Jump to content
IGNORERAD

Eric Campbell’s Foreign Correspondent


Joints

Recommended Posts

Eric Campbell heter en australisk journalist som har gjort ett reportage i en stil som tidigare aldrig visats på TV. Man kan läsa om det här. Vill du kolla på reportaget googla Foreign Correspondent 13/04/10.

Inget sensationellt direkt även om det kanske är ett tecken på ett paradigmskifte. The Nations chefsredaktör framstår som ganska pinsam. Kan ju vara roligt att titta på för dem som inte tycker om den blaskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • noBuzz

    4

  • andersbangkok

    2

  • Wangthong

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Tack för tipset Joints.

Inget nytt direkt,

men man kan ju hoppas att fler länder och journalister tar efter Eric Campbell.

Då kanske det Internationella trycket blir för stort för Thailand att stå emot,

och de tvingas då välja en annan gren av Chakriträdet eller helt enkelt fälla hela trädet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Även Anand Panyarachun skrev en intressant och i mitt tycke klok artikel i Bangkok Post. (även om han lindade in korruptionsproblemet lite väl mycket diplomatiska ordalag)

I väntan på nyval nästa år, så skulle han gärna för min del få handplocka lämpliga individer till en interimsregering som kan föra upp det urspårade Thailand på rälsen igen.

http://www.bangkokpost.com/business/economics/36055/anand-change-attitudes-to-break-impasse

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Joints.

Inget nytt direkt,

men man kan ju hoppas att fler länder och journalister tar efter Eric Campbell.

Då kanske det Internationella trycket blir för stort för Thailand att stå emot,

och de tvingas då välja en annan gren av Chakriträdet eller helt enkelt fälla hela trädet.

Nej, inget nytt förutom att TV tar tag i det och TV har ju en gigantisk genomslagskraft jämfört med annan media. Man kan gissa att Thailand inte står så högt i kurs i Australien efter Harry och kvinnan med den stulna ölmattan på Phuket.

Även Anand Panyarachun skrev en intressant och i mitt tycke klok artikel i Bangkok Post. (även om han lindade in korruptionsproblemet lite väl mycket diplomatiska ordalag)

I väntan på nyval nästa år, så skulle han gärna för min del få handplocka lämpliga individer till en interimsregering som kan föra upp det urspårade Thailand på rälsen igen.

http://www.bangkokpost.com/business/economics/36055/anand-change-attitudes-to-break-impasse

Bra artikel. Det där med det civila samhället är ju något som ofta förs fram som en brist i det thailändska samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Även Anand Panyarachun skrev en intressant och i mitt tycke klok artikel i Bangkok Post. (även om han lindade in korruptionsproblemet lite väl mycket diplomatiska ordalag)

I väntan på nyval nästa år, så skulle han gärna för min del få handplocka lämpliga individer till en interimsregering som kan föra upp det urspårade Thailand på rälsen igen.

http://www.bangkokpost.com/business/economics/36055/anand-change-attitudes-to-break-impasse

Jo, jag foreslog ocksa en interimregering under Anand for ett tag sedan. Dock ar ju han ju nastan "eliten" personfierad sa det skulle kanske bli svart att fa alla grupper att acceptera honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag foreslog ocksa en interimregering under Anand for ett tag sedan.

Och till vem föreslog du det? Kupp-Sonthi? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra reportage och tack för länken.

Läbbigt läbbigt... och bra inslag om de röda.. blandade känslor nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

blandade känslor nu.

Kan du utveckla?

Till honom sjalv sa klart :)

Dumt av mig igen. Vad sa han?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla?

All korruption, påverkande av allmän ordning och illvilliga maktgalningar gör att jag undrar om det är värt att låta mina barn växa upp här.

Link to comment
Dela på andra sajter

All korruption, påverkande av allmän ordning och illvilliga maktgalningar gör att jag undrar om det är värt att låta mina barn växa upp här.

Ok, tungt ämne. Du är inte den första jag hör det ifrån. Borde kanske bli ett eget ämne någon gång. Alla platser har ju sina för och nackdelar att man ser de dåliga med Thailand just nu är inte konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tungt ämne. Du är inte den första jag hör det ifrån. Borde kanske bli ett eget ämne någon gång. Alla platser har ju sina för och nackdelar att man ser de dåliga med Thailand just nu är inte konstigt.

