Jump to content
IGNORERAD

Bo och leva billigt i Thailand


MaiChai

Recommended Posts

Jag tänkte att vi skulle kunna ha en tråd som ger medlemmarna tips om sätt att spara pengar på i Thailand om man bor där en längre tid.

Själv bodde jag tidigare inne på Sukhumvit, både på Soi 11 och Soi 22. Det var kul men pengarna rann kvickt iväg i både hyra och nöjen.

För några år sedan begav jag mig ut till Ratchadaphisek och en nybyggd studio på 29 kvadratmeter och gick då från en boendekostnad på 23 000 i månaden till 6 800. Jag fick visserligen 17 kvadrat mindre och fick nöja mig med dusch istället frö bad men det är inget jag saknar.

Vid soi 10 på Ratchada finns det gott om restauranger och service inrättningar för den late farangen. Tvätt, 60 pieces kostar 520 och till annan tvätt finns det myntautomat i sama kåk som jag bor i.

Det finns ett Carrefour och ett Robinson varuhus inom räckvidden för en M-79 granat. plus ett Home pro.

Försäkringen var en lite knepig sak, först hyrde jag ut min lägenhet i Sverige i andra hand och försäkrade den då i Länsförsäkringar som har någon tilläggsförsäkring som heter "Arbeta och studera utomlands" som gör att det ordinarie reseskyddet plus lite utökade tjänster kostar i runda tag 3000 SEK men det kräver ju dock att man är skriven i Sverige.

Några fler tips?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    4

  • MaiChai

    4

  • BaBoo

    4

  • Kim

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Jag har en kompis som i många år har bott på ett ställe nära Rama4

som heter Rompo Mansion. Där finns både rum och lägenheter att hyra.

Priserna är nog överkomliga om man väljer att ta ett långtidskontrakt.

http://www.rompomansion.com/

post-5068-127253037084_thumb.jpg

post-5068-127253038624_thumb.jpg

post-5068-127253040129_thumb.jpg

post-5068-127253041296_thumb.jpg

post-5068-12725304229_thumb.jpg

ROMPO MANSION offers a variety of room sizes from 35 sq. m to 110 sq. m. Prices start from as low as 10,500 baht per month for the Standard Studio Room up to 65,000 baht per month for the Penthouse Suite. (All rooms have hot water and air condtioning as standard ). Rooms can be rented daily, weekly or monthly, with the newly renovated 11th floor offering 5 star quality hotel rooms at an affordable price.

Generous discounts are available to long stay residents. :

Payment on or before the 15th of the following month is subject to a discount of 10%.

For a 1 year contract there is an additional discount of 5%

post-5068-127253037084_thumb.jpg

post-5068-127253038624_thumb.jpg

post-5068-127253040129_thumb.jpg

post-5068-127253041296_thumb.jpg

post-5068-12725304229_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bor hemma hos svärföräldrarna i byn och inte hittar på något mer speciellt mer än att cykla runt lite i omgivningarna, fota lite, kanske tar ett dopp i dammen, spelar badminton eller flyger drake på skolgården med barnen samt samtalar med byborna så går det i princip inga pengar alls. 100 baht om dagen till matingredienser räcker gott och väl för att hela familjen, inkl svärföräldrarna, ska äta sig mätt en hel dag, och tilllagning, diskning, ris etc står familjen för. Tvätt kostar inget, bara att tvätta själv, hyran är gratis eftersom huset är betalt, el och andra avgifter betalar svärföräldrarna, vatten från egen brunn, regnvatten att dricka osv.

100 baht x 30 dgr = 3000 i månaden.

Ps Fast det kanske bör kanske påpekas att det antagligen går runt 3000 baht om dagen i snitt när vi är i Thailand. Men skulle vi vilja det skulle vi alltså kunna leva 4 pers på ca 3000 baht i månaden. + kostnaderna för att ta oss till byn med buss från Suvvarnabhumi. Fast det är inget mål för oss att gå runt så billigt som möjligt så det lär aldrig inträffa. Men som sagt, det är teoretiskt möjligt att leva så billigt i vår Surinby i alla fall.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

När jag bor hemma hos svärföräldrarna i byn och inte hittar på något mer speciellt mer än att cykla runt lite i omgivningarna, fota lite, kanske tar ett dopp i dammen, spelar badminton eller flyger drake på skolgården med barnen samt samtalar med byborna så går det i princip inga pengar alls. 100 baht om dagen till matingredienser räcker gott och väl för att hela familjen, inkl svärföräldrarna, ska äta sig mätt en hel dag, och tilllagning, diskning, ris etc står familjen för. Tvätt kostar inget, bara att tvätta själv, hyran är gratis eftersom huset är betalt, el och andra avgifter betalar svärföräldrarna, vatten från egen brunn, regnvatten att dricka osv.

