Jump to content
IGNORERAD

Vad är en kompromiss?


noBuzz

Vad är en rimlig kompromiss?  

39 röster

  1. 1. Vad är en rimlig kompromiss?

    • 18 månader - Inget nyval!
      2
    • 9 månader (Regeringens bud)
      18
    • 6 månader
      7
    • 4.5 månad (halva ingående förhandlad tid)
      5
    • 1 månad (nuvarande UDDs bud)
      5
    • 0 månader - nyval nu!
      2


Recommended Posts

Om vi ska förhandla om ett pris för en tjänst och mitt utgångsbud är 0 kr och min motparts är 100 kr, så anser nog alla att en kompromiss vore ett pris på 50 kr.

Om jag har 18 månader kvar på min mandatperiod och någon vill att jag ska utlysa nyval nu, så borde alla tycka att en kompromiss vore nyval om 9 månader.

Så varför tycker inte alla detta?

Vad tycker medlemmarna vore en kompromiss?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    7

  • Serath

    7

  • ban99arne

    5

  • MaiChai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Herr Inge Buss, om varan/tjänsten som Ni försöker sälja kostar Er 80 kr att producera vore det dumt att gå med på en kompromiss där Ni förlorar 30 kr per såld enhet.

Täckningsbidragaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet uppstår när ena förhandlingsparten hotar med våld, död, förstörelse etc om den andre parten inte gör som dom säger

Då kallas det inte längre för en kompromiss utan kallas då Utpressning eftersom bara en sida dikterar villkoren och det är upp till den andre parten att acceptera eller ..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det är alltid olämpligt att militären lägger sig i inrikespolitiken.

Pacifistaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Inge Buss, om varan/tjänsten som Ni försöker sälja kostar Er 80 kr att producera vore det dumt att gå med på en kompromiss där Ni förlorar 30 kr per såld enhet.

Täckningsbidragaren Arne

Ja men om råvaruleverantören stöttar upp med 20kr per enhet så är det kanske inga problem.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men om råvaruleverantören stöttar upp med 20kr per enhet så är det kanske inga problem.

Mja, att sälja med 10 kr förlust per enhet är ej heller någon framgångsstrategi.

Affärssnillet Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, att sälja med 10 kr förlust per enhet är ej heller någon framgångsstrategi.

Affärssnillet Arne

Det kanske är dags att lägga ned företaget och åka hem istället?

Eller tror du att det finns en överenskommelse? Om det säljs tillräckligt med enheter så kommer en bonus utgå som täcker förlusten?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Under rådande omständigheter är nog 9 månader en lagom tid för ett nyval. Då hinner olika känslor förhoppningsvis kyla ner sig lite och med det tar man inga förhastade beslut.

Men jag tycker inte att de ska ha något nyval alls.

Om man verkligen vill ha demokrati så får man börja med att acceptera de demokratiska reglerna som finns och följa dem.

Att man inte anser att de reglerna tillkommit på ett demokratiskt vis är en annan sak. Nu är det de reglerna som gäller och enligt dem så har man rätt att göra sin röst hörd vid nästa val.

Under tiden fram till dess kan man i lugn och ro argumentera för sin sak, d.v.s. bedriva en valrörelse i sann demokratisk anda.

De metoderna som man hittills har använt sig av för att visa sitt missnöje är inte till fördel för någon av parterna. Istället skickar det ut signaler till omvärlden att Thailand är ett instabilt land på många olika vis och det skadar landet på mycket lång sikt framöver.

Europeiska turister fortsätter att komma i någorlunda jämn ström, även om det finns de som börjar se sig om efter andra resmål även bland dem. Detsamma gäller nog australiensarna skulle jag tro.

Men det stora problemet uppstår när de övriga asiatiska länderna styr kosan åt ett annat håll, och framförallt kineserna. Anser Kina att Thailand är ett osäkert land att investera i, inte bara som turistort, så är det betydligt allvarligare än om några tusen charterturister väljer att åka någon annanstans.

Den pågående konflikten och den spridande oron kan innebära att framtida stora ekonomiska investeringar inte görs i Thailand och det tror jag inte att de har råd att förlora.

Av den anledningen anser jag att det bästa skulle vara att gå hem och vässa argumenten istället för bambu och återkom med dem för att diskutera de olika sakfrågorna och hoppas att argumenten i sig håller för att vinna nästa val.

Jag tror inte att det låter sig göras men hoppas ändå att de försöker. På sikt gynnar det säkert de flesta av dem men just nu verkar de inte ha ett allt för stort perspektiv på vad deras olika handlingar kan få för konsekvenser i det långa loppet.

