Jump to content
IGNORERAD

IKEA öppnar i Thailand


Siamkap

Recommended Posts

Öhhh, du kan väl återkomma när du haft resultatet i munnen med en recension? :)

Bara för det måste jag nog göra mina pannbiffbullar idag :) Jag brukar vara för slö för att rulla bollar så det brukar bli små tunna pannbiffsmodeller. Idag blir det nog stekt lök och potatismos till :)

Stekt lök a´la Kalas!

Så mycket lök du vill ha, skivad. För mig ensam är en stor lök, typ grabbnäve, lagom.

Värm smör/margarin, tillsätt lite socker och låt det hela ta lite färg. Tillsätt löken och låt småsteka, löken ska ta färg men inte brännas. När den ser lagom "genomskinlig och brynt ut tillsätter du salt och peppar. Smaka av, jag vill ha det lite salt med en liten sötma som får löksmaken att intensifieras. Tillsätt paprikapulver och en skvätt vatten, kanske en eller en halv dl eller så, beroende på lökmängd. Låt vätskan koka bort och mjuka upp de sista spänstiga lökringarna. Jag för min del gillar när det blir lite steksky, så jag kan tillsätta mer vatten. Men det är valfritt.

Nu måste jag gå till ICA och handla blandfärs, minsann!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    12

  • Gorocco

    8

  • stefan5300

    7

  • Pingislover

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, det blev en tur till ICA och färsinköp!

Dokumenterar min kockgärning en aning, blev dock störd av telefonen så vissa bilder blev icke av!

Tagna med mobilen, håll till godo!

post-7028-0-79058000-1321013200_thumb.jp

Dagens ingredienser. Hemliga kryddan till färsen, en gul och två röda lökar till stekelöken och dagen till ära, ett ägg!

post-7028-0-91361400-1321013203_thumb.jp

Riven lök får svettas ut i väntan på att rivebrödet ska svälla

post-7028-0-32739800-1321013207_thumb.jp

Blandat och klart

post-7028-0-17222800-1321013211_thumb.jp

Idag fick det bli minibiffar, är alldeles för lat för att rulla :) Notera de små till dottern!

post-7028-0-51356100-1321013216_thumb.jp

Attans vad gott gubbe! Jag slevar upp!

post-7028-0-56541000-1321013221_thumb.jp

Så blev det

post-7028-0-70889400-1321013225_thumb.jp

Ketchup farsan! Ketchup! Hon åt tre lika små portioner med sex minibiffar och fyra crabsticks :) Kul att det är uppskattat!

post-7028-0-62809700-1321013229_thumb.jp

Min tallrik! Med lite hackad purjo på toppen!

Hoppas snålvattnet rinner på er, expats! ;)

post-7028-0-79058000-1321013200_thumb.jp

post-7028-0-91361400-1321013203_thumb.jp

post-7028-0-32739800-1321013207_thumb.jp

post-7028-0-17222800-1321013211_thumb.jp

post-7028-0-51356100-1321013216_thumb.jp

post-7028-0-56541000-1321013221_thumb.jp

post-7028-0-70889400-1321013225_thumb.jp

post-7028-0-62809700-1321013229_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blev en tur till ICA och färsinköp!

Dokumenterar min kockgärning en aning, blev dock störd av telefonen så vissa bilder blev icke av!

Tagna med mobilen, håll till godo!

post-7028-0-79058000-1321013200_thumb.jp

Dagens ingredienser. Hemliga kryddan till färsen, en gul och två röda lökar till stekelöken och dagen till ära, ett ägg!

post-7028-0-91361400-1321013203_thumb.jp

Riven lök får svettas ut i väntan på att rivebrödet ska svälla

post-7028-0-32739800-1321013207_thumb.jp

Blandat och klart

post-7028-0-17222800-1321013211_thumb.jp

Idag fick det bli minibiffar, är alldeles för lat för att rulla :) Notera de små till dottern!

post-7028-0-51356100-1321013216_thumb.jp

Attans vad gott gubbe! Jag slevar upp!

post-7028-0-56541000-1321013221_thumb.jp

Så blev det

post-7028-0-70889400-1321013225_thumb.jp

Ketchup farsan! Ketchup! Hon åt tre lika små portioner med sex minibiffar och fyra crabsticks :) Kul att det är uppskattat!

post-7028-0-62809700-1321013229_thumb.jp

Min tallrik! Med lite hackad purjo på toppen!

