Jump to content
IGNORERAD

Koh Si Chang?


lh

Recommended Posts

Hej!

Är det något att åka till om man vill slappa

några dagar? Vore tacksam för tips om

boende och om det finns några fina

stränder.

Mvh l.h :)  

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev just om Koh Chang i en annan tråg ( Bangkok till Kust eller vad den hetter ) men absolut ... Koh Chang är riktigt nice om du vill slappa och ta det lugnt.

Finns ett gäng öar (62st tror jag) söder om Koh Chang och många utav dom kan du verkligen vara ensam på och chilla och flumma runt =)

www.kohchang.se för mera information.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsan och hans två polare var på ön i början av Juni. På lonely beach var dom helt lonely!!

På kvällsaktiviteterna var det runt 20 pers totalt. Snacka om öde  ;D

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skrev just om Koh Chang i en annan tråg ( Bangkok till Kust eller vad den hetter ) men absolut ... Koh Chang är riktigt nice om du vill slappa och ta det lugnt.

Finns ett gäng öar (62st tror jag) söder om Koh Chang och många utav dom kan du verkligen vara ensam på och chilla och flumma runt =)

www.kohchang.se för mera information.

Tack för svaret :thumbsup: men det är fel ö, Koh Si Chang ligger utanför Chonburi. :)

mvh l.h

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

*duh* är lite het på gröten ibland ... gäller inte bara tjejer ;)

måste kolla in Koh Si Chang då ... allt som heter något med Chang måste ju vara bra =)

Cheers

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har varit på Koh Si Chang 1988, bodde där under några dar i ett litet hotell.

Finns Kines tempel att besöka som ligger högt uppe på en kulle (många trappsteg!) med fin utsikt över havet och alla stora container- och oljebåtar som ligger utspridda i havet runtomkring och väntar på att få lossa eller lasta.

Bästa sättet att ta sej runt är att hyra en motorcykel samlor med förare, som tar en runt ön på några timmar.

Finns en hel del munkar som bor och mediterar i små grottor uppe på kullarna, och om man slår på en klippa med en sten så klingar det som metall!

Stränderna är inte så speciella små stenbeströdda och med en del bråte och avfall!

Fanns en liten "turist-sand-strand" framför palatset som var OK!

Finns en del restaurerade ruiner av gamla kunga palats att titta på annars inget speciellt!

OK för en dags-trip dock, finns båtar som går från Sri Racha. :great:

Här är lite gamla diabilder:

url]a>a>a>a>Untitled-Scanned-31.jpg

Untitled-Scanned-34.jpg

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig na ka.

Snälla - låt den ön vara för oss thailändare.  :lol:

Jag var glad varje gång jag åkte dit för åtta tio år sedan.

Den var så charmig - thailändsk och mysig. Inte så mycket folk på den lilla stranden.

Några parasoler och solstolar bara.

Men när jag var där sist, var hela stranden full med parasoler- Fullt som f...

Många faranger har hittat dit också.

Missförstå mig inte att jag är rasist na ka!

Men en enda ö i hela Thailand som jag vill ha kvar charmen är just Koh Si Chang.

Mvh

Magrood

Mor, bror, brorsson och vänner på ön april 08.

P4190211.jpg

Jag och mina thailändska baddräkter på stranden april 08.

P4180152.jpg

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren och bilderna!  :great:

Låter som det kan vara värt ett besök några dagar, sorry Magrood. :yes:

Mvh l.h

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för svaren och bilderna!  :great:

Låter som det kan vara värt ett besök några dagar, sorry Magrood. :yes:

Mvh l.h

Trevlig resa na ka.

Det jag tyckte var charmigt med Si Chang innan faranger med STOR köpkraft kom var att det var så primitivt.

Transport bestämde man in för väg. "Jag kör er dit nu och hämtar er imorgon till färjan som går kl.xxx".

Eller så hyr man en motorcykel.

Väl på plast fanns det bara ett par butiker med mat och sånt.

Det var tomt på stranden med några parasoler.

På kvällen kunde man ha el bara fram till kl. 20.00. Sedan stängde de av generatorn.

