Jump to content
IGNORERAD

Ogillar alla i södern Thaksin.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Läste en artikel på Bangkok Pundit som ställde frågan om alla i söder ogillar Thaksin?

Och enligt detta inlägg så finns det många som gillar det han gjorde men som kanske inte älskar honom som person,

och det är folk med låg utbildning som gör det, dom gillade hans kamp mot narkotikan, och hans populistiska politik.

Och dom gillar också att Thaksin enligt dom underminerade Thailands traditionella makthavares makt.

http://uk.asiancorrespondent.com/Bangkok-pundit-blog/do-all-southerners-dislike-thaksin

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert folk i södern som gillar Taskin precis som det finns folk i norr som hatar honom

Ganska naturligt i ett land där var och en själv får välja vilka dom gillar eller inte

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Ranong verkar det vara ganska få som stödjer Thaksin och de röda. Rent spontant så känns det som att klyftan eller avståndet till de norra delarna har ökat. Det finns ju även dem som spår en riktig klyvning av landet i framtiden. Själv så tycker jag det är lite långsökt och det ska nog mycket till om det går så långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har da aldrig stott pa nagon som gillar Thaksin har i soder. Forutom kanske barflickorna fran Isaan.

Fast a andra sidan, gillar man Thaksin sa ar det bast att vara tyst om det, annars kan man hamna i vilda diskussioner eller slagsmal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tycker jag som skribenten, och att det vore konstigt om inte lågutbildade och fattiga också söderut inte

skulle ha gillat dom populistiska beslut som gynnade dessa grupper, och även att Thaksin vågade utmana och ifrågasätta dom

traditionella makthavarnas makt.

Och att det var roligt att någon med kunskap om södra Thailand bekräftade detta.

Sen är det ju naturligtvis så att demokraterna är i klar majoritet, men bara att sympatisörer till thaksin finns i södern

var ju lite nytt för mig, man får ju oftast höra att "alla" hatar honom och det han står för där nere.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag som skribenten, och att det vore konstigt om inte lågutbildade och fattiga också söderut inte

skulle ha gillat dom populistiska beslut som gynnade dessa grupper, och även att Thaksin vågade utmana och ifrågasätta dom

traditionella makthavarnas makt.

Och att det var roligt att någon med kunskap om södra Thailand bekräftade detta.

Sen är det ju naturligtvis så att demokraterna är i klar majoritet, men bara att sympatisörer till thaksin finns i södern

var ju lite nytt för mig, man får ju oftast höra att "alla" hatar honom och det han står för där nere.

Mvh Isan Lover

Jag tror att "grupptrycket" och "mass-suggestionen" i norr är betydligt starkare och att det är mer accepterat och nästan "förväntat" i norr att är man i vissa samhällsklasser skall man eller förväntas man stödja/gilla Taskin

Detta är nog inte lika uttalat åt det andra hållet i övriga delar av landet utan där är det lite mera "fritt" att tycka vad man vill, även om man inte diskuterar det så öppet med sina vänner och kollegor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju naturligtvis så att demokraterna är i klar majoritet, men bara att sympatisörer till thaksin finns i södern

var ju lite nytt för mig, man får ju oftast höra att "alla" hatar honom och det han står för där nere.

Mvh Isan Lover

Vore kul och veta var man får höra det, i pressen, på MPR eller någon annanstans?

Personligen tror jag att det finns betydligt fler som inte gillar Thaksin i norr, jämfört hur många det finns som gillar Thaksin i syd. Däremot så är det ytterst få som törrs avslöja sig som antiThaiksin i norr.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vore kul och veta var man får höra det, i pressen, på MPR eller någon annanstans?

Personligen tror jag att det finns betydligt fler som inte gillar Thaksin i norr, jämfört hur många det finns som gillar Thaksin i syd. Däremot så är det ytterst få som törrs avslöja sig som antiThaiksin i norr.

Hej

Ja det vore onekligen spännande att få se hur rösterna skulle fördela sig i ett nyval.

Är själv ganska osäker på hur det skulle sluta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...