Hoppas snålvattnet rinner på er, expats! :wink:

Det där ska vi prova nån dag såg mycket gott ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra med havregryn istället för ströbröd, tycker att det blir en luftigare konsistens då.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som har möjlighet och är här länge så har Tops kanonfin köttfärs, bättre än i Sverige och lite fett, köp den, gör er egna köttbullar istället och stek på.
Håller med, deras nötfärs är den BÄSTA jag har hittat i Thailand. Testade Macros nötfärs ett par gånger, men inte kul när den är grovmalen och man får broskbitar i färsen.

Saknar man BRUNA BÖNOR så kan man köpa det också på TOPS i konserv, TOPS har även skivad SIDFLÄSK ibland. Har man vägarna förbi Macro så kan man köpa färdigskivad SIDFLÄSK (fryst) i kilo, ca 150Bth kilot, deras sidfläsk är KANONBRA. Jag brukar köpa ett par kilo skivat sidfläsk på Macro och sedan dela upp det i mindre lagom portioner och frysa in.

Sedan kan man njuta av stekt fläsk med löksås och potatis eller med bruna bönor när det suger i Svensktarmen, vilket det ofta gör för en annan :0).

Gillar man kalla vitlökssåser så är ett TIPS att köpa sourcream (påminner om filmjölk men lite fetare) på TOPS, säljs i små yugortförpakningar i kyldisken nära osten (köp den billiga ca 70Bth) den är bra. Sedan är det bara att fläska i en massa färskpressad vitlök (snåla inte med vitlöken) / vitpeppar / salt / svart peppar om man vill det. Kryddningen är ju en smaksak, men salt och vitlök är basen. Vill man ha lite Thaisting så kan man blanda i lite chili.

In med den i kylen och låt den sedan stå 1-2 timmar.

Flera av Thailändarna som jag bjudit dressingen på har sedan fortsatt själva att göra den hemma, gott till grillat kött och pommes eller som dippa till grönsaker.

Har du Thailändska gäster så snåla inte, den kommer att gå åt. Ofta smakar den ännu bättre dagen efter, då vitlöken har fått lite tid att dra.

Går bra att spara dressingen flera dagar i kylen.

Vill man ha dressingen lite fetare och mustigare (mer lik creamfresh) så är det bara att bland i lite lättvispad grädde och smaka av.

Revbensspjäll har dom också fina på TOPS, sedan kan man sätta ihop sin egen kryddning som liknar vår smak i Svedala, bara att pensla på och lägga över grillen eller i ugnen om har tillgång till det.

Fördelen med TOPS är att färskvarorna har inte exponerats i värmen och hängt ute hela dagen, lite dyrare men tryggare!

Men annars måste jag säga att det är förvånande att man inte är mer dålig i magen oftare med tanke på hur känsliga färskvaror hanteras i värmen, man härdas väl med åren i Thailand.

Men förra helgen åkte vi dit hela familjen, men det var säkert av musslorna, en högriskvara.. är svårt att veta säkert av vad man blir dålig av då man ofta beställer in flera rätter på en Thaikrog, men skit i samma gott var det :0)

Jag skulle tro att det flesta av Er som bor i Thailand eller bor här delvis mycket känner till TIPSEN ovan, men finns det bara någon ny Svenne i Thailand så kan det ju kanske vara bra med lite mattips för Svensktarmen.

Något som idag får mig direkt att vända i dörren till en Thaikrog är musiken, jag fullkomligt hatar att sitta och äta mat med sällskap där dom spelar så hög musik som man inte kan föra ett normalt samtal runt bordet.den tiden är förbi sedan flera år tillbaka!

Tja det var väl allt // ROCK ON :0)

Ändrades av Blueday
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, deras nötfärs är den BÄSTA jag har hittat i Thailand. Testade Micros nötfärs ett par gånger, men inte kul när den är grovmalen och man får broskbitar i färsen.

Saknar man BRUNA BÖNOR så kan man köpa det också på TOPS i konserv, TOPS har även skivad SIDFLÄSK ibland. Har man vägarna förbi Micro så kan man köpa färdigskivad SIDFLÄSK (fryst) i kilo, ca 150Bth kilot, deras sidfläsk är KANONBRA. Jag brukar köpa ett par kilo skivat sidfläsk på Micro och sedan dela upp det i mindre lagom portioner och frysa in.

