Jump to content
IGNORERAD

Bo och leva billigt i Thailand


MaiChai

Recommended Posts

Är det bara jag som vågar åka moppetaxi i BKK ? :)

Tycker det är billigt och smidigt. Man slipper glo på ädelstenar, indiska slipsar och de kör 500% bättre än tuk tuk maffian. Priserna verkar bero lite på hur vilsen man ser ut.

Tuk tuk ska man inte åka i Bangkok... utom i yttersta nödfall. Taxi är på alla sätt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    4

  • MaiChai

    4

  • BaBoo

    4

  • Kim

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ban99arne

Tycker man det är dyrt med flygbiljett så kan man ju lifta.

Apostlahästen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sen kan man ju skära ner på ölkontot, man drar till Carrefour 5 minuter bort och köper ett flak med öl för i cirka 500 THB, förutsatt att man kommer ihåg när på dagen de säljer öl, sen kan man ju köpa med sig lite thaifood i boxar längs med vägen hem själv och sitta och äta i huskomplexets trädgård. Brukar aldrig landa på mer än 200 baht får två personer och då bjuder vi ändå nattvakten på en eller två öl.

Man behöver inte går "ut" för att träffa folk, där jag bor är det en konstant ström av folk som passerar och är nyfikna på de två falangerna som sitter och äter thai-food med beer singh vid pollen eller i trädgården.

Bor man i BKK så är ju Sky-train och tunnelbana två utmärkta transportsätt, även flodbussarna på Chao Phraya och San Saeb funkar utmärkt om man väl hittar till deras angöringsplatser. Brukar ta båten bort till Panthip om det ska inhandlas något, smidigt som tusan.

Bussen till Pattis kostade sist 107 baht, songthaewen till hotellet 60 samt BTS/MRT i Bangkok till ekkamai 60 jämfört med taxi från BKK till pattis som kostar 1400-1600 THB. Bussalternativet tar väl mellan 1-2 timmar längre tid men vem fan har brått?

Kläder köper jag generellt sett vid olika utförsäljningar, men man måste lägga band på sig lite och inte köpa bara för att det är billigt utan man ska även kunna tänka sig att använda plagget. Detta brukar kvinnor ha lite svårt att grepp...

Mai Chai du blir snart min nye idol det var värt ett plus :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tycker man det är dyrt med flygbiljett så kan man ju lifta.

Apostlahästen Arne

Byt avatar han ser ju tråkig ut med sitt flabb

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Acid_Crow

Jag brukar rakna med cirkus 50 000 baht i manaden. Da har jag fasta utgifter:

Hyra: 6000

Internet/el/vatten/telefon: 4000

Bil (ej bensin): 10000

Frugans barn (bidrag till mormor): 6000

Ol (hemma-ol): 2500

Till det kommer en massa extra smatt och gott, som bensin och underhall for bil/moppe, mat och vatten/cola/gatorade, nojen, forsakring osv, osv..

Det ar latt att tanka att allt ar sa mycket billigare i det leende landet, men det blir fort mycket nar man plussar pa allt. Kan tillagga att jag bor i en turistort, men gor inte sa mycket 'turist-saker' och ar nastan aldrig i barer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som vågar åka moppetaxi i BKK ? :)

Tycker det är billigt och smidigt. Man slipper glo på ädelstenar, indiska slipsar och de kör 500% bättre än tuk tuk maffian. Priserna verkar bero lite på hur vilsen man ser ut.

Jag gör det ibland, när jag bodde på Soi 22 gjorde jag det dagligen. Gick ut och vinkade in killarna i hörnet, det var nog ett par hundra meter dit och ständig trafik så ibland fick man veva med armarna som en jävla semafor innan de såg något...

Brukade kosta 20 battingar till BTS Phrom Pong eftersom det rörde sig om 2 soier (22+24) det lustiga var att killarna som satt vid Phrom Pong när jag skulle tillbaka ville ha 30 baht. Vilket jag vägrade på grund av att de bara kostade 20 dit. Till slut hade jag alltid en tjuga att ge dem.

Sen började jag att åka till MTR Queen Sirikit stationen istället, då kostade det bara 10 baht trots en enligt mig krångligare väg men tydligen räknades den som samma soi och därför var priset en tia. Där var det heller ingen skilland på att åka dit och att åka hem.

