Jump to content
IGNORERAD

Nytt askmoln hotar Europa


UDON-CHARLIE

Recommended Posts

Ja det fattas bara det åxå... Jag ger mej f-n på att det där molnet ligger som en j-a lovikavante runt Arlanda på Onsdag...

Går det inte att bomba bort den där jäkla kobben??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...jag bjöd Mor min på en weekend till Italien i födelsedags present, hoppas nu inte detta askmoln krossar den resan..åker över kristi flygare..

Hon har blitt helt inne på att åka till italien o bara äta o dricka vin...:drinks: (matlagningsprogram) bidrar nog.

o inte Baabar emot...vin o mat...:wai:

o frugan får va hemma...:lol:

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det fattas bara det åxå... Jag ger mej f-n på att det där molnet ligger som en j-a lovikavante runt Arlanda på Onsdag...

Går det inte att bomba bort den där jäkla kobben??

Ja de där jäkla Islänningarna var ju inte ens speciellt bra på att vara vikingar..putta bort dem så deras jökul smälter.:crazy: o små värdelösa hästar har de dessutom.som springer fånigt..

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger in den officiella ask-kart-länken här också, så kan ni övervaka askläget och prognoserna själva.

Bättre än Aftonbladets lösnummer-promotions!

http://www.metoffice...vaacuk_vag.html

JohanB

P.S. Så här ser den senaste ut. Med t.ex. FL200 menas Flight Level 20.000 fot, ungefär 6000m

VAG_1272799847.png

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Jag lägger in den officiella ask-kart-länken här också, så kan ni övervaka askläget och prognoserna själva.

Bättre än Aftonbladets lösnummer-promotions!

http://www.metoffice...vaacuk_vag.html

JohanB

P.S. Så här ser den senaste ut. Med t.ex. FL200 menas Flight Level 20.000 fot, ungefär 6000m

VAG_1272799847.png

Tack för den! Jovisst är det lösnummer-promotions!

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Förbaskade askmoln igen :diablo:

Lyckligtvis ser det ut som att planen som går öster ut mot Thailand

är förskonade från vulkanaskan denna gång.

(frugan ska nämligen åka dit i morgon eftermiddag i lite affärer)

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Ser ljust ut i dagsläget för resenärer Sve-Thai.

U-C

VAG_1273296251.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur många fler som intresserar sig för den här tråden förutom U-C?

Men för den/dom som vill ha lite mera koll på läget kan, förutom att läsa Aftonbladet och Expressen och kolla in metoffice-kartorna, även studera jetvind (jet-stream)-kartorna. Det är de förhärskande starka vindarna på hög höjd som står för styrningen av vädersystemen och därmed askspridningen.

Jag upprepar länken till metoffice igen (Det är den översta blå raden där som är den senaste och som man ska klicka på)

http://www.metoffice...vaacuk_vag.html

På dom syns att det för nuvarande har det byggts upp ett stort, nästan statiskt askmoln över atlanten, men underkanten på det har slitits loss och blåser nu in över Iberiska halvön och vidare in över södra Europa, med jetvindarna där.

Skandinavien har haft tur pga den ihärdiga ishavsvinden som har varit dominerande den senaste tiden.

När jetvindarna som ligger över sydeuropa nu snart svänger upp mot Nordeuropa, som är vanligt på våren, kommer vi i ett mycket mer prekärt läge.

Jämför på jetvindkartan nedan, som animerar prognosen 180 timmar framåt:

http://www.stormsurf...cgi?a=natla_250

Länken för jetvindskartorna/prognoserna, sträcker sig alltså en vecka framåt, så man kan interpretera ask & jet-kartorna och göra sina egna ask-risk-prognoser med hjälp av dom.

Det framgår då till exempel att omkring den 13-16 maj, så är det stor risk att askan åter driver in över skandinavien och Norra Europa. Detta givetvis under förutsättning att Eyjafjallajökull fortfarande spyr ut aska, som den gör nu.

Det är absolut inte över än, så det är stor anledning att göra upp både en plan-A, B & C inför eventuella planerade flygresor.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur många fler som intresserar sig för den här tråden förutom U-C?

Men för den/dom som vill ha lite mera koll på läget kan, förutom att läsa Aftonbladet och Expressen och kolla in metoffice-kartorna, även studera jetvind (jet-stream)-kartorna. Det är de förhärskande starka vindarna på hög höjd som står för styrningen av vädersystemen och därmed askspridningen.

Jag upprepar länken till metoffice igen (Det är den översta blå raden där som är den senaste och som man ska klicka på)

http://www.metoffice...vaacuk_vag.html

På dom syns att det för nuvarande har det byggts upp ett stort, nästan statiskt askmoln över atlanten, men underkanten på det har slitits loss och blåser nu in över Iberiska halvön och vidare in över södra Europa, med jetvindarna där.

Skandinavien har haft tur pga den ihärdiga ishavsvinden som har varit dominerande den senaste tiden.

När jetvindarna som ligger över sydeuropa nu snart svänger upp mot Nordeuropa, som är vanligt på våren, kommer vi i ett mycket mer prekärt läge.

Jämför på jetvindkartan nedan, som animerar prognosen 180 timmar framåt:

http://www.stormsurf...cgi?a=natla_250

Länken för jetvindskartorna/prognoserna, sträcker sig alltså en vecka framåt, så man kan interpretera ask & jet-kartorna och göra sina egna ask-risk-prognoser med hjälp av dom.

Det framgår då till exempel att omkring den 13-16 maj, så är det stor risk att askan åter driver in över skandinavien och Norra Europa. Detta givetvis under förutsättning att Eyjafjallajökull fortfarande spyr ut aska, som den gör nu.

Det är absolut inte över än, så det är stor anledning att göra upp både en plan-A, B & C inför eventuella planerade flygresor.

JohanB

Tycker att den här Tråden är rätt överflödig enligt Tidigare talare kan man ju uppdatera sej rätt friskt på andra

medier istället för att läsa Second Hand!!!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Tycker att den här Tråden är rätt överflödig enligt Tidigare talare kan man ju uppdatera sej rätt friskt på andra

medier istället för att läsa Second Hand!!!

Mvh Svampen :wai:

Läs någon annanstans om du känner för det.-Ingen kommer att sakna dig här.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den här Tråden är rätt överflödig enligt Tidigare talare kan man ju uppdatera sej rätt friskt på andra

medier istället för att läsa Second Hand!!!

Mvh Svampen jap.gif

Och det ska man höra av en som lagt ut sitt privata fotoalbum på en egen tråd!!

MVH JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Tack för länkarna som är tipsade om här. Har varit in och tittat i stort sett dagligen i tråden och tycker den fungerar utormordentligt bra. Det fina med den här tråden är att den inte fylls med en massa dravell, vilket kanske sticker i ögonen på en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...