100 baht x 30 dgr = 3000 i månaden.

Ps Fast det kanske bör kanske påpekas att det antagligen går runt 3000 baht om dagen i snitt när vi är i Thailand. Men skulle vi vilja det skulle vi alltså kunna leva 4 pers på ca 3000 baht i månaden. + kostnaderna för att ta oss till byn med buss från Suvvarnabhumi. Fast det är inget mål för oss att gå runt så billigt som möjligt så det lär aldrig inträffa. Men som sagt, det är teoretiskt möjligt att leva så billigt i vår Surinby i alla fall.

Förutsatt att du inte blir sjuk, att ingen av barnen går i skolan, att du hittat kameran cykeln draken tvättpulvret och badbyxorna och att svärföräldrarna inte tröttnar. smile.gif /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

cut..

Försäkringen var en lite knepig sak, först hyrde jag ut min lägenhet i Sverige i andra hand och försäkrade den då i Länsförsäkringar som har någon tilläggsförsäkring som heter "Arbeta och studera utomlands" som gör att det ordinarie reseskyddet plus lite utökade tjänster kostar i runda tag 3000 SEK men det kräver ju dock att man är skriven i Sverige.

Några fler tips?

http://www.lansforsa...or/default.aspx

Men det ingår ingen medicinsk försäkring? Fast den kanske ingår i hemförsäkringens reseskydd? Fast då kanske denna är onödig? /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en bra tråd MaiChai, hoppas många förslag kommer in

Att få egna och andras idéer hur man använder sina pengar är ju oftare lättare än att spara dom…

Har tyvärr inte så många idéer själv på hur man kan spara i Thailand, av någon konstigt anledning så går det alltid otroligt mycket pengar när man är där, även om det är ”så billigt” att bo och leva i Thailand…

Mitt tips får bli att man gör upp en budget på vad man skall använda sina pengar till, tex mat 10 000 B, nöjen 4000 B, kläder 1000 B osv. Viktigt att man skriver ner vad man gör av sina pengar på, så att man i slutet i månaden vet vart man kan spara inför nästa månad.

Sen får man nog ”stålsätta” sig och försöka leva som man gör hemma, dvs man kan inte festa varje dag, inte gå på fina restauranger i tid och otid eller åka till Singapore varje helg för shopping…

När jag tittar genom vart pengar för vår del skulle försvinna till så är det skola för barnen, det verkar vara en stor och tung utgift... man får kanske börja med ”hemundervisning”…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har räknat på detta och med hjälp med folk som bor i Korat

Detta är för min tjej och jag i Korat, men det är som Bob skriver att då lever man

som hemma i sverige man jobbar och inte festar varje dag.

Hyra 4500 baht

Mat 3000 baht

El/vatten 500 baht

tvättning 600 baht (fast pris i månaden)

Nöjen 4000 baht

Kläder 1500 baht

Moppe 1000 baht

Försäkring 1200 baht

Övrigt 2000 baht

Mobil/internet 1500 baht

Summa 19 800 Baht

Detta är ingen exakt kostnad men en rimlig budget på en månad

siffrorna har jag fått av folk som bor i Korat men skulle gärna höra vad ni tycker om denna budget.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.lansforsa...or/default.aspx

Men det ingår ingen medicinsk försäkring? Fast den kanske ingår i hemförsäkringens reseskydd? Fast då kanske denna är onödig? /mvh

Den var ett tillägg till min ordinarie hemförsäkring, jag var alltså tvungen att ha ett boende i Sverige för att kunna teckna den. Akuta sjukdomsfall täcker den men inte normal medecinsk behandling eftersom jag har det över skattsedlen i Sverige.

Så man måste ha både hemförsäkring och tilläggsförsäkring. Tror hemförsäkringen kostar runt 1300 kronor året och tillägget 2800.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Lever själv byliv på en kostnad av mellan 100-500 baht per dag för vår familj, det är helt enkelt svårt att göra av med mycket pengar på landet.

Mycket av det vi äter är gratis och vi lagar mat med egen tillverkad träkol eller ved, så även elräkningarna blir låga ca 100-450 baht per månad.

Hade vi män inte haft för vana att avsluta dagen med ett par öl efter jobbet så hade det ju varit nästan gratis.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej för mig också är det väldigt billigt att bo och leva.Jag har skulder ungefär ett år p.g.a. att jag köpt

en bil och rustat huset vi bor i,men efter det så kommer 20000 i månaden att räcka bra till alla

räkningar,mat och 10-20 flaskor chang varje månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta Er för fruntimmer, det blir oftast betydligt dyrare än man tänkt sig.

Snållänningen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta Er för fruntimmer, det blir oftast betydligt dyrare än man tänkt sig.

