Jump to content
IGNORERAD

Procedur för förlängning av UT (Till PUT)


Hilding

Recommended Posts

Såg på MIG's hemsida att man kan lämna in en ansökan om förlängning av upphållstillstånd tidigast 6 månader innan det gamla går ut.

Innebär det att de börjar arbeta på ansökan då eller väntar de tills det att det befintliga uppehållstillståndet håller på att gå ut?

Får man resa ut ur Sverige (t.ex. till Thailand) under tiden de behandlar ens ansökan?

Är det alltid intervju?

Bör ju inte vara något problem med förlängning då det tillkommit ett litet flickebarn under tiden här som numera är svensk medborgare.

Finns det någon kunnig i ämnet?

mvh

Hilding

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt intryck är att MIG gärna ser att man väntar med ansökan till det gamla gått ut, vilket ju inte är helt logiskt.

Så jag tror inte de kastar sig över ansökan bara för att man lämnat in den tidigare.

Ni får resa ut ur sverige och komma tillbaka så länge som UT:et är giltigt, därefter blir det ju problem eftersom det inte finns en giltigt stämpel i passet.

Antar att det eg är ett PUT som Ni skall söka om hon varit här på UT i två år, då brukar det bli intervju.

Bor man fortfarande ihop och inte har utfört några kriminella handlingar så finns väl inget som skulle hindra ett nytt UT/PUT.

Lycka till/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Man lämnar in ansökan om förlängning av UT (till PUT) c:a ett par månader före det tidsbegränsade UT går ut.

Reser ni ut ur Sverige och UT tillståndet går ut går det inte att återvända till Sverige förrän det nya tillståndet (PUT) är beviljat och klart.

Jag rekommenderar ingen utresa i de här fallen eftersom det kan bli problem med de muntliga intervjuer som Migrationsverket måste göra med er före de bevljar ett PUT.

Migrationsverket behandlar i regel inte en vanlig förlängningsansökan förrän 2 årstiden löper ut.

Eftersom ni har ett minderårigt barn som är svensk medborgare kunde ni prövat att söka förlängning till PUT tidigare. Ett gemensamt barn är ett av undantagen till att man kan få PUT tidigare än efter 2 års UT.

Ring Migrationsverket och fråga om de kan behandla er förlängningsansökan tidigare eftersom ni har ett gemensamt minderårigt barn.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...