Jump to content
IGNORERAD

Skillnader i Bangkok.


honken

Recommended Posts

Detta är min upplevelse just nu.

Efter att ha bott i Raminthrat i snart en vecka inser jag att det är fan så mycket roligare här ute än inne vid Sukhumvit.

I Raminthrat snackat typ ingen engelska, vilket gör att man får verkligen anstränga sig med sina thai kunskaper (som inte är så stora), springer runt med en ordbok för snabbare komma på orden, och om uttalet blir fel finns det skrivet i thai också.

När man hänger på sukhumvit så snackar var och varannan person engelska, kanske inte världsbäst men de förstår.

Visst är det trevligt att kunna snacka engelska om thai kunskaperna inte räcker till, men oftas säger man bara samma sak på sukhumvit i alla fall.

Öl,sangsom,nota,tack,nej tack,taxi.

De vanligaste orden till folket på sukhumvit.

Men Raminthrat ger också en utvecklande möjlighet, falangerna som bor i lumpini husen här är rätt skygga saker av sig, och det är få till antalet.

Tror jag lyckats se 3st falanger här, resten är bara thai rakt igenom.

Sen att vakterna på området är klockrena, hälsar varje gång och ger mig honörer, jag hälsar tillbaka, och försöker be om hjälp när jag behöver, men oftas är det mest taxi jag ber de beställa åt mig.

Och sen att glida runt som falang inne på Central center är kul, alla tittar och undrar vad farangen gör, och inte heller i köp centrat snackar någon engelska förutom en tjej på Kasikon banken, men det var knappt det.

Dock blir jag förvånad att det är så, när menyer och skyltar är skrivna på både engelska och Thai, men det har säkert med att vi falanger ska fatta lite utan att behöva fråga allt för mycket.

Tog en fotmassage inne på central center, och personalen där satt o frågade mig en massa saker på thai, försökte förstå men de babblade på friskt, så min lilla ordbok gjorde ingen nytta där, och bad man de förklara på engelska så gick de inte.

Men för mig nu känns Raminthrat som mer thai än nått annat jag stött på i BKK.

Kul är det dock.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är min upplevelse just nu.

Efter att ha bott i Raminthrat i snart en vecka inser jag att det är fan så mycket roligare här ute än inne vid Sukhumvit.

I Raminthrat snackat typ ingen engelska, vilket gör att man får verkligen anstränga sig med sina thai kunskaper (som inte är så stora), springer runt med en ordbok för snabbare komma på orden, och om uttalet blir fel finns det skrivet i thai också.

När man hänger på sukhumvit så snackar var och varannan person engelska, kanske inte världsbäst men de förstår.

Visst är det trevligt att kunna snacka engelska om thai kunskaperna inte räcker till, men oftas säger man bara samma sak på sukhumvit i alla fall.

Öl,sangsom,nota,tack,nej tack,taxi.

De vanligaste orden till folket på sukhumvit.

Men Raminthrat ger också en utvecklande möjlighet, falangerna som bor i lumpini husen här är rätt skygga saker av sig, och det är få till antalet.

Tror jag lyckats se 3st falanger här, resten är bara thai rakt igenom.

Sen att vakterna på området är klockrena, hälsar varje gång och ger mig honörer, jag hälsar tillbaka, och försöker be om hjälp när jag behöver, men oftas är det mest taxi jag ber de beställa åt mig.

Och sen att glida runt som falang inne på Central center är kul, alla tittar och undrar vad farangen gör, och inte heller i köp centrat snackar någon engelska förutom en tjej på Kasikon banken, men det var knappt det.

Dock blir jag förvånad att det är så, när menyer och skyltar är skrivna på både engelska och Thai, men det har säkert med att vi falanger ska fatta lite utan att behöva fråga allt för mycket.

Tog en fotmassage inne på central center, och personalen där satt o frågade mig en massa saker på thai, försökte förstå men de babblade på friskt, så min lilla ordbok gjorde ingen nytta där, och bad man de förklara på engelska så gick de inte.

Men för mig nu känns Raminthrat som mer thai än nått annat jag stött på i BKK.

Kul är det dock.

Bor du i Lumpini husen intill Central, så bor jag 1 Km bort på "Kilåå 2"

Visst e det lite mer Thai här ute, men det är charmigt, jag hör fortfarande småbarn som förvånat säga "Farrang!" när de ser mig (jag har aldrig sett det som en förolämpning).

PMa om du har lust för en lunch eller annat!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Mina 'hemkvarter' i korsningen Lad Prao - Ram Intra. Där trivs jag bra också. Genuint Thai men fortfarande storstad.

Var ungefär på Ram Intra håller du hus nu?

Lat Prao 71 finns en hel del bra resturanger.

Lat Prao 83 - 91 ungefär finns en hel del barer mm.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på Ramintrah soi 3, central center, lumpini condo om jag fick adressen korrekt :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja Honken.

Bangkok är stort, du är nog ännu längre ut än jag brukar hålla till.

