Jump to content
IGNORERAD

Missförstånd


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Först, jag är Asientfantast och Thailandentusiast i synnerhet, men tycker ändå att det är tid för en tråd om missöden. Säkert har det diskuterats på något sätt tidigare, men det måste dyka upp nya saker hela tiden. Thailand är ju missförståndens urland, och det finns förstås flera anledningar till detta. Skriv av dig; vad är det absolut roligaste du varit med om? (Kanske var det inte så roligt när det väl hände...).

Exempel på felstavningar kan säkert ältas i evighet; "sandwitch" istället för "sandwich" på menyn, "snake" istället för "snacks".

Hon på hotellet som alltid varje kväll sade; "See you yesterday!" istället för tomorrow.

Satt för en månad sedan på restaurang på Koh Chang. Beställde Chicken Kashewnut, efter 25 minuter meddelar man att nötterna är slut.okay säger jag, då tar vi en chicken tempura istället. Efter 20 minuter kommer shrimp tempura in ..snuft, köket gör ett nytt försök, ut kommer en banana tempura.tror eller ej! Och sedan blir det vajsing på notan dessutom...

Vässa pennan, berätta om just ditt missöde! Det är så skoj att glädjas åt andras missöden! smiley.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    13

  • Baa

    12

  • conservator

    12

  • svampen

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan berätta om när vi var på Koh Chang!

Vi beställde pizza på en så kallat svensk ställe, vi vänta och vänta in kommer inga pizzor.

Bordet jämte fick pizza fast dom, kom efter oss så vad ska man göra.

Vi beställde mer öl och fråga var våra pizzor var, dom kommer snart sa dom.

Hade nu gått en halvtimme och nu börjar vi lacka ur och frågar igen, då säger kärringen solly mistel have no pizzasouce now.

Så pixzzasåsen (tomatsåsen var slut) och vad ska man göra så det var bara att beställa in annat.

Så vi fick nån seg jävla biff, det kommer nya gäster bordet jämte dom beställde pizza och tro på fan dom fick in pizza.

varpå min kompis lacka ut ordentligt och kalla på kärringen och fråga hur i helvete dumma tror du vi är din snefitta.

varpå kocken kommer ut som var hennes bror, och han var förbannad på oss och då lacka vi andra också ur.

Nu skall tillägga att kocken kunde svenska då han har jobbat ett par år i sverige, och han svor på thai till oss varpå kompisen tjej sa att vi kan thai också så vi kan svära och prata på svenska för det spelar ingen roll om du svär och gormar på thai för vi säger till våra killar vad du säger

Och eftersom du kan svenska tycker jag att vi tar det på svenska eller är du rädd för var dom andra gästerna säger.

Och det behöver du inte vara för dom vet redan vad som har hänt.

efter en del muntugg så bad kocken om ursäkt för sin syster och sa att hon inte kunde engelska huh.gif??

Och vi fråga varför tar hon beställningar då för och varför fick inte vi samma servitös som kunde englska, han svara att vårat bord var hennes område amazing thai thinking

bara för att han inte skulle förlora ansiktet för det var mer svenskar där som tyckte vi hade rätt så sa han att han bjöd på maten.

Vi tog notan varpå hans jävla syster kom in med den och likväl så stod maten på den, vi betala utan tjafs orka inte mer skit och sa lungt med ett leende på svenska

Tack ska du ha din inkompitenta djungelapa, hit kommer vi inte mer i våra liv.

Och nu kunde hon inte svenska utan log tillbaka och sa tack så mycket på thai.

Varpå grannarna till vårat bord som hört hela storyn, garva som fan och sa vi skulle gjort samma sak.

Restaurangen ligger i White sand beach utkanten av staden med bambumöbler är populärt av svenskar, bara dom inte får kockens syster som tar beställningen.

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kan berätta om när vi var på Koh Chang!

.cut...

