Jump to content
IGNORERAD

Vad skulle få er att flytta hem till Sverige igen?


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Politiskt hat, fientliga grupperingar, attentat och oroligheter tycks tillta allt mer i Thailand.

UD varnar nu för resor till Bangkok och sedan tidigare även till resor till de södra delarna av Thailand.

Ni som nu är bosatta i Thailand,

har ni börjat fundera i banor kring att landet kanske inte riktigt längre

motsvarar era tidigare förväntningar,

och att ni sneglar på att återvända till Sverige och lugnet?

Vilka av följande alternativ skulle få er att besluta er för att flytta hem?

1: De ”Gula” tar åter makten via en blodig militärkupp och det röda ledarskiktet avrättas.

2: Kungen dör och Kronprinsen utses till ny Kung.

3: Er familjs disponibla inkomst sänks till 50 000 Bath i månaden.

4: De röda demonstranterna slås ner och körs ut ur Bangkok (minst 50 döda).

5: Abhisits regering avgår och i det kommande nyvalet får PuaThai

ensam majoritet för att bilda regering. *

Thaksin benådas och återvänder sedan i triumf till landet,

och bittra gamla fiender vill bli vänner igen.

6: Islamisterna i söder börjar även bomba hotell och barer på Phuket.

7: En nära vän omkommer i nya kravaller i Bangkok.

8: En militärjunta tar makten och utfärdar ett dekret att den turistrelaterade prostitutionen ska förbjudas helt.

Barflickorna skall skickas på omskolningsläger.

Detta näringsförbud gäller även all utländsk inblandning i barer och annan nöjesindustri.

9. Ni eller någon i er familj blir allvarligt sjuk eller skadad.

10: en ny öl-skatt införs så att all öl blir dubbelt så dyr som idag.

Har jag glömt något som skulle kunna få er att flytta hem igen?

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan blev på smällen, min första tanke: "Vi flyttar till Sverige". Varför vet jag inte riktigt och det är inte heller enda orsaken till att vi flyttar.

En annan orsak är att Thailand tappat sin forna glans (i mina ögon) och jag hoppas kunna få den sköna semesterkänslan igen efter ett tag med mellanmjölk och lätt o lagom. Det kunde bli "Punkt 11: Vill bli turist igen." kanske?

Svar på punkterna (om vi nu inte redan varit i flyttagen):

1: Jag skulle slänga eventuella röda tröjor och skaffa några extra gula. Ingen flytt.

2: Så länge Kronprinsen håller sig på hälsosamt avstånd så stannar jag.

3: Vi får leva på kärlek.

4: Inga fler demonstrationer? Vi slår rot!

5: Kanske kan den tecknade lilla gubben i BTS få sitt gamla Thaksinliknande ansikte igen nu?

6: Ingen semester i Phuket.

7: Ja.

8: Jag får ändå inte gå dit, vi stannar väl då...

9: Skulle tro flytt.

10: Dubbelt så dyr? Vi flyttar till Sverige för billig... nä, just det. Vi stannar.

Trevlig helg!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av händelserna skulle få oss att omedelbart flytta till Sverige. Vi skulle i längden inte stanna kvar om vår disponibla inkomst bara

var 50,000 Baht men i ett par år skulle det väl funka. I realiteten skulle jag dock givetvis leta efter något annat eller i värsta fall bita i

sura äpplet och flytta till Shanghai eller Mumbai.

Jag har bott här sedan jag var 26 och har inget i Sverige och vi tror att frugan skulle få mycket svårt att trivas i Sverige. Om Thailand blir

obeboligt finns det därfor en mängd andra länder som ligger närmare till hands än Sverige. Sverige får helst forbli ett billigt semesterland

i våra planer smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av händelserna skulle få oss att omedelbart flytta till Sverige. Vi skulle i längden inte stanna kvar om vår disponibla inkomst bara

var 50,000 Baht men i ett par år skulle det väl funka. I realiteten skulle jag dock givetvis leta efter något annat eller i värsta fall bita i

sura äpplet och flytta till Shanghai eller Mumbai.

Jag har bott här sedan jag var 26 och har inget i Sverige och vi tror att frugan skulle få mycket svårt att trivas i Sverige. Om Thailand blir

obeboligt finns det därfor en mängd andra länder som ligger närmare till hands än Sverige. Sverige får helst forbli ett billigt semesterland

i våra planer smile.gif .

Semesterland vad har du för förbindelser med Svedala idag släktingar,ekonomi,känslor osv!

Svampen"en frågvis fan" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Semesterland vad har du för förbindelser med Svedala idag släktingar,ekonomi,känslor osv!

Svampen"en frågvis fan" jap.gif

Jag älskar Sverige, det är ett av världens absolut mest civiliserade länder, och om jag var tvungen att välja ett land att spendera resten av mitt liv i så vore det Sverige. Jag tycker dock det är for jävla kallt, framforallt temperaturmässigt men till viss del även känslomässigt, så jag foredrar att spendera 2 veckor där varje sommar framfor att bo där konstant. Jag jobbar dock indirekt for ett svenskt foretag så jag besoker Sverige en gång per kvartal, tex aker jag dit nu på sondag, men jag väljer alltid att åka direkt från kontoret till Arlanda när inte familjen är med.

