Jump to content
IGNORERAD

Försäkringskassan


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Försäkringkassan kräver full ständiga person nummer av hela familjen som kommer till Sverige. Det ska jag tillhandhålla av folkbokföringen i min kommun. Nu till min fråga. Kan man få det innan dom anlänt eller måste jag vänta tills dom registrerats i Sverige. Hjälp emottages tacksamt

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Du får vänta tills Skatteverket registrerat de nyanlända för personnummer. Ansökan ska göras via personligt besök hos Skatteverket.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack för ditt svar. Nu har jag skickat en fråga till skatteverket om det räcker med pass när man ska ha fyra sista siffrorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Flytta till Sverige

När du har flyttat till Sverige från utlandet ska du anmäla det vid ett besök på det skattekontor som den nya bostadsorten tillhör. Meddela kontoret i förväg om du behöver tolk vid besöket. Ta med följande:

- Uppehållstillstånd om du inte är medborgare i ett land inom Norden eller EU/EES. Tillhör du samma familj som en EU- eller EES-medborgare tar du i stället med dig ett intyg om det, t.ex. ett uppehållskort från Migrationsverket.

- Registreringsbevis om du är EU- eller EES-medborgare.

- Pass eller (för EES-stater och Schweiz) nationellt ID-kort

- Handlingar som styrker ditt civilstånd.

- Födelseattest för dina eventuella medflyttande barn.

Om du planerar att bo i Sverige i ett år eller mer ska du normalt vara folkbokförd här.

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttatillfransverige/flyttatillsverige.4.76a43be412206334b89800018617.html

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack för svaren.

Jag fick också svar från skatteverket. Dom sa passet + pappret om upphållshållstillstånd för alla i familjen . Hoppas det räcker. Man har ju lärt sig från Thailand att ta med alla papper som finns. Så det är bara att avvakta frugans alla papper. För hon har hand om det hoppas jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att inte ha bråttom när det skall registreras hos FK. Eftersom vi ska på semster inom Europa i maj så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att skaffa ett sånt där försäkringskort som man får från FK. I mitten av januari, dvs fyra månader innan vi ska åka så gick vi till FK för att anmäla Mrs McTwist.

-Ska ni på semester?

-Ja

-Jaha, när då?

-I maj

-Oj då, så snart

-???

Ute i god tid? Jo, man tyckte ju ändå det, men icke då! 8 (åtta) månader skulle det ta att knappa in hennes uppgifter i databasen. Serviceminded, som damen i luckan var, så skrev hon "prio" på fruns handlingar och sedan fick vi nångång i mitten av mars meddelande om att det var ordnat. Det löste sig iaf, men det gäller som sagt att inte ha bråttom.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...