Ha det bra

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har jag nog aldrig varit så det blir att testa detta nästa gång (december) Har tidigare hållt mig mest runt Sukhumvit och det är som du säger,alla pratar engelska,vill sälja något,ja tack,nej tack osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog bli ett besök i detta område när jag kommer till Bangkok i Juni. Hoppas ni står ut med en Farang till där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Honken,

Håller med dig till 100%...

Skaffade själv en lägenhet för snart ett år sedan i Pinklao (andra sidan floden) och detta efter huserat nästan 15 år runt Sukhumvit, en helt annan atmosfär när man kommer utanför "Farang" området. Så förra lördagen vid MPR träffen var första gången runt Sukhumvit på över ett år, tror jag. Har to.m glömt när jag var på Sukhumvit sist.. Och numera när tanten och jag går ut en kväll, blir det alltid numera på "andra sidan floden".

Ha det så bra!

:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga detta om Lumpini området.

Det är väl vad vi vill kalla för "Gated community", med vakter o allt sånt.

Du kan till och med följa kamrerna på området via din tv i lägenheten.

Vakterna är sjukt trevliga varje dag, även om de tror jag åker till Sukhumvit hela tiden när jag beställer taxi :)

Varje gång "thai-blah thai-blah sukhumvit?" och ett leende :)

De har börja öppna upp sig lite nu, nu frågar de vart i världen jag kommer ifrån mm.

Gillar detta område som attans nu, blir nog en resa till Carrefour och Tesco i veckan för att se hur folk är och allt sånt.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

blir nog en resa till Carrefour och Tesco i veckan för att se hur folk är och allt sånt.

Detta kan vara det roligaste jag nagonsin last pa detta forum Honken :D

ps. Kul att du trivs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan vara det roligaste jag nagonsin last pa detta forum Honken :D

ps. Kul att du trivs...

Wille i framtiden kommer ett mycket roligare inägg från dig när du beskriver hur du packat in frugan och barnet i eder Volvo 745 och beger er ut på er första semesterresa genom Sverige på väg mot resans huvmål. Ullared... :D

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille i framtiden kommer ett mycket roligare inägg från dig när du beskriver hur du packat in frugan och barnet i eder Volvo 745 och beger er ut på er första semesterresa genom Sverige på väg mot resans huvmål. Ullared... :D

...och ännu svårare kommer det att bli när han måste förklara för hustrun vem "Morgan" på Ullared är...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Honken! Hahaha! Du är underbar du, finns nog bara ett fåtal som ser Tesco som utflyktsmål (mig inberäknat). Billig shopping och många söta flickor! :)

Köp med dig Sangsom så vi kan sitta o snacka resminnen nån kväll i maj. Jag fick bara med mig en flarra hem...suck!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tack Honken för att du startade denna tråd. Själv är jag en lat Sukhumvit-bo. Jag skall banne mig kolla in de ställen du beskriver.

Kul med andra perspektiv och tips!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta område som attans nu, blir nog en resa till Carrefour och Tesco i veckan för att se hur folk är och allt sånt.

Det finns förvånansvärt mycket Faranger här ute vid Ram intra (ca 2 mil norr om Nanaplaza, Suk soi4), vid en sväng till Foodland, Carrefour eller Lotus, så ser man alltid ett antal andra faranger.

Mer förvånande för mej är att det börjar bli fler faranger i "mitt" kvarter, ett helt normalt bostadsområde som ligger en kort promenad från Carrefour vid Ram intra.

Ser dagligen både yngre och äldre Faranger i kvarteret, antar att många har en halvbra ekonomisk status, inte fattiga inte rika, eftersom de hittat hit.

Snackade med en student från Canada härom dagen, han trivdes i området med sin sambo.

Brukar byta ett par ord med en pensionerad amerikan (hur skriver man USA-medborgare på ett tydligare sätt??) ibland, när vi käkar middag på den vietnamesiska restaurangen i området.

Det är hyfsat billigt boende här, en 1-rummare med badrum och kokvrå i ett hyreshus kostar 3500-5000 bath i månaden, vi betalade 6000/mån för ett "radhus" under tiden vi byggde om hemma.

Det är inte alla faranger som bor mitt i smeten och pröjsar 25000 i månaden för glädjen att hyra en studio (en 1-rummare med badrum och kokvrå) på låga Sukumvitnummer eller liknande.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Wille i framtiden kommer ett mycket roligare inägg från dig när du beskriver hur du packat in frugan och barnet i eder Volvo 745 och beger er ut på er första semesterresa genom Sverige på väg mot resans huvmål. Ullared... :D

arne nr 2 du e la för goo :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Wille i framtiden kommer ett mycket roligare inägg från dig när du beskriver hur du packat in frugan och barnet i eder Volvo 745 och beger er ut på er första semesterresa genom Sverige på väg mot resans huvmål. Ullared... :D

Kanner mig sa pinsamt borta - har sett en hel del om Ullared i tidningar osv men aldrig riktigt uppfattat vad det var. Var tvungen att googla men insag snabbt att om jag vill traffa BTT kanns Ullared som ett bra stalle att borja leta pa - verkar ga att spara en krona eller tva pa att kopa storpack dar.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Hahaha!! :)

Tack för senast Wille!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag blev det diss på Ramintraht, drog en tur till patunam köpcentra, kusligt nog var halva centrat bommat.