Mvh

Nerike

Vad ar sensmoralen i denna historia?

Att karma faktiskt funkar? Somliga straffar gud i forvag? Att aven socialt utmanade svenskar utan folkvett blir hungriga? Att thailandare kan vanda andra kinden till?

Link to comment
Dela på andra sajter

wille

Du inte förstå

Vi fick en som skulle ta våran beställning som inte kunde engelska, och för istället inte tappa ansiktet så var såsen slut men bordet i jämte fanns den för där var en som kunde ta imot engelska.

Och då hade dom delat upp borden mellan olika servitöser och hade man otur så fick man kocken syster som vi fick, och då kan det inte bli annat än missförstånd

Då hon inte kan engelska, hon kunde thai och det kunde våra tjejer med där vart inga problem.

Våra tjejer försökte att tala om för henne att det vi ville ha pizza, vi sa magaritha eller vad det nu var vi beställde men lik förbannat förståd hon inte.

Vi visa henne nummer på rätten, men då var såsen slut men inte för bordet jämte.

Och vi var inte ohövliga, utan visa på en mycket god tålamod som om det vore dolda kamaren.

Men till slut orkar man inte hålla fasaden, skulle se hur du skulle ha gjort.

Visst vi kunde ha gått men våra tjejer hade fått in sin mat/maträtter och vi skulle äta tillsammans, och bara för att vi älskar Thailand ska man inte behöva tåla hur mycket skit som helst

Kan eller vill hon inte förstå skicka dit en annan, som förstår vad vi säger eller pekar på i meny.

Och skulle tro att vi var nog inte dom enda som har haft problem/missförstånd med henne om hon nu jobbar kvar.

Sedan vände dom inte andra kinden till utan vi fick ju betala maten i alla fall, fast kocken (ägaren) sa att vi skulle slippa pga. allt strul som gjorde oss arga.

Verka nästan som hon gjorde oss arga på ren jävelskap, eller så var hon osams med sin bror och vill att ställe skulle få dåligt rykte.

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

wille

Du inte förstå

Helt riktigt - jag forstar inte!

Och vi var inte ohövliga, utan visa på en mycket god tålamod som om det vore dolda kamaren.

Ni "lacka" nar maten inte kommit pa 30 minuter. Ni kallade servitrisen "snefitta" och slutligen "inkompetent djungelapa". Vi har onekligen inte samma syn pa vad det innebar att vara hovlig/ohovlig.

Men till slut orkar man inte hålla fasaden, skulle se hur du skulle ha gjort.

Mvh

Nerike

Vet inte hur manga liknande situationer jag varit i nar man sjalvklart blivit mer an lovligt irriterad/uppgiven ibland. Dock har jag bara gjort misstaget att vara direkt otrevlig och forolampa en Thai en gang..

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Mja, verkar som en del forumister behöver förkovra sig i det Thailändska språket för att kunna dinera på ett mera problemfritt sätt.

Matafajen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Kan berätta om när vi var på Koh Chang!

Vi beställde pizza på en så kallat svensk ställe, vi vänta och vänta in kommer inga pizzor.

Bordet jämte fick pizza fast dom, kom efter oss så vad ska man göra.

Vi beställde mer öl och fråga var våra pizzor var, dom kommer snart sa dom.

Hade nu gått en halvtimme och nu börjar vi lacka ur och frågar igen, då säger kärringen solly mistel have no pizzasouce now.

Så pixzzasåsen (tomatsåsen var slut) och vad ska man göra så det var bara att beställa in annat.

Så vi fick nån seg jävla biff, det kommer nya gäster bordet jämte dom beställde pizza och tro på fan dom fick in pizza.

varpå min kompis lacka ut ordentligt och kalla på kärringen och fråga hur i helvete dumma tror du vi är din snefitta.

varpå kocken kommer ut som var hennes bror, och han var förbannad på oss och då lacka vi andra också ur.