Tuk-tuk har jag inte åkt på åratal, dyrare än en AC taxi och med livet som insats blir man asad in till skräddare och juvelerare för att han ska få sin bensincheck.

Står man ut med värmen är det faktiskt inte så svårt att fotvandra i Bangkok. Utanför turistgatorna är inte trottoarerna belamrade med försäljare och deras krims-krams.

Klipper och rakar mig gör jag för 60 baht hos en gammal man i hans "Barber room" bara en rakning med kniv kostar 30 baht. Känns lite lyxigt att inte behöva föda "The Gillette corporation" och köpa svindyra blad för att raka sig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Märkligt! åker nästan alltid tuktuk i Bangkok och har aldrig blivit körd till något annat ställe än det som jag skulle till

samma sak med taxi ( Måste se jäkligt elak ut) eller?

Fast i pattis blev vi körda till Gem Faktory en gång efter ett besök på Akvariestället

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Får många flashbacks från mina första år av backpackerresor till Sydostasien när jag läser MaiChais tips. På den tiden var det budget som gällde även om jag oftast hade mer att röra mig med än många andra backpackers jag träffade på. Kommer t ex ihåg ett svensk/engelskt ungt par som jag umgicks med en hel del som bara hade 400 baht/dag att röra sig med... tillsammans. Men det funkade det också.

Om man väljer budgetrum (fläktrum utan tv, kyl och varmvatten), uteslutande äter där thailändarna själva äter, promenerar avstånd under 1 km, konsekvent väljer lokalbuss istället för taxi, dricker butiksöl istället för baröl, ligger på egen strandfilt istället för hyrd solsäng osv så går det nästan inga pengar alls. Och visst har man ha kul ändå. Personligen tycker jag mötet med människor är det roligaste med att resa och just det kostar ju inget som tur är.

Men varför resa/leva billigt om man inte behöver? Nuförtiden bor vi alltid relativt dyrt när vi reser runt, äter ofta på dyra restauranger, ger mycket dricks överallt, bjuder jätteofta stora sällskap på mat, köper en himla massa onödiga saker osv osv. Men skulle man behöva det så är det alltså väldigt lätt att skära i resebudgeten. Budget handlar ju om tillgång och prioriteringar allt som oftast.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hyra: 0:-

Internet 590:-

Bilförsäkring & skatt (bil 2003 års modell + inga lån) 908:-

Sjukförsäkringar (BUPA Platinum Plan 1 million) (2 vuxna & 1 barn under 6år) 5689:-

El 3800:-

Skola (Privat) 2833:- (17000:- per termin, grabben går där inte ännu så vad priset blir om 4-5 år när han skall börja vet jag förstås inte).

Mat 9000-24000:-

Bensin 3000-5000:-

Nöjen 0- uppåt

Detta är månadskostnad och i Baht, har inga huslån eller annat men resor mellan Sverige och Thailand kostar förstås en del.

Summatotalt= 22020-39020 Baht i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra =o

Försörja släkten=20000

Nöjen=1000-100000

Resor=10000

Bensin=500

Försäkrigar=1500

Mat=1000-10000

El=500

Summa=43500-142000

Och då räknar jag inte in mitt eget röjande som brukar kosta en hel del :whistle: Mvh Måne :dance::drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra =o

Försörja släkten=20000

Nöjen=1000-100000

Resor=10000

Bensin=500

Försäkrigar=1500

Mat=1000-10000

El=500

Summa=43500-142000

Och då räknar jag inte in mitt eget röjande som brukar kosta en hel del :whistle: Mvh Måne :dance::drinks:

I alla fall lätt att se var pengarna försvinner, många har ingen aaaaniiiing om var deras stålar tar vägen!

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla fall lätt att se var pengarna försvinner, många har ingen aaaaniiiing om var deras stålar tar vägen!

Nähäpp..jag är väl undantaget som bekräftar regeln. Nu ska jag ut och käka en hamburgare och ta en Chang och har fullständig koll på vad det kostar.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähäpp..jag är väl undantaget som bekräftar regeln. Nu ska jag ut och käka en hamburgare och ta en Chang och har fullständig koll på vad det kostar.

Fritz..

Jepp :)

Nu är klockan halv ett på kvällen här, annars hade jag gärna tryckt i mig ett gäng Chang Lite :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...