Jump to content
IGNORERAD

6 Månaders Visum


TomasHudik

Recommended Posts

Jag ska åka ner till Thailand i 6 månader i år och jag undrar vad ni tycker är det bästa visumet jag bör söka i Sverige innan jag åker ner?

Om det gör nån skillnad så har jag en fru som är Thailändsk medborgare.

Jag hade ett Singel Entry visa i år men då kan jag ju inte åka in i Laos eller Kambodja samt att jag hörde att det skulle va bättre med ett Multiple Visa om man ska förnya det efter 60 Dagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Non Immigrant visum passar väl bra i ditt fall

Läs mera på http://www.maipenrai...rant-visum.html

Den infon borde uppdateras Surin. Numera är det 50 år som gäller samt att man inte behöver vara gift utan det räcker att vara sambo eller förälder till Thai mdborgare.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOfampension.pdf

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Den infon borde uppdateras Surin. Numera är det 50 år som gäller samt att man inte behöver vara gift utan det räcker att vara sambo eller förälder till Thai mdborgare.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOfampension.pdf

/mvh

Nja, Jag skulle nog tolka det lite annorlunda, Följande är saxat ur dokumentet dom du länkade till.

A. If you are married to a Thai citizen or have a relation with a Thai citizen as parents or children to a

Thai citizen, the following documents must be submitted.

1. Copy of document indicating that you have a relation with a Thai citizen

 Copy of Marriage certificate (Original copy might be requested to show to officer) and

Personbevis indicating that you are married with a Thai citizen (issued not more than 3 months)

 Copy of Birth Certificate or Personbevis, indicating that you are the parents or children of a Thai

citizen

2. Copy of Thai ID card or Thai passport of your Thai spouse or child

B. If you are retired and aged 50 and above the following documents must be submitted.

1. Evidence of adequate finance

 A Pension income certificate from Social Insurance (försäkringskassan) or Private insurances

company with amount of not less than 14,500 SEK per month after tax (65,000 Baht)

OR

 Bank statements showing deposit account (cash only) not less than 44,500 SEK (200,000 Baht).

Document must be original, stamped and signed by authorizer and issued within the past 3 months.

In case of showing the Bank statement, you must prepare pensioner card or evidence in the

form of writing showing that you are pensioner.

2. Extract of the population registration (Personbevis) or copy of your ID card

Ovan tolkar jag som att antingen är du gift med en Thailändsk medborgare, Och/eller så har du ett barn eller har förälder som är Thailändsk medborgare.

Annars är det uppgifterna under punkt "B" som gäller, Så att det skulle räcka med sambo tror jag inte att dom skulle godkänna för denna typ av visa.

Men, men jag kan ha fel för det har jag haft många gånger förr. :crazy:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar bero på humöret...

Känner flera, inkl. mig själv (fast det var länge sen) som fått NON-Imm visum utan att vara gift, bara sambo alltså.

Men vi kanske inte ska prata för högt om det, om ambassadpersonalen läser här på MPR... :)

Men du har rätt, DaToolBox, det står inget om att det duger med att vara sambo.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK och jag kolla in er länk och då är väll det lika bra att man söker ett Muliple Entry visum för 1000:- istället för 90 dagar för 400:-.

Sedan kan man åka över gränsen efter 89 dagar och ta en hotellnatt och sen in igen och vara kvar i 90 dagar?

Är det nåra avgifter man ska betala vid gränsen när man åker in igen?

Räcker det om jag söker visumet 30 dagar innan jag åker?

Tack för era snabba svar :-)

Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nja, Jag skulle nog tolka det lite annorlunda, Följande är saxat ur dokumentet dom du länkade till.

Ovan tolkar jag som att antingen är du gift med en Thailändsk medborgare, Och/eller så har du ett barn eller har förälder som är Thailändsk medborgare.

Annars är det uppgifterna under punkt "B" som gäller, Så att det skulle räcka med sambo tror jag inte att dom skulle godkänna för denna typ av visa.

Men, men jag kan ha fel för det har jag haft många gånger förr. crazy.gif

Nej det stämmer nog som du säger, sambo är inte inkluderat.

If you are married to a Thai citizen or have a relation with a Thai citizen as parents or children to a

Thai citizen,

= ( If you are married to a Thai citizen) or (have a relation with a Thai citizen as parents) or (children to a

Thai citizen)

= Om du är gift med Thailändsk medborgare eller har en relation till Thailändsk medborgare som förälder eller är barn till Thailändsk medborgare

???

Alltså du ska vara gift med Thailändsk medborgare eller vara förälder till thailändsk medborgare eller barn till thailändsk medborgare.

huh.gif

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men behover man inte visa att man har en viss summa pengar pa banken, om man ar gift med thailandska? Star ju inte med som ett krav..

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera här också:

Pensionärer/förtids pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument:

  • Inkomstuppgift från försäkringskassan.
  • Månadsinkomsten skall vara minimum 65000 baht de senaste 3 månaderna eller 800.000 THB på bank i Thailand.

50 / 200.000

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera här också:

Pensionärer/förtids pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument:

  • Inkomstuppgift från försäkringskassan.
  • Månadsinkomsten skall vara minimum 65000 baht de senaste 3 månaderna eller 800.000 THB på bank i Thailand.

50 / 200.000

Vad menar du?

Det är fortfarande 800.000 Baht som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bank statements showing deposit account (cash only) not less than 44,500 SEK (200,000 Baht).

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOfampension.pdf

Där ser man, många olika visum finns det.

Jag tänkte nog på Non-Immigrant Visa (Long Stay) “O-A” som ger dig rätt att stanna ett år i taget utan visaruns.

Det visa du länkar till verkar gälla i 3 månader, sedan måste man göra en visarun. Dessutom så krävs det tydligen "bevis" på att man är pensionerad om man ska ha det visumet "In case of showing the Bank statement, you must prepare pensioner card or evidence in the

form of writing showing that you are pensioner."

Hur skaffar man ett sådant bevis om man pensionerat sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...