Nu skall tillägga att kocken kunde svenska då han har jobbat ett par år i sverige, och han svor på thai till oss varpå kompisen tjej sa att vi kan thai också så vi kan svära och prata på svenska för det spelar ingen roll om du svär och gormar på thai för vi säger till våra killar vad du säger

Och eftersom du kan svenska tycker jag att vi tar det på svenska eller är du rädd för var dom andra gästerna säger.

Och det behöver du inte vara för dom vet redan vad som har hänt.

efter en del muntugg så bad kocken om ursäkt för sin syster och sa att hon inte kunde engelska huh.gif??

Och vi fråga varför tar hon beställningar då för och varför fick inte vi samma servitös som kunde englska, han svara att vårat bord var hennes område amazing thai thinking

bara för att han inte skulle förlora ansiktet för det var mer svenskar där som tyckte vi hade rätt så sa han att han bjöd på maten.

Vi tog notan varpå hans jävla syster kom in med den och likväl så stod maten på den, vi betala utan tjafs orka inte mer skit och sa lungt med ett leende på svenska

Tack ska du ha din inkompitenta djungelapa, hit kommer vi inte mer i våra liv.

Och nu kunde hon inte svenska utan log tillbaka och sa tack så mycket på thai.

Varpå grannarna till vårat bord som hört hela storyn, garva som fan och sa vi skulle gjort samma sak.

Restaurangen ligger i White sand beach utkanten av staden med bambumöbler är populärt av svenskar, bara dom inte får kockens syster som tar beställningen.

Mvh

Nerike

Varför beställde ni inte på thai om ni nu kunde det?

Djungelapa?huh.gif

Måste säga att om jag hade en restaurang skulle jag inte vilja ha er som gäster.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock har jag bara gjort misstaget att vara direkt otrevlig och forolampa en Thai en gang..

Det låter som en intressant historia att få återberättad. B)

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur manga liknande situationer jag varit i nar man sjalvklart blivit mer an lovligt irriterad/uppgiven ibland. Dock har jag bara gjort misstaget att vara direkt otrevlig och forolampa en Thai en gang..

Fick du stryk?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det låter som en intressant historia att få återberättad. B)

Fick du stryk?

MVH Tommy

Jobbade pa dykbat vid tillfallet och var ansvarig dykledare for en 4D/4N-resa. Kaptenen var lite lurig att ha att gora med och vid ett nattdyk sket det sig rejalt och kaptenen gjorde flera tabbar som var direkt livsfarliga for vara Divemasters och kunder i vattnet. Tappade fattningen och kallade kaptenen bade det ena och andra. Situationen lugnade ned sig och kapten gjorde som jag sade at honom till slut. Resten av resan flot pa smartfritt. Nar vi kommit iland 3 dagar senare och fixat iordning det sista pa kajen blev jag lite smatt overraskad nar jag fick jag en 2 tum 4 i axel (siktade nog pa huvudet) och vander mig om for att motas av en bindgalen kapten. Hann bli rejalt fundersam innan batgrabbarna tack och lov gick emellan for annars hade jag nog varit rokt.

Det lustiga var att senare under sasongen blev vi riktigt bra polare over ett par flaskor Jah Dong och lite roka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första resan..

Mån om att få kunna gå på toaletten i godan ro och ta det lugnt med en Teknikens Värld eller nåt liknande samt det däringa livsnödvändiga morgonduschen så man vaknar till liv och kan fungera under dagen så var man ju lite nervös inför första resan.

Tyckte jag ställde 1000 frågor och dåvarande flickvännen (nuvarande hustrun) bedyrade dyrt och heligt att det fanns både dusch och toalett.

post-3356-127290118759_thumb.jpg

Toalett med spolkrus till vänster och Duschhörna med tillhörande vattenkrus till höger

:bag:

post-3356-127290118759_thumb.jpg

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Första resan..

