Jump to content
IGNORERAD

Hur illa är det i Isaan egentligen?


silom

Recommended Posts

Det är med detta, som med allt annat.

Det folk inte sett med egna ögon - det finns inte, är inte sant eller i bästa fall en jävla överdrift.

Och det är naturligtvis omöjligt att få dem att tro annorlunda.

Så ge upp och låt folk leva i sin egna misär. De vill inte komma ur den i alla fall.

Hade de velat, så hade de gjort det redan. Och då hade de också vetat att det inte är några konstigheter alls att tjäna

20 000 i handen i Sverige, per månad, som utländsk gästarbetare.

Visst finns folk som kommer hem utan att ha tjänat pengar, eller som tjänat lite, men det finns också de som tjänat mycket.

Allt handlar, precis som vanligt, om tillfälligheter och kontakter. Att känna rätt folk och hamna på rätt jobb.

Men Bossej och Nerike etc har aldrig sett det. Så då finns det inte. Och alla andra ljuger. Basta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • silom

    15

  • Surin P3

    10

  • andrejsdenruskige

    9

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Det är med detta, som med allt annat.

Det folk inte sett med egna ögon - det finns inte, är inte sant eller i bästa fall en jävla överdrift.

Och det är naturligtvis omöjligt att få dem att tro annorlunda.

Så ge upp och låt folk leva i sin egna misär. De vill inte komma ur den i alla fall.

Hade de velat, så hade de gjort det redan. Och då hade de också vetat att det inte är några konstigheter alls att tjäna

20 000 i handen i Sverige, per månad, som utländsk gästarbetare.

Visst finns folk som kommer hem utan att ha tjänat pengar, eller som tjänat lite, men det finns också de som tjänat mycket.

Allt handlar, precis som vanligt, om tillfälligheter och kontakter. Att känna rätt folk och hamna på rätt jobb.

Men Bossej och Nerike etc har aldrig sett det. Så då finns det inte. Och alla andra ljuger. Basta.

Hej

Jag tror att det är sant att några människor kan tjäna 20 000 kr per månad när dom kommer hit till släktingar och arbetar.

Men det är nog inte så många och det är nog ganska få såna jobb lediga på arbetsmarknaden, Sverige har ju numera en ganska hög arbetslöshet.

Dom flesta får nog nöja sig med ungefär 10 000 kr och det är inte dåligt det heller.

Så har man möjligheter att ordna jobb åt sina släktingar så är det ju perfekt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det är sant att några människor kan tjäna 20 000 kr per månad när dom kommer hit till släktingar och arbetar.

Men det är nog inte så många och det är nog ganska få såna jobb lediga på arbetsmarknaden, Sverige har ju numera en ganska hög arbetslöshet.

Dom flesta får nog nöja sig med ungefär 10 000 kr och det är inte dåligt det heller.

Så har man möjligheter att ordna jobb åt sina släktingar så är det ju perfekt.

Mvh Isan Lover

Intressant detta med det thailändska behovet av att ta hand om sina släktingar. Eller är det egentligen så thailändskt?

Själv hade jag 1998 och 1999 min äldsta syster anställd i mitt AB. Hon fick mycket bra lön, men mitt syfte var att hon skulle starta eget AB, vilket hon till slut gjorde med egna pengar. Hjälp till självhjälp.

Blod är tjockare än vatten.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Intressant detta med det thailändska behovet av att ta hand om sina släktingar. Eller är det egentligen så thailändskt?

Själv hade jag 1998 och 1999 min äldsta syster anställd i mitt AB. Hon fick mycket bra lön, men mitt syfte var att hon skulle starta eget AB, vilket hon till slut gjorde med egna pengar. Hjälp till självhjälp.

Blod är tjockare än vatten.

Herr Chang har talat.

Hej

Ja blod är nog tjockare än vatten, och självklart ska man göra vad man kan för sina släktingar tycker jag.

Hjälp till självhjälp är det absolut bästa för båda parter.

Själva tar vi hit frugans stora systers dotter nu i sommar, hon har precis gått ut grundskolan och hon ska inte läsa vidare och hon är för ung för att bilda familj.

Så hon får komma hit och passa vår son och hjälpa till i hushållet, och dom pengar vi annars skulle ha betalat för dagis får hon med sig hem till byn.

