Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways och vulkaner går inte ihop


Clash

Recommended Posts

If you want to fly - don´t go Thai!

Jag skulle åkt TG950 BKK-CPH 20/4, kl 01.20 och ska här berätta lite om hur de senaste dagarna varit och mina upplevelser av Thai Airways och vad som hänt. Redan några dagar innan visste jag ju så klart om askmolnet och inställda flyg och var beredd på att det skulle bli lite problem, men inte i den här omfattningen och jag var heller inte beredd på Thais behandling och bemötande av sina passagerare.

19/4

Med start på morgonen försöker jag ringa Thai, men under hela dagen var det totalt omöjligt att komma fram. Jag lyckades dock få info från Suvarnabhumis callcenter att status på nattens flyg skulle kunna lämnas vid ca kl 20. För sent för mig eftersom jag befann mig ca 4 timmar från Bangkok, så det var bara att åka till flygplatsen och se vad som stod på. Så klart stod det "Cancelled" på stora TV´n och det var jag iofs beredd på, tråkigt bara att det inte gick att få detta bekräftat via telefon lite tidigare, så hade jag sluppit att åka dit. Utanför Thais biljettkontor fanns nu uppklistrade lappar om att flyg till CPH var inställda tom 21/4. Jag knallade in på kontoret och pratade lite med säljarna som informerade mig om att alla väntelistor var stängda tom 23/4, men jag kunde faktiskt få en bekräftat biljett till 20/5 (en månad, hm...). Fick också frågan om jag kunde tänka mig att åka till någon av de sydliga destinationerna i Europa - ehh... jag ska till Köpenhamn, inte Grekland eller Spanien! Hursomhelst kom jag med på väntelistan 24/4 och 25/4 och förmodligen skulle jag få komma med eftersom det inte fanns så många strandade passagerare... Ok, jag var inte så sugen på att övernatta på flygplatsen så jag åkte till Bang Saen, en timme söderut, och inkvarterade mig.

20/4 - 22/4

Ringer Thai med jämna mellanrum, kikar på nätet och försöker hålla mig informerad om situationen. Olika svar från Thais kundtjänst varje gång om hur många det egentligen är som är strandade i Bangkok och hur många som står på väntelistorna. Börjar bli lite smått frustrerad eftersom jag måste hem och arbeta, men försöker ta det lugnt... Eftermiddagen 22/4 ringer jag Thai och dom säger att nattens flyg lär jag inte komma med, däremot finns det väldigt goda chanser för kommande natt, eftersom det nu inte fanns så många i kön, bara ca 10 personer på väntelistan till 24/4.

23/4

Åker tillbaka till flygplatsen i hopp om att komma med nattens kärra. Nu har man halva check-in-raden K enbart för standby till Europa. Ett antal hundra personer står och väntar, namn ropas upp emellanåt till olika destinationer men helt plötsligt kommer det upp en skylt med "Copenhagen Closed". Inte en endaste standby kom med! Jag går och pratar med Thai´s personal och får info om att det ska sättas in ett extra flyg till Köpenhamn 25/4 på eftermiddagen, detta flyg är ännu inte skapat i datasystemet så det går inte att få en bekräftad plats. Samtidigt berättar dom att resenärer får komma med i turordning, det fanns då ca 180 personer på väntelistor som skulle åkt före 20/4 och bara ca 25 pers som skulle åkt 20/4, så det var helt klart att jag skulle komma med - det fanns ju tom ca 100 platser över! Morgonen efter skulle jag knalla ner till källarplanet och skriva upp mitt namn på en lista. Ok… bara att vänta och sova i närmsta hörn.

24/4

Åker ner till källarplanet. Här är nu rejält fullsatt, personer i alla åldrar sover på golvet, äldre, barnfamiljer osv. Svårt att uppskatta antalet, men ett par hundra pers iaf (pratar vi strandade passagerare, ska vi till detta räkna alla passagerare som valt att övernatta på hotell eller åkt gruppresor som ordnat gratis övernattning på annan plats). De som kommit de första dagarna hade haft turen att få en filt eller madrass, dom som kommit lite senare fick hålla tillgodo med en bädd av tidningspapper eller pappkartonger. Thai har ett litet skrivbord uppställt här och deras personal skriver upp mitt namn på listan till extraflyget samt ber mig återkomma nästa morgon 25/4 får att få info om jag har en bekräftad biljett eller inte. Jag åker och inkvarterar mig på ett sunkigt shorttime-hotell en bit från flygplatsen för att då lite nattsömn. Innan jag somnar in, ringer jag Thai och frågar hur jag ligger till på extraflyget... Jag väntar i ca 5 minuter, personen kommer tillbaka till telefonen och säger att "Yes Mr, you have a confirmed ticket for the extra flight to Copenhagen on the 25th at 14.25, please check-in at least 2 hours before departure, bla bla bla..." YES! Lycka! Men jag är lite fundersam och inte helt 100% på att jag kan lita på detta…