...

Är det Makro du menar med Micro???

Den där vitlöksdressingen låter gott!! Ska prova den. Jag var förutseende nog att ta med en vitlökspress, så den ska nog vara enkelt att röra till.

Lite italiensk salladskrydda, en nypa dragon, lite indiskt currypulver mm, så kan man variera den...

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Makro du menar med Micro??? Den där vitlöksdressingen låter gott!! Ska prova den. Jag var förutseende nog att ta med en vitlökspress, så den ska nog vara enkelt att röra till. Lite italiensk salladskrydda, en nypa dragon, lite indiskt currypulver mm, så kan man variera den... /Johan

Ja det är Macro jag menar Johan, har justerat det! Precis som du säger så kan man smaksätta och testa sig sig fram, alltid spännande med lite nya smaker. Ska man äta kyckling så kan lite curry sitta fint i vitlöksdressingen, har inte testat det själv, måste göra det nästa gång.

Bra att du tänkte på vitlökspress, det var något jag missade första gången.

Bra korv är något som är svårt att hitta Thailand tycker jag, men jag har testat en Tysk korv som dom också har på Macro och säljs i kiloförpackning (tjock korv) . Den har jag lagt på grillen några gånger, den är köttig och god och makar inte bara papper och majsmjöl som de flestaThailändska korvarna gör.

Det är ett problem med flera Thailändska livsmedelstillverkare CP är en av dem, dom stoppar i så mycket skit i produkten som ska blåsa upp den, Sverige är kanske inte bättre, fuskas där också :0)

// Blueday

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, deras nötfärs är den BÄSTA jag har hittat i Thailand. Testade Macros nötfärs ett par gånger, men inte kul när den är grovmalen och man får broskbitar i färsen.

Saknar man BRUNA BÖNOR så kan man köpa det också på TOPS i konserv, TOPS har även skivad SIDFLÄSK ibland. Har man vägarna förbi Macro så kan man köpa färdigskivad SIDFLÄSK (fryst) i kilo, ca 150Bth kilot, deras sidfläsk är KANONBRA. Jag brukar köpa ett par kilo skivat sidfläsk på Macro och sedan dela upp det i mindre lagom portioner och frysa in.

Sedan kan man njuta av stekt fläsk med löksås och potatis eller med bruna bönor när det suger i Svensktarmen, vilket det ofta gör för en annan :0).

Gillar man kalla vitlökssåser så är ett TIPS att köpa sourcream (påminner om filmjölk men lite fetare) på TOPS, säljs i små yugortförpakningar i kyldisken nära osten (köp den billiga ca 70Bth) den är bra. Sedan är det bara att fläska i en massa färskpressad vitlök (snåla inte med vitlöken) / vitpeppar / salt / svart peppar om man vill det. Kryddningen är ju en smaksak, men salt och vitlök är basen. Vill man ha lite Thaisting så kan man blanda i lite chili.

In med den i kylen och låt den sedan stå 1-2 timmar.

Flera av Thailändarna som jag bjudit dressingen på har sedan fortsatt själva att göra den hemma, gott till grillat kött och pommes eller som dippa till grönsaker.

Har du Thailändska gäster så snåla inte, den kommer att gå åt. Ofta smakar den ännu bättre dagen efter, då vitlöken har fått lite tid att dra.

Går bra att spara dressingen flera dagar i kylen.

Vill man ha dressingen lite fetare och mustigare (mer lik creamfresh) så är det bara att bland i lite lättvispad grädde och smaka av.

Revbensspjäll har dom också fina på TOPS, sedan kan man sätta ihop sin egen kryddning som liknar vår smak i Svedala, bara att pensla på och lägga över grillen eller i ugnen om har tillgång till det.

Fördelen med TOPS är att färskvarorna har inte exponerats i värmen och hängt ute hela dagen, lite dyrare men tryggare!

Men annars måste jag säga att det är förvånande att man inte är mer dålig i magen oftare med tanke på hur känsliga färskvaror hanteras i värmen, man härdas väl med åren i Thailand.

Men förra helgen åkte vi dit hela familjen, men det var säkert av musslorna, en högriskvara.. är svårt att veta säkert av vad man blir dålig av då man ofta beställer in flera rätter på en Thaikrog, men skit i samma gott var det :0)

Jag skulle tro att det flesta av Er som bor i Thailand eller bor här delvis mycket känner till TIPSEN ovan, men finns det bara någon ny Svenne i Thailand så kan det ju kanske vara bra med lite mattips för Svensktarmen.