Hon passade pojken under dom tre månader som vi var i byn i vintras och hon och pojken gick bra ihop, så det blir perfekt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp. Jag tryckte på minuskarma till NoBuzz av misstag, skulle vara tvärt om, hur gör man för att rätta till en sådan fadäs.. :suicide:

Att blod, eller pengar, är tjockare än vatten kan jag skriva under på.

Men nu handlar ju tråden egentligen om hur eländigt eller ej det är i Issan och hur eländigt slöa eller ej Issanborna är.

I den by jag bodde de 4 första åren här i Udons utkant fanns det en mkt drivkraftig herre som med hjälp av hyfsad skolgång men med en jäkla streetsmartness kom att driva ett företag med dryga 30 anställda. Har nämnt detta tidigare men tål att upprepas.

Förtsa steget var att skaffa en lastbil, en motorsåg och med hjälp av sin måg såga ner träd och leverera till såg o möbelfabrikerna i Loei, efter en kort period skaffade ytterligare en bil in, en med kran för att snabba på arbetet, den gamla fick transportera.

Andra steget var att ta ett lån på en mille och bygga ett eget sågverk, då slapp man de långa transporterna och fick även andra skogshuggare att leverera till sågen, sedan transporterades det sågade virket till möbelindustrin med högra pris som följd, win-win situation.

Tredje steget var att göra en sammanslagning av en möbeltillverkare och sågen på sin egen mark=inga transporter= win-win-win situation, under denna perod hade företaget vuxit till runt 30 anställda, de flesta från den egna byn där det var många som var släkt på ett eller annat vis.

Jag kan försäkra att där kom inte arbetarna en dag försent, knappt en timme, det rådde en uppsluppen stämmning på "fabriken" samtidigt som det jobbades frenetiskt.

Vad tror ni dom arbetarna hade för lön.?

Jo, 200 bath om dagen förutom möbelsnickarna som hade lite mer.

Det finns visst fattigdom och elände i Issan, men det finns lika många om inte fler entreprenörer som tjänar skapliga slantar.

Contentan, man är vare sig mer slö/lat eller arbetsam i Issan än någon annan stans, det tror i alla fall inte jag på.

Baa (mitt i risbyn)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hjälp. Jag tryckte på minuskarma till NoBuzz av misstag, skulle vara tvärt om, hur gör man för att rätta till en sådan fadäs.. suicide.gif

Här kommer den!!!

Har kontaktat min gamla mattelärare och han påstår att "minus" ska gå att åtgärda med "plus".

De två operationer ska (enligt honom) stå i ett motsatsförhållande till varandra.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp. Jag tryckte på minuskarma till NoBuzz av misstag, skulle vara tvärt om, hur gör man för att rätta till en sådan fadäs.. suicide.gif

Jag rättade till det genom att ge dig pluskarma istället. Så nu är det jämnt. wink.gifsmile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rättade till det genom att ge dig pluskarma istället. Så nu är det jämnt. wink.gifsmile.gif

:drinks:

Man får väl lära sig att pilla på rätt knapp i fortsättningen...

:wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

drinks.gif

Man får väl lära sig att pilla på rätt knapp i fortsättningen...

jap.gif

De två knapparna sitter alldeles för nära varandra.

Den här siten borde, om någon, Parkinsonanpassas,

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

De två knapparna sitter alldeles för nära varandra.

Den här siten borde, om någon, Parkinsonanpassas,

Njaa, så illa är det inte men lätt värmesvettiga fingrar på laptopens musplatta är en stundom oförenlig operation. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer den!!!

Har kontaktat min gamla mattelärare och han påstår att "minus" ska gå att åtgärda med "plus".

De två operationer ska (enligt honom) stå i ett motsatsförhållande till varandra.

Då kan Du fråga Din gamla datalärare vart + och - knapparna tar vägen när man använt en av dem.. :dance:

Går lixom inte att trolla fram dom i rätt inlägg...och då mister ju den här banala karmafunktionen sitt syfte, man kan ju både gilla och ogilla ett inlägg som har fler punkter.eller?

Baa(ra pladdrar lite)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Njaa, så illa är det inte men lätt värmesvettiga fingrar på laptopens musplatta är en stundom oförenlig operation. great.gif

Värmesvettig musplatta?

Typisk Parkinsonsymptom.

Inget att skämmas för, dddet kan drabba den baasta

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...