Jump to content
IGNORERAD

Thailand – lika farligt som Irak och Afghanistan Klassas som ett av världens farligaste länder ?


smilet

Recommended Posts

http://www.aftonblad...ticle7007340.ab

Thailand ett av de farligaste länderna

4 000 döda de senaste åren

De senaste oroligheterna i Bangkok är ingen blixt från klar himmel.

Riskanalysfirman Maplecroft klassade nyligen Thailand som ett av världens farligaste länder tillsammans med Irak, Afghanistan och Somalia.

De farligaste länderna

I Maplecrofts terrorism-index ingår 196 länder. Av dessa räknas nio som extrema riskländer i 2010 års index. Länderna är:

1. Irak

2. Afghanistan

3. Pakistan

4. Somalia

5. Libanon

6. Indien

7. Algeriet

8. Colombia

9. Thailand

I indexet mäts bland annat frekvens, intensitet och antal offer i attentat under sexmånadersperioder. Landets historik och eventuell hotbild vägs också in.

Källa: Maplecroft

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Los

    4

  • Joints

    3

  • Chrille Columbus

    3

  • Baabar

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hmm ja... det beror väl också mycket på ens eget beteende i Thailand.

På 35 resor dit har jag aldrig känt mig hotad. Därmed inte sagt att det är riskfritt att åka dit.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen känns jämförelsen otrolig.

Att ens ha Thailand på samma lista som dessa andra 8.

Tror listan skulle se helt annorlunda ut om man såg till geografi inom landet också.

Då skulle man säkert se hur ofarligt 95% av landet, Thailand är.

Nu känns det som de klassar hela Thailand som farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Sjalvklart handlar som papekats till vissa delar av landet. Rakna pa antalet valdsdad utanfor de 3 sodra provinserna blir det annorlunda. A andra sidan sa hjalper ju inte de senaste arens demonstrationer med tillhorande dodsfall heller.

For 3 ar sedan klassades Thailand som ett av varldens farligsate lander nar det galler utbildning. Da pa "topplistan" tillsammans med Afghanistan, Irak och Colombia. Fler skolor hade attackerats, fler larare och elever dodats osv an i tex. Afganistan - det var skrammande lasning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig lista. Sydafrika som av många anses som det farligaste landet finns inte alls med. Dom ligger i topp när det gäller mord,våldtäkter, aids tex. Själv känner jag mig säkrare här i Pattaya än på storgatan i vilken svensk stad som helst en löningshelg.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Även på storgatan i vilken svensk stad som helst handlar det om avvikande beteende / utseende / signaler.

I Thailand är det just nu smart att hålla sig ifrån Silom.

I Sverige handlar det snarare om att hålla sig ifrån AIK's supportrar dance1.gif

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan bara hålla med de som tycker att denna lista är mycket underlig.

Jag går hellre hem mitt i natten i Pattis eller för den delen Patt Pong än i Uppsala

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan bara hålla med de som tycker att denna lista är mycket underlig.

Jag går hellre hem mitt i natten i Pattis eller för den delen Patt Pong än i Uppsala

Offe

Samma åsikt här. Var ute sent med jobbet igår kväll i centrala Sthlm och kände mig långt ifrån lika säker där som i någon del av Thailand jag varit i.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja, antal mord med skjutvapen, valdtakter, osv Thailand ligger hogt pa varldslistorna. Detta innebar val inte att det ar allmant osakert eftersom mkt av valdet ar begransat till vissa delar av landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Jag har nog inte tidigare varit i ett land där man kan supa bort ett körkort.

Som jag letade dan efter för jag vet att jag lämnade körkortet som pant men jag hittade inte stället där jag varit.(full som en pelikan, ingen ursäkt) Jag har fortfarande dåligt samvete för detta jag vill ju göra rätt för mig.

Jag letar fortfarane, jag skall finna dom.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, antal mord med skjutvapen, valdtakter, osv Thailand ligger hogt pa varldslistorna. Detta innebar val inte att det ar allmant osakert eftersom mkt av valdet ar begransat till vissa delar av landet.

Hej

Statistiken ljuger nog inte men våldet och dom 4000 dödade har ju precis som du säger varit begränsade till vissa delar av landet vanligtvis dom södra delarna.

Men nu har ju risken ökat att vi ska få en liknande situation även i dom norra och nordöstra delarna i landet, själv skulle det inte påverka mig att inte resa dit för

våldet skulle nog riktas mot allt som har med myndigheter och Bangkok att göra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

På Bangkok Posts forum finns en diskussion om flera farangmord på Phuket de senaste månaderna. Ett av största problemen tycks vara att polisen inte utreder fallen.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan nog sätta Sverige med på den listan,med tanke på hur litet vårt kärt land är och hur mycket skit som händer här.Det går inte en dag att man läser dagstidningen om mord,våldtäkt,rån,gängkrig osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.aftonblad...ticle7007340.ab

Thailand ett av de farligaste länderna

4 000 döda de senaste åren

De senaste oroligheterna i Bangkok är ingen blixt från klar himmel.

Riskanalysfirman Maplecroft klassade nyligen Thailand som ett av världens farligaste länder tillsammans med Irak, Afghanistan och Somalia.

