Jump to content
IGNORERAD

Pratar ni thailändsk politik med er partner?


Guest Atom

Pratar ni thailändsk politik med er partner  

64 röster

  1. 1. Hur ofta diskuterar du och din partner thailändsk politik?

    • Flera gånger om dagen
      5
    • Ungefär 1 gång om dagen
      15
    • Ett par gånger i veckan
      21
    • Någon gång per månad
      11
    • Aldrig
      12


Recommended Posts

Guest Atom

Det har ju, formodligen till mångas fortret, varit en hel del snack om thailändsk politik på MPR senaste månaden. Vissa refererar ibland till vad deras fruar/flickvänner sagt medans många nämner thailändares allmänna ointresse av politik. Vore därfor kul att veta hur ofta ni diskuterar thailändsk politik med er partner.

Vi diskuterar nog minst en gång om dagen och ibland oftare men jag väljer alternativ 2, trots allt är jag oftast inte ens här och på telefon finns det viktigare saker att prata om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett par ggr om året möjligen och det alternativ som jag fann närmast var därför "aldrig". Diskuterar för övrigt nästan aldrig thailändsk politik utanför forumet, med någon överhuvudtaget.

Tänker jag efter så gäller detta fler frekventa ämnen här på mpr också, dvs det är bara här jag uttrycker åsikter eller diskuterar dom.

Antar att det är för att man här provoceras till att ta ställning i allehanda frågor, något man oftast slipper i riktiga livet eftersom omgivningen då sällan är lika provokativ.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskuterar och diskuterar, det räcker att jag nämner namnet Thacksin så har jag ett åskmoln hemma. frugan gillar inte honom, om vill uttrycka sig lite finkänsligt.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Aldrig för varken jag eller frugan är intresserad av thailändsk politik.

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

O ja, frugan brukar förklara allt för mig.

Lärlingen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska ofta men det blir inte några längre diskussioner direkt. Hon är mer kritisk till thailändsk politik och samhället för övrigt än vad jag är. Gissar att det är ganska vanligt för de thailändare som fått prova på lite mer liberaldemokratiska samhällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska ofta men det blir inte några längre diskussioner direkt. Hon är mer kritisk till thailändsk politik och samhället för övrigt än vad jag är. Gissar att det är ganska vanligt för de thailändare som fått prova på lite mer liberaldemokratiska samhällen.

Försöker hon att påverka något i samhället som hon tycker är snett?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker hon att påverka något i samhället som hon tycker är snett?

Nej, hon är ganska uppgiven. Och även om hon är mer kritisk så saknar hon ett större intresse för politik. Dessutom kommer vi nog att bo i farangland de närmaste åren. Men din fråga väckte en undran. Hur skulle Thailand se ut om fler kvinnor engagerade sig politiskt? Kanske är det den rätta vägen att på automatik få igång en samhällsförändring...

ps åker till fiskebyn under veckan som kommer. Hade varit roligt med en liten träff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Politiksnacket hos oss är enhetligt, vi anser båda att alla politiker i Thailand (och Sverige) är skurkar och bör behandlas som dylika. diablo.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Politiksnacket hos oss är enhetligt, vi anser båda att alla politiker i Thailand (och Sverige) är skurkar och bör behandlas som dylika. diablo.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Ja, kanske borde politikerutbildningen revideras.

Eller är det vi alla som tillsammans skapar det samhälle vi förtjäner.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, hon är ganska uppgiven. Och även om hon är mer kritisk så saknar hon ett större intresse för politik. Dessutom kommer vi nog att bo i farangland de närmaste åren. Men din fråga väckte en undran. Hur skulle Thailand se ut om fler kvinnor engagerade sig politiskt? Kanske är det den rätta vägen att på automatik få igång en samhällsförändring...

ps åker till fiskebyn under veckan som kommer. Hade varit roligt med en liten träff.

Nja, jag tror inte det skulle förändra något i Thailand, eftersom i just Thailand är det kvinnorna som är motorn bakom männens positioner ( iaf så som jag upplever det).

Finns det något hemskare än en fiiin thailändsk dam från Bangkok?!

Hör av dej när du är på ingång!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kanske borde politikerutbildningen revideras.

Eller är det vi alla som tillsammans skapar det samhälle vi förtjäner.

Utbildade (?) politiker, är det nått nytt crazy.gif

Ja, troligen genom att många röstar på något de egentligen inte tror på (kanske mer i Sverige än i Thailand, vad vet jag huh.gif )

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det egentligen någon "politik" att diskutera om.

Någon gång har jag däremot fört på tal "bristen" på demokratisk politik o då påpekat mitt västerländska synsätt med en viss "touch" av kristna kontra buddhistiska synsätt.. som jag insett för längesedan inte leder mer än till att jag inte förstår mer än vad jag gör nu.. :crazy:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade försöka, men för ett par veckor sedan blev diskisitionerna alldeles för infekterade för att bra familjeliv, så numer är det lugnt på den fronten.

Vi är nog trots allt ganska överrens om att det är en dålig idé att lamslå delar av BKK affärsdistrikt, jag därför att det missgynnar ekomisk tillväxt, hustrun mer för att det OM vi skulle komma till BKK inte skulle gå att shoppa... :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade försöka, men för ett par veckor sedan blev diskisitionerna alldeles för infekterade för att bra familjeliv, så numer är det lugnt på den fronten.

