Jump to content
IGNORERAD

Hur illa är det i Isaan egentligen?


silom

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Lite overraskande svar eftersom manga anser att policyn har haft mkt stor ekonomisk paverkan och att hela iden ar mkt nyliberal i sin natur. Kritiker menar att den har forstarkt delningen mellan landsbygd/stad och okat klassklyftorna.

Jag hade forvantat mig att det var din tolkning ocksa.

Hej

Man tog nog till sig budskapet ifrån kungen men fortsatte ungefär som vanligt, det är min uppfattning, kanske andra har upplevt det annorlunda.

Men jag tycker inte att mycket har förändrats i grunden, det liv som levs på Isaans landsbygd påminner ganska mycket om det som kommer fram vid utgrävningarna

i Ban Chiang, det är inte jättestora skillnader på hur det var för 2000 - 4000 år sedan, man lever ett enkelt liv i familj släktgrupper och brukar sin jord, en del

byggnader och en del vektyg och föremål ser likadana ut än idag som dom gjorde för tusentals år sedan, det var det första som slog mig när jag besökte denna plats som

är med på världs arvs listan.

Så i grunden är det nog sig ganska likt, även i tänkandet, och i traditionerna, och i synen på det övernaturliga som spöken och förbannelser som ju lever kvar i högsta

grad.

Men lite saker har ju tillkommit som traktorer, bilar, mopeder, stereo och TV men detta har inte förändrat så mycket i grunden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • silom

    15

  • Surin P3

    10

  • andrejsdenruskige

    9

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Hur kan de ha 500.000 Baht i börsen när de åker hem till Thailand från Sverige efter 6 månader?

Vem har gett dig denna info?

Ja, du Bossej. Det är egentligen ganska enkel fysik, så kanske var det min fysiklärare på högstadiet som lärde mig detta.

Du har pengar, stoppar dem i börsen och sen tar du returflyget till Thailand.

Alternativt...

Pengarna betalas till ett konto på elektronisk väg, ja det kan även gå till på detta vis, du tar returflyget tillbaka till Thailand och stoppar pengarna i börsen när du väl är i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att en thai (eller vem som helst) inte skulle kunna tjäna 20.000 kr per månad efter skatt?

Bo hos släkt, jobba några timmar övertid varje dag, jobba några helger.

Ja, inte vet jag... Ser det inte alls som svårt.

Det är ju där för att jobba och tjäna pengar.

Jag skulle också vilja tjäna 20.000 kr netto i månaden.

Min nuvarande anställning som kundrådgivare/representant i en stor begravningskoncern ger mig 20.000 kr brutto i månaden efter 8 års anställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också vilja tjäna 20.000 kr netto i månaden.

Min nuvarande anställning som kundrådgivare/representant i en stor begravningskoncern ger mig 20.000 kr brutto i månaden efter 8 års anställning.

Personligen hoppas jag att du slipper jobba övertid åtminstone.

Men som jag sagt förut, de som jag vet om och kommit hem till Thailand med större summor har jobbat mycket övertid.

Och kom inte och säg att det inte finns tillräckligt med jobb för att jobba övertid...

Det beror väl på var och med vad man jobbar.

Ponera t.ex. att en restaurang med en ifrån Thailand jobbar där.

13.000 minimum brutto i månaden. = ca 245.000 Baht efter skatt på 6 månader.

250 timmar övertid = ca 61.000 Baht extra för övertiden och det utan tillägg för övertid.

Sedan kan det faktiskt vara så att vissa arbetsgivare - hör och häpna - kanske ger mer än minimilön till sina anställda.

Hemska tanke, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Personligen hoppas jag att du slipper jobba övertid åtminstone.

Men som jag sagt förut, de som jag vet om och kommit hem till Thailand med större summor har jobbat mycket övertid.

Och kom inte och säg att det inte finns tillräckligt med jobb för att jobba övertid...

Det beror väl på var och med vad man jobbar.

Ponera t.ex. att en restaurang med en ifrån Thailand jobbar där.

13.000 minimum brutto i månaden. = ca 245.000 Baht efter skatt på 6 månader.

250 timmar övertid = ca 61.000 Baht extra för övertiden och det utan tillägg för övertid.

Sedan kan det faktiskt vara så att vissa arbetsgivare - hör och häpna - kanske ger mer än minimilön till sina anställda.

Hemska tanke, va?

SuruinP3 Här har du en affärsmöjlighet.