Något som idag får mig direkt att vända i dörren till en Thaikrog är musiken, jag fullkomligt hatar att sitta och äta mat med sällskap där dom spelar så hög musik som man inte kan föra ett normalt samtal runt bordet.den tiden är förbi sedan flera år tillbaka!

Tja det var väl allt // ROCK ON :0)

Bra tips där Blueday, brukar också köpa den där sour creamen, ska prova med lite vitlök nästa gång.

Jag har också hört att det nu ska finnas en bra osötat naturell yoghurt på Tops och Big C i en större förpackning typ en halvliter men har inte hittat den än.

Link to comment
Dela på andra sajter

sour creme är ju nästan som creme fraiche finns lite olika sorter på fd carrefour hade dom riktig creme fraiche t o m

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört att det nu ska finnas en bra osötat naturell yoghurt på Tops och Big C i en större förpackning typ en halvliter men har inte hittat den än
[size=3] [/size]

[size=4]Kan man finna en osötad yoghurt i större förpackning dessutom så skulle det vara UNDERBART,

Då skulle man med lätthet bl.a kunna göra Tzatziki, bara att låta yoghurten vattna ur genom att en linneduk. Ska hålla utkik efter yoghurten framöver :0) [/size]

Ändrades av Blueday
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nu måste jag protestera. Köttbullarna på Ikea i Bangkok var vidriga. Än värre var det med den kokta "potatisen". Den var hård och grovkornig inuti. Undrar om det ens var potatis eller om man har använt någon annan liknande rotfrukt som substitut. Brunsåsen var gul och smakade hemskt och syrligt. Betyg - En överkryssad etta. Bakelserna som serverades var dock goda...

Än mer besviken blev jag, efter snart 2års väntande, på Ikeas matbutik. Bara bruna ikeaförpackningar. Hela butiken dominerades av typ tre varugrupper - Ikeakakor, Ikeasylt och Ikeachoklad... Kändes som att komma in i en butik i ett öststatsland på 70-talet. Alla icke-ikea-varor lyste med sin frånvaro.. Betyg - En överkryssad etta.

Dock är det bättre ställt med Ikeas ordinarie butik. Dock är utbudet begränsat jämfört med Ikea i Sverige men är helt okay. Dit blir det flera besök framöver. Betyg - 4 av 5.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Kan man finna en osötad yoghurt i större förpackning dessutom så skulle det vara UNDERBART,

Då skulle man med lätthet bl.a kunna göra Tzatziki, bara att låta yoghurten vattna ur genom att en linneduk. Ska hålla utkik efter yoghurten framöver :0) [/size]

Finns på Carrefour och Foodland i halvlitersburkar med ljusblå etikett.

I Pattaya kommer det in på Måndagar och torsdagar och är oftast slut senast dagen efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är Macro jag menar Johan, har justerat det! Precis som du säger så kan man smaksätta och testa sig sig fram, alltid spännande med lite nya smaker. Ska man äta kyckling så kan lite curry sitta fint i vitlöksdressingen, har inte testat det själv, måste göra det nästa gång.

Bra att du tänkte på vitlökspress, det var något jag missade första gången.

Bra korv är något som är svårt att hitta Thailand tycker jag, men jag har testat en Tysk korv som dom också har på Macro och säljs i kiloförpackning (tjock korv) . Den har jag lagt på grillen några gånger, den är köttig och god och makar inte bara papper och majsmjöl som de flestaThailändska korvarna gör.

Det är ett problem med flera Thailändska livsmedelstillverkare CP är en av dem, dom stoppar i så mycket skit i produkten som ska blåsa upp den, Sverige är kanske inte bättre, fuskas där också :0)

// Blueday

Kanske det är densamma som jag brukar köpa på macro, en röd förpackning ARO typ lunch korv, har för mej att den innehåller 15 korvar och dessutom gjord på bra rå varor, inga ben eller brosk bitar och mycket närmare en svensk korv kan du inte komma. Gillar du inte vitlök i kött varorna så passa dej BMP Bangkok Meat Prosseser både deras kassler, korv och skinka stinker vitlök när man öppnar förpackningen, då är det bättre med sås eller dressing kryddad med vitlök

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns på Carrefour och Foodland i halvlitersburkar med ljusblå etikett.

