av demokrati om Abhisit redan på förhand dikterar villkoren för hur folk ska tycka om monarkin?

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and political structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

Återstår att se vad det kan bli, och vilket lands sociala och politiska villkor som de kommer att jämföra sina egna reformer mot..

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

Verktyg för vem?

Mer övervakning, regler och censur av media och Internet får man ju hoppas att det inte blir.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

Ska denna kommande rapport hemligstämplas på samma vis som tidigare rapporter vid regeringsledda massaker?

Ska hemligstämpeln av rapporten från massakern 1992 äntligen släppas, så att byken kan börja tvättas?

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

Här har vi ett svenskt politiskt handlande – befolkningen kan se problemet klart men de beslutsfattande instanserna blir handlingsförlamade inför kritiken, och när rädslan för att trampa visa grupper på tårna blir för stark – ja då tillsätts en utredning för att vinna lite tid.

1: Det parti som tar upp införa republik på agendan begår politiskt självmord i Thailand, men är någon sugen på det så var så god...

2: Vi har ju röda sympatisörer här på MPR som menar att inga reformer ahr avskaffats och de fattiga snarare har fått det bättre under denna regeringen.

3: Låter ju bra, kanske det kommer någon sorts ansvarig utgivare i Thailand så att man inte kan trycka och uttala vilka lögner som helst genom sina mediakanaler.

4: Det finns gott om smutsig byk att tvätta i Thailand, Krue Se, Tak Ba, WOD...

5: Låter inte som någon dum idé att försöka reda ut varför Thailand har blivit så polariserat de senaste åren för att kunna åtgärda de problemen. Men man kan ju också se det som att regeringen vill vinna tid. Vilket du verkar göra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

1: Det parti som tar upp införa republik på agendan begår politiskt självmord i Thailand, men är någon sugen på det så var så god...

Jag frågar mig varför man kallar till en bred debatt för att nå en konsensus över partilinjerna, och samtidigt som första punkt i dagordningen sätter upp en fråga som är olaglig att en yppa sin egen mening om.

Punkten är ju helt onödig att ha med i protokollet eftersom ordförande redan på förhand har bestämt utgången och inställningen av spörsmålet. Ruvar någon politisk part på en annan uppfattning i frågan om monarkin så är de inte välkomna att diskutera något annat heller.

Demokrati, ja hej åhå :crazy:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag inte missminner mig så har vi väl en majoritet i riksdagen som vill införa republik i Sverige. Så varför lägger det inte det förlsget?

Av samma skäl som thailändska partier inte gör det trots att många nog innerst inne vill det. Det skulle vara politiskt självmord även i Sverige. Opinionsundersökningar brukar visa på 75-80 procentigt stöd för att behålla kungariket.

Sen om valet står mellan Mona Sahlin/Fredrik Reinfeldt eller dyslektikern vi har nu så tror jag de flesta väljer nuvarande ordning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag inte missminner mig så har vi väl en majoritet i riksdagen som vill införa republik i Sverige. Så varför lägger det inte det förlsget?

Av samma skäl som thailändska partier inte gör det trots att många nog innerst inne vill det. Det skulle vara politiskt självmord även i Sverige. Opinionsundersökningar brukar visa på 75-80 procentigt stöd för att behålla kungariket.

Sen om valet står mellan Mona Sahlin/Fredrik Reinfeldt eller dyslektikern vi har nu så tror jag de flesta väljer nuvarande ordning.

hej,Vad har du emot dyslektiker. tycker det är en kräkning gentemott alla som har det handikappet, skärpning om jag får be,om du hade sagt det om thailands kung i Thailand så hade det inte uppskattats snarare lett till ett hårt straff om fel öron hade hört det,men det kanske du inte har en aning om.
Link to comment
Dela på andra sajter

hej,Vad har du emot dyslektiker. tycker det är en kräkning gentemott alla som har det handikappet, skärpning om jag får be,om du hade sagt det om thailands kung i Thailand så hade det inte uppskattats snarare lett till ett hårt straff om fel öron hade hört det,men det kanske du inte har en aning om.

Jag har inget emot dyslektiker, jag är det nämligen själv.

