Jump to content
IGNORERAD

Hur går det med UT?????


janneludenfot

Recommended Posts

janneludenfot

Någon som vet ??  Efter några år i Sverige flyttade vi ner till LOS för knappt ett år sedan. Frugan har permanent uppehållstillstånd  och vi är båda skrivna i Sverige.  Vad händer om vi i framtiden bestämmer oss för att tex bo halva året i sverige halva i LOS?

Det är alltså frugans Permanenta uppehållstillstånd Vi är oroliga för.

Kan det dras tillbaka om vi inte vistas i Sverige under en Längre tid? ??? ?

MVH

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Enligt utlänningslagen så kan man återkalla ett PUT då innehavaren inte längre är bosatt i landet.

Är man fortfarande skriven i Sverige så får man väl anses som boende här men säkrast är nog att höra med MIG, de har ju en tjänst där man kan ringa eller eposta frågor.

Detta kan man göra helt anonymt.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Tack för informationen!

Man vill ju inte heller väcka den björn som sover.

Men dom kanske har koll på en vid in o utresa elektroniskt?

Mvh

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur man definierar boende, det borde ju vara en stor skillnad på boende och vistelse.

Ex så bor jag i Sverige men kan resa på semester 6 eller 12 månader till Thailand, så jag antar att det handlar om att man fortfarande är skriven i sverige. Ring fråge telefonen på MIG, de är faktiskt hjälpsamma och det är ju deras tolkning som är den viktiga.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite OT.

Men svenskt medborgarskap kan väl inte dras in, eller?

Var det inte det som hände en dom Svenska landslagsspelarna i hockey? Samuelsson eller vem det var. Han hade inte varit i Sverige på alldeles för länge och med det blev han av med sitt medborgarskap och fick inte lia för Sverige i VM eller OS?! Han grät öppet i alla möjliga medier kommer jag ihåg  :morgon:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pontus:Nej, ett medborgarskap kan inte dras in. Det som hände Samuelsson var att han blivit Amerikansk medborgare med behållt sin svenska pass. På den tiden var det inte tillåtet med dubbla medborgarskap i Sverige och ledde således till att han blev diskad. I dag så är det dock tillåtet i Sverige med dubbla medborgarskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

"Ex så bor jag i Sverige men kan resa på semester 6 eller 12 månader till Thailand, så jag antar att det handlar om att man fortfarande är skriven i sverige."

Max tillåten "semesterlängd" är 6 månader.

Vistas man mer än 6 månader utanför Sverige unser ett år ska man "skriva ut sig".

Själv blev jag "utskriven" efter mindre än tre veckors vistelse här i Thailand eftersom skattemyndigheten misstänkte att jag skulle flytta utomland och det var upp till mig att bevisa att jag skulle vistas i Sverige mer än 6 månader under de närmsta 12 månaderna, hur det nu skulle gått till.

Samma lär gälla om man har PUT. Alltså minst 6 månader om året i Sverige alltså för att få behålla PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Nu är min hustru inte svensk medborgare. Inte ishockyspelare heller för den delen.

Som svensk medborgare hade frågan aldrig varit aktuell.

MVH

ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej "Ludenfot"

För ca 3 år sen gällde, som jag skrev ovan, minst 6 mån/år i Sverige, med möjlighet till dispens för länge utlandvistelse.

Reglerna kan ha ändrats efter jag lämnade landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

OK Den dagen det är aktuellt får man väl kontakta MIG för besked.

Tack för all information

MVH

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Nu är min hustru inte svensk medborgare. Inte ishockyspelare heller för den delen.

Som svensk medborgare hade frågan aldrig varit aktuell.

MVH

ludenfot

Går det inte att ordna svenskt medborgarskap till henne? Skulle kanske underlätta.

Det är nog svårare att göra en hockeyspelare av henne :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Självklart hade det varit det bästa, men tiden saknas. Har hört att det är 5 år innan man kan söka medborgarskap.

MVH

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ludenfot,

Om man bott med en svensk medborgare i Sverige (sambo räcker) i tre år kan man få svenskt medborgarskap. Fast ni har kanske bott för mycket i Thailand, om dom nu verkligen försöker kolla det. Möjligen tittar dom bara på folkbokföringen, jag vet inte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

Pass måste skickas till Mig vid ev ansökan till svensk medborgare.

Mig checkar då bla stämplar som visar utresa och inresa från/till Sverige.

Även formulär skall fyllas i där man får svara på frågor ex om man har vistats utanför Sveriges gränser och om ja hur länge...

Se mer i tråden: 

http://www.maipenrai...2;topicseen#new

TT

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Ni skall stanna mer än 6 månader har jag någonstans läst, men glömt var, att det skall till ett giltigt skäl att stanna en längre period, giltigt skäl kan vara skötsel av sjuk förälder t.ex. men detta mäste meddelas MG, Har en bekant som fick problem med MG efter 1,6 år i Thailand utan att meddela detta, omprövning av UT blev resulatet, gick bra denna gång men man vet aldrig. Som sagt KOLLA och DUBBELKOLLA, Kan bli dyrt annars.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt sånt där går som sagt att kolla upp på Mig.´s hemsida , maila el. ringa går ju åxå bra , har för mig om man har UT kan man få vistas upptill 12mån. utomlands eller mer där till om man har tex. en sjuk morsa , syrra , vattenbuffel el. liknande & kan intyga det!

Klart dom ifråga sätter varför en som blivit beviljad UT inte håller sig i landet i fråga .. & JA , alla ut & inresor registreras hos tull pålisen som skickar info. till våra myndigheter , fiffigt va´?  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Du har säkert rätt! Misstänkte själv att dom har skaplig koll på vem som är i landet eller inte:

Tack för info

MVH

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...