Jump to content
IGNORERAD

"Hallå! - går det bra att köpa en halv blöja?"


noBuzz

Recommended Posts

Nu när man har nyfödd är man ju ute och köper blöjor igen. Stog därför på Carrefour och skulle välja blöjpaket härom dagen.

3 paketstorlekar fanns: 26 st, 52 st samt 84 st och bredvid varje paket fanns styckpris prydligt och fint angivet.

Störst paket billigast styckpris, naturligtvis.

Eftersom jag var uttråkad och väntade på frugan som plockade prylar tänkte jag att skulle dubbelchecka.

(Det går ju inte att lita på de luriga kinesj*vlarna smile.gif)

Och mycket riktigt!

Minsta paketet: 7.27 baht styck. (189/26)

Mellanpaketet: 7.48 baht styck. (389/52)

Största paketet: 7.73 baht styck (649/84)

Nästa gång ska jag fråga om jag får köpa blöjorna en och en! biggrin.gif

post-3082-127150126489_thumb.jpg

post-3082-127150127854_thumb.jpg

post-3082-12715013045_thumb.jpg

post-3082-127150126489_thumb.jpg

post-3082-127150127854_thumb.jpg

post-3082-12715013045_thumb.jpg

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Om du har råd att köpa ett stort paket har tu tametusan råd att betala lite extra också! :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart.. den som spar han har! Skillnaden efter 100 bajsningar är hela 46 baht. :)

Men prissättningen är framför allt intressant ur flera aspekter.

Dels ur den kulturella eftersom många thai gillar att köpa små paket och menar att det är billigare. Varpå farangen skakar på huvudet. :)

Och dels ur detta med motsättningar mellan folkgrupper eftersom detta uppenbart är kinesernas och elitens fel och ett bevis för att de förtrycker de fattiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

555555 Nu är Arne i farten igen hur får han ihop alla anedokterna

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta var ju en stor fråga det kanske är bättre att köpa styckvis typ som

morgonfrallan men det tar väl lite tid & transportkostnader?

Jag lägger dom gärna på en färsk fralla på morgonkvisten men vet i fa... om

jag gör det för blöjor men allt är ju relativt vad man lägger resuser på?

Mvh Svampen "för storpack" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ibland när man köper det största paketet kan man få något på köpet tex. ett paraply och då blir det ju bara lite dyrare.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ibland när man köper det största paketet kan man få något på köpet tex. ett paraply och då blir det ju bara lite dyrare.

Visst, om man är i behov av ett paraply...

Onekligen ett fascinerande fenomen detta att det blir högre styckpris i större förpackningar. Undrar vad Sverker på Plus eller Konsumentverket skulle säga om det ;)

Men prissättningen är väl fri, så länge man inte påstår att det blir billigare med storpack.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bonuspack!!!

Man får ju 2 gratis blöjor i lilla paketet, och fyra gratis i mellanpaketet.

Dyrast per blöja är ju mellanpaketet (389/48 = 8,10/st). Sen får du ju 4 blöjor gratis! Men det är man ju värd, eftersom man pröjsat så pass mycket per blöja.

I lilla paketet kostar de ju 7,88/st. Så då slänger de med två gratis blöjor.

I stora paketet, där man snålt bara betalar 7,73/st får man ingen bonusblöja. man är ju för snål. Klart som korvspad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte klinker till huset för några år sedan, behövde 320 plattor vilket det gick på en pall, hemkörning ingick.

När de kom till huset ville de innan avlastning ha 200 baht extra för den plastpall som plattorna låg på, Fru Vax tvärvägrade.

De sa då att om man köpte en helpall så var det så, men köpte man mindre slapp man betala för pallen då de handlastade av plattorna, Fru vax tvärvägrade fortfarande.

Hmmmmmm...hur skulle de nu lösa detta för att inte göra chefen arg och bryta mot givna order,..jo..

Man lastade av hälften för hand och la på vår uppfart, tog skitlång tid.

Sedan tog man lastbilen tillbaka till butiken, lastade av resterande halva sändning från pallen ner direkt på en pappsäck på flaket.

