Jump to content
IGNORERAD

Vin, sprit osv.


Spiderboy

Recommended Posts

Spiderboy

Hur många flaskor kan jag bära med mig från Sverige till Thailand. Måste man köpa det på flygplatsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    4

  • Fritz

    4

  • Herr Chang

    3

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Herr Chang

Hur många flaskor kan jag bära med mig från Sverige till Thailand. Måste man köpa det på flygplatsen?

Om du lägger flaskorna i bagage som ska checkas in behöver du inte köpa på flygplatsen. Tullen i Thailand tillåter dock bara en liter sprit, en liter vin och en limpa cigaretter precis som i Sverige. Om du blir stoppad med för mycket kan det bli ganska rejäla böter.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger flaskorna i bagage som ska checkas in behöver du inte köpa på flygplatsen. Tullen i Thailand tillåter dock bara en liter sprit, en liter vin och en limpa cigaretter precis som i Sverige. Om du blir stoppad med för mycket kan det bli ganska rejäla böter.

Herr Chang har talat.

Spontant tycker jag att det är ganska dumt att ta med sprit och cigaretter till Thailand när det är mycket billigare här.

Är ingen vinexpert men gissar att priset är ungefär same same här som där.

Snus är däremot hårdvaluta som är värt packa med i resväskan eftersom det inte finns att köpa annat än på svenska ställen.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Undrar om det inte är en liter sprit ELLER vin?

Jag brukar aldrig köpa sprit på väg till Thailand. Är det ngn vinst på det?

Jag har köpt en flaska vin eller två ibland vid ankomst Suvarnabhumi.

Men mest av bekvämlighet att ha en flaska liggande och slippa stå utan.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Undrar om det inte är en liter sprit ELLER vin?

Jag brukar aldrig köpa sprit på väg till Thailand. Är det ngn vinst på det?

Jag har köpt en flaska vin eller två ibland vid ankomst Suvarnabhumi.

Men mest av bekvämlighet att ha en flaska liggande och slippa stå utan.

/mvh

Jag sätter en kall chang emot. Påstår alltså som Herr Chang att det är både ett helrör sprit och vin du får ta med dig drinks.gif

Sen får du väl köpa några Chang att ta med dig åxå om du nu vill det.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant tycker jag att det är ganska dumt att ta med sprit och cigaretter till Thailand när det är mycket billigare här.

Är ingen vinexpert men gissar att priset är ungefär same same här som där.

Snus är däremot hårdvaluta som är värt packa med i resväskan eftersom det inte finns att köpa annat än på svenska ställen.

Fritz..

Man får bara ha 250 gr snus med till Thailand

Ändrades av Pasak
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag sätter en kall chang emot. Påstår alltså som Herr Chang att det är både ett helrör sprit och vin du får ta med dig drinks.gif

Sen får du väl köpa några Chang att ta med dig åxå om du nu vill det.

Fritz..

http://www.customs.go.th/Customs-Eng/Traveller/TravelEng.jsp?menuNme=Travel

1) ALCOHOL and TOBACCO

A common question which arises is, "how much alcohol and/or cigarettes can I bring into Thailand Duty Free?"

As per Thai Customs regulations, a passenger may bring and pass through Customs without any Thai taxes due, ONE LITRE of alcoholic beverage (33 fluid ounces). You may also bring 200 cigarettes or 250 grammes of loose tobacco or 250 grammes of cigars.

Note that "alcohol" is defined as wine, spirits, beer, or any other alcoholic beverage REGARDLESS of where or when it was purchased.

In order to avoid any possible fines or prosecution, ANY EXCESS must be dropped into the Customs voluntary forfeiture boxes provided before entering the Customs clearance lines/queues.

Do NOT risk offending against the laws of the Kingdom to save a few dollars on alcohol or tobacco.

The penalties are stiff, and if caught, you leave yourself entirely at the mercy of customs officials as to just how much pain and lengthy inconvenience they choose to inflict upon you.

http://www.tripadvisor.in/Travel-g293915-c133772/Thailand:Customs.And.Duty.Free.Allowances.html

/ mvh :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får bara ha 250 gr snus med till Thailand

OK, jag tar varken med mig det ena eller andra när jag åker ner men ska man ta med sig nåt så är det snus. Risken att åka dit i tullen finns men är minimal.

Ta gärna med Kalles Kaviar till mig, det saknar jag !!

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter en kall chang emot. Påstår alltså som Herr Chang att det är både ett helrör sprit och vin du får ta med dig drinks.gif

Sen får du väl köpa några Chang att ta med dig åxå om du nu vill det.

