Jump to content
IGNORERAD

Thailändska Ambassaden i Sthlm


swedenmen

Recommended Posts

Var för en tid sedan och besökte Thailändska Ambassaden i Sthlm för att skaffa nytt pass till min sambo.

Redan på Deras hemsida så är det ju otroligt dåligt med information om vilka handlingar som ska medföras.

Och dessutom att försöka få kontakt med dem är inte det lättaste. Försökte säkerligen ett 30 tal gånger.

Vissa gånger kom man fram, men sedan så skulle man vänta och efter 10 minuters väntan så ledsnade man på det.

Fick efter ett antal mail direktnummer till en trevlig kvinna på Ambassaden som ordnade tid för min sambo.

Men för att knyta an till själva besöket. Väl på plats så var det inte OK med kopian på Hennes Thai ID kort.

De ville ha både fram och baksidan på detta på 1 st kopia. Vi hade dessa på 2 st papper.

Sedan så ville dom även ha kopia på det gamla passet, som jag inte kan se på Deras hemsida att det står något om detta.

Blev lite sur och fick bege mig till en kopieringsfirma för att utföra detta.

Varför kan inte Ambassaden utföra detta mot en kostnad ?????? eller ha en kopieringsmaskin stående på Ambassaden som

ett utomstående Företag kunde ansvara för. Således ingen belastning för Ambassaden utan bara en självklar service.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska andra göra ditt jobb och plocka skit och utföra saker åt dig... Om ambassaden har inte skrivit några saker som behövs så är ändå din skyldighet att veta och fråga. Det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar.

Dem jobbar bara några timmar om dagen, dem ägnar inte så mycket tid åt sånt säkert. Det tar en jädrans tid att vänta i kö där också, det måste du väl fatta? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Gosse! Du låter som en ny komling.-Det här är ju ingenting, vad du kan vänta

dig i framtiden, om du har thai tirak.-Inga enkla lösningar här inte.

PUNKS NOT DEAD!

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska andra göra ditt jobb och plocka skit och utföra saker åt dig... Om ambassaden har inte skrivit några saker som behövs så är ändå din skyldighet att veta och fråga. Det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar.

Dem jobbar bara några timmar om dagen, dem ägnar inte så mycket tid åt sånt säkert. Det tar en jädrans tid att vänta i kö där också, det måste du väl fatta? :S

Ändrades av toi
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skriver till chefen på ambassaden och framför din kritik?

Ibland behöver myndigheter kanske feedback.

Även om just du inte kan förändra saken - men du har fått sagt det du vill säga i alla fall.

Och om flera personer orkar ge feedback - så blir det kanske en förändring - någon gång.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på er thai vänner. vad är det som ska vara så jäkla svårt för en ambassad att ha en god service till sina landsmän och övriga som har ett ärende dit,det kan väl förtusan inte vara så svårt att införskaffa en kopierings maskin o ta betalt per kopia, eller hur? lite service kan man faktiskt fodra av en myndighet som är till för medborgarna och inte tvärtom, ställ era krav både muntligt och per brev eller mail,dom är till för oss därmed basta och ska ge en bra service + rätt information, om vi går till våra svenska myndigheter och behöver en extra kopia så tar dom det utan problem o gärna med ett smil på läpparna :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

.. om vi går till våra svenska myndigheter och behöver en extra kopia så tar dom det utan problem o gärna med ett smil på läpparna dance1.gif

Undantaget kan väl då bl.a. vara svenska ambassaden i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Varför ska andra göra ditt jobb och plocka skit och utföra saker åt dig... Om ambassaden har inte skrivit några saker som behövs så är ändå din skyldighet att veta och fråga. Det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar.

Dem jobbar bara några timmar om dagen, dem ägnar inte så mycket tid åt sånt säkert. Det tar en jädrans tid att vänta i kö där också, det måste du väl fatta? :S

Stila dig nu!