Glömde ironiflaggan i förra inlägget, trodde inte det skulle behövas...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag inte missminner mig så har vi väl en majoritet i riksdagen som vill införa republik i Sverige. Så varför lägger det inte det förlsget?

Av samma skäl som thailändska partier inte gör det trots att många nog innerst inne vill det. Det skulle vara politiskt självmord även i Sverige. Opinionsundersökningar brukar visa på 75-80 procentigt stöd för att behålla kungariket.

Sen om valet står mellan Mona Sahlin/Fredrik Reinfeldt eller dyslektikern vi har nu så tror jag de flesta väljer nuvarande ordning.

Tror inte att det skulle bli politiskt självmord för införande av republik i Sverige. Senaste opionsundersökning visade att "bara" 58 stödde monarki och de flesta med en åsikt tyckte att monarki inte var förenligt med demokrati.

http://repf.se/nyheter/svenska-folket-vill-att-statschef-ska-valjas-demokratiskt-6602961

Sedan undrar jag vad det är för ny val som har simmat till Thailand... :ironi:

whale.gif

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar mig varför man kallar till en bred debatt för att nå en konsensus över partilinjerna, och samtidigt som första punkt i dagordningen sätter upp en fråga som är olaglig att en yppa sin egen mening om.

Punkten är ju helt onödig att ha med i protokollet eftersom ordförande redan på förhand har bestämt utgången och inställningen av spörsmålet. Ruvar någon politisk part på en annan uppfattning i frågan om monarkin så är de inte välkomna att diskutera något annat heller.

Demokrati, ja hej åhå crazy.gif

Jag tror att det man lätt får fel uppfattning av vad som syftas när man läser The Nation eller Bangkokpost.

Ibland är översättningarna rent anskrämliga och fel budskap, eller konstiga budskap, presenteras som inte stämmer med underliggande uttalanden.

Abhisits 5 punkter syftar till att skapa stabilitet, bringa landet ur kris p.g.a splittring, identifiera nödvändiga reformer och normalisera tillvaron.

De syftar inte till att i ultimat demokratisk anda reformera allt och alla i ett enda drag.

Den första punkten syftar till att nå konsensus om att inte använda kungahuset som slagträ i den politiska debatten.

Anledningen till detta är naturligtvis för att inte så större splittring just nu.

Det finns säkert en tid då debatt om monarkin i Thailand är rätt - men den tiden är inte nu.

UDD har fört upp så många budskap på agendan att det helt enkelt blir omöjligt att hantera situationen om allt ska ändras och redas ut först.

- Double standards

- Korrupt domstolsväsende

- Demokratisk ordning

- Klasskamp och reformer

- Militärmakt

- Monarkin

Hej & hå... har säkert missat flera punkter men finns något som är bra?

Tror Abhisit menar att man får ta en sak i sänder och prioritera det som är viktigt först.

Eller så kan man förstås skita i allt och bara ha nyval direkt - varpå allt ändras och allt blir bra, i ett enda slag, bara Dr T vinner valet. rolleyes.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

hej,Vad har du emot dyslektiker. tycker det är en kräkning gentemott alla som har det handikappet, skärpning om jag får be,om du hade sagt det om thailands kung i Thailand så hade det inte uppskattats snarare lett till ett hårt straff om fel öron hade hört det,men det kanske du inte har en aning om.

Om du har sex med nagon utanfor aktenskapet i Jemen sa stenas du som straff...varfor anvanda idi*tiska regler/lagar som argument mot nagot. Att Thailand har extremt strikta Lese Majeste-lagar betyder val inte att det ar nagot svenskar skall ta nagon som helst hansyn till nar det galler var svenske kung eller?

Det racker val gott och val att saga att man tycker det ar krankande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har sex med nagon utanfor aktenskapet i Jemen sa stenas du som straff...varfor anvanda idi*tiska regler/lagar som argument mot nagot. Att Thailand har extremt strikta Lese Majeste-lagar betyder val inte att det ar nagot svenskar skall ta nagon som helst hansyn till nar det galler var svenske kung eller?

Det racker val gott och val att saga att man tycker det ar krankande.

