Jump to content
IGNORERAD

Varning för grönsaker


acarls

Recommended Posts

Magsjukebakterier är tydligen väldigt vanligt på grönsaker från asien och då främst Thailand enligt livsmedelsverket.

Artikel i DN

Då får du akta dig jävligt noga med att äta flygmat... minst 25% av all varor kommer därifrån till flygköket.

Kyckling, färska grönsaker osv :D fast vi gör kontroll 1-2 gånger i veckan, blir det positivt så avbeställer vi varor. :D Hittills har vi inte hittat några produkter som innehåller några salmonella eller andra skit som kommer från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter ju Thailändsk mat nästan varje dag

Tillagad av råvaror från Thaiaffären

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste grönsakerna i Thailand vara importerade för jag blir aldrig dålig där... :lol:

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Magsjukebakterier är tydligen väldigt vanligt på grönsaker från asien och då främst Thailand enligt livsmedelsverket.

Artikel i DN

Låter som elakt förtal, initierat av kruk-krydd-lobbyn!!!

Dom ser väl Thailand-importen som ett hot mot deras totalt smaklösa krukor. Är aldrig magsjuk av thai-mat. Frugan och jag äter regelbundet på de otaliga trottoar-restaurangerna, med mycket färska grönsaker, utan några problem. Även isvatten från "stora dunken"

I Sverige äter vi thai-importerat nästan dagligen.

Har inte heller hört att de 100-tusentals svenska turisterna i Thailand skulle ha några uttalade problem.

En hepatit A vaccination , som väl de flesta redan har, rekommenderas dock.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som elakt förtal, initierat av kruk-krydd-lobbyn!!!

Dom ser väl Thailand-importen som ett hot mot deras totalt smaklösa krukor. Är aldrig magsjuk av thai-mat. Frugan och jag äter regelbundet på de otaliga trottoar-restaurangerna, med mycket färska grönsaker, utan några problem. Även isvatten från "stora dunken"

I Sverige äter vi thai-importerat nästan dagligen.

Har inte heller hört att de 100-tusentals svenska turisterna i Thailand skulle ha några uttalade problem.

En hepatit A vaccination , som väl de flesta redan har, rekommenderas dock.

JohanB

En förtalskampanj från Livsmedelsverket ??

Nej jag tror inte det

Har inte heller haft några problem vare sig i Thailand eller Sverige, men tydligen är det drygt 30% av de gjorda 500 testerna som är dåliga.

Tycker det låter väldigt mycket.

Antar att vi handlar i en affär som importerar bra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En förtalskampanj från Livsmedelsverket ??

Nej jag tror inte det

Har inte heller haft några problem vare sig i Thailand eller Sverige, men tydligen är det drygt 30% av de gjorda 500 testerna som är dåliga.

Tycker det låter väldigt mycket.

Antar att vi handlar i en affär som importerar bra grejer.

Så gott som samtliga thai-mat-äffärer imorterar sina grönsaker från några få källor.

Med dagens analysmetoder kan man förmodligen hitta allt i allt. Kokain i Stockholms avloppsvatten!!

Det skrevs inte hur mycket och om det var otjänligt, vilket jag betvivlar.

E-coli bakterier finns överallt där grönsaker gödslas ekologiskt. Det är fråga om mängden osv.

Klart sen att man sköljer grönsakerna !!! Vem gör inte det !!

Vetenskapligt var artikeln så dåligt underbyggd att jag uppfattade den som ett beställningsjobb från kruk-krydd-lobbyn pga_

"Färska krukörter som säljs i matbutiker är däremot oftast odlade i Europa och säkrare att använda i sallader, enligt Mats Lindblad."

Vad gör det så säkert i Europa ?? Vem vågar äta råa Danska ägg ??

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tydligen är det ingen idé att oroa sig om det nu är så att seder och bruk

på den Thailändska landsbygden tillåter lite skit eller cancerframkallande

besprutningskemikalier på salladen.

Om nu Livsmedelshygienen i Thailand har varit sådan under flera generationer

så bör naturligtvis vi svenskar ta hänsyn till dessa kulturella seder och

därför inte oroa oss in onödan.

Bäst alltså att bara låta allt vara ”Status Quo”,

så förblir allt som förr, på den gamla goda tiden. :ironi:

He he,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen är det ingen idé att oroa sig om det nu är så att seder och bruk

på den Thailändska landsbygden tillåter lite skit eller cancerframkallande

besprutningskemikalier på salladen.

Om nu Livsmedelshygienen i Thailand har varit sådan under flera generationer

så bör naturligtvis vi svenskar ta hänsyn till dessa kulturella seder och

därför inte oroa oss in onödan.

Bäst alltså att bara låta allt vara ”Status Quo”,

så förblir allt som förr, på den gamla goda tiden. Untitled-1.gif

He he,

Jösses... var det något i den tråden som tog hårt på SN´s profilering? smile.gif

Naturligtvis så är det varken thailändare eller svenskar som står för magsjukebakterierna på grönsakerna.

Det är ju självklart att det är araberna som hanterar frakten på arlanda som står i skuld!