U-C

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

Undantaget kan väl då bl.a. vara svenska ambassaden i Bangkok.

hej Även dom ska vara behjälpliga för oss mäniskor som besöker ambassaden, är dom otrevliga så är det bara att klaga hos UD i Stockholm, så blir det kanske en ändring i deras handhavande. :dance1:
Link to comment
Dela på andra sajter

hej Även dom ska vara behjälpliga för oss mäniskor som besöker ambassaden, är dom otrevliga så är det bara att klaga hos UD i Stockholm, så blir det kanske en ändring i deras handhavande. :dance1:

"bara" ??

Har du testat det teorin ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"bara" ??

Har du testat det teorin ?

ja det gjorde jag för några år sen,men om det har vidarebefodrats till berörda myndighet vet jag ej, men jag har bemötts med ett trevligt sätt med berörda myndigheter efter jag framfört mina åsikter till UD.
Link to comment
Dela på andra sajter

hej Även dom ska vara behjälpliga för oss mäniskor som besöker ambassaden, är dom otrevliga så är det bara att klaga hos UD i Stockholm, så blir det kanske en ändring i deras handhavande. dance1.gif

Nyckelordet i det fallet är nog "kanske", i sista meningen som du skrev.

Jag vill väl inte påstå att de är otrevliga. Däremot så är inte behjälpligheten och servicekänslan så värst utvecklade när det gäller att serva thailändarna i varje fall. Själv har jag fått bra service där, nu var det väldigt länge sedan och det har gått upp och ner från år till år.

Faktiskt så klagade jag till UD ifjol. Om det har blivit någon skillnad rent praktiskt vet jag ej. Det visar sig kanske till sommarn när släktingarna ska komma på besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyckelordet i det fallet är nog "kanske", i sista meningen som du skrev.

Jag vill väl inte påstå att de är otrevliga. Däremot så är inte behjälpligheten och servicekänslan så värst utvecklade när det gäller att serva thailändarna i varje fall. Själv har jag fått bra service där, nu var det väldigt länge sedan och det har gått upp och ner från år till år.

Faktiskt så klagade jag till UD ifjol. Om det har blivit någon skillnad rent praktiskt vet jag ej. Det visar sig kanske till sommarn när släktingarna ska komma på besök.

hej. visst finns det rötägg på Svenska ambassaden som inte har fattat att ett trevligt bemötande vinner i längden, men det är fortfarande deras uppgift att serva oss besökare, Svenskar som Thai med det som kan fodras av en svenska myndighet.Så visst kan det bli förändringar om man klagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, va !

Har ni problem med Svenska Ambassaden i Bangkok ?

Jag åker dit en gång per år för att få intyg till ett-års-visa.

Kanontrevliga människor.

Särskilt den thailändska damen.

1:a gången jobbade dom över en halv timme för att jag skulle få mitt papper.

Då försökte jag sticka till dom lite pengar till "kaffekassan", men nej !!!!! det gick inte.

Så, vi snackar alltså om Svenska Ambassaden i Bangkok, eller ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har vi olika erfarenheter. Thai-ambassaden i Sthlm, eller konsulatet i Göteborg har jag aldrig haft problem med. Svenska ambassaden i Bangkok, och speciellt den thailändska damen, innebär alltid besvärligheter. Jag antar att hennes uppgift är att kontrollera att att alla dokument finns med men det verkar som hon tycker annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska ambassaden i Bangkok, och speciellt den thailändska damen, innebär alltid besvärligheter.

Jag har träffat på tre olika thailändska damer plus pratat med en fjärde i telefon när det gäller den ambassaden. Alltid lurigt det där med service. Olika människor kan uppleva olika grader av service på samma ställe och samma dag. Ungefär som när det gäller flygbolag, restauranger osv.

Men helt klart finns det en del ambassadpersonal som har lite taskig uppfattning av just service. Gäller nog för de flesta länder världen över. Inget unikt svenskt eller thailändskt fenomen direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, va !

Har ni problem med Svenska Ambassaden i Bangkok ?

Jag åker dit en gång per år för att få intyg till ett-års-visa.

