Jump to content
IGNORERAD

Klimatet i Udon Thani


cpo

Recommended Posts

Hej!

Jag har i Sverige träffat en kvinna från Udon Thani. Hon har en hel del släkt i Sverige, och vill helst flytta till Sverige. Vi har bott ihop i två månader, förlovat oss. Hon är nu åter i Udon T och har börjat få ihop papper till att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Dock verkar det bli lite besvärligt med det eftersom hennes dotter har fadern som vårdnadshavare. De är förstås skilda, men för att han skulle gå med på skilsmässa så skrev hon på honom som vårdnadshavare??? Naturligtivs inte speciellt bra. Och, nu vägrar han naturligtvis att dottern får följa med till Sverige så småningom. Honska förslka ordna detta genom att söka "law" som hon säger. Inte vet jag om det går att göra något åt nu, men i vart fall måste jag ju tänka på om det skulle vara möjligt för mej att resa till Udon och bo längre perioder. När jag då kolla vädersidor på nätet ser jag att det verkar vara förfärligt varmt och fuktigt i det området. Själv tillhör jag de blekare utan speciellt mycket pigment och har svåra problem med värmen även i exempelvis Grekland och när jag är på Kreta under augusti. (Kan inte sova, hjärtklappning etc). Hur klarar ni som bor i området och tillhör de "bleka farangerna" av att bo där? Eller finns kanske inte ni i det området? Jag har förstås läst om att "dricka vatten" - det är väl självklart, men att leva i värmen dygnen runt hur sjutton går det för nordbor som är bleka??? Ständig aircondition? Hus av speciella material?? Tacksam för en del svar så jag vet om jag vågar mej på att åka dit åtminstone på ett besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har i Sverige träffat en kvinna från Udon Thani. Hon har en hel del släkt i Sverige, och vill helst flytta till Sverige. Vi har bott ihop i två månader, förlovat oss. Hon är nu åter i Udon T och har börjat få ihop papper till att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Dock verkar det bli lite besvärligt med det eftersom hennes dotter har fadern som vårdnadshavare. De är förstås skilda, men för att han skulle gå med på skilsmässa så skrev hon på honom som vårdnadshavare??? Naturligtivs inte speciellt bra. Och, nu vägrar han naturligtvis att dottern får följa med till Sverige så småningom. Honska förslka ordna detta genom att söka "law" som hon säger. Inte vet jag om det går att göra något åt nu, men i vart fall måste jag ju tänka på om det skulle vara möjligt för mej att resa till Udon och bo längre perioder. När jag då kolla vädersidor på nätet ser jag att det verkar vara förfärligt varmt och fuktigt i det området. Själv tillhör jag de blekare utan speciellt mycket pigment och har svåra problem med värmen även i exempelvis Grekland och när jag är på Kreta under augusti. (Kan inte sova, hjärtklappning etc). Hur klarar ni som bor i området och tillhör de "bleka farangerna" av att bo där? Eller finns kanske inte ni i det området? Jag har förstås läst om att "dricka vatten" - det är väl självklart, men att leva i värmen dygnen runt hur sjutton går det för nordbor som är bleka??? Ständig aircondition? Hus av speciella material?? Tacksam för en del svar så jag vet om jag vågar mej på att åka dit åtminstone på ett besök.

Hej.

Först måste jag väl önska lycka till med lagsökning om vårdnadshavandet, nu känner jag inte alls till just Ert förhållande men det har förekommit liknande problem tidigare som lösts (eller inte) med hjälp av en liten (nåja) slant, då har papperen skrivits på utan knot. Naturligtvis är det väldigt individuellt och har även med den ekonomiska situationen som exmannen befinner sig i att göra.

Så till huvudfrågan.

Jo, det är varm, väldigt varmt just, men om Du funderar på att tillbringa några månader så välj då slutet okt. till början av mars, då kommer Du med all säkerhet att uppleva både svala nätter och torra soliga dagar, inte alla men många. Mars till maj/juni är det HETT här, det har varit runt 38-42 grader några veckor men det är lite över det normala.

Maj/juni till sept/okt är det regnperiod, regnar inte varje dag men fuktigt som 17.

Betr. solens lyskraft så är den påtaglig men inte mer än nån annan stans på dessa breddgrader, man går inte omkring klädd för beachen här i alla fall men lite solkräm på näsan skadar nog inte.

A/C är ju behagligt när nattempen håller sig på 25 men man vänjer sig, brukar vara väldigt lite förbrukning av el nov-mars för att sedan eskalera och nå toppen vid denna årstid. En fläkt som sköter luftcirkulationen räcker bra för mig under 7-8 månader. (är i Sverige juni/juli)

Hoppas Du fått en hum om situationen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, som Baa säger så är nog bästa tiden för dej som det låter att komma i Oktober och fram till i Mars, visst kan det vara några riktigt varma dagar då också.

Kommer ihåg Jul och nyår 2008 - 2009 då var det riktigt kyligt, önskade ibland att man haft en värmefläkt på nätterna, ja det är sant, riktigt kallt vissa nätter.

Men sen är det också så att man vänjer sej, efter ha varit här några veckor så tycker man att vädret är behagligare.

Men det är klart att du skall komma hit och se Udon, en riktigt trevlig stad.

Var finns du i Sverige ?

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bra länk.

www.tmd.go.th

klicka på engelsk version, gå sedan till norteast och så får Du alla städer i Issan, bl.a. UdonThani.

Finns såväl aktuell som flerårig statistik.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej!