Och avslutningsvis tillbaka hem till oss, där lastade de av resterande köpta plattor, och självklart nu vart det gratis, plastpallen lät man ligga kvar tom på flaket, detta hade fått ok från chefen och nu var det gratis

Men, eftersom plastpallar inte återanvändes fick vi innan de åkte även denna, nu gratis, och helt utan last på.

Försökte aldrig förstå detta, och likabra var nog det, och här kan man väl med säkerhet påstå att ingen direkt var vinnare, jag fick nämligen så småningom betala 220 baht för att få pallen bortforslad av renhållningsgubbarna från kommun. :(

Skulle dock inte förvåna mig om kommungubbarna dessutom lyckades sälja tillbaka pallen till klinkerföretaget.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när man har nyfödd är man ju ute och köper blöjor igen. Stog därför på Carrefour och skulle välja blöjpaket härom dagen.

3 paketstorlekar fanns: 26 st, 52 st samt 84 st och bredvid varje paket fanns styckpris prydligt och fint angivet.

Störst paket billigast styckpris, naturligtvis.

Eftersom jag var uttråkad och väntade på frugan som plockade prylar tänkte jag att skulle dubbelchecka.

(Det går ju inte att lita på de luriga kinesj*vlarna smile.gif)

Och mycket riktigt!

Minsta paketet: 7.27 baht styck. (189/26)

Mellanpaketet: 7.48 baht styck. (389/52)

Största paketet: 7.73 baht styck (649/84)

Nästa gång ska jag fråga om jag får köpa blöjorna en och en! biggrin.gif

post-3082-127150126489_thumb.jpg

post-3082-127150127854_thumb.jpg

post-3082-12715013045_thumb.jpg

Upptäckte samma sak med tvättmedels påsarna, lilla påsen = bäst pris,

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad som gör det riktigt sjukt är att om du väljer att köpa 10 små paket

då kan du pruta och antagligen få ett paket gratis (eller två om du låter frugan förhandla).

Även om det är lika mycket i det stora paketet så kan du glömma allt om rabatt,

om du bara ska ha ett enda (snåla fan).

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill även tipsa om att köpa potäter styckevis i stället för i klump.

Lägg varje potät i en separat plastpåse vid nästa ICA-besök, på så sätt får man många påsar helt gratis.

Snållänningen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill även tipsa om att köpa potäter styckevis i stället för i klump.

Lägg varje potät i en separat plastpåse vid nästa ICA-besök, på så sätt får man många påsar helt gratis.

Snållänningen Arne

Jag brukar köpa blåbär på detta vis men slutat kassöskorna blir lätt irriterrade :ironi:

Mvh Sv :wai: ampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill även tipsa om att köpa pantofflor styckevis i stället för i klump.

Lägg varje panntoffla i en separat plastpåse vid nästa Konsum-besök, på så sätt får man många påsar helt gratis.

Snållänningen Dibobal

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

hej kan det vara så att styckpriset är angivet efter det rekomenderade ut priset från tillverkaren grossisten, och sedan har butiken justerat sitt pris utan att räkna om styck priset?

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill även tipsa om att köpa pantofflor styckevis i stället för i klump.

Lägg varje panntoffla i en separat plastpåse vid nästa Konsum-besök, på så sätt får man många påsar helt gratis.

Snållänningen Dibobal

Herr Dildo I Ballen, bra att Ni upprepar di goda råden som ges till forumisterna som inte alltid har det så fett. Synd att Ert karmamelliseringskonto visar att Ni inte är kreditvärdig.

Kreditupplysaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Kan någon tipsa mej, som bara är lite törstig, hur man köper en halv öl i butiken?whistle.gif

Mvh Leo Bobocrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gif

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kan någon tipsa mej, som bara är lite törstig, hur man köper en halv öl i butiken?whistle.gif

Mvh Leo Bobocrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gif

Ganska enkelt:

Om du betalar det dubbla för den så får du med garanti köpa en halv.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska enkelt:

Om du betalar det dubbla för den så får du med garanti köpa en halv.

Bättre att fråga om man får rabatt om man delar den med kassörskan. wub.gifrolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att fråga om man får rabatt om man delar den med kassörskan. wub.gifrolleyes.gif

Nja, bättre att dricka upp halva inne i butiken och sen påstå att ölen var sådan när du fann den. Och förstås vägra betala mer än halva priset, om ens det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...