Nej.. så sant.. bara lite dåligt påverkad av filmen. Som ju var väldigt olycksbådande.

Frågan är... vad händer om kungen dör nu? Drar alla hem då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.. så sant.. bara lite dåligt påverkad av filmen. Som ju var väldigt olycksbådande.

Frågan är... vad händer om kungen dör nu? Drar alla hem då?

Gissar att en combo bestående av Thaksin och Prinsen som Kung skulle få en del att överväga sitt val av Thailand som främsta bostadsort. Som Paul Hendley så väl förklarade i dokumentären är varje monarkis kritiska moment just successionen. Man kan fråga sig varför det verkar vara så illa ställt med i just Thailand. Det finns flera andra länder där jag tror att det gått smidigare som tex. Marocko, Jordanien mm. Vad har de gjort rätt och vilka fel har begåtts i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Gissar att en combo bestående av Thaksin och Prinsen som Kung skulle få en del att överväga sitt val av Thailand som främsta bostadsort. Som Paul Hendley så väl förklarade i dokumentären är varje monarkis kritiska moment just successionen. Man kan fråga sig varför det verkar vara så illa ställt med i just Thailand. Det finns flera andra länder där jag tror att det gått smidigare som tex. Marocko, Jordanien mm. Vad har de gjort rätt och vilka fel har begåtts i Thailand?

Prinsen skrammer forvisso, men kanske inte Thaksin. I sadant fall skrammer den konservativa klicken mer. De ar betydligt mkt restriktivare mot utlanningar an Thaksin nagonsin var.

Det som skrammer med Thaksin ar val att man inte vill bo i att land dar det ar mojligt for en domd brottslig att genom manipulation och legoknektsarmer av rodtrojor tvinga och kopa sig tillbaka makten

Link to comment
Dela på andra sajter

Prinsen skrammer forvisso, men kanske inte Thaksin. I sadant fall skrammer den konservativa klicken mer. De ar betydligt mkt restriktivare mot utlanningar an Thaksin nagonsin var.

Det som skrammer med Thaksin ar val att man inte vill bo i att land dar det ar mojligt for en domd brottslig att genom manipulation och legoknektsarmer av rodtrojor tvinga och kopa sig tillbaka makten

Samma råtta - ny skrud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tv-avsnittet verkar bortblockad fran file share siten. Nagot annat tips - vore intressant att se.

ps Nedladdning for eget bruk ar i Thailand inte olagligt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Gissar att en combo bestående av Thaksin och Prinsen som Kung skulle få en del att överväga sitt val av Thailand som främsta bostadsort. Som Paul Hendley så väl förklarade i dokumentären är varje monarkis kritiska moment just successionen. Man kan fråga sig varför det verkar vara så illa ställt med i just Thailand. Det finns flera andra länder där jag tror att det gått smidigare som tex. Marocko, Jordanien mm. Vad har de gjort rätt och vilka fel har begåtts i Thailand?

Det är väl inte helt otänkbart att Thaksin till en början har för avsikt att nyttja

Sia Oh’s maktposition för egen räkning och för att åter kunna komma tillbaka till makten,

men att han senare gör ett lappkast för att inte skita ner sig bortom normal renlighet.

Dvs han tvår sina händer och distanserar sig mer och mer från den kungliga arvtagaren

genom att börja läcka ut allt mer pinsam information om han och hans familjs illa ”bevarade” hemligheter.

Till slut kommer thailändarna inte att stå ut med fler pinsamheter,

och de kommer då att önska sig en republik eller att familjen Shakri helt enkelt

får maka på sig och flytta utomlands.

Det som då kommer att återstå av den nuvarande kungens glans är nog bara pråliga porträtt och statyer.

Han blir då en lämplig historisk ikon att blicka tillbaka på.

Ungefär som vissa svenskar idag suckar av beundran när de tänker på Karl XII.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är väl inte helt otänkbart att Thaksin till en början har för avsikt att nyttja

Sia Oh’s maktposition för egen räkning och för att åter kunna komma tillbaka till makten,

men att han senare gör ett lappkast för att inte skita ner sig bortom normal renlighet.