---

För tio år sen bjöd jag mina halvsyskon tid. Det var två faranger som jobbade på en kyrka på fastlandet som också åkte på samma båt. Jag frågade om de vill dela på transportkostnaden. De var nog de enda faranger jag såg på ön.

---

Men nu är det bara minne från den gamla goda tiden.

---

Än så länge har det inte kommit barer och sånt på stranden - tack så lov.

Jag är inte emot barer - men jag önskar som många svenskar önskar att det ska finnas någon fin barfri strand. Många vill ju bara njuta av naturen och havets vågor. Lyssna på vågorna på kvällarna.

Sen kan man åka till barorten som men längtar till liv.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Magrood!

Vissa saker önskar man skulle få vara orörda. Många idyller har blivit förstörda när massturismen

tar över, tyvärr.

Om jag åker dit och tycker det är bra lovar jag att inte föra det vidare. :yes:

 

Mvh l.h

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina natur och kulturbilder som slutar med en prinsessa på stranden. Lutar mig tillbaka och börjar drömma om att åka dit  :glasses: .

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

Hade förmånen att gästa Koh Si Chang för något år sedan.

+++

Lugnt och skönt.

Genuint.

Moppevänligt.

---

Liten, ngt smutsig beach.

Mycket väl värt ett besök på några dagar. Perfekt för att hyra moppe och snurra runt ön.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack Magrood!

Vissa saker önskar man skulle få vara orörda. Många idyller har blivit förstörda när massturismen

tar över, tyvärr.

Om jag åker dit och tycker det är bra lovar jag att inte föra det vidare. :yes:

 

Mvh l.h

He he he.

Det finns många andra stränder som är finare.

Men jag vet inte varför jag blev fäst vid just den lilla stranden på den lilla ön.

Kanske för att det är så thailändskt.

Folk satt fortfarande vid vägkanten och högg stenar när jag åkte dit de första gångerna. Vet inte riktigt om de gjorde mortlar eller vad de gjorde.

Ett tips är att Aldrig förlova er där!

Jag har jag gjort med mitt ex.

Sri Chang - Chang med kort vokal och normal ton betyder ogillar.

Är man så korkad att man väljer att förlova sig på en Ogillande ö så får man nog skylla sig själv.

Men nu i efterhand kan jag bara tacka att jag valde den ön - för annars hade jag aldrig träffat min nuvarande man.  :wai:

:aff: :aff:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, jag har haft den ön på min lista att besöka och ev övernatta några nätter.

Förstår att ni thailändare vill ha den för er själva. Men jag vill hitta något bra så nära Bangkok som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.hotelsgui...en&s=am&ac=0902

Här är en sida med hotell.  :yes:

Det finns ganska mycket info på nätet om man letar,

bla såg jag att Kung Rama V hade sommarpalats

där även om det blev flyttat till Bangkok,men

en del byggnader finns kvar.

Kung Rama V är väl anledning till att Paviljongen

i Ragunda finns, om jag inte har helt fel?

Mvh l.h

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

När tänker du åka dit? Tänkte att om du är där innan jag kan åka dit så kan man få tips på var du bodde och hur det var. Tack för sidan btw :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl berätta hisorien bakom thaipaviljongen i Raglunda, som jag har hört den, knappast sann men en bra historia.

En av Rama V döttrar ( han  hade många, 44 st) befann sig i Bangkok vid hamnen och det bar sig inte bättre än att hon trillade i vattnet.

Tyvärr kunde hon inte simma och även om det fanns gott om thailändare som bevittnade händelsen så var det ingen som hjälpte till eftersom det är förbjudet för en thailändare att vidröra en person av kunglig börd.

En svensk sjöman fanns dock på plats och såg att en ung flicka höll på att drunkna och hoppade givetvis i räddade henne.

Troligtvis blev han lätt förvånad när ingen tackade honom utan polisen istället kastade honom i fängelse för "majestätsbrott",

Rama V (Chulalongkorn) var dock en både vis och rättvis kung och benådade den svenska sjöman som begått det "oerhörda" brotten att rädda hans dotter undan drunkning.