Mor och far bor i Sverige, brorsan i England, och jag äger inget forutom några gamla fonder och en ICA-kasse med smurfar smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mor och far bor i Sverige, brorsan i England, och jag äger inget forutom några gamla fonder och en ICA-kasse med smurfar smile.gif .

Jo, men den ICA-kassen har du nog alltid med dig B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har bott här sedan jag var 26 och har inget i Sverige och vi tror att frugan skulle få mycket svårt att trivas i Sverige. smile.gif .

Du flyttade till Thailand när du var 26 år.

Hur gammal är du nu då? så vi kan räkna ut hur länge du har bott i Thailand ;)

Mvh SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Bla bla bla.

Ni som nu är bosatta i Thailand,

bla bla bla...,

och att ni sneglar på att återvända till Sverige och lugnet?

Vilka av följande alternativ skulle få er att besluta er för att flytta hem?

Bla bla bla...

9. Ni eller någon i er familj blir allvarligt sjuk eller skadad.

bla...

Har jag glömt något som skulle kunna få er att flytta hem igen?

Tja kolla tråden "Vaxet" och "Tänk på barnen"

Annars nr 9.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant så känns det som om 7 och 9 skulle vara anledningar till att lämna Thailand.

Allt annat kan man nog anpassa sig till...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Faan, missade det uppenbara...

11.Inbördeskrig bryter ut...

Då hade jag nog flyttat "hem" till Sverige med alla som fick följa med.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En kombination av 3 o 9, samt, vilket vi får hoppas inte blir realitet, Tommya 11:a.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu bor jag inte i Thailand, så detta är enbart spekulation. Men jag vill lägga till ett skäl:

12. Thailand bryter all kommunikation med omvärlden via internet. Endast kommunikation inom Thailand tillåts.

Vanudå, ingen MPR? Ja, då åker jag hem till Sverige!

OK, kanske ganska osannolikt scenario. Givetvis är det många thailändska företag som är beroende av hyfsat internet. Men det kan ju bli så att endast värdiga får denna uppkoppling. Farang göre sig icke besvär... endast om han betalar rövarpris!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne och Gunnel är ett svenskt par som fortfarande älskar varandra passionerat efter att ha varit gifta och levt tillsammans i 63 år.

Nu har en svensk myndighet bestämt att skilja paret åt. De skall inte längre få leva tillsammans och uppleva sin sista tid på jorden tillsammans.

Fy fan så hemskt!

Hur kan ni, alla svenskar i Sverige, tillåta detta ske utan att högljutt protestera?

Hellre dör jag lite tidigare i Thailand med stödet och värmen från nära och kära, än bli högteknologiskt vårdad i Sverige för ett lite längre liv i ensamhet och iskall kyla.

Flytta tillbaka till Sverige?

Hemska tanke!

Ni, svenskar i Sverige, skall inte säga ett pip om hur andra länder skall sköta sina angelägenheter. Ni är inte kvalificerade!

Använd istället all er energi till att humanisera Sverige!

Flytta tillbaka till Sverige?

Nä fy fan!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Arne och Gunnel är ett svenskt par som fortfarande älskar varandra passionerat efter att ha varit gifta och levt tillsammans i 63 år.

Nu har en svensk myndighet bestämt att skilja paret åt. De skall inte längre få leva tillsammans och uppleva sin sista tid på jorden tillsammans.

Fy fan så hemskt!

Hur kan ni, alla svenskar i Sverige, tillåta detta ske utan att högljutt protestera?

Hellre dör jag lite tidigare i Thailand med stödet och värmen från nära och kära, än bli högteknologiskt vårdad i Sverige för ett lite längre liv i ensamhet och iskall kyla.

Flytta tillbaka till Sverige?

Hemska tanke!

Ni, svenskar i Sverige, skall inte säga ett pip om hur andra länder skall sköta sina angelägenheter. Ni är inte kvalificerade!

Använd istället all er energi till att humanisera Sverige!

Flytta tillbaka till Sverige?

Nä fy fan!

Tack för dom orden Jive här är inte så bra som många tror .men det går väll några år innan man inser det så det blev ett plus

föåinte tala om vädret igår soligt men en jäkla kall blåst med medföljande grus å damm i googlesen nä hemm fort som fan till stugvärmen å clirren :drinks::crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom orden Jive här är inte så bra som många tror .men det går väll några år innan man inser det så det blev ett plus

föåinte tala om vädret igår soligt men en jäkla kall blåst med medföljande grus å damm i googlesen nä hemm fort som fan till stugvärmen å clirren :drinks::crazy:

Ja Clion,

Vädret i Göteborg är under all kritik! Det kan inifrån lägenheten se soligt och fint ut, men så går man ut och utsätts för denna jämrans iskalla snålblåst. Tacka vet jag Thailand där varje liten svalkande vindpust är välkommen ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Clion,

Vädret i Göteborg är under all kritik! Det kan inifrån lägenheten se soligt och fint ut, men så går man ut och utsätts för denna jämrans iskalla snålblåst. Tacka vet jag Thailand där varje liten svalkande vindpust är välkommen ;)

Herr Chang har talat.