Vi är nog trots allt ganska överrens om att det är en dålig idé att lamslå delar av BKK affärsdistrikt, jag därför att det missgynnar ekomisk tillväxt, hustrun mer för att det OM vi skulle komma till BKK inte skulle gå att shoppa... :crazy:

Hmmmm...de kanske skulle sätta en dam eller katoeye på premiärminister stolen... Då hade det nog blivit riktigt intressant med thai politik..

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något hemskare än en fiiin thailändsk dam från Bangkok?!

Lustigt att du säger så för den värsta människan jag någonsin träffat var just en fiiin dam från Bangkok. Hur andra high-so är vet jag inte men jag antar att hon inte är helt ensam om sin unkna människosyn.

När det gäller politik och kvinnor så tänkte jag på ett engagemang från alla håll och kanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Kanske ett par ggr om året möjligen och det alternativ som jag fann närmast var därför "aldrig". Diskuterar för övrigt nästan aldrig thailändsk politik utanför forumet, med någon överhuvudtaget.

Tänker jag efter så gäller detta fler frekventa ämnen här på mpr också, dvs det är bara här jag uttrycker åsikter eller diskuterar dom.

Antar att det är för att man här provoceras till att ta ställning i allehanda frågor, något man oftast slipper i riktiga livet eftersom omgivningen då sällan är lika provokativ.

Skulle vi bo i Sverige skulle vi formodligen väldigt sällan prata thailändsk politik, precis som vi nu hogst en gång om året diskuterar svensk politik. Bor man i Thailand, eller har tänkt att i en snar framtid gora det, så känns det nästan oundvikligt även om man egentligen inte är särskilt intresserad av politik.

I Sverige spelar det for de allra flesta en ganska liten roll om det är en Moderat- eller Socialdemokratiskt ledd koalitionsregering; beroende på hur man räknar blir det några hundringar mer eller mindre varje månad men i det stora hela så rullar de flestas liv på som innan valet. I Thailand, där det inte finns några uppbyggda sociala system, ingen likhet infor lagen och demokratin trots decennier av forsok fortfarande inte satt sig, så kan en bra regering betyda oerhort mycket och en dålig regering vara forodande. Som en utlänning som byggt upp mycket av sitt liv här så känns den politiska situationen som oerhort viktig och nästan omojlig att separera från vardagslivet här, även om vi givetvis flyter ovanpå mycket av det som vanliga thailändare måste brottas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...de kanske skulle sätta en dam eller katoeye på premiärminister stolen... Då hade det nog blivit riktigt intressant med thai politik..

Enligt Thaksin så är Abhisit katoy. Samt en Hitler. Och att han lider av en mental åkomma...

Så kan ju knappast blir intressantare ur den synpunkten :ironi:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vi har aldrig talat om politik överhuvudtaget. Hoppas så fortsätter

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Hos oss är det en ganska enkelriktad diskusion. Jag försöker ofta ta upp ämnet. Först i början för att jag ville veta mer om hur thailändarna resonerar om dessa saker. Svaren blev aldrig så där nyanserade. Där är det bara en tanke som gäller.

Numer försöker jag lirka lite då och då för att höra om det svänger åt något håll. Kursen ligger fast konstaterar jag varje gång. För husfridens skull är det bättre att diskutera andra saker. Ungefär varje månad eller mera sällan tar jag ändå upp frågan för granskning igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har diskuterat ganska ofta senaste 3 månaderna jag var nere men eftersom vi är förhållandevis kloka brukar vi sluta ganska omgående eftersom vi båda är av åsikten att "jag har rätt och du har fel, men det här är inte värt att gräla om"... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Fru Chang frågar mig ofta om det hänt något av intresse i Bangkok, och jag kan ju då till exempel berätta om incidenten vid sjukhuset. Jag kan även berätta vad olika fraktioner här på MPR tycker om läget ;)

Men fru Chang uttrycker sällan några egna åsikter, frågar jag så blir det oftast bara en axelryckning till svar. Får väl bekänna att även jag inte har något intresse av att välja sida.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Vi har diskuterat ganska ofta senaste 3 månaderna jag var nere men eftersom vi är förhållandevis kloka brukar vi sluta ganska omgående eftersom vi båda är av åsikten att "jag har rätt och du har fel, men det här är inte värt att gräla om"... smile.gif

Klokt beslut, dessa diskusioner har sällan en vinnare, tyvärr har jag själv inte alltid varit lika klok utan anstränger mig in i det sista att vinna kampen-har inte lyckats ännu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För mig blev svaret några gånger i veckan och då är det på oftast på mitt initiativ.

Före Thaksins tid vid makten pratade vi aldrig politik, sedan när förändringarna började i byn vaknade intresset hos båda.

Sedan följde ju kuppen och en massa andra händelser som var omöjliga att inte tycka något om och då var politiska samtal

helt plötsligt ganska vanliga.

Förhoppningsvis kan ett nyval få till det lugn som landet behöver och innebära att ett mera normalt tonläge återinförs i

dom politiska lägren både i och utanför Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...