Dvs han tvår sina händer och distanserar sig mer och mer från den kungliga arvtagaren

genom att börja läcka ut allt mer pinsam information om han och hans familjs illa ”bevarade” hemligheter.

Till slut kommer thailändarna inte att stå ut med fler pinsamheter,

och de kommer då att önska sig en republik eller att familjen Shakri helt enkelt

får maka på sig och flytta utomlands.

Det som då kommer att återstå av den nuvarande kungens glans är nog bara pråliga porträtt och statyer.

Han blir då en lämplig historisk ikon att blicka tillbaka på.

Ungefär som vissa svenskar idag suckar av beundran när de tänker på Karl XII.

Jag undrar om du inte slog huvudet på spiken där!

Jag hade idag en lång diskussion med några Thai vänner om vad som händer när kronprinsen blir kung.

Svaret var ungefär "om det var val så skulle vi rösta på prinsessan" och "om kronprinsen blir kung..." så skakade dom på huvudena menande.

Det är allmänt snack att Thaksin lierat sig hårt med kronprinsen och bl.a. lånat ut pengar till en del mycket dubiösa affärer. Så han har nog kronprinsen i sin hand.

Det kan gå precis hur som helst..

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som då kommer att återstå av den nuvarande kungens glans är nog bara pråliga porträtt och statyer.

Han blir då en lämplig historisk ikon att blicka tillbaka på.

Ungefär som vissa svenskar idag suckar av beundran när de tänker på Karl XII.

Jag tror man kommer att försöka så långt det är möjligt att rida på den kult som nu existerar av den regerande monarken. Hur nästa monark ska passa in i den bilden blir nog inte helt lätt att förutse. Men det skulle int förvåna mig om en person, som typ Thaksin, skulle passa in i bilden som beskyddare och sopa rent bäst det går. Thaksin vet ju hur man ska dra en slipsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tror man kommer att försöka så långt det är möjligt att rida på den kult som nu existerar av den regerande monarken. Hur nästa monark ska passa in i den bilden blir nog inte helt lätt att förutse. Men det skulle int förvåna mig om en person, som typ Thaksin, skulle passa in i bilden som beskyddare och sopa rent bäst det går. Thaksin vet ju hur man ska dra en slipsten.

Du har säker rätt Joints.

Går vi tillbaka ca 100 år i tiden så var ju vår egen ”dyrkan” av Oskar II påtagligt lik den som thailändarna fortfarande visar sin konung. Vår egen svenske Oskar II var också regent under samma tid som Rama V agerade regent i Siam.

Av olika orsaker så har thailändarna ännu inte anammat ett kritiskt tänkande liknande det som har utvecklats i Sverige under det senaste århundradet. För ca hundra år sedan fanns på var mans hus, torp eller knektstuga Oskars porträtt som hängde där för beundran och näst intill tillbedjan. Efter någon generation så var dock Oskars porträtt borta och nedpackat från väggarna i Sverige.

Urklipp från Wikipedia:

Oscar levde under den starka övertygelsen att konungen är Guds utsände att styra riket och bör då visas den respekt som tillkommer honom. Markisen Claes Lagergren sade: "Han tyckte om beröm och hängav sig åt illusionen av att den var äkta."

I Thailand är det sedan 1930-talet lag på att vörda och krusa konungen, och all negativ kritik belönas med långa fängelsestraff. Man kan ju undra hur stor vördnad folket skulle känna om de inte var tvingade att låtsas ”älska” honom och hans familj? Vad händer om lagen ändras?

När Oskar II dog och lämnade över tronen till V Gustaf så gick livet vidare för svenskarna ändå. Och hade då inte livmedikus Munte hjälpt till med barnaalstrandet så vete sjutton om familjen Bernadotte hade utgjort vårt nuvarande kungliga hov.

Ett porträtt på väggen av Rama V sägs ju fortfarande vara bra för en affärsägares business, men man kan ju undra vad Bhumibols portätt ska kunna uträtta efter hans död?

Kanske bonden kan ta fram porträttet och montera det på traktorn om han vill ha mer regn på sina åkrar?