Det blir ju dessutom dubbel effekt som förstärker kontrasterna - I Sverige kommer kylan både utifrån och inifrån och i Thailand kommer värmen från samma respektive håll.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Politiskt hat, fientliga grupperingar, attentat och oroligheter tycks tillta allt mer i Thailand.

UD varnar nu för resor till Bangkok och sedan tidigare även till resor till de södra delarna av Thailand.

Ni som nu är bosatta i Thailand,

har ni börjat fundera i banor kring att landet kanske inte riktigt längre

motsvarar era tidigare förväntningar,

och att ni sneglar på att återvända till Sverige och lugnet?

Vilka av följande alternativ skulle få er att besluta er för att flytta hem?

1: De ”Gula” tar åter makten via en blodig militärkupp och det röda ledarskiktet avrättas.

2: Kungen dör och Kronprinsen utses till ny Kung.

3: Er familjs disponibla inkomst sänks till 50 000 Bath i månaden.

4: De röda demonstranterna slås ner och körs ut ur Bangkok (minst 50 döda).

5: Abhisits regering avgår och i det kommande nyvalet får PuaThai

ensam majoritet för att bilda regering. *

Thaksin benådas och återvänder sedan i triumf till landet,

och bittra gamla fiender vill bli vänner igen.

6: Islamisterna i söder börjar även bomba hotell och barer på Phuket.

7: En nära vän omkommer i nya kravaller i Bangkok.

8: En militärjunta tar makten och utfärdar ett dekret att den turistrelaterade prostitutionen ska förbjudas helt.

Barflickorna skall skickas på omskolningsläger.

Detta näringsförbud gäller även all utländsk inblandning i barer och annan nöjesindustri.

9. Ni eller någon i er familj blir allvarligt sjuk eller skadad.

10: en ny öl-skatt införs så att all öl blir dubbelt så dyr som idag.

Har jag glömt något som skulle kunna få er att flytta hem igen?

Pappaledigheten har tagit slut :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inget av det skulle få mig att flytta hem om det inte drabbar mig starkt personligen, t.ex. alt. 9.

Alt. 10 är ju en lockande tanke. Jag skulle kunna organisera smuggling av Beerlao över Mekong och göra grova pengar ;) Det är ju bara ett stenkast till Laos härifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne och Gunnel är ett svenskt par som fortfarande älskar varandra passionerat efter att ha varit gifta och levt tillsammans i 63 år.

Nu har en svensk myndighet bestämt att skilja paret åt. De skall inte längre få leva tillsammans och uppleva sin sista tid på jorden tillsammans.

Fy fan så hemskt!

Hur kan ni, alla svenskar i Sverige, tillåta detta ske utan att högljutt protestera?

Hellre dör jag lite tidigare i Thailand med stödet och värmen från nära och kära, än bli högteknologiskt vårdad i Sverige för ett lite längre liv i ensamhet och iskall kyla.

Flytta tillbaka till Sverige?

Hemska tanke!

Ni, svenskar i Sverige, skall inte säga ett pip om hur andra länder skall sköta sina angelägenheter. Ni är inte kvalificerade!

Använd istället all er energi till att humanisera Sverige!

Flytta tillbaka till Sverige?

Nä fy fan!

Hej Janne.

Så här resonerar Moder Svea.

Om någon blir sjuk eller inte klarar sig själv så ställer hon upp och sponsrar den personen.

Men om det som i ditt fall är den ena personen i ett par som behöver vård och omsorg så ställer hon inte upp och sponsrar den andra.

Men visst håller jag med dig om att det är tråkigt och tycker att man kunde göra undantag för äldre personer så att dom får bo tillsammans den sista tiden.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu blev det stora protester mot detta beslut, så de ska lösa det på något sättgreat.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne.

Så här resonerar Moder Svea.

Om någon blir sjuk eller inte klarar sig själv så ställer hon upp och sponsrar den personen.

Men om det som i ditt fall är den ena personen i ett par som behöver vård och omsorg så ställer hon inte upp och sponsrar den andra.

Men visst håller jag med dig om att det är tråkigt och tycker att man kunde göra undantag för äldre personer så att dom får bo tillsammans den sista tiden.

Fritz..

Hej Fritz!

Du använder ett lagom svenskt yttryck - "tråkigt" - jag tycker det är avskyvärt och det är skrämmande att det inte finns ett spontant ytrymme i regelverket för humanistiska bedömningar från fall till fall.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

... beroende av hyfsat internet.

Men det kan ju bli så att endast värdiga får denna uppkoppling.

Farang göre sig icke besvär... endast om han betalar rövarpris!

Herr Chang har talat.

Låter som den rådande situationen i Sverige så flytta inte hit av just den anledningen

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...