Men massage ställen fanns det gott om, och många kramar fick man pga sin storlek.

Precis utanför på andra sidan vägen såg jag barriärerna för de rödtöjade, så jag promenerade från Patunam till MBK och filmade lite på vägen.

Men verkade som många tagit semester från att hänga på det inhängnande området.

För det var nästintill folktomt, hade hoppats på lite mer liv, men många ögon fick jag på mig under min vandring.

Och motion fick kroppen, för de va fan varmt och långt o gå, svettades som en gris på den tid det tog att gå.

Dock såg jag nu att deras barikad sträcker sig fram till MBK, och allt till där emellan till patunam var bommat.

Zen World mm, allt stängt pga demonstrationen.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens observation från medelklass thai i Ramintraht.

gick in på Central Center/Central Plaza, gick ner till Cannyon Coffe grejen.

Beställde min nya favis dryck, nån Hazelnut ice coffe.

Iaf, satt där och kollade på folket inne på stället, och det verkar som att medelthai (om man får kalla det så), tar gärna med sin familj och äter middag/lunch ute på ett sådant ställe.

En rätt kanske går på 200B+, men de satt där i vilket fall som helst.

Ca 5 barn och 4 vuxna, de skrattade och rätterna kom på löpande band.

Annars i mina ögon har det varit dessa små stånden som finns lite överallt där folk sätter sig, men nu fick man en ny insyn i att de går faktiskt ut på de lite dyrare ställena, kanske för att det är mer exklusivt att göra en middag av det hela.

Se på svedala, inte går en stor familj ut och sätter sig på ett fik och käkar inte, då blir det resturang besök.

Men här är fiken mer värda skulle jag tro.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Honken,

Jag har sett samma sak på Canyon Coffee i Chiang Mai. Det blir väl lite omväxling mot de vanliga thaiställena. Och så kanske lite status att visa att man har råd att äta där?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr chang. lite status är det nog. Söndagsmiddag med menyn lite väst, lite thai, plus kaffealternativ med desserter. Alla nio kan få sina önskemål tillgodosedda. Eller?

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har man varit hemma ett tag, och hunnit smälta delar av resan.

Men tänker fortfarande på Raminthra och jämnförde området med Solna som jag hängde i hela gårdagen.

Saken är nog den att dom är nog rätt same same.

Skillnander som man såg var bilarna, ja vi är ett volvo land.

Men i stort sätt så hade de flesta i mitt område en nyare finare bil, de har köpt sina lägenheter (iaf i Lumpini området där jag bodde).

Och längst Råsundavägen är det rätt samma, lägenheterna är köpta, och de flesta har en bil.

Vi är vita de är bruna, men i övrigt så tycker jag att Raminthra och Lumpini området rätt same same, Thaiarna gick med nosen i vädret, det gör solna bor till viss del också.

Det som saknades var vakterna, så i solna får vi väl säga att den enstaka polis/väktar bil som åkte igenom är vakterna här.

De verkar leva lyckligt även om deras månadslön är vad vi kan tänka oss sätta sprätt på under en helg.

Men för min del fick jag lite nog av Thailand just nu, så kommer sköta mitt sverige liv ett tag nu innan nästa resa till Thailand.

Sukhumvit blev tråkigt för mig (menar då soi 3,4,5,7), Föll pladdask för Bossy Pub, satan vilken stämmning, dock aningen dyrt om man kör drink (200b per drink), billigare o köpa flaska där (ca 1200b).

RCA på helgerna är lika kul som alltid.

Sukhumvit soi 22-24 Sportsman är numera mitt ställe för sport tv längst sukhumvit.

Nu måste jag tyvärr såga Scratch Dog som Wille gillar.

Det som dock imponerade mig där var ena dörrvakten som efter sätt AIK märket på min arm kunde ett par spelare och stockholm/Solna som plats för klubben.

Vart lite tagen på sängen just vid det tillfället.

I övrigt så var Scratch Dog lite för dåligt röj för min del, för mycket bord ingen direkt röjar yta, men passar säkert den som vill sitta ner o dricka mer än att röja runt.

Annars är jag super nöjd med min resa och de folk jag träffat och de platser jag upplevt.

Rock on Thailand!

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

24/9 bär det iväg igen, ska du med ? :dance:

Förstår du ju själv att det inte går att gå ut på krogen i svedala längre, hade vi röjt här hemma som i BKK så hade vi blivit utkastade med buller och bång :dance1:

Tror nog du är sugen på en liten tripp efter en sommar med massa inåtbundna, tjuriga och tråkiga människor på krogen i sverige.

Men jag hör av mig någon helg så du få visa mig den där tigern, den låter intressant :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...