I Pattaya kommer det in på Måndagar och torsdagar och är oftast slut senast dagen efter.

Carrefour finns ju inte längre

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej just det.. det såldes va? Vad heter det nu?

Big c extra

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Carrefour finns ju inte längre

Jora dom finns kvar i Europa, dom har bara lämnat Asien, dom har t.o.m en svensk chef :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej just det.. det såldes va? Vad heter det nu?

Big C Extra, men alla säger fortfarande Carrefour.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Big c ngt kommer inte ihåg

Ok. Då har dom säkert bytt utbud till samma som BigC. Jaja.. då får folk väl sätta sitt hopp till Foodland för yogurten. Om det inte kommit något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jora dom finns kvar i Europa, dom har bara lämnat Asien, dom har t.o.m en svensk chef :crazy:

God morgon yxskaft har letat runt i hela sthlm nu på morgonen och har inte hittat vare sig chefen på carrefour eller ngn butik

så det finns inte

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nu måste jag protestera. Köttbullarna på Ikea i Bangkok var vidriga. Än värre var det med den kokta "potatisen". Den var hård och grovkornig inuti. Undrar om det ens var potatis eller om man har använt någon annan liknande rotfrukt som substitut. Brunsåsen var gul och smakade hemskt och syrligt. Betyg - En överkryssad etta. Bakelserna som serverades var dock goda...

Än mer besviken blev jag, efter snart 2års väntande, på Ikeas matbutik. Bara bruna ikeaförpackningar. Hela butiken dominerades av typ tre varugrupper - Ikeakakor, Ikeasylt och Ikeachoklad... Kändes som att komma in i en butik i ett öststatsland på 70-talet. Alla icke-ikea-varor lyste med sin frånvaro.. Betyg - En överkryssad etta.

Dock är det bättre ställt med Ikeas ordinarie butik. Dock är utbudet begränsat jämfört med Ikea i Sverige men är helt okay. Dit blir det flera besök framöver. Betyg - 4 av 5.

Jag är precis hemkommen från min IKEA-debut och jag håller helt med Peter. Vi var en brokig samling av jag själv, en thailändska, en japan, en taiwanesiska, en kanadensare, en portugisiska, en britt och en australiensiska som tillsammans med våra bastardbarn besökte IKEA efter dagens barnkalas. Maten, min första svenska mat i Thailand på 13 år, var direkt vidrig och ingen åt upp sin mat. Utbudet i mataffären var ruggigt tråkigt och alla utlänningar som lärt sig uppskatta svenskt godis från IKEA runt om i världen var väldigt besvikna. Det köptes dock rejält med framförallt smågrejer från den "vanliga" IKEA-affären och det var verkligen smockat med folk.

Så här såg vår IKEA-mat ut efter att vi ätit färdigt, förutom tårtbiten som någon förbarmade sig över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nu måste jag protestera. Köttbullarna på Ikea i Bangkok var vidriga. Än värre var det med den kokta "potatisen". Den var hård och grovkornig inuti. Undrar om det ens var potatis eller om man har använt någon annan liknande rotfrukt som substitut. Brunsåsen var gul och smakade hemskt och syrligt. Betyg - En överkryssad etta. Bakelserna som serverades var dock goda...

Än mer besviken blev jag, efter snart 2års väntande, på Ikeas matbutik. Bara bruna ikeaförpackningar. Hela butiken dominerades av typ tre varugrupper - Ikeakakor, Ikeasylt och Ikeachoklad... Kändes som att komma in i en butik i ett öststatsland på 70-talet. Alla icke-ikea-varor lyste med sin frånvaro.. Betyg - En överkryssad etta.

Dock är det bättre ställt med Ikeas ordinarie butik. Dock är utbudet begränsat jämfört med Ikea i Sverige men är helt okay. Dit blir det flera besök framöver. Betyg - 4 av 5.

Hej Peter_BKK :)

Kunde inte skrivit det bättre själv! Håller med dig till 180%.. Blir inga fler måltider på IKEA Bangkok för min del!!!

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon yxskaft har letat runt i hela sthlm nu på morgonen och

har inte hittat vare sig chefen på carrefour eller ngn butik

så det finns inte

Stolle Europa är lite större än Stockholm

tror det finns en Carrefour i Stora Mellösa

om jag letar lite grand :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...