Jump to content
IGNORERAD

Canon EOS 350D "upphotning"


Pontus

Recommended Posts

Sitter o filar på min gamla trotjänare som behöver "snyggas till" lite.

Funderar på ett "Canon Objektiv EF 70-200/4,0L USM" men vet inte om det är rätt väg att vandra. Om det nu blir detta objektiv behöver jag även något filter? Har hört på flera håll att filter "is-the-way-to-go"?

Alla tips är välkomna!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tycker det ar en kanonlins men skulle kopa en 4,0 L IS istallet. Dyrare men stor skillnad. IS ger dig iaf 3 stop och den skillnaden marker man. Har inte haft min f.4 L IS mer en nagon manad men gillar den skarpt.

Bilder tagna med den finns har:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter o filar på min gamla trotjänare som behöver "snyggas till" lite.

Funderar på ett "Canon Objektiv EF 70-200/4,0L USM" men vet inte om det är rätt väg att vandra. Om det nu blir detta objektiv behöver jag även något filter? Har hört på flera håll att filter "is-the-way-to-go"?

Alla tips är välkomna!

Ett bra UV filter + motljusskydd

Hellre en repa på filtret än en skada på linsen

Och om du gör som jag ,tappar kameran i marken,så är det bra med ett motljusskydd

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter o filar på min gamla trotjänare som behöver "snyggas till" lite.

Funderar på ett "Canon Objektiv EF 70-200/4,0L USM" men vet inte om det är rätt väg att vandra. Om det nu blir detta objektiv behöver jag även något filter? Har hört på flera håll att filter "is-the-way-to-go"?

Alla tips är välkomna!

Självklart ska du dra på ett neutralt filter, då slipper du lins skydd o trams som e ivägen för de bästa bilderna..:drinks:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu blir detta objektiv behöver jag även något filter?

Har hört på flera håll att filter "is-the-way-to-go"?

Jag kör med B+W filtrar!

B+W Filter UV 010 67mm / 395 SEK

Scandinavian Photo

Mvh

Kimmo

post-3089-127214582759_thumb.jpg

post-3089-127214582759_thumb.jpg

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Motljus-skydd ingar till linsen.

HUruvida fileter is da shit beror val pa vad man skall anvanda dem till. Ett bra u/v filter fungerar som sagt bra som skydd och extra vadertatning. Skulle dock investera i ett lite battre eftersom ett daligt filter kan forsamra fotokvaliteten avsevart.

Osaker pa vad Babaar menar med ett neutral filter. Ett neutralt grafilter skulle jag anta att han syftar pa. Det kan vara anvandbart ibland - men langt ifran alltid, pa samma satt som ett polarizeringsfilter.

Ett neutral grafilter har till uppgift att slappa igenom mindre ljus sa att man kan anvanda storre blandare och langre slutartid an vad som egentligen skulle vara mojligt utan att fa en overexponerad bild. Det klassiska exemplet som ofta namns ar nar man vill ha lang slutartid pa tex ett vattendrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Spiderboy

4 utan IS kommer bli värdelös... 4 ger inte heller så fina bokeh... ;) Fotar du i Sverige så är den ganska värdelös om du inte fota utomhus. 2,8 IS kör jag, fungerar för allt :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

4 utan IS kommer bli värdelös... 4 ger inte heller så fina bokeh... ;) Fotar du i Sverige så är den ganska värdelös om du inte fota utomhus. 2,8 IS kör jag, fungerar för allt :D

Sjalvklart ger 2,8:an battre ljusstyrka men manga duktiga och erfarna fotografer har efter att inskaffat 2,8:an valt att ga tillbaka till 4:an pga framforallt skarpan som anses betydligt samre pa 2,8:an. Om du enda maste blanda ned till 4,0 for skarpans skull verkar det tveksamt om det ar vart att betala det betydligt mkt hogre priset. Visst om man ar yrkesfotograf som behover nagot ljusstarkt pa seneftermiddagen eller pa konsert pa Globen eller liknande men annars kanns det som onodiga pengar (hade valt 2,8 IS USM II om jag hade haft rad eller om frun hade tillatit mig ha rad dvs).

Men a andra sidan verkar Canon ha fixat detta i nya 2,8 IS USM II som slapps i dagarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...