Jump to content
IGNORERAD

IKEA öppnar i Thailand


Siamkap

Recommended Posts

Bra Gorocco. :thumbsup:

2 frågor ???

Vad / Var är Tops ? Finns i Hua Hin ?

Receptet ? Du glömde receptet :13:

Tops är en matvarukedja, om den finns i Hua Hin eller inte det vet jag inte men jag skulle gissa på att den finns där med.

Här i Udon har det köttfärs de kallar organisk och den är suverän.

Receptet brukar Lillkrabban ta hand om men mycket färsk timjan och vitlök ska det vara.

post-3468-0-29779100-1320750677_thumb.jp

post-3468-0-60624100-1320750672_thumb.jp

post-3468-0-98884100-1320750680_thumb.jp

post-3468-0-09283500-1320750685_thumb.jp

post-3468-0-60624100-1320750672_thumb.jp

post-3468-0-29779100-1320750677_thumb.jp

post-3468-0-98884100-1320750680_thumb.jp

post-3468-0-09283500-1320750685_thumb.jp

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    12

  • Gorocco

    8

  • stefan5300

    7

  • Kenneth4618

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu blev jag sulten,måste kolla kylen.

Tjena!

Här har du mina bullar. Köttfärsen inköpt på Tesco.

Mitt hemliga tips:kör i lite ketchup i smeten...mumma. :17:

post-8709-0-49050700-1320752620_thumb.jp

post-8709-0-43905100-1320752645_thumb.jp

post-8709-0-49050700-1320752620_thumb.jp

post-8709-0-43905100-1320752645_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

10 köttbullar 3 potatisar 95 THB.

Jag testade dem igår. De var nog ok... men de serverades kalla potatisen var också kall.

För övrigt kan jag informera lite om IKEA-maten som finns att köpa hem

Det fanns lax tror det var 500g föl 525THB

Tysktillverkad choklad 100g för 29THB

Godissnören, vegetarisk pizza, potatismos, lasagne, pasta, lingonsylt, jordgubbssylt, krusbärssylt, Chips etc. fanns också.

Tjena!

Kaviar,senap?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte koll på vad lingonsylten kostar på ikea, men om man inte bor i bkk, åk in på macro köp en förpackning 1,5 kg frusna cranberry och 1 kg strösocker koka er egen lingon sylt. Det ska till en expert för att känna skillnaden, om ens då

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som har möjlighet och är här länge så har Tops kanonfin köttfärs, bättre än i Sverige och lite fett, köp den, gör er egna köttbullar istället och stek på.

Ni som är här på kort tid, ät den goda thaimaten.

Bättre med "Lite fett" ? Har du försökt göra köttbullar på Nötfärs (LITE FETT) ? Funkar inte så bra. det ska vara fett i köttet i köttfärs till köttbullar, annars blir det torra köttbullar.

Jag har dock aldrig försökt mig på att göra köttbullar i Thailand men ska nog kolla in affärerna efter köttfärs. Och göra Svenska köttbullar till polarens restaurang. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tops är en matvarukedja, om den finns i Hua Hin eller inte det vet jag inte men jag skulle gissa på att den finns där med.

Här i Udon har det köttfärs de kallar organisk och den är suverän.

Receptet brukar Lillkrabban ta hand om men mycket färsk timjan och vitlök ska det vara.

Aha, då fick man äntligen förklaringen till ditt resesällskap :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då fick man äntligen förklaringen till ditt resesällskap :)

Precis knasen, men tyvärr lyckades jag inte få upp den i tillräcklig storlek innan den dog... timjan alltså :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå IKEA

post-3485-0-61484700-1320859623.gif

bonton.se

post-3485-0-61484700-1320859623.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte koll på vad lingonsylten kostar på ikea, men om man inte bor i bkk, åk in på macro köp en förpackning 1,5 kg frusna cranberry och 1 kg strösocker koka er egen lingon sylt. Det ska till en expert för att känna skillnaden, om ens då

Stämmer fint!