Snållänningen Arne

Jag håller med. Men det märkliga är att dom ekonomiska kraven för årsvisa sjunker betydligt för oss som är 50+ och är gift med en thailändska.

Dessutom är det hustrun som drar med mig och mina vänner på gogobarer och andra saker på Walking Street. Vad är logiken i detta Banarne ?

Pommes Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nerike, detta är mina svar/funderingar på din budget:

Jag har räknat på detta och med hjälp med folk som bor i Korat

Detta är för min tjej och jag i Korat, men det är som Bob skriver att då lever man

som hemma i sverige man jobbar och inte festar varje dag.

Hyra 4500 baht

Fullt möjligt!

Mat 3000 baht

100bath om dagen för 2 vuxna? Jag tror det ligger i underkant.

El/vatten 500 baht

Funkar kanske om ni inte använder AC alls

tvättning 600 baht (fast pris i månaden)

Har ni en sån deal, så är det väl helt OK!

Nöjen 4000 baht

Tja det beror helt på vad som avses med nöjen, finns nog fler än jag som bränt mångdubbelt på 1 dag, utan tjejen/frugan.

En nedladdad eller köpt piratkopiefilm om kvällen, och ett lite bättre restaurangbesök i veckan ja då funkar det

Kläder 1500 baht

Jag tror det kan funka

Moppe 1000 baht

Om du redan har moppen

Försäkring 1200 baht

Vad får ni för 1200 bath/månad?

Övrigt 2000 baht

Inga kommentarer

Mobil/internet 1500 baht

OK

Summa 19 800 Baht

Detta är ingen exakt kostnad men en rimlig budget på en månad

siffrorna har jag fått av folk som bor i Korat men skulle gärna höra vad ni tycker om denna budget.

Mvh

Nerike

Kanske, men inte troligt är min kommentar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummat igenom en hel del billiga lägenheter på blocket och försökt få fram total kostnader. Dock så är dom flesta runt Bangkok området, rayong, Pattaya mm.

Dom flesta billiga lägenheterna ligger ju runt 4-6000 bath för en månads hyra, Vatten, Tvätt, Slutstädning och El tillkommer. Enligt dom hyresvärdar som jag prata med så hamna man nånstans runt 1500-2000 bath extra beroende på hur svalt man ville ha i lägenheten.

Letar själv efter lägenhet nu i södra Thailand 2 veckor under juli, Sen 2 veckor i Udon thani.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att du inte blir sjuk, att ingen av barnen går i skolan, att du hittat kameran cykeln draken tvättpulvret och badbyxorna och att svärföräldrarna inte tröttnar. smile.gif /mvh

Nu funderade jag ju bara på vad jag teoretiskt skulle kunna leva på i byn, inte vad jag faktiskt lever på. :)

Behöver egentligen ingen kamera, kan promenera istället för cykla, tvättpulvret ryms i dom 100 baht/dag för mat, sjukvården är gratis även för mig och barnen är ännu inte i skolåldern. Men när dom når dit så är den statliga skolan i byn gratis, några baht per år för skoluniform, pennor och papper tillkommer då. Men eftersom svärmor säljer dylikt så blir det till grossistpris. ;)

Så Jo, vi skulle nog klara oss på 3000 baht i månaden om det verkligen knep eller om målet var att leva så billigt som möjligt. Fast nu är det ju inte det, men tråden handlade ju om tips för att leva billigt i Thailand. :)

Ps Skulle nog gå att pressa den budgeten ytterligare om man la manken till, mycket mat finns att hämta gratis ur naturen så 100 baht om dagen för matkontot kan säkert halveras med lite nedlagt arbete på matinsamling. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu snart bott här ett år och jag har kommit fram till att för min del blev kostnaderna ca hälften av vad vi hade i Sverige

Fast flera och andra nöjen här massage och flera ute kvällar mera små resor motionera mera nu läser böcker men om sanningen skall fram slöar och softar vi mest.

Vissa saker är dyrare andra billigare.

Vi har samma inomhustemperatur i vår lägenhet som vi hade i Sverige hela året ca 27 grader.

Vi äter oftare ute men då vi gillar den maten vi lagade i Sverige blir det mera hemma än vad vi hade trott.

Dricker sämre öl här fast mera vin samma sorter som i Sverige och lite oftare.

Lika stor lägenhet som i Sverige samma standard ingen större skillnad fast nu har vi svimningpool och gym i huset.

Bor nu i en större stad än vi gjorde innan med större utbud vad gäller nöjen och utländsk mat svensk mat beställer vi från Sverige.

Folk bil i Sverige folk bil här bar annat fabrikat.

Hemma cykel här moppe.

Sjukförsäkring vi SCB bank som funkar fint betalar aldrig något vid typ vårdcentrals besök anntingen för medicin eller doktorn och sjuksköterskan de skickar räkningen till SCB. Om vi skulle bli allvarligt sjuka eller skadade gäller den upp till 600000 bath per person vilket kanske inte alltid räcker men orsaken till att vi tog försäkringen var att vi tyckte att de körde upp priset utan försäkring.