De farligaste länderna

I Maplecrofts terrorism-index ingår 196 länder. Av dessa räknas nio som extrema riskländer i 2010 års index. Länderna är:

1. Irak

2. Afghanistan

3. Pakistan

4. Somalia

5. Libanon

6. Indien

7. Algeriet

8. Colombia

9. Thailand

I indexet mäts bland annat frekvens, intensitet och antal offer i attentat under sexmånadersperioder. Landets historik och eventuell hotbild vägs också in.

Källa: Maplecroft

har faktiskt vart på alla ställen utom Algeriet o Somalia...o farligaste stället var lätt Thailand.dog nästan av kärlek för tio år sedan.:drinks:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Har ej varit i Somalia, Colombia eller Irak.

Var i Indien och Pakistan for ett par veckor sedan, aker till Libanon i Maj samt Afghanistan i Juni.

Det ar val ok om det inte vore for att jag bor i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej varit i Somalia, Colombia eller Irak.

Var i Indien och Pakistan for ett par veckor sedan, aker till Libanon i Maj samt Afghanistan i Juni.

Det ar val ok om det inte vore for att jag bor i Thailand.

isaf??

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Horde for ovrigt att de varnade for resor till Bangkok I Pakistan :)

Det sager ju en hel del faktiskt..

Babaar,

nope

Link to comment
Dela på andra sajter

isaf??

Nä inte jag heller å det tackar jag nån däruppe för!

Har bara flugit över "SANDLÅDAN" :ironi:

Mvh Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ser fram emot Libanon dock - Beirut ar sa jakla nice.

Beirut ar for ovrigt en av mina favoritresturanger i Bangkok - inte sa lite klyschigt

Har ocksa en norsk kollega som heter Berit - dock har hon annu inte blivit bombad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig, som flera andra har skrivit här i tråden mycket säkrare i Pattaya, när jag lullar hem på nattkröken än här hemma i den lilla sydsvenska stad där jag bor, där gäng drar fram och rånar folk om man blivit lite på lyset.

Sedan verkar Sverige har blivit ett riktigt farligt land för kvinnor. Enligt SCB anmäldes 5879 våldtäkter i Sverige 2009, att jämföra med Danmarks 431. Visserligen kanske anmälningsfrekvensen är hög i Sverige, men skillnaden är så enorm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl simma mot strömmen då och erkänna att jag inte är överdrivet förvånad att Thailand hamnar högt upp på den listan. Fast jag hade nog gissat på en plats runt 15. Iaf så finns det ganska gott om våld, även om man bortser från det politiska, när man skrapar på den välpolerade thailändska ytan.

På tal om våld i Sverige så berättar den här länken en annan historia. Har också läst statistik som visar att antalet mord i Sverige har varit mer eller mindre konstant sedan 70-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl simma mot strömmen då och erkänna att jag inte är överdrivet förvånad att Thailand hamnar högt upp på den listan. Fast jag hade nog gissat på en plats runt 15. Iaf så finns det ganska gott om våld, även om man bortser från det politiska, när man skrapar på den välpolerade thailändska ytan.

På tal om våld i Sverige så berättar den här länken en annan historia. Har också läst statistik som visar att antalet mord i Sverige har varit mer eller mindre konstant sedan 70-talet.

Jaså Joinst vart har du tagit dessa fakta ifrån?

Vi kan väl börja med våld i ROSENTRÄGÅRDEN I GÅR!!

Hämta in lite mer innan du utalar dig MODERATOR! :whistle:

Mvh Svampen "som lever i verkligheten"!! :ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jaha listan är ju lite förvånande men Thailand är ju inte så säkert som det verkar för Thure turist från charterresor men att jämföra med b.l.a Afghanistan m.f.l är ju att ta i.Men det är ju inte så gulligt som det verkar Thai älskar ju att slåss!

I Pattaya så lämnar man ju inte "garden" nere och aktar sig för att bli för full utan går på helspänn hela tiden och då händer ju inget. När man som turist tänker relaxx det är nog ingen fara då slår "katastrofen" till eller hur?

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha listan är ju lite förvånande men Thailand är ju inte så säkert som det verkar för Thure turist från charterresor men att jämföra med b.l.a Afghanistan m.f.l är ju att ta i.Men det är ju inte så gulligt som det verkar Thai älskar ju att slåss!

I Pattaya så lämnar man ju inte "garden" nere och aktar sig för att bli för full utan går på helspänn hela tiden och då händer ju inget. När man som turist tänker relaxx det är nog ingen fara då slår "katastrofen" till eller hur?

Nu är det väl ingen som har påstått att Thailand är lika farligt som Afganistan bara för att de är med på samma lista. När det gäller våldet i Thailand så drabbar den i första hand thailändare och i sista hand faranger. Bara min uppfattning utan siffror och belägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha listan är ju lite förvånande men Thailand är ju inte så säkert som det verkar för Thure turist från charterresor men att jämföra med b.l.a Afghanistan m.f.l är ju att ta i.Men det är ju inte så gulligt som det verkar Thai älskar ju att slåss!

I Pattaya så lämnar man ju inte "garden" nere och aktar sig för att bli för full utan går på helspänn hela tiden och då händer ju inget. När man som turist tänker relaxx det är nog ingen fara då slår "katastrofen" till eller hur?

Som sagt, i Pattaya så är jag mycket avslappnad och går absolut inte på helspänn hela tiden. Säkert underskattar jag faran, men jag känner liksom att jag är mycket säkrare där än vad jag är här hemma, vilket kanske inte stämmer.

I Patong/Phuket däremot är jag helt klart mer på min vakt eftersom det är ett annat västerländskt klientel där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...