Hur som helst så kommer nog olika användningsområden att utkristalliseras med tiden.

Och det ska nog gå bra att även postumt lansera och sälja Bhumibols tankar och stordåd eftersom han är en sådan inarbetad ikon av rang, och även efter hans död kommer säkert många thailändare att fortsätta att köpa hans porträtt och dyrka bilden som en idol och halvgud.

Vi Sverige har ju vår egen Gustaf II Adolf bakelse i syfte att kunna få ”smaka” på fornstora dagar, och numera när storstadsbefolkningen i Thailand har en fäbless för sötsaker och annan amerikansk skräpmat så kanske det är dags för dem att skapa en egen Bhumibolbakelse i rosa marsipan.

Vad är en bal på slottet, eller ett nyval och demokrati?

Bara det är gott och roligt så blir ju en thailändare nöjd och belåten brukar man säga . . .

Kanske jag har fel :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaktionerna från Thailands håll lät inte vänta på sig Min länk.

För att minska skadorna borde de nog hålla tyst. Australien kommer knappast att strypa yttrandefriheten för den här sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är det sedan 1930-talet lag på att vörda och krusa konungen, och all negativ kritik belönas med långa fängelsestraff. Man kan ju undra hur stor vördnad folket skulle känna om de inte var tvingade att låtsas ”älska” honom och hans familj? Vad händer om lagen ändras?

Sannolikt skulle det inte spela någon enormt stor skillnad om LM-lagarna togs bort. I alla fall inte på kort sikt. I dokumentären tycker jag att killen som inte ville stå upp i biografen hade de absolut nyktraste åsikterna. Han förföljs fortfarande, inte av lagen utan av privatpersoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Reaktionerna från Thailands håll lät inte vänta på sig Min länk.

För att minska skadorna borde de nog hålla tyst. Australien kommer knappast att strypa yttrandefriheten för den här sakens skull.

Ha ha,

ja det var väl en väntad men ändå en dråpligt sorglig reaktion från det Thailändska UD.

Som vanligt blev svaret bara sårat och trumpet gnäll istället

för att förneka eller bemöta TV-programmets "anklagelser".

Istället ska alla världsmedborgare oavsett deras egna länders lagar välja att blunda, buga och tiga,

samt visa den påtvingade hänsyn som det thailändska hovets protokoll kräver.

Hur som helst så följde det en del intressanta och även roliga

kommentarer till den diplomatiska "protest-artikeln".

Den roligaste tycker jag var den här (se nedan):

************************************************

wenthworth // Apr 17, 2010 at 2:20 am

Do Lese Majeste laws apply to Fufu?

Why wasn’t the likely power struggle between Thongdaeng and Fufu mentioned?

************************************************

(Fufu är Kronprinsens pudel och hans ständige följeslagare.

Hunden uppbär även en högre militär rang än de flesta militärer i Kronprinsens närhet)

(Thongdaeng är Kungens hund och hans pålitligaste vän och samtalspartner (enl honom själv))

Link to comment
Dela på andra sajter

Den roligaste tycker jag var den här (se nedan):

************************************************

wenthworth // Apr 17, 2010 at 2:20 am

Do Lese Majeste laws apply to Fufu?

Why wasn’t the likely power struggle between Thongdaeng and Fufu mentioned?

************************************************

(Fufu är Kronprinsens pudel och hans ständige följeslagare.

Hunden uppbär även en högre militär rang än de flesta militärer i Kronprinsens närhet)

(Thongdaeng är Kungens hund och hans pålitligaste vän och samtalspartner (enl honom själv))

:lol:

Jag såg den också. Vem ska gå segrande ur den striden? Jag tycker Fu Fu ser lite väl bortskämd ut. Thongdaeng har visserligen gjort en rejäl klassresa men gamla takter sitter nog i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till,

och vilka reaktioner nästa onsdags debatt resulterar i.

http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/wp-content/uploads/2010/04/Thailand-on-the-Verge.pdf

Det nyfikna folket "Down Under" tänker tydligen öppna "Pandoras ask" på vid gavel.

Thailand månne nu bäva inför de oborstade "farangerna" och deras avsikter att

skrutinera innehållet i Siams tabubelagda skrin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...