Arbetskonsult

Lämna din info ovan till alla dom som inte har annat att göra än att demonstrera i Surin.

Tror säkert du får hundratals kunder som är beredda att ge dig tex 25 procent för att du hjälper dem, till

dessa inkomster.

En vanlig arbetare här i Isaan, lantruksarbetare, byggnadsarbetare, affärsbiträde etc tjänar på 6 månader

högst 30.000 baht netto. mindre än 7.000 SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag skulle också vilja tjäna 20.000 kr netto i månaden.

Min nuvarande anställning som kundrådgivare/representant i en stor begravningskoncern ger mig 20.000 kr brutto i månaden efter 8 års anställning.

Det är fullt möjligt för dig att tjäna mer. Byt jobb :whistle:

Tror inte riktigt att Surin menar att ca 60 miljoner Thailändare kan komma till Sverige och tjäna 20.000 netto i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

SuruinP3 Här har du en affärsmöjlighet.

Arbetskonsult

Lämna din info ovan till alla dom som inte har annat att göra än att demonstrera i Surin.

Tror säkert du får hundratals kunder som är beredda att ge dig tex 25 procent för att du hjälper dem, till

dessa inkomster.

En vanlig arbetare här i Isaan, lantruksarbetare, byggnadsarbetare, affärsbiträde etc tjänar på 6 månader

högst 30.000 baht netto. mindre än 7.000 SEK

Hur mycket tjänar en svensk i månaden?

Hur mycket tjänar du och hur mycket tjänar jag?

Det finns alltid möjligheter (även utan utbildning).

Bara för att möjligheterna finns så finns det inte jobb till alla!

Själv påstår jag att man kan utan utbildning få sig en lön på 600.000 efter skatt

Man kan även få miljarder som Mr IKEA

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fullt möjligt för dig att tjäna mer. Byt jobb whistle.gif

Tror inte riktigt att Surin menar att ca 60 miljoner Thailändare kan komma till Sverige och tjäna 20.000 netto i månaden.

Varför inte det? Fy fan vad orättvist! Jävla padda! crazy.gifwink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det sagts tidigare...

Vissa ser antingen - svart eller vitt, rött eller gult, med oss eller emot oss och nu till sist: Alla eller ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där, då har jag läst hela tråden och det känns som om en sammanfattning ger en ganska enad syn på läget.

Det finns ju alltid svar som sticker ut eller är ogenomtänkta på ett eller annat sätt.

Att ropa på kommunism så fort nå'n pratar om rättvisare fördelningspolitik är bara ett bevis på sin egen enkelspåriga politiska uppfattning hemifrån.

Här uppe i Isaan är det som många säger sabai-sabai kulturen som man lever efter. Det är väl både på gott och ont.

Jag och säkerligen många faranger ser på det med frustration med våra egna värderingar som grund och tycker att det är så mycket man skulle kunna göra på annat sätt.

När jag kommer med synpunkter på hur man kan göra det på ett effektivare och kanske mera lönsamt sätt så blir svaret oftast, varför då?

Nog om detta, till det jag skulle skriva.

Det finns ju en anledning till att många faranger väljer att bosätta sig här och då tänker jag inte på kvinnorna.

Prisläget här i Thailand för oss med pengar ifrån våra egna hemländer är ju den stora anledningen.

Vi kan leva gott här på en vanlig svensk pension eller jobba halva året hemma och tillbringa andra halvan här.

Det klassiska med andra ord, utsugning av den tredje världen, lite hårddraget. Haka inte upp er på uttrycket, ni vet vad jag menar.

Utan "fattigdomen", de låga lönerna och den långsamma utvecklingen så skulle vi inte åka hit.

Det är ju ungefär som med Spanien för 40 år sedan när t.ex. svenskarna började åka dit.

När de stackars spanjorerna började få fason på sitt land så blev det så pass dyrt att många letade efter nya billiga semestermål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hoppas jag att du slipper jobba övertid åtminstone...

:lol: Har alltid fullt i komtidspotten (80 tim), ofrivilligt. Har även extra inkomster på kvällar och helger men jag kommer inte upp i 20.000 kr netto iaf.

Jag förstår vad du menar, ville bara visa på att det kan vara svårt för en heltids och extraarbetande svensk att komma upp i de summorna. Men självklart är det fullt möjligt.

Det är fullt möjligt för dig att tjäna mer. Byt jobb :whistle: ...