. jag tycker att man ska respektera alla mäniskor,jag personligen talar inte illa om andra, men det innebär inte att jag gillar dom osv., även i sverige är det enl lag förbjudet att förtala någon.Så du menar att när du är i Thailand då visar du respekt mot deras kung!och när du är hemma i Svedala så respektera du inte våran Kung, :kort: eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är naturligtvis bra att Apishit öppnar för nyval istället för en militär lösning.

Men det var väldigt synd att den var villkorad och flera av dessa villkor är jag väldigt tveksam till.

Men ett bud att förhandla om är det ju och det är ett steg närmare en fredlig lösning.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

. jag tycker att man ska respektera alla mäniskor,jag personligen talar inte illa om andra, men det innebär inte att jag gillar dom osv., även i sverige är det enl lag förbjudet att förtala någon.Så du menar att när du är i Thailand då visar du respekt mot deras kung!och när du är hemma i Svedala så respektera du inte våran Kung, :kort: eller?

Nej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Det är naturligtvis bra att Apishit öppnar för nyval istället för en militär lösning.

Men det var väldigt synd att den var villkorad och flera av dessa villkor är jag väldigt tveksam till.

Men ett bud att förhandla om är det ju och det är ett steg närmare en fredlig lösning.

Mvh Isan lover

Och de rödas krav på omedlebart nyval eller inbördeskrig hade inga krav eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Efter att ha skjutit fram valet ca 1 månad till November istället för December,

säger Abhisit så här:

- He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

Vad det för typ av demokrati om Abhisit redan på förhand dikterar villkoren för hur folk ska tycka om monarkin?

.

Jag tror att just nu, för att komma vidare i en demokratisk process, så är det frågan om monarki så stor och komplicerad att den riskerar fördröja hela valet. När man tagit några steg framåt, då tycker jag man ska ska hantera frågan kring monarkin.

Att göra det som en del i processen just nu skulle förlänga/komplicera det än mer.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Efter att ha skjutit fram valet ca 1 månad till November istället för December,

säger Abhisit så här:

- He said the road map has five elements as following:

1) All parties concerned must join forces to uphold the monarchy.

Vad det för typ av demokrati om Abhisit redan på förhand dikterar villkoren för hur folk ska tycka om monarkin?

2) The government will carry out national reform to do away with injustice in the economic and political structures.

As part of the process, the government will provide good social welfare, education, health etc, as well as other things to people suffering from other plights.

Återstår att se vad det kan bli, och vilket lands sociala och politiska villkor som de kommer att jämföra sina egna reformer mot..

3) The government will ensure that the media will function as a constructive tool.

Verktyg för vem?

Mer övervakning, regler och censur av media och Internet får man ju hoppas att det inte blir.

4) The government will set up an independent committee to investigate the deaths and injuries in clashes between troops, police and protesters on April 10, at Silom and on Vibhavadi Road.

Ska denna kommande rapport hemligstämplas på samma vis som tidigare rapporter vid regeringsledda massaker?

Ska hemligstämpeln av rapporten från massakern 1992 äntligen släppas, så att byken kan börja tvättas?

5) The government will take actions to study the public feelings of injustice regarding to political system, especially after what happened over last few years, and try to solve the problems.

Här har vi ett svenskt politiskt handlande – befolkningen kan se problemet klart men de beslutsfattande instanserna blir handlingsförlamade inför kritiken, och när rädslan för att trampa visa grupper på tårna blir för stark – ja då tillsätts en utredning för att vinna lite tid.

Det de borde börja med är att tillförsäkra sig ett domstolsväsende som ej är korrupt och som inte har andra lojaliteter än lagen och nationens bästa när de utövar sitt ämbete.

Det kommer att kräva ganska omfattande arbete och speciella insatser för att de ska lyckas skapa ett rättsväsende utan korruption men det är den nödvändiga starten för att få allt annat att fungera.

Jag är dock tvivlande när det gäller Thailands politiska ledarskaps vilja att skapa ett korruptions fritt rättsväsende då det innebär för stora personliga risker för dem själva i framtiden.