Jag har i Sverige träffat en kvinna från Udon Thani. Hon har en hel del släkt i Sverige, och vill helst flytta till Sverige. Vi har bott ihop i två månader, förlovat oss. Hon är nu åter i Udon T och har börjat få ihop papper till att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Dock verkar det bli lite besvärligt med det eftersom hennes dotter har fadern som vårdnadshavare. De är förstås skilda, men för att han skulle gå med på skilsmässa så skrev hon på honom som vårdnadshavare??? Naturligtivs inte speciellt bra. Och, nu vägrar han naturligtvis att dottern får följa med till Sverige så småningom. Honska förslka ordna detta genom att söka "law" som hon säger. Inte vet jag om det går att göra något åt nu, men i vart fall måste jag ju tänka på om det skulle vara möjligt för mej att resa till Udon och bo längre perioder. När jag då kolla vädersidor på nätet ser jag att det verkar vara förfärligt varmt och fuktigt i det området. Själv tillhör jag de blekare utan speciellt mycket pigment och har svåra problem med värmen även i exempelvis Grekland och när jag är på Kreta under augusti. (Kan inte sova, hjärtklappning etc). Hur klarar ni som bor i området och tillhör de "bleka farangerna" av att bo där? Eller finns kanske inte ni i det området? Jag har förstås läst om att "dricka vatten" - det är väl självklart, men att leva i värmen dygnen runt hur sjutton går det för nordbor som är bleka??? Ständig aircondition? Hus av speciella material?? Tacksam för en del svar så jag vet om jag vågar mej på att åka dit åtminstone på ett besök.

Hej

Kan bara instämma med Baa om värmen och viken period som är behagligast.

Och lycka till med att få hit GF,s dotter, fungerar inget annat så köp loss tösen, det brukar fungera och kan gå fortare och bli billigare än en rättsprocess.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tackar väldigt mycket för era tydliga svar! De kommer nog att hjälpa mej på båda sätten... Jag bor i Skåne, närmre bestämt i Lund. Brukar åka mycket till Kreta när det gäller varmare länder, men har aldrig vågat mej till Thailand då jag inbillar mej att det blir för varmt för mej. Men, nu, med en synnerligen trevlig kvinna därifrån, så, ja, jag kommer nog att besöka åtminstone Udon-området. Tack för era svar! /cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller dottern så antar jag att hon bor hos mamman och då bör det inte bli några problem med lagsökningen.

Men som alltid så finns det många olika lösningar på samma problem.

Vädret har väl beskrivits ganska bra. Min uppfattning av det under de sex månader jag varit här är:

Nov-Dec var kyligt, 16-17° på morgonen, full värme på duschen och jeans/långärmat som klädsel.

Jan-mitten av Mars var det behagligt dygnet runt.

April har varit hett, runt 40° med nattemperaturer som knappt gått under 30°. Här har avsaknaden av AC kännts av.

Nu i slutet av April så känns det att det håller på att ändra karaktär. Regn och Åska flera gånger sedan Songkran.

Och visst vänjer man sig. När vi åkte hem med motorcykeln en kväll för ett par veckor sedan var det så kallt att jag fick ståpäls på armarna.

En koll på termometern här hemma visade att det endast var 29° :D

Nu bor jag ju inte i Udon men här i krokarna runt Si Chiang Mai, Nong Khai(95 km bort) så är vädret ganska detsamma.

Ps. Värmen på Kreta och i Grekland på sensommaren kan vara rent ut sagt för :diablo: medans samma temperatur i Thailand är något helt annat. Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att klimatet kan vara lite väl kallt under nätterna i december/januari så jag funderar på att ta med en värmefläkt nästa gång... Det kan dock bero på att jag bor i trähus med bra ventilation... Dagtid är det mycket bra under period, som en solig, ej för varm sommardag i Sverige. Trodde det skulle vara för varmt under plåttak och utan AC i mars april men det var ingen fara för mig.

Vad gäller solen så håller man sig oftast under tak eller i skugga. Jag brukar vara en av de vitare på planet hem trotts att jag tillbringat upp till 3 månader i Thailand medan Koh Lanta-turisterna varit nere i två veckor...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller dottern så antar jag att hon bor hos mamman och då bör det inte bli några problem med lagsökningen.

Men som alltid så finns det många olika lösningar på samma problem.

Vädret har väl beskrivits ganska bra. Min uppfattning av det under de sex månader jag varit här är:

Nov-Dec var kyligt, 16-17° på morgonen, full värme på duschen och jeans/långärmat som klädsel.

Jan-mitten av Mars var det behagligt dygnet runt.

April har varit hett, runt 40° med nattemperaturer som knappt gått under 30°. Här har avsaknaden av AC kännts av.

Nu i slutet av April så känns det att det håller på att ändra karaktär. Regn och Åska flera gånger sedan Songkran.

Och visst vänjer man sig. När vi åkte hem med motorcykeln en kväll för ett par veckor sedan var det så kallt att jag fick ståpäls på armarna.

En koll på termometern här hemma visade att det endast var 29° :D

Nu bor jag ju inte i Udon men här i krokarna runt Si Chiang Mai, Nong Khai(95 km bort) så är vädret ganska detsamma.

Ps. Värmen på Kreta och i Grekland på sensommaren kan vara rent ut sagt för :diablo: medans samma temperatur i Thailand är något helt annat. Ds.

Chryzaliz,

Har du blivt klen efter ett 1/2år i Thailand? Hur skall du då klara nästa Annandagsträff? Det kanske är bara 25 C då?

/Sven Arne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chryzaliz,

Har du blivt klen efter ett 1/2år i Thailand? Hur skall du då klara nästa Annandagsträff? Det kanske är bara 25 C då?

/Sven Arne

Ingen fara men i dag år det kallt , 24° och det är faktiskt ganska skönt men det blir nog långärmat när jag åker in till Nong Khai om en stund ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...