Vi har även en extra olycksfall försäkring som gäller upp till 200000 bath.

Hemförsäkring och bilförsäkring har vi de bästa man kan få.

Men som tidigare nämnts i trådar om vi hade haft barn skulle det sett helt annorlunda ut.

Min fru har alltid sagt att om vi får barn så gäller internationell skola eller Sverige hon skulle aldrig låt våra barn gå i någon annan form av skola och nu mera är även jag övertygad om detta.

Vi unnar oss nog lite mera här än vad vi gjorde i Sverige men tror själv att när nyheten lagt sig och vi har kommit mera till rätta så kommer kostnaderna gå ned lite. Känns som det redan har börjat trivs bättre att var hemma i början ville man göra något hela tiden typ resa prova ny restauranger köpa kläder.

Det är ju väldigt olika från person till person vilken standar man vill ha eller är van vid.

Så därför är det svårt att ge förslag på vad och hur man skall spara men så här ser det ut för oss just nu ca 65000 bath i månden vi har inga lån och lägenheten är köpt bilen finns med på 10 års avskrivning samt inventarier 6 år.

Så mitt råd för att spara blir väl bo här.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Men det märkliga är att dom ekonomiska kraven för årsvisa sjunker betydligt för oss som är 50+ och är gift med en thailändska.

Dessutom är det hustrun som drar med mig och mina vänner på gogobarer och andra saker på Walking Street. Vad är logiken i detta Banarne ?

Pommes Fritz..

Det där har jag också undrat över. Tänker dom att thaifrugan prutar på alla utgifter som farangen annars skulle blivit blåst på om han varit ensam? Eller att thaifrugan bidrar med hälften till alla kostnader? En ungkarl behöver mer pengar?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Men det märkliga är att dom ekonomiska kraven för årsvisa sjunker betydligt för oss som är 50+ och är gift med en thailändska.

Dessutom är det hustrun som drar med mig och mina vänner på gogobarer och andra saker på Walking Street. Vad är logiken i detta Banarne ?

Pommes Fritz..

Mja, är Ni gift så finns det ingen anledning för Er att leva sparsamt.

Det Ni själv inte lyckas göra Er av med kommer frugan att slösa upp på en minut.

Att Er fru dessutom lockar med Er på förstöelse gör att Ni måste vara på Er vakt då detta inte är ett naturlig beteende.

Försök om möjligt att tacka nej på ett klädsamt sätt.

Kvinnokännaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju skära ner på ölkontot, man drar till Carrefour 5 minuter bort och köper ett flak med öl för i cirka 500 THB, förutsatt att man kommer ihåg när på dagen de säljer öl, sen kan man ju köpa med sig lite thaifood i boxar längs med vägen hem själv och sitta och äta i huskomplexets trädgård. Brukar aldrig landa på mer än 200 baht får två personer och då bjuder vi ändå nattvakten på en eller två öl.

Man behöver inte går "ut" för att träffa folk, där jag bor är det en konstant ström av folk som passerar och är nyfikna på de två falangerna som sitter och äter thai-food med beer singh vid pollen eller i trädgården.

Bor man i BKK så är ju Sky-train och tunnelbana två utmärkta transportsätt, även flodbussarna på Chao Phraya och San Saeb funkar utmärkt om man väl hittar till deras angöringsplatser. Brukar ta båten bort till Panthip om det ska inhandlas något, smidigt som tusan.

Bussen till Pattis kostade sist 107 baht, songthaewen till hotellet 60 samt BTS/MRT i Bangkok till ekkamai 60 jämfört med taxi från BKK till pattis som kostar 1400-1600 THB. Bussalternativet tar väl mellan 1-2 timmar längre tid men vem fan har brått?

Kläder köper jag generellt sett vid olika utförsäljningar, men man måste lägga band på sig lite och inte köpa bara för att det är billigt utan man ska även kunna tänka sig att använda plagget. Detta brukar kvinnor ha lite svårt att grepp...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

ban99arne

Mja, man kan ju spara in hela reskostnaden genom att helt sonika stanna hemma.

Obereste Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som vågar åka moppetaxi i BKK ? :)

Tycker det är billigt och smidigt. Man slipper glo på ädelstenar, indiska slipsar och de kör 500% bättre än tuk tuk maffian. Priserna verkar bero lite på hur vilsen man ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Vågar och vågar...man hoppar väl helst det för slippa dra in alla jäkla avgaser man får i sig om man åker moppe och tuk tuk.

Annars kan jag rekommendera en helkväll utanför 7-eleven. Det ska vara både billigt och underhållande har jag hört.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...