Mån om att få kunna gå på toaletten i godan ro och ta det lugnt med en Teknikens Värld eller nåt liknande samt det däringa livsnödvändiga morgonduschen så man vaknar till liv och kan fungera under dagen så var man ju lite nervös inför första resan.

Tyckte jag ställde 1000 frågor och dåvarande flickvännen (nuvarande hustrun) bedyrade dyrt och heligt att det fanns både dusch och toalett.

post-3356-127290118759_thumb.jpg

Toalett med spolkrus till vänster och Duschhörna med tillhörande vattenkrus till höger

:bag:

Jag hade vänt i dörren och aldrig återvänt. En redig toastol... där går min gräns...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade vänt i dörren och aldrig återvänt. En redig toastol... där går min gräns...

ja verkligen...:rolleyes:

post-6489-127290169331_thumb.jpg

post-6489-127290169331_thumb.jpg

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade vänt i dörren och aldrig återvänt. En redig toastol... där går min gräns...

Nej då, varför det?

Man kan ju inte välja dam efter föräldrarnas toalettstol eller brist på sådan. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nog har man blivit irriterad både i Thailand och i Sverige på inkompetent personal.

Men att kalla någon för snefitta eller djungelapa är att gå rejält över gränsen för normalt beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog har man blivit irriterad både i Thailand och i Sverige på inkompetent personal.

Men att kalla någon för snefitta eller djungelapa är att gå rejält över gränsen för normalt beteende.

Snefitta :huh: jo det borde ju bero på hur man ligger då kanske..

nu måste jag skumma igenom tråden snarast för att se vem som skrev nått så skevt..

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Nog har man blivit irriterad både i Thailand och i Sverige på inkompetent personal.

Men att kalla någon för snefitta eller djungelapa är att gå rejält över gränsen för normalt beteende.

Men det är väl inget vad dom kallar oss bakom ryggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Men det är väl inget vad dom kallar oss bakom ryggen.

Mje Fisk Nesse, det där är nog väldigt individuellt, mig kallar dom det rakt i ansiktet.

Djungelbananen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

ja verkligen...:rolleyes:

post-6489-127290169331_thumb.jpg

ok ok, inte vänt vid denna toan då.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,det går bara att beundra Thailand hehe.. Själv har jag utav nån konstig anledning nästan alltid problem att få just det jag beställer i restaurangerna i Thailand. Spelar ingen roll om jag är ute o käkar själv eller med flera vänner.Beställer en pizza med skinka och lök,men får en pizza med tonfisk (hänt 2 ggr och jag gillar inte fisk) Och då har jag ändå visat nummer på menyn. Beställer en kyckling curry,då får jag in nån thaisoppa som ser ut som diskvatten och vad finns i botten på skålen..jo,hönsfötter? Ja,jag kan nog berätta ett antal såna berättelser. Men jag har dock aldrig visat mitt missnöje eller sagt något,utan det är bara att äta o se glad ut och ändå vara vänlig :dance1: Anledningen varför jag inte säger något är 1.jag är så jäv.. hungrig och orkar inte vänta 30-40 min till så det är bara att pina i sig maten oavsett om det är gott eller inte. 2.Det är Thailand vi är i så det är bara att gilla läget och skratta åt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Men det är väl inget vad dom kallar oss bakom ryggen.

Så för att vara på den säkra sidan så går du omkring och kallar folk för "trevliga" saker bara för att du misstänker att dom gör det bakom din rygg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

En sak jag inte glömmer var diskutionen om vad en "hamburgersandwich" på menyn var förnågonting. Jag och en australiensare kom fram till att det nog var en hamburgare. Vi frågade kinesgrabben bakom kassan vad det var för något och han upprepade bara ordet "hamburgersandwich" varje gång vi frågade. Till slut frågade jag "Is it a hamburger?"

Yes, yes, hamburger. Vi beställde med pommfrits, men några "french fries" anade vi att han inte skulle få till, pga språkförbistringen.