Det är på gång, åtminstone det första steget, min anställning upphör på söndag och när jag kommer hem igen i maj så väntar nya utmaningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag dels hoppar in och dels fortsätter off topic.

Hade det varit lika enkelt att starta ett handelsbolag eller enskild firma?

Fanns det någon anledning till att starta ett AB frånsett ansvarsförhållandet?

Hej Welder,

Det hade varit ännu enklare att starta enskild firma eller handelsbolag. Fördelen med AB är som du säger att det är en juridisk person, det är också lättare att få krediter, dvs slippa betala i förväg för något utan istället betala mot faktura 30 dagar. Men jag påstår inte att AB alltid är att föredra, det beror på situationen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hur mycket tjänar en svensk i månaden?

Hur mycket tjänar du och hur mycket tjänar jag?

Det finns alltid möjligheter (även utan utbildning).

Bara för att möjligheterna finns så finns det inte jobb till alla!

Själv påstår jag att man kan utan utbildning få sig en lön på 600.000 efter skatt

Man kan även få miljarder som Mr IKEA

Hej A den ruskige Det du skriver är ingen nyhet för någon av oss. Detta gäller för svenskar med eget företag.

Det SurinP3 påstod var att en

thailändsk arbetare som kommer till Sverige och arbetar 6 månader därefter kan återvända med

300-500.000 baht. Detta var däremot en nyhet för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ämnet ändå dryftas, det är väl rätt självklart varför de har skyddslagarna mot utländskt ägande?

Företagandet kan jag med tycka är lite dåligt men marken förstår jag precis. Skulle de släppa marken fri skulle det pumpas in miljarder för att köpa varenda markplätt som finns ledig. Kan ju låta fint men det skulle leda till en änu större spekulationsmarknad som de lokala förmågorna knappast har en chans att deltaga i så vida det inte är 10 mil till närmsta stad och marken är full med huggormar varje steg.

Sen att vi känner oss mobbade som faranger skiter ju de självklart fullkomligt i. Vi är ju gäster i deras land?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej A den ruskige Det du skriver är ingen nyhet för någon av oss. Detta gäller för svenskar med eget företag.

Det SurinP3 påstod var att en

thailändsk arbetare som kommer till Sverige och arbetar 6 månader därefter kan återvända med

300-500.000 baht. Detta var däremot en nyhet för mig.

Detta gäller även svenskar UTAN eget företag. (nåja, de första siffrorna)

Det är inga orimligheter det Surin påstår. Jag skulle lätt kunna ligga på 15000sek/månad netto extra i övertid (50%).

Om Thailändaren ligger på 10000/månad netto och bor gratis hos sina bekanta då har dom 60000sek på 6 månader. Det hade kanske varit en nyhet 1985.

Räknestycke följer (bli inte upprörd över den höga timmlönen jag har tagit i beräkning)

90kr/tim x 168timmar= 15120

Övertid 50% =135kr/tim

135Kr/tim x 50timmar= 7250

Summa 22370

Skatten ligger kanske på 25%. Då har vi den fantastiska summan 16777,5

Gångra nu detta tal med antal månader (6st)...100665Sek NETTO.

Det är mer än 300000THB, men med dagens vxl.kurs så är det dessvärre mindre än 500.000THB

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Detta gäller även svenskar UTAN eget företag. (nåja, de första siffrorna)

Det är inga orimligheter det Surin påstår. Jag skulle lätt kunna ligga på 15000sek/månad netto extra i övertid (50%).

Om Thailändaren ligger på 10000/månad netto och bor gratis hos sina bekanta då har dom 60000sek på 6 månader. Det hade kanske varit en nyhet 1985.

Räknestycke följer (bli inte upprörd över den höga timmlönen jag har tagit i beräkning)

90kr/tim x 168timmar= 15120

Övertid 50% =135kr/tim

135Kr/tim x 50timmar= 7250

Summa 22370

Skatten ligger kanske på 25%. Då har vi den fantastiska summan 16777,5

Gångra nu detta tal med antal månader (6st)...100665Sek NETTO.

Det är mer än 300000THB, men med dagens vxl.kurs så är det dessvärre mindre än 500.000THB

Skojare där Bor gratis ok, men övriga kostnader då?

Några kostnader har de väl under 6 månadersvistelse och arbete i Sverige.

Tex resan från Thailand till Sverige och tillbaka, resor till och från jobbet, samt några utgifter måste de väl

unna sig under vistelsen i Sverige?