Om de använde hälften av sin energi till att blicka framåt istället för att älta om vad som varit så är det en bra början.

Samma uppmaning kan vi nog ta till oss här på MPR. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är en pseudofråga för naiva.

Wolfgang Hansson kan förklara.

http://www.aftonblad...ticle7021564.ab

Jo. Den mannens syns på saker och ting har ju diskuterats rätt ingående på MPR bl.a och för att inte tala om i kommentarer till hans artiklar så han är knappast en källa till förklaring. Snarare polarisering.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

noBuzz: Har du medvetet lämnat bort 3 månader som ett alternativ? Det blir en lite märklig undersökning när nu kommer med egna förslag på tider som inte figurerat i diskussionerna mellan de röda och sittande regering.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

noBuzz: Har du medvetet lämnat bort 3 månader som ett alternativ? Det blir en lite märklig undersökning när nu kommer med egna förslag på tider som inte figurerat i diskussionerna mellan de röda och sittande regering.

NoBuzz har säkert en bra förklaring varför han skrivit fel.

Jag röstade på 6 månader, Och med detta menar jag 90 dagar sen upplösa parlamentet samt nyval 90 dagar efter det.

Militära utnämningar som skall ske i september måste då skjutas på framtiden så att en demokratisk vald regering gör utnämningarna.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen bara 7 st. än så länge som har svarat rätt.

Och hela 9 st som svarat fel. :whistle:

Eller att bara 40% har gått på Apshits propaganda?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Serath, tycker att för det är ganska respektlöst att inte ens kunna/vilja stava Thailands premiärministers namn rätt.

Men å andra sidan, är väl det ganska väntat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Serath, tycker att för det är ganska respektlöst att inte ens kunna/vilja stava Thailands premiärministers namn rätt.

Men å andra sidan, är väl det ganska väntat.

Med tanke på alla smeknamn Thaksin har på forumet så är din reaktion märklig, Inte sett dig kritisera det.

Men det är ju väntat från dig.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Guran P4 att du visar var skåpet skall stå.

/Penis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är dags att lägga ned företaget och åka hem istället?

Eller tror du att det finns en överenskommelse? Om det säljs tillräckligt med enheter så kommer en bonus utgå som täcker förlusten?

Mja, är övertygad om att styrelsen kommer att tillsätta en ny ledningsgrupp om man försöker sälja med förlust.

Allting går att sälja med mördande reklam .

Suppleangen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tycker jag att 3 månader vore en acceptabel kompromiss, om utgångsbuden var 9 månader ifrån regeringen,

och 15 dagar var dom rödas bud.

I nästa skede var regeringen redo att ta ett nyval om 6 månader, och dom rödas bud var 1 månad.

Då är det naturliga att slutbudet bör bli en komromiss på 3 månader.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på alla smeknamn Thaksin har på forumet så är din reaktion märklig, Inte sett dig kritisera det.

Men det är ju väntat från dig.

Hehe, ja... Du har rätt.

Ang. att 40% endast gått på Abhisits propaganda, svarar jag att de kanske är 60% som är mer eller mindre ovilliga att kompromissa här på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja... Du har rätt.

Ang. att 40% endast gått på Abhisits propaganda, svarar jag att de kanske är 60% som är mer eller mindre ovilliga att kompromissa här på MPR.

Eller 60 procent som gått på någon annan propaganda ! whistle.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer om bakgrunden till varför olika nyvaltider är intressanta för olika grupper

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/militarbefordringar-knackfraga-i-thailand_4615423.svd

Jo men hade vi inte redan konsterat att Bertil Lintner har noll koll på läget i Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men hade vi inte redan konsterat att Bertil Lintner har noll koll på läget i Thailand?

Helt noll-koll kan han ju inte ha eftersom flera källor anger de militära tillsättningarna som påverkande faktorer

Tror kanske inte det är en så avgörande faktor som han antyder dock och betydligt mer allvarligare orsaker ligger nog till grund för att förhandlingarna haltar

Tror personligen att viljan att kompromissa från regeringens sida är omvänt proportionell till mängden hot om våld från de röda

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, är övertygad om att styrelsen kommer att tillsätta en ny ledningsgrupp om man försöker sälja med förlust.

Allting går att sälja med mördande reklam .

Suppleangen Arne

ja och just nu har många röda satt sina egna barn i pant på barikaderna. Vilket reklam trick! :(

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...