Jump to content
IGNORERAD

Äktenskapsförord


ankare

Recommended Posts

Hej!

Om jag nu gifter mig i Thailand, måste jag då skriva ett äktenskapsförord för att ha min egendom i Sverige skyddad eller gäller giftemålet bara i Thailand ?

/Ankare

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det räcker om du skriver ett svenskt äktenskapsförord som du lämnar in till tingsrätten i Sverige om du inte har några värdefulla tillgångar i Thailand.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker om du skriver ett svenskt äktenskapsförord som du lämnar in till tingsrätten i Sverige om du inte har några värdefulla tillgångar i Thailand.

Mvh Thaikonsult

Jag har alltså tänkt gifta mig endast i Thailand, gäller detta äktenskap då i Sverige eftersom jag bör ha äktenskapsförord ? Detta gäller alltså endast mina tillgångar i Sverige, inte i Thailand.

/Ankare

Link to comment
Dela på andra sajter

Om äktenskapet registreras i Thailand gäller det överallt sen. För att vara säker skulle jag skriva ett tvåspråkigt förord i Thailand. Detta måste registreras samtidigt som ni registrerar äktenskap. Annars blir det jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Du kan även registrera ert thailändska äktenskap i Sverige hos Skatteverket och låta registrera ett äktenskapsförord hos tingsrätten i Sverige. Glöm inte att översätta äktenskapsförordet till thai så din blivande fru förstår vad hon skriver på.

Vill ni även ha ett äktenskapsförord i Thailand bör ni anlita en thailändsk advokat så ni får äktenskapsförordet juridiskt riktigt enligt thailändsk lag. Ett thailändskt äktenskapsförord ska registreras samtidigt som själva äktenskapet registreras i Thailand.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...