25/5

Vaknar tidigt och åker till flygplatsen för att kolla läget. Nere på källarplan pratar jag med Thai´s personal och dom säger att jag har en bekräftad biljett till extraflyget, dom visar tom att mitt namn finns med på en datalista. Strosar runt på flygplatsen med gott humör - ska bli skönt att få åka hem efter denna cirkusen. Vid 11-tiden går jag till check-in, men personen i check-in-disken hittar inte mitt namn i passagerarlistan och säger att jag inte alls har någon biljett - jag finns däremot med på standby! Vad i hela h-vete!? Knallar runt och pratar med andra resenärer som har upplevt liknande och passar på att skälla lite på Thai´s personal när tillfälle ges. Ställer mig senare vid standby-diskarna och den här gången kommer 2-3 personer med, dock är detta ju extraflyget som skulle haft så gott om plats! Nu är jag riktigt förbannad! Jag går och snackar med Thai´s personal igen, frågar varför dom ljuger osv. Enda svaret är att jag blir uppskriven på standby till nattens ordinarie flyg 26/4. Vad göra annat än att vänta? Jag tar bl.a. en runda ner till källarplanet igen och försöker få lite info om hur många det egentligen är som står på standby… nattens plan var överbokat med 22 platser, därutöver 77 personer på standby! Eftersom jag skulle åkt hem 20/4 var jag långt framme i kön enligt personalen och skulle nog komma med i natt. Men när avgången sedan närmade sig och namn ropades upp vid standby-kön, var det samma visa som tidigare, bara en handfull personer kom med. Nu var tålamodet slut, jag lovade mig själv att aldrig mera flyga med Thai och gick resolut och bokade en svindyr enkel med KLM till nästa natt, varpå jag gick och lade mig i källaren på det charmerande stengolvet.

26/6

Jag pratar med lite andra strandade svenskar, bl.a. några personer som skulle åkt hem 18/4 och en grupp på 20 pers som skulle åkt 19/4. Så med min biljett 20/4 gjorde jag säkerligen rätt i att köpa en ny enkel med KLM, vid denna tidpunkt fanns det ingen info om att det skulle gå fler extraflyg till CPH, enda svaret var att “We plan to operate extra flights if possible, but don´t have any more information about that yet.” Jag åker iaf hem på natten med KLM och lyckas somna i sätet innan planet ens lyft, vaknar efter halva flygningen - tydligen hade stewarden försökt väcka mig när det serverades mat, dock utan att lyckas :)

Lite övriga kommentarer:

På Thai´s ticketcenter:

- I have been on the waitinglist for Copenhagen for several days now. Can you give me some information about the situation please.

- Ok, sir, what do you want?

- I want some information about the flight situation. Any extra flight for Copenhagen? Do you have any information about when it will be possible for me to return home?

- What do you want me to do?

- I think you not understand, so if you don´t understand English, maby it´s better that I talk to one of you colleagues.

- I think you not understand!

Jag gav upp och promenerade därifrån.

Jag har sett människor i standby-kön som grät av glädje när dom fick komma med flyget och jag har sett människor som grät av besvikelse efter att ännu en dag inte haft turen att komma med. Många människor såg, och var säkert också, oerhört knäckta och slut efter att ha väntat upp till 8-9 dagar på flygplatsen. Samtidigt är Thais personal så oerhört kalla och oförstående och tusentals mil från de leende flygvärdinnorna i deras reklam. Man hade önskat att någon i högre positioner visats sig och talat klarspråk om vad som egentligen pågick - men antagligen är Thai´s chefer för fega (this is Thailand, everything for face).

I källarplan fanns det en dag en lapp från Thai uppsatt där det stod att man skulle gå och registrera sitt namn för standby vid check-in-rad C. Vid rad C fanns ingen personal. På biljettkontoret fick jag däremot veta att jag skulle gå till rad D. Personalen på rad D informerade mig om att det var helt fel, rad J är det. Och vad får jag veta på rad J? Jo, åk ner till källarplanet, där får du hjälp!

Thai har varit oerhört dåliga på att uppdatera sin hemsida med information, när det inte går att nå deras callcenter hänvisas man till deras hemsida och möts av information som flera gånger varit minst 2 dagar gammal. Sedan kan fundera över sanningshalten på webbplatsen, den 26/6 lade Thai upp följande på sin hemsida…

“At Suvarnabhumi Airport THAI ground staff brought refreshments and meals prepared by THAI Catering to the stranded passengers at the terminal building while awaiting their supplementary flights. Although many passengers could depart as expected, those remaining expressed their understanding and appreciation to THAI and its staff for hospitality and care that the airline presented. THAI has been working closely with the different embassies stationing embassy staff at the airport to support their citizens.”