Sorry, men låter fortfarande 2010 otroligt att de efter 6 mån i Sverige kan komma tillbaka till Thailand

med upp till 500.000 baht som SurinP3 påstod, , trots att du gjorde ett halvbra försök till förklaring

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte jobbat i Svarje pa flera ar, men i Norge ar det inga problem for en gastarbetare att spara ihop 500k baht pa 6 manader. Jag jobbar pa Gardermoen, i cateringbranchen, och dar har vi flera nationaliteter, aven thais. Under hogsasongen (sommarmanaderna) nar man kan jobba sa mycket man vill kommer manga av oss upp i loner pa 80-90k Nkr brutto i manaden. Aven thailandskorna i koket. Och inte behover man nagon speciell utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för värld ni lever i.

Fixa fram ett jobb i Sverige, med dom summorna ni snackar om.

Jag skulle vilja se vilken restaurang som skulle ta hit en Thai på 6 månader, där arbetsgivaren betalar avtalsenlig lön.

Ni tittar bara på timlönen men ni glömmer sociala avgifter, semesterlön, försäkringar mm.

Vakna upp finns inte på denna jord, jag jobbar som företagsmäklare och säljer restauranger

Finns ingen vinning att ta hit Thai, när det finns hur många invandrare som helst som jobbar för 5000-6000 tusen i månaden svart.

Har ni undgått alla dom så kallade städare på MC, Burger mm.

Kan tänka mig och jag vet, om det skall löna sig att ta hit en thai så är det med svarta löner.

jag vet som ex. att det finns många thai på besök, som gärna följer med olika knallar runt om i sverige

Så att dom kan få se sverige, och det gör dom gratis eller vad tror ni för dom är ju bara här på turistvisa och får ej jobba.

Sedan så skarvas det lite mycket i Thailand, om hur mycket dom tjänar när dom är utomlands och jobbar

Dom vill ju också visa att dom är nåt inför släkt och vänner.

Kan tala om i Korat så tjänar en hotelreci.. på ett medelhotel ca 5500-6500 baht i månaden har själv sett annonser där dom söker folk

Samt pratat med folk som jobbar med det, men du måsta ha högre skola än den vanliga grundskolan på 7 år

Tänk er då lille Noi som jobbar i en vanlig affär och har bara 7 år skola, får ut en lön på ca 4500 baht i månaden.

Nu kommer det en släkting som är ihop med en svensk och erbjuder henne ett jobb i 6 månader i sverige

Och hon kommer att få ca 25 000 baht (5500kr) i månaden

Hon får gratis boende,flyg,mat. dvs hon kan spara allt hon har med sig ca 150 000 baht.

Hon nappar direkt.

Den svensk som tar hit henne betalar 5500 i månaden istället för 13 000 han har tjänat in flygbiljetten på en månad.

För han slipper ju alla skatter,sociala, arbetsgivaravg, försäkring,smesterlön mm. så på en månad tjänar han in flygbiljetten

Så jag skulle vilja se den Thai som kommer hit och kan få en minilön på 13 000 kr i månaden i 6 månader för det

finns ingen vinst för ett företaget att göra det.

Även om man äger företaget och det är en släkting som man vill hjälpa, det finns ju en inlärnings period också och man ger inte bort pengar

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skojare där Bor gratis ok, men övriga kostnader då?

Några kostnader har de väl under 6 månadersvistelse och arbete i Sverige.

Tex resan från Thailand till Sverige och tillbaka, resor till och från jobbet, samt några utgifter måste de väl

unna sig under vistelsen i Sverige?

Sorry, men låter fortfarande 2010 otroligt att de efter 6 mån i Sverige kan komma tillbaka till Thailand

med upp till 500.000 baht som SurinP3 påstod, , trots att du gjorde ett halvbra försök till förklaring

Nej ,det är självklart inte så att dom kan hyra lägenhet och köpa mat, bil, flygbiljett o.s.v. och ha dessa summor över.

Men med en välvillig släkting och ett halvt ok jobb i en blomsterbutik eller vad som helst så är det ingen omöjlighet om än inte alla förunnat.

Det är dock inga fantasisummor det talas om.

Sedan ska dom även ha arbetstillstånd om det ska jobbas vitt och hela köret.

Hur mycket är det möjligt att tjäna som en svensk outbildad arbetare?

Får vi några siffror?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrej..

Nu är det så i Sverige som det är i Thailand, vi ser till att jobben kommer till svenskar först snett men sant.