Fritz..

Kan man få byta ut en Chang mot en Leo *smile*

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.customs.g...?menuNme=Travel

1) ALCOHOL and TOBACCO

A common question which arises is, "how much alcohol and/or cigarettes can I bring into Thailand Duty Free?"

As per Thai Customs regulations, a passenger may bring and pass through Customs without any Thai taxes due, ONE LITRE of alcoholic beverage (33 fluid ounces). You may also bring 200 cigarettes or 250 grammes of loose tobacco or 250 grammes of cigars.

Note that "alcohol" is defined as wine, spirits, beer, or any other alcoholic beverage REGARDLESS of where or when it was purchased.

In order to avoid any possible fines or prosecution, ANY EXCESS must be dropped into the Customs voluntary forfeiture boxes provided before entering the Customs clearance lines/queues.

Do NOT risk offending against the laws of the Kingdom to save a few dollars on alcohol or tobacco.

The penalties are stiff, and if caught, you leave yourself entirely at the mercy of customs officials as to just how much pain and lengthy inconvenience they choose to inflict upon you.

http://www.tripadvis...Allowances.html

/ mvh smile.gif

Min engelska är dålig men jag fattar så mycket att jag förlorat vadet och erkänner mig besegrad.

Jag bor i Pattaya och du kan inhämta vinsten närhelst du besöker fiskebyn. Vore skoj att träffas drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Min engelska är dålig men jag fattar så mycket att jag förlorat vadet och erkänner mig besegrad.

Jag bor i Pattaya och du kan inhämta vinsten närhelst du besöker fiskebyn. Vore skoj att träffas drinks.gif

Fritz..

Tja.

Jag hör av mej om jag passerar fiskebyn. En Chang i gott sällskap är aldrig fel. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Vad gäller vin kan väl tilläggas att det är 400% skatt på importerat vin i Thailand, så jag tror nog att det blir billigare att köpa på Systembolaget i Sverige. Även om jag aldrig jämfört priser på en specifik sort.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

För cirka 2 veckor sedan så köpte jag en importerad 5 liters bag in box rödvin i Jomtien för 850 Bath och det vinet var helt okay.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Ni verkar så prisfixerade. Det kan väl finnas andra orsaker än priset att man vill ta med sprit.

Vissa har exotiska drickvanor och kanske vill ha svenskt svartvinbärsvin med sig istället för en bagbox röd.

Nyköping och beska droppar är knappast så lätta att få tag på i LOS? Tillhör de avdelningen "extra exotiska" tro eller "x x exotiska" kanske ?

Sedan kanske någon helt utan ölsinne vill ha med Norrlands Guld att dricka istället för Chang! Hemska tanke suicide.gif

Nu vet inte jag om det var därför som trådskaparen vill ta med eget dricka, men man kan alltid spekulera. Hur mycket som man får ta med var ju redan besvarat, och det är synd om tråden ska dö ut alldelles för fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Visst finns det andra anledningar än pris att ta med sig från Sverige. Jag brukar till exempel ta med mig starkglögg om det är säsong, för det hittar jag knappast i Thailand. Sen är det ju kul med svensk text på etiketterna, svärfar Chang har några flaskor han vägrar öppna. De är till för att imponera på besökare ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det andra anledningar än pris att ta med sig från Sverige. Jag brukar till exempel ta med mig starkglögg om det är säsong, för det hittar jag knappast i Thailand. Sen är det ju kul med svensk text på etiketterna, svärfar Chang har några flaskor han vägrar öppna. De är till för att imponera på besökare wink.gif

Herr Chang har talat.

Tänk på,

att inte köpa tax-free glögg, brännvin, punsch eller annat på Arlanda, Landvetter, CPH eller annorstädes vid avresan, om ni har mellanlandning i t.ex. Zürich. Dom plockar av er all vätska & "krämer" i säkerhetskontrollen där, även om det ligger i en plomberad svensk taxfreepåse.

Vart senast själv av med 2 tuber Kalles i den kontrollen. Varor köpta på Zürich Airport, före säkerhetskontrollen, i deras egna plomberade påsar är OK för dom!!

Ska man ha med något sådant, måste det inhandlas i förväg och packas i den poletterade resväskan.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Imponatorvärdet är absolut inte att förringa.

För två år sedan åkte jag via Zurich med en flaska inköpt på Arlanda i handbagaget. Då var det inga problem men det var inte precis igår heller. Många flaskor Chang har runnit genom halsen sedan dess.