Ingen av gångerna jag var nere på källarplan fanns det någon som helst hjälp från Thai, förutom deras lilla skrivbord, som bara hade bemanning emellanåt. All hjälp i form av filtar, liggunderlag, mat osv tillhandahölls av Suvarnabhumi, inte av Thai! Och att strandade passagerare skulle uttryckt sin förståelse och tacksamhet för att Thai varit så himla godhjärtade och hjälpt sina kunder är rena j-vla skitsnacket. Om det nu möjligtvis är så här att Thai gjort något, så är det efter den 26:e och då minst 10 dagar för sent! Därmot tycker jag att Suvarnabhumi gjorde en riktigt bra insats som avsatte hela källarplanet och erbjöd frukost/lunch/middag, fria nudlar/kaffe/vatten/, fri massage, fria internetstationer, läkarvård, bevakning, TV, möjlighet till dusch i personalens lilla duschrum m.m. helt gratis till strandsatta passagerare. Fantastiskt, tänkt om Thai tagit hand om sina passagerare på det här sättet!

Flera europeiska ambassader fanns på plats hela dagarna på källarplanet. Men Sveriges ambassad visade sig bara några gånger, då ambassadpersonalen kom och småpratade lite och försökte frånskjuta sig allt ansvar för att ta hand om Svenska medborgare. Jag minns bl.a. en kommentar från en av tjejerna från ambassaden… “Thai Airways har redan gjort ett oerhört stort arbete med att ta hand om strandsatta passagerare, bl.a. ställde dom in ett flyg till Japan för att kunna sätta in extraplan till Sverige.” Jag frågar mig om officiell ambassadpersonal verkligen ska stå och försvara ett Thailändskt flygbolag istället för att ta hand om sina medborgare. Tydligen fanns det kontakt mellan ambassaden i Stockholm och Thai´s svenska kontor, men det verkar inte ha lett någonstans. Engelska ambassaden skickade däremot upp sin ambassadör till Thais huvudkontor och vipps hade engelsmännen ett extraflyg dagen efter och senare ännu ett. Tänk om svenska ambassaden agerat liknande och inte varit så förbannat mesiga! När det är naturkatastrofer långt borta i Asien, då sätter Sverige in extraplan (jag tänker på Tsunamin) för att få hem svenskarna, men när det händer något här hemma i närheten som på Island, då är det inte lika viktigt längre.

Efter att jag köpt min enkelbiljett med KLM, gick jag till Thai´s ticketcenter och kollade upp så att det säkert skulle gå att få återbetalning av hemresan (halva min Thai-biljett dvs) och det var inga problem. Men jag måste kontakta den svenska agenten där jag köpt biljetten. Hade jag däremot gått och pratat med Thai först hade dom kunnat göra en överföring till KLM och jag hade bara behövt betala mellanskillnaden när jag åkte med KLM. Just detta hade jag frågat om innan, men då var svaret att… Nej,det går inte!

Nu är jag iaf glad över att ha lyckats ta mig till Sverige och jag har full förståelse för problemen med flygtrafiken pga vulkanutbrottet, men är oerhört besviken och arg på Thai Airways. Att man ljuger och disinformerar enbart för att försöka hålla kunder lugna lite längre och skjuta problemen på framtiden är oerhört lågt. Att man inte har någon som helst koll på hur många strandade passagerare man har. Att man inte erbjuder någon som helst hjälp till berörda kunder. Att man inte inser hur stora konsekvenser detta kommer få för framtiden, ingen av dessa strandsatta passagerare lär någonsin flyga med Thai igen, hade det inte varit bättre att försöka behålla sitt någorlunda goda rykte genom att hyra in extraplan eller på något sätt ersätta sina passagerare istället, även om det kostat extra?

Jag undrar hur många som fortfarande sitter i källaren på Suvarnabhumi? Idag 29/4 kl 12.30 svensk tid finns det fortfarande ingen information om att det sätts in fler extraplan till Köpenhamn, utöver det som gick 25/4.

Nej, Thai Airways - never again!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai i ett nötskal. Va längesen ja lade ner å flyga med dom. Får nog hugg nu. Men det är iaf min erfarenhet genom åren. Kanske har haft otur. Tror inte det. Och när tom frugan vägrar åka Thai :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

När alla kommit hem på något sätt är det väl dax att analysera och låta

Thai få veta vad vi anser om deras sätt att hantera problemen.