Likaväl som att thai ser om sina landsmän först.

Det beror väl vad han jobbar med, om han ligger ute jobbar så får han ju traktamenten

jobbar han på höga höjder så får han risktilläg mm.

Så du får kolla med facket dom vet minilönerna, samt dom olika tillägen

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snack här i tråden... Surin_P3 och jag känner till flera, gemensamma bekanta, som varit i Sverige under 6 mån period och tjänat 300-500 kbaht under den tidsperioden. Var, vem, hur och när kan vi väl lämna därhän men det kan väl tilläggas att det absolut inte handlar om några 5 dagars arbetsveckor och 8 tim arbetsdgr. Snarare 10-16 tim per dag i snitt och 6-7 dgrs arbetsveckor. Även med relativt låg lön så går det att tjäna mycket pengar, men då förstås på bekostnad av fritid/vilotid. Men thailändare som är utomlands för att jobba ihop pengar brukar ändå inte vara speciellt intresserade av fritid.

Nu var det kanske jag som ledde in diskussionen på sidospåret "thailändares arbetsmoral i Sverige kontra Thailand" från första början och jag vill därför påpeka att jag inte i första hand tänkte på såna som kommer hit för att jobba 6 mån utan dom som faktiskt bor här med svensk partner. Känner otroligt många thailändskor som helt frivilligt väljer att jobba häcken av sig för mammon.

Men det är väl inte så svårt att förstå att de som kanske varit van att jobba för "smulor" blir ivriga att jobba mycket när man plötsligt erbjuds en 10-12 dubblad lön.

Hade jag fått 10 dubblad lön skulle jag också blivit jäkligt ivrig och tiggt arbetsgivaren om att få jobba varenda helg. Dessutom försökt skaffa så många extrajobb jag kunnat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eller som min kollega, inte från Thailand utan Malaysia och det gäller inte Sverige heller.

Nu tillhör inte detta heller några "vanligheter". Men tänk dessutom på att summorna bör gångras med 1,2 (NOK -> SEK).

Känner till några fler exempel

Namnet har inte tagits bort eftersom det är offentliga skattelister i Norge

Sedan kan man alltid lägga till ca 70.000 Nok som man får automatiskt avdraget från bruttolönen

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snack här i tråden... Surin_P3 och jag känner till flera, gemensamma bekanta, som varit i Sverige under 6 mån period och tjänat 300-500 kbaht under den tidsperioden. Var, vem, hur och när kan vi väl lämna därhän men det kan väl tilläggas att det absolut inte handlar om några 5 dagars arbetsveckor och 8 tim arbetsdgr. Snarare 10-16 tim per dag i snitt och 6-7 dgrs arbetsveckor. Även med relativt låg lön så går det att tjäna mycket pengar, men då förstås på bekostnad av fritid/vilotid. Men thailändare som är utomlands för att jobba ihop pengar brukar ändå inte vara speciellt intresserade av fritid.

Nu var det kanske jag som ledde in diskussionen på sidospåret "thailändares arbetsmoral i Sverige kontra Thailand" från första början och jag vill därför påpeka att jag inte i första hand tänkte på såna som kommer hit för att jobba 6 mån utan dom som faktiskt bor här med svensk partner. Känner otroligt många thailändskor som helt frivilligt väljer att jobba häcken av sig för mammon.

Men det är väl inte så svårt att förstå att de som kanske varit van att jobba för "smulor" blir ivriga att jobba mycket när man plötsligt erbjuds en 10-12 dubblad lön.

Hade jag fått 10 dubblad lön skulle jag också blivit jäkligt ivrig och tiggt arbetsgivaren om att få jobba varenda helg. Dessutom försökt skaffa så många extrajobb jag kunnat.

Alla är vi olika. Hade jag fått 10 dubblad lön så skulle jag försökt att arbeta lite mindre istället. Inte som Kim, tigga om jobb varenda helg och skaffa så många extrajobb som möjligt.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Alla är vi olika. Hade jag fått 10 dubblad lön så skulle jag försökt att arbeta lite mindre istället. Inte som Kim, tigga om jobb varenda helg och skaffa så många extrajobb som möjligt.

/biker

Själv skulle jag jobba som f-n i 6 månader för att ta 6 månader semester sedan :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag jobba som f-n i 6 månader för att ta 6 månader semester sedan whistle.gif

Och jag hade jobbat som fan i 2-3 år och sedan lagt av och semestrat resten av livet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...