Tips om hur man köper ut på taxfree i förväg emottages. wink.gif

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Imponatorvärdet är absolut inte att förringa.

För två år sedan åkte jag via Zurich med en flaska inköpt på Arlanda i handbagaget. Då var det inga problem men det var inte precis igår heller. Många flaskor Chang har runnit genom halsen sedan dess.

Vi åkte i mitten på oktober förra året, då det hände.

Tips om hur man köper ut på taxfree i förväg emottages. wink.gif

Abdullas Sprit & Tobak i Malmö

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Butikerna på Landvetter säljer med garanti. Om din sprit beslagtas vid mellanlandning, får du pengarna tillbaka. Däremot är jag osäker om samma förhållande gäller vid avresa från BKK. Inte att butikerna på Suvvan skulle ersätta din beslagtagna sprit. Så jävla naiv är jag inte. Utan om övriga flygplatser godkänner plomberingen.

TT

Link to comment
Dela på andra sajter

Spiderboy

Ok tack för svar, blir 1 flaska whiskey Johnny eller liknande :D annars får det bli vin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på,

att inte köpa tax-free glögg, brännvin, punsch eller annat på Arlanda, Landvetter, CPH eller annorstädes vid avresan, om ni har mellanlandning i t.ex. Zürich. Dom plockar av er all vätska & "krämer" i säkerhetskontrollen där, även om det ligger i en plomberad svensk taxfreepåse.

Vart senast själv av med 2 tuber Kalles i den kontrollen. Varor köpta på Zürich Airport, före säkerhetskontrollen, i deras egna plomberade påsar är OK för dom!!

Ska man ha med något sådant, måste det inhandlas i förväg och packas i den poletterade resväskan.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

JohanB

Har passerat Zurich flera ggr dom senaste åren med en liter whiskey inhandlad på Arlanda i plomberad påse. Utan problem!

Senaste ggn för dryga året sedan.

Samma sak har gått bra även vid transfer via Köpenhamn, Vienna, London, Helsinki och Frankfurt för mig sedan säkerhetsreglerna om vätskor etc tillkom. Senast i höstas.

Däremot är det värre på hemvägen Bangkok-Arlanda då det inte fungerar om man inte flyger direkt på Arlanda..

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har passerat Zurich flera ggr dom senaste åren med en liter whiskey inhandlad på Arlanda i plomberad påse. Utan problem!

Senaste ggn för dryga året sedan.

Samma sak har gått bra även vid transfer via Köpenhamn, Vienna, London, Helsinki och Frankfurt för mig sedan säkerhetsreglerna om vätskor etc tillkom. Senast i höstas.

Däremot är det värre på hemvägen Bangkok-Arlanda då det inte fungerar om man inte flyger direkt på Arlanda..

Blev stoppad i Zurich på vägen från BKK till ARN, men som tur var hann jag springa ut och checka in en exrta väska från handbagaget som jag stoppade in flaskorna i. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Vad gäller vin kan väl tilläggas att det är 400% skatt på importerat vin i Thailand, så jag tror nog att det blir billigare att köpa på Systembolaget i Sverige. Även om jag aldrig jämfört priser på en specifik sort.

Herr Chang har talat.

Hej,är ingen vinkännare, men Tesco-Lotus i Udon säljer gott rödvin, importerat från

Frankrike och Sydamerika för ca 190 Bath per flaska.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Har passerat Zurich flera ggr dom senaste åren med en liter whiskey inhandlad på Arlanda i plomberad påse. Utan problem!

Senaste ggn för dryga året sedan.

Samma sak har gått bra även vid transfer via Köpenhamn, Vienna, London, Helsinki och Frankfurt för mig sedan säkerhetsreglerna om vätskor etc tillkom. Senast i höstas.

Däremot är det värre på hemvägen Bangkok-Arlanda då det inte fungerar om man inte flyger direkt på Arlanda..

Blev stoppad i Köpenhamn efter nyåret med en flaska 12årig Macallan i väskan. Plomberad och allt men dom vägra släppa igenom utan hade fått checka ut och lägga i bagaget. Men tidsbrist valde jag att slänga den.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

nitramj77

Blev stoppad i Köpenhamn efter nyåret med en flaska 12årig Macallan i väskan. Plomberad och allt men dom vägra släppa igenom utan hade fått checka ut och lägga i bagaget. Men tidsbrist valde jag att slänga den.

Du kunde väl bett o fått ett glas o i vart fall hunnit med en eller två sexor :crazy::dance1::friends::clapping::lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...