Att anledningen till att vi inte längre åker med dom inte enbart beror

på priset och den dåliga standard på flygplanen.

Säkert!

Det blir väl som vanligt när Svensson väl lyckats ta sig hem,

att "det var väl inte så farligt".

Klart man även fortsättnings vill betala inte så lite extra för att åka med Thai Air"

Det vet väl alla att de är de bästa.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt för dig o er alla som blev strandsatta i Thailand o övriga länder..men hur kan du jämföra detta med tsunamin 2004 att svenskarna hämta hem sina medborgare..Är en väldig stor skillnad..blev du drabbad av nått skadad miste nån kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spiderboy

Deras plan är ju gamla. finns det bättre alternativ, direkt flyg med bra standarder?

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Jag skulle också ha åkt den 20'e. Flög ner till Bangkok på morgonen, vi skulle till ambassaden först. Ut till flygplatsen redan mitt på dagen och då fanns förståss inga besked annat än återkom klockan 19. Låg och slappade på ett ganska trevligt litet hotell med pool jättenära Swampy och sen ut till flygplatsen igen till klockan 19 då man möttes av beskedet att allt var inställt tom den 22'a.

Sov på hotellet och nästa morgon flög vi hem till Udon Thani. Bättre att vänta hemma än i Bangkok tyckte jag. Direkt till Thai airways i Udon där vi först fick OK på att åka hem 8 maj och sedan standby på allt dessförinnan. Sedan var det att åka förbi Thai-kontoret 2 gånger om dan och efter ett tag upptäckte man vad som döljde sig bakom leendena. Det finns två damer där och den som ler vackrast gör minst av alla. Hon knappar och knappar på datorn och ler sedan beklagande och ber en återkomma. Den andra hon knappade hon med och kom först upp med en OK till 30 April. Sen ringer hon på lördagen 24 för att fråga om vi kan åka med en timmes varsel för nu finns det ett extrainsatt plan med 50 lediga platser. 10 minuter senare ringer hon igen, helt knäckt, för hon kan inte boka, det kan dom bara göra i kön på Swampy. Det visar sig också att inte ens hon har något telefonnummer till Bangkok att använda, allt tutar upptaget även för henne.

På kvällen den 26'e ringer hon igen. Nytt extrainsatt plan till nästa dag och hon berättar stolt att hon lyckats boka in oss och i economy premium! Sagt och gjort, den 27'e åkte vi hem, i förstaklasskupen uppe (jätteskönt) och med service som skulle föreställa economy premium men hade jag betalt skulle jag nog bett om pengarna åter för det var ganska torftigt.

Nå vilken av tanterna på Thai i Udon Thani var det som var bäst? Den smalare av dom två för ni som varit där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag skulle också ha åkt den 20'e. Flög ner till Bangkok på morgonen, vi skulle till ambassaden först. Ut till flygplatsen redan mitt på dagen och då fanns förståss inga besked annat än återkom klockan 19. Låg och slappade på ett ganska trevligt litet hotell med pool jättenära Swampy och sen ut till flygplatsen igen till klockan 19 då man möttes av beskedet att allt var inställt tom den 22'a.

Sov på hotellet och nästa morgon flög vi hem till Udon Thani. Bättre att vänta hemma än i Bangkok tyckte jag. Direkt till Thai airways i Udon där vi först fick OK på att åka hem 8 maj och sedan standby på allt dessförinnan. Sedan var det att åka förbi Thai-kontoret 2 gånger om dan och efter ett tag upptäckte man vad som döljde sig bakom leendena. Det finns två damer där och den som ler vackrast gör minst av alla. Hon knappar och knappar på datorn och ler sedan beklagande och ber en återkomma. Den andra hon knappade hon med och kom först upp med en OK till 30 April. Sen ringer hon på lördagen 24 för att fråga om vi kan åka med en timmes varsel för nu finns det ett extrainsatt plan med 50 lediga platser. 10 minuter senare ringer hon igen, helt knäckt, för hon kan inte boka, det kan dom bara göra i kön på Swampy. Det visar sig också att inte ens hon har något telefonnummer till Bangkok att använda, allt tutar upptaget även för henne.

På kvällen den 26'e ringer hon igen. Nytt extrainsatt plan till nästa dag och hon berättar stolt att hon lyckats boka in oss och i economy premium! Sagt och gjort, den 27'e åkte vi hem, i förstaklasskupen uppe (jätteskönt) och med service som skulle föreställa economy premium men hade jag betalt skulle jag nog bett om pengarna åter för det var ganska torftigt.

Nå vilken av tanterna på Thai i Udon Thani var det som var bäst? Den smalare av dom två för ni som varit där.

Första klass är nere och längst fram

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...