Flera år senare var Chulalongkorn på officiellt statsbesök i Sverige och ville då besöka besöka den "by" varifrån sjömannen som hade räddat livet på hans dotter kom ifrån och "kommunalgubbarna" uppe i Raglunda blev så till sig av ett statsbesök av en kung från Thailand att de uppkallade en väg efter honom.

Denna väg uppmärksammades många år senare och ett antal rika affärsmän i Thailand beslöt att bygga ett minnesmärke uppe i Raglunda.

Sannt ?

Ingen aning men det är den historien som berättats för mig och vissa inslag är definitivt sanna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När tänker du åka dit? Tänkte att om du är där innan jag kan åka dit så kan man få tips på var du bodde och hur det var. Tack för sidan btw :)

Det blir nog i Okt, så är jag där innan dig så ska du få tips. :yes:

Och jag hoppas du tipsar mig om du är där tidigare. :yes:

Quote

dåligt med stränder och knappt inget att göra men vill man ha riktigt lugnt så är det ok

Åker jag dit så åker jag för att ta det lugnt några dagar

så det är ok.

Mvh l.h

 

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har vi hört samma story, och jag håller med dig

sann eller inte bra är den och bra för turistnäringen

däruppe.. :glasses:  

Mvh l.h

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det blir nog i Okt, så är jag där innan dig så ska du få tips. :yes:

Och jag hoppas du tipsar mig om du är där tidigare. :yes:

Skulle absolut göra det men för mig blir det inte förrens sista delen av december så jag ser fram emot din rapport :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjenare..

Återkommer med fräscha bilder snart.

Flytta till Thailand 3 veckor sen, bor i Bang Pra ~15 till Färjan, Koh Si Chang

Ha de

Leffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan väl berätta hisorien bakom thaipaviljongen i Raglunda, som jag har hört den, knappast sann men en bra historia.

En av Rama V döttrar ( han  hade många, 44 st) befann sig i Bangkok vid hamnen och det bar sig inte bättre än att hon trillade i vattnet.

Tyvärr kunde hon inte simma och även om det fanns gott om thailändare som bevittnade händelsen så var det ingen som hjälpte till eftersom det är förbjudet för en thailändare att vidröra en person av kunglig börd.

En svensk sjöman fanns dock på plats och såg att en ung flicka höll på att drunkna och hoppade givetvis i räddade henne.

Troligtvis blev han lätt förvånad när ingen tackade honom utan polisen istället kastade honom i fängelse för "majestätsbrott",

Rama V (Chulalongkorn) var dock en både vis och rättvis kung och benådade den svenska sjöman som begått det "oerhörda" brotten att rädda hans dotter undan drunkning.

Flera år senare var Chulalongkorn på officiellt statsbesök i Sverige och ville då besöka besöka den "by" varifrån sjömannen som hade räddat livet på hans dotter kom ifrån och "kommunalgubbarna" uppe i Raglunda blev så till sig av ett statsbesök av en kung från Thailand att de uppkallade en väg efter honom.

Denna väg uppmärksammades många år senare och ett antal rika affärsmän i Thailand beslöt att bygga ett minnesmärke uppe i Raglunda.

Sannt ?

Ingen aning men det är den historien som berättats för mig och vissa inslag är definitivt sanna.

  :wai: Njaaa...det var väl inte riktigt så enl hemsidan om Paviljongen.

Byggets utveckling

Den thailändska paviljongen har byggt i ett samarbete mellan Ragunda kommun och Thailand. I och med att paviljongen började planeras, skapades en ny grund för utveckling av förbindelserna mellan Sverige och Thailand. Redan 1994 inbjöds representanter för Ragunda kommun och näringsliv att besöka Thailand. Vid besöket i Thailands riksdag t o m avbröts pågående session för att med en applåd hälsa delegationen från Ragunda kommun välkommen.

forts...går att läsa här:  http://www2.ragunda.pav_frame2.html  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har varit där 2gånger mysiglite ö om man vill ta det lungt jag kan fixa tel nummret till bonjour våran driver på ön han är kompis till frugans syster och bor på ön han guidae oss runt och fixade boende. det finns flera tempel om man vill se vi träffade några nunnor son var bra på engelska  som berättade lite om ön

Surin

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...