Kanontrevliga människor.

Särskilt den thailändska damen.

1:a gången jobbade dom över en halv timme för att jag skulle få mitt papper.

Då försökte jag sticka till dom lite pengar till "kaffekassan", men nej !!!!! det gick inte.

Så, vi snackar alltså om Svenska Ambassaden i Bangkok, eller ?

Hej,visst kan vi ha haft problem där på Ambassaden i Bangkok, men tråden var ju om den Thailändska ambassaden i Stockholm, där dom gnäller om en papperskopia som man inte har fått med sig pga dålig info på deras hemsida, vilket är ju iofs en service som dom tillhandlar håller, och då ber vederbörande att införskaffa, istället då för att gnälla över det så kunde dom ha tagit en kopia på ambassaden, och sen en dålig attityd per telefon ledes till ambassaden, lång väntetid i telefon o.s.v. :kort: .Men som sagt det kan som sagt bero på vilka som jobbar just vid det tillfället när dom besöker omnämnda myndigheter, :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat på tre olika thailändska damer plus pratat med en fjärde i telefon när det gäller den ambassaden. Alltid lurigt det där med service. Olika människor kan uppleva olika grader av service på samma ställe och samma dag. Ungefär som när det gäller flygbolag, restauranger osv.

Men helt klart finns det en del ambassadpersonal som har lite taskig uppfattning av just service. Gäller nog för de flesta länder världen över. Inget unikt svenskt eller thailändskt fenomen direkt.

Rätt och riktigt, det finns säkert fler än en dam som står i kassan,sry

Ändrades av toi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat på tre olika thailändska damer plus pratat med en fjärde i telefon när det gäller den ambassaden. Alltid lurigt det där med service. Olika människor kan uppleva olika grader av service på samma ställe och samma dag. Ungefär som när det gäller flygbolag, restauranger osv.

Men helt klart finns det en del ambassadpersonal som har lite taskig uppfattning av just service. Gäller nog för de flesta länder världen över. Inget unikt svenskt eller thailändskt fenomen direkt.

Har personligen aldrig träffat någon på Svenska Ambasaden i Bangkok men mailledes korespenderat med div chefer och handläggare.

I Dessa kontakter har jag alltid fått snabba, korrekta, svar som i sitt innehåll även visat på en vilja att verkligen vilja hjälpa till.

Har även fått svar av personer trots att de varit på semester eller bytt ambasad.

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Om svenska ambassade i Bangkok tycker jag inte. Trevliga. Men verkar inte bry sig. Två saker som retade mig. Först när man gör som ambassadpersonlen vill att man gör då förväntar man sig samma tillbaka. För att registrera äktenskap måste man ha det översatt på ambassaden i Thailand till engelska. Men samma registrering i sverige räcker det med thai. Dessa saker säger en sak. Svenskarna som arbetar på ambassaden i Thailand borde förflyttas till ett land där dom orkar med sina arbetsuppgifter. Vi skattebetalare betalar deras lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om svenska ambassade i Bangkok tycker jag inte. Trevliga. Men verkar inte bry sig. Två saker som retade mig. Först när man gör som ambassadpersonlen vill att man gör då förväntar man sig samma tillbaka. För att registrera äktenskap måste man ha det översatt på ambassaden i Thailand till engelska. Men samma registrering i sverige räcker det med thai. Dessa saker säger en sak. Svenskarna som arbetar på ambassaden i Thailand borde förflyttas till ett land där dom orkar med sina arbetsuppgifter. Vi skattebetalare betalar deras lön.

Glöm inte att många ambassader och konsulat stängts ner de senaste 3 åren för att UD vill spara.

Har t.ex. för mig att representationen i Phuket inte längre finns.

Ambassaden i Bangkok ska ta hand om sökande från Malaysia, Burma, Laos och Thailand.

(fritt efter minnet - förlåt om jag glömt ett land eller har något för mycket)

Rätt adress att rikta dina klagomål är alltså UD i Stockholm.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...