Jag hade då varit på Sumatra i tre veckor och tyckte när jag kom till civilationen i Thailand, att en hamburgare inte skulle sitta helt fel, även om det inte är min favoritmat. Snacka om snopen när dom kom in med en skinkmacka med stekt potatis. Efter det och en del andra matupplevelser höll jag mig till thaimat, ända tills jag blev frestad med en file Mignon black and white på en fin restaurang. Efter den hemska matupplevelsen blev det definitivt bara thaimat i fortsättningen. Förmodligen var filen av ohängt hundkött, något segare och med mera senor har jag aldrig upplevt senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturkrock eller väderchock

Vi hade vid mitt och Peters besök i Thailand januari 2006 kommit överens med våra Thai damer att de skulle besöka oss i Sverige under Tuks april ledighet. Jag och Peter mötte dem på Arlanda och där skildes vi sedan åt var sitt håll. Vi skulle ses senare, bl.a. när jag och Tuk skulle besöka huvudstaden, då skulle vi följas åt. Men det var inte det jag skulle berätta om…

Då vi skilts åt och var på väg till min lägenhet, en bilresa på ungefär en timme och fyrtio minuter, hade jag tänkt att jag skulle låta Tuk känna på lite snö. På resan till Arlanda hade jag sett ut ett parti som låg i norr med en hel del snö kvar i skogskanten.

Hon var naturligtvis intresserad, uppspelt över att vara i Sverige, ensam med den som hon tjattat med under flera år, kanske även lite orolig för vad jag var för en, och hur jag skulle vara då jag var ensam med henne. Hon kände sig säkert ganska så utlämnad… Helt i händerna på en, kanske inte helt okänd man, men ändå ganska okänd ”in real life”.

Hur som helst… jag svängde in på den skogsväg jag sett ut tidigare och parkerade på ”åkersidan”. Tuk gick ut i snön på åkern, förundrad och glad… Jag var väl inte riktigt uppmärksam, tittade ut över åkern och höll inte koll på var hon satte fötterna. Då jag vände mig om hade hon korsat vägen och var på väg in mot skogen. Hon hade precis satt fötterna i snön på sidan av vägen och tog så ett ytterligare steg ut i snön som låg över diket… där sjönk hon ner till knäet och blev som förstenad. Sekunderna verkade som minuter i den tystnaden som jag upplevde. När jag väl fick fart under mina fötter var det försent. Hennes fot hade sjunkit ner igenom den överliggande snön och spräckt det tunna is lagret och iskallt vatten strömmat in i hennes tunna boots…

Det var Tuks första erfarenhet av is och snö i kombination med iskallt vatten. Jag kunde inte låta bli att skratta, hon tyckte naturligtvis inte att det var lika kul. Men… idag kan hon åtminstånde små-le åt händelsen.

20060408020.jpg

På väg mot Göteborg…

20060419051.jpg

Thai mat i Göteborg

20060419055.jpg

20060419058.jpg

På väg tillbaka från Göteborg

20060419063.jpg

Ett första försök med NFS…

20060422081.jpg

På promenad…

P4170003.jpg

P4170005.jpg

I Stockholm utanför Vasa museet

P4200016.jpg

P4200020.jpg

På besök i Katrineholm hos en till Korat tjej och hennes familj…

P4230001.jpg

P4231003.jpg

Kollar på nyheter från hemlandet

P4240001.jpg

Sista måltiden innan tillbakaresan för damerna..

P4280001.jpg

Vi ses snart igen…

P4280011.jpg

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med bilderna ochså :great: . Hon verkade inte så sugen på Lasagnen ser det ut som hehehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med bilderna ochså great.gif . Hon verkade inte så sugen på Lasagnen ser det ut som hehehe...

Up2You, du har alldeles rätt, den Lasagnen var inget vidare, varken hon ellr jag åt upp.

///Thure

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...