Jag fick det tipset av salig Sten, på "Flaggan" i Pattaya, den enda farrang-restaurang jag saknar i Thailand.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har dom blivit så förbannat giriga att de bara ska sälja egna märken :angry2:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju svårt o tänka mig att dom kan göra en öl som smakar som Mariestad ;) blir ju inte mycke till byggritning :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir en sådan där hembryggarsats som du får fixa själv :drinks:

Ett ljust som heter Elmtaryd

och ett mörkt som heter Agunnaryd

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Kaviar,senap??
[size=3] [/size]

[size=3]Alla varor som kommer att finnas i livsmedelsbutiken är inte inkomna ännu, kommer med nästa shipping (kaviar, sill, räkor etc). Samma gäller i restaurangen, inte komplett ännu, fler produkter på väg. [/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer fint!

Jag fick det tipset av salig Sten, på "Flaggan" i Pattaya, den enda farrang-restaurang jag saknar i Thailand.

MVH Tommy

Inte samma utan Sten förståss men Flaggan finns väl kvar än

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Alla varor som kommer att finnas i livsmedelsbutiken är inte inkomna ännu, kommer med nästa shipping (kaviar, sill, räkor etc). Samma gäller i restaurangen, inte komplett ännu, fler produkter på väg. [/size]

Nä det hoppas jag. Livsmedelsbutiken är ju ett stort skämt, inga Ahlgrens bilar, inget kaffe, ingen kalle's, ingen ostkaka eller

ost överhuvudtaget...

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Alla varor som kommer att finnas i livsmedelsbutiken är inte inkomna ännu, kommer med nästa shipping (kaviar, sill, räkor etc). Samma gäller i restaurangen, inte komplett ännu, fler produkter på väg. [/size]

Tjena!

När dyker dessa varor upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte koll på vad lingonsylten kostar på ikea, men om man inte bor i bkk, åk in på macro köp en förpackning 1,5 kg frusna cranberry och 1 kg strösocker koka er egen lingon sylt. Det ska till en expert för att känna skillnaden, om ens då

Köpte en påse "Cranberries" á 169 Bath på Makro i Nakhon Sawan (fabrikat ARO 1000gr, inte 1,5Kg) och kokade sylt till fläskpannkakorna i dag.

Jag är helt övertygad att det är lingon och inte tranbär i dom ARO- påsarna på Makro. Vi plockar lingon själva i Sverige och vet skillnaden, så jag är övertygad att det är äkta lingon!!

Måste lägga några fler påsar i frysen, innan dom byter till tranbär.

Beträffande IKEA:s "lingonsylt" (inköpt i Sverige på prov i höstas) så smakar den inte mycket och har en slemmig konsistens. Så koka själv, men förvara lingon/tran-bären i frysen och koka just så mycket som ska gå åt till maten för dagen. Smakar absolut bäst nykokt. :nyam:

/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en påse "Cranberries" á 169 Bath på Makro i Nakhon Sawan (fabrikat ARO 1000gr, inte 1,5Kg) och kokade sylt till fläskpannkakorna i dag.

Jag är helt övertygad att det är lingon och inte tranbär i dom ARO- påsarna på Makro. Vi plockar lingon själva i Sverige och vet skillnaden, så jag är övertygad att det är äkta lingon!!

Måste lägga några fler påsar i frysen, innan dom byter till tranbär.

Beträffande IKEA:s "lingonsylt" (inköpt i Sverige på prov i höstas) så smakar den inte mycket och har en slemmig konsistens. Så koka själv, men förvara lingon/tran-bären i frysen och koka just så mycket som ska gå åt till maten för dagen. Smakar absolut bäst nykokt. :nyam:

/Johan

har du testat rårörda cranberries ?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du testat rårörda cranberries ?

Nix, stod och tittade på dom innan jag kokte och tvekade att råröra...Dom blir ju decinficerade i viss mån om man kokar...

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite mer än ett år sedan jag köpte min första förpackning och innehållet är fortfarande det samma och även bilden på förpackningen är äkta lingon så risken att det kommer att ändras är nog inte så stor. Frugan har plockat och sålt minst ett ton lingon innan vi flyttade ner och jag har väl kok något hundratal kilo sylt, så jag är liksom du övertygad om att det är just lingon i påsarna. Här i Chayjaphum finns det även blåbär, jordgubbar, björnbär och hallon i samma frysdisk, förmodar att det är lika över hela landet, så varför inte ta och koka sin egen sylt av även dessa bär istället för att köpa det supersöta thai"slafset"

Köpte en påse "Cranberries" á 169 Bath på Makro i Nakhon Sawan (fabrikat ARO 1000gr, inte 1,5Kg) och kokade sylt till fläskpannkakorna i dag.