Dock tror jag ett sådant rättsväsende ganska snart skulle fått Thailand i en mycket bättre situation såväl ekonomiskt som demokratiskt och socialt.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det de borde börja med är att tillförsäkra sig ett domstolsväsende som ej är korrupt och som inte har andra lojaliteter än lagen och nationens bästa när de utövar sitt ämbete.

Det kommer att kräva ganska omfattande arbete och speciella insatser för att de ska lyckas skapa ett rättsväsende utan korruption men det är den nödvändiga starten för att få allt annat att fungera.

Jag är dock tvivlande när det gäller Thailands politiska ledarskaps vilja att skapa ett korruptions fritt rättsväsende då det innebär för stora personliga risker för dem själva i framtiden.

Dock tror jag ett sådant rättsväsende ganska snart skulle fått Thailand i en mycket bättre situation såväl ekonomiskt som demokratiskt och socialt.

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej

Jag tror att det ligger mycket i det du skrev, att rättssystemet inte fungerar är ju en nödvändighet för att korruption och

lagbrytare ska kunna forsätta agera utan risk för straff.

Det ger även politiker och andra makthavare i samhället näst intill fria händer att roffa åt sig det dom kan.

Så det här är nog en av dom viktigaste sakerna som en ny regering skulle prioritera att jobba med,

oavsett vilken regering det nu blir och om dom nu verkligen vill ha en förändring.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det ligger mycket i det du skrev, att rättssystemet inte fungerar är ju en nödvändighet för att korruption och

lagbrytare ska kunna forsätta agera utan risk för straff.

Det ger även politiker och andra makthavare i samhället näst intill fria händer att roffa åt sig det dom kan.

Så det här är nog en av dom viktigaste sakerna som en ny regering skulle prioritera att jobba med,

oavsett vilken regering det nu blir och om dom nu verkligen vill ha en förändring.

Mvh Isan Lover

Bortsett från korruptionseländet så verkar det bli nyval i höst, hoppas den förlorande parten kan stava till demokrati, men fan trot!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det planerade Ny-valet i Thailand ska gå av stapeln den 14e november 2010.

- Varför just det datumet kanske någon vetgirige forumist frågar sig?

Utgången av detta kommande val är högst ovisst, och om den nuvarande Premiärministern hamnar

i en kommande oppositionsställning så påverkar detta också hans nuvarnande säkerhetsskydd.

Som en vanlig MP för Demokraterna kan han ju inte fortsättningsvis gömma sig på armébasen

där han under en längre tid har bedrivit sitt ledarskap.

Det kan nog bli lite nervigt för honom och familjen att flytta hem

till den blodbegjutna villan på Soi 31, Sukumvit Road.

Men det kanske hägrar en fin Ambassadörspost i London istället?

Min spaning med anledning av detta går ut på att Premiärministern vill försöka hålla

sig väl med sitt hemland England där han är född, och därför är det nog ganska troligt

att Abhisit har valt just detta val-datum som en hedrande gest mot

Price Charles som faktiskt firar sin födelsedag den 14e november.

Eller vad tror Ni andra,

som också brukar ha en god portion fantasi?

Mvh

SiamNilsson

post-5068-127305415908_thumb.jpg

post-5068-127305415908_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bortsett från korruptionseländet så verkar det bli nyval i höst, hoppas den förlorande parten kan stava till demokrati, men fan trot!

Baa

Hej

Ja man kan bara hoppas på det bästa nu när ett nyval är beslutat, framför allt att det blir lugnt i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja man kan bara hoppas på det bästa nu när ett nyval är beslutat, framför allt att det blir lugnt i landet.

Mvh Isan Lover

Lugnt i landet?

Det har varit bråk i några kvarter i Bkk.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lugnt i landet?

Det har varit bråk i några kvarter i Bkk.

Hej

Där var det ju värst men det small ju bomber i Chiang Mai också, och i flera andra städer var det också lite problem

bl.a när militärtransporter hindrades och poliser attackerades.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Där var det ju värst men det small ju bomber i Chiang Mai också, och i flera andra städer var det också lite problem

bl.a när militärtransporter hindrades och poliser attackerades.

Mvh Isan lover

Då skulle du varit med när det stora hunnafeset (hundfiset) gick i Skåne. Då fick man min själ hålla i hatten.:D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...