Enligt deras seder torkar de sig i röven med näven och när de sen hanterar grönsakerna blir stackars svenskarna sjuka.

Det fattar ju alla! smile.gif

(eller ska vi skicka en arab på analys till livsmedelsverket?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du akta dig jävligt noga med att äta flygmat... minst 25% av all varor kommer därifrån till flygköket.

Kyckling, färska grönsaker osv biggrin.gif fast vi gör kontroll 1-2 gånger i veckan, blir det positivt så avbeställer vi varor. biggrin.gif Hittills har vi inte hittat några produkter som innehåller några salmonella eller andra skit som kommer från Thailand.

När Spiderboy, som tydligen har insikt i flygkökets undersökningar av bakteriehalten i grönsaker, nämner här att man inte hittar något så tror jag mer på honom. Flygköken har ju ett större reellt ansvar, då även piloterna och besättningarna äter deras mat.

!!! Rör inte våra grönsaker !!!

JohanB

PS Siam-Nilsson, Har din dotter blivit sjuk av grönsakerna?huh.gif Har letat förgäves i din tråd, eller var det det gula kletet som var övermogna ospecificerade grönsaker. Men det hjälpte ju mot alla åkommor!! Kanske även baksmälla...

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

!!! Rör inte våra grönsaker !!!

JohanB

PS Siam-Nilsson, Har din dotter blivit sjuk av grönsakerna?huh.gif Har letat förgäves i din tråd, eller var det det gula kletet som var övermogna ospecificerade grönsaker. Men det hjälpte ju mot alla åkommor!! Kanske även baksmälla...

Vad jag vet så har jag ingen dotter alls (däremot en son).

Om han under vår tid i Thailand har blivit dålig i maggen av skitiga grönsaker,

så är det nog säkert så ett antal gånger (även jag själv).

Men jag och hans mor försöke aldrig med herbala by-mediciner "lägga locket på".

Att ett litet barn grinar lite då och då behöver inte vara fel.

Det är ju på det sättet som bäbisar kommunicerar med omvärlden.

Istället gjorde vi vad vi kunde för att stimulera hans hjärnaktivitet under unga år,vilket har slagit väl ut. Han är nog smartare än vad jag själv är, men det säger i och för sig inte så mycket :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill å de bestämdast råda alla som äter di gröna sakerna att nogsamt koka dem i Salubrin!

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Siam-Nilsson,

Den här länken http://www.maipenrai...med-min-dotter/ låg av nån oförklarlig anledning i slutet av din post, så jag antog den berörde dig. Ser nu att det var noBuzz's tråd.

Betr. grönsakerna, har jag nu läst LMV:s rapport och dom skriver ju själva att det inte är nån fara och att inga åtgärder behöver vidtagas!! Ingen har bevisligen blivit sjuk av de importerade thai-grönsakerna.

Ingen hälsofara över huvud taget att äta Thailändska grönsaker, pga bakteriehalter!!!

Hela denna "storm i vattenglas" är väl förorsakad av en sensationslysten okunnig journalist med nyhetstorka. Trodde hon skulle få Pulitzerpriset? Läste rapporten som fan läser bibeln !!

Om acarls läste hela rapporten, innan han startade "Varning för grönsaker" tråden här, så insåg väl han också att den var utan betydelse för folkhälsan.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill å de bestämdast råda alla som äter di gröna sakerna att nogsamt koka dem i Salubrin!

Dr Arne

Ha,Ha,Ha, nu försökte hon vara rolig igen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Siam-Nilsson,

Den här länken http://www.maipenrai...med-min-dotter/ låg av nån oförklarlig anledning i slutet av din post, så jag antog den berörde dig. Ser nu att det var noBuzz's tråd.

Betr. grönsakerna, har jag nu läst LMV:s rapport och dom skriver ju själva att det inte är nån fara och att inga åtgärder behöver vidtagas!! Ingen har bevisligen blivit sjuk av de importerade thai-grönsakerna.

Ingen hälsofara över huvud taget att äta Thailändska grönsaker, pga bakteriehalter!!!

Hela denna "storm i vattenglas" är väl förorsakad av en sensationslysten okunnig journalist med nyhetstorka. Trodde hon skulle få Pulitzerpriset? Läste rapporten som fan läser bibeln !!

Om acarls läste hela rapporten, innan han startade "Varning för grönsaker" tråden här, så insåg väl han också att den var utan betydelse för folkhälsan.

JohanB

Ber om ursäkt Johan B

Borde naturligtvis läst rapporten innan jag startade tråden, men när jag hittade tidningsartikeln tänkte jag att den kunde vara av intresse för forumets läsare och startade en tråd.

Bemödade mig inte förrän långt senare att söka upp Livsmedelsverkets rapport i ämnet.

Hoppas nu ingen farit illa av mina obefogade, som det visat sig, varningar i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha,Ha,Ha, nu försökte hon vara rolig igen.

Steffo, Trefligt att Ni vaknat på rätt sida idag, visst är livet kul!

Solstrålen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...