Jag är helt övertygad att det är lingon och inte tranbär i dom ARO- påsarna på Makro. Vi plockar lingon själva i Sverige och vet skillnaden, så jag är övertygad att det är äkta lingon!!

Måste lägga några fler påsar i frysen, innan dom byter till tranbär.

Beträffande IKEA:s "lingonsylt" (inköpt i Sverige på prov i höstas) så smakar den inte mycket och har en slemmig konsistens. Så koka själv, men förvara lingon/tran-bären i frysen och koka just så mycket som ska gå åt till maten för dagen. Smakar absolut bäst nykokt. :nyam:

/Johan

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Receptet ? Du glömde receptet

Köttbullerecept, typ, jag brukar höfta lite!

500g blandfärs. Om i Thailand, be frun/svärmor sappsappsapp maak! Alltså finhacka hälften lagom fett fläsk och hälften nöt. (Detta brukar min fru göra när jag ska laga köttfärssås, brukar bli lika bra som grovmalen färs i sverige)

Ströbröd, kanske 50g/en halv deciliter eller så, eller motsvarande vitt bröd.

Salt peppar

1-2 ägg om så önskas (Ibland tar jag, ibland inte)

Lök i valfri form. En halv stor eller en hel liten. Jag brukar riva den fint och låta den svettas ur lite av sin saft i en stekpanna utan att ta färg. En del föredrar lite större bitar, både rå och stekt, allt beroende på tycke och smak. Jag gillar när alla smaker är blandade i min bulle, inte stora lökbitar här och var. Vill jag ha lökbitar så steker jag lök till. Vill du ha recept på god stekt lök med? :)

Mjölk/vatten/grädde allt efter vad du har i kylen.

Detta är ett "grundrecept", vill du sedan smaksätta med annat är det bara att experimentera!

Börja med ströbrödet. Häll i valfri vätska, salt, peppar och låt stå och svälla. Ska bli en kladdig röra, inte rinnig eller kompakt, lite som gröt. Smaka av, ska vara ganska salt.

Blanda i löken, smaka av, jag vill ha det lite lökigt, men inte överlökigt :)

Vill du ha ägg så blanda ner dem nu.

Mixa ihop smekten med färsen med en sked eller slev och du är ready to roll!

Detta "recept" har jag utarbetat på egen hand under årens lopp. Till jul blandar jag ner lite malen kryddpeppar, för lite mer julkul! :)

Ändrades av Kalas
Link to comment
Dela på andra sajter

Köttbullerecept, typ, jag brukar höfta lite!

500g blandfärs. Om i Thailand, be frun/svärmor sappsappsapp maak! Alltså finhacka hälften lagom fett fläsk och hälften nöt. (Detta brukar min fru göra när jag ska laga köttfärssås, brukar bli lika bra som grovmalen färs i sverige)

Ströbröd, kanske 50g/en halv deciliter eller så, eller motsvarande vitt bröd.

Salt peppar

1-2 ägg om så önskas (Ibland tar jag, ibland inte)

Lök i valfri form. En halv stor eller en hel liten. Jag brukar riva den fint och låta den svettas ur lite av sin saft i en stekpanna utan att ta färg. En del föredrar lite större bitar, både rå och stekt, allt beroende på tycke och smak. Jag gillar när alla smaker är blandade i min bulle, inte stora lökbitar här och var. Vill jag ha lökbitar så steker jag lök till. Vill du ha recept på god stekt lök med? :)

Mjölk/vatten/grädde allt efter vad du har i kylen.

Detta är ett "grundrecept", vill du sedan smaksätta med annat är det bara att experimentera!

Börja med ströbrödet. Häll i valfri vätska, salt, peppar och låt stå och svälla. Ska bli en kladdig röra, inte rinnig eller kompakt, lite som gröt. Smaka av, ska vara ganska salt.

Blanda i löken, smaka av, jag vill ha det lite lökigt, men inte överlökigt :)

Vill du ha ägg så blanda ner dem nu.

Mixa ihop smekten med färsen med en sked eller slev och du är ready to roll!

Detta "recept" har jag utarbetat på egen hand under årens lopp. Till jul blandar jag ner lite malen kryddpeppar, för lite mer julkul! :)

Kanoners :great:

Ett av de bäst skrivna recept jag någonsin läst :thumbsup::thumbsup:

Tack, tack, tack :wai::wai::wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...