Jump to content
IGNORERAD

Vaxet


sakaeo

Recommended Posts

Intressant det dar med ekonomi och kostnad gallande bo i Sverige respektive Thailand.

Jag har manga ganger blivit idi*tforklarad nar jag havdar att det kravs runt 150,000 baht/manad (om man har barn) for att ha jamforbar trygghet och mojligheter som man skulle ha i Sverige (raknat pa BKK).

Later lite osannolikt mkt kanske kan tyckas men jag tror det ar en hogst rimlig uppskattning.

Med bara 150,000 baht får man nog inte ha många barn i skolan.

Ett barn kostar 30 - 40,000 baht per månad att hålla i en dräglig skola i BKK.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    17

  • Odin

    14

  • Jive

    13

  • Vaxet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Med bara 150,000 baht får man nog inte ha många barn i skolan.

Ett barn kostar 30 - 40,000 baht per månad att hålla i en dräglig skola i BKK.

//K

Ja, jag hade egentligen velat skriva 200-250,000 men da hade nog manga blivit helt galna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag hade egentligen velat skriva 200-250,000 men da hade nog manga blivit helt galna.

Det viktiga karmakontot måste ju vårdas.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det viktiga karmakontot måste ju vårdas.:)

Jajomen, det ar val enda vagen till fralsning har i livet eller? Enormt positiv karma pa MPR ar min enda chans att undvika en aterfodelse som dyngbagge!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har själv en inte allt för dålig inkomst.

Har funderat på vad det skulle kosta att flytta till Thailand.

Mina funderingar gäller

1. Skola. (likvärdig skola i LOS kostar nog en hel del pengar och utbytet kanske inte motsvarar det jag hade tänkt mig)

2. Hus. (Ca 1-2 milj SEK, och bör ligga i närheten av bra skola BKK?)

3. Bil. (Dyrare än svenska bilar om man inte kör pick-up.)

4. Diverse försäkringar. (Ingen aning, men helt säkert dyrare än skatten jag betalar)

5. Jobb. (Fungerar om jag kan fortsätta mitt jobb och jobba hemifrån, annars blir det problem)

6. Mat. (Det enda som är billigare)

Och det som inte är ekonomiskt

1. Myndigheter och div. administration

2. Språket

Så länge jag vill behålla samma levnadsstandard så kommer det att kosta och tryggheten med socialtnät finns inte.

Nja, kanske om 18år när skolan tagit slut (om man inte får påökning i familjen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för era svar. Jag tror jag stannar i Sverige och tillbringar några månader om året i Thailand, sen finns det ju andra länder oxå, som kan vara bra att bo i men jag lämnar nog aldrig Sverige för got och stänger dörrarna till min röter det känns inte rätt.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har pension och inga barn i skolålder så är Thailand givetvis ekonomsikt sett ett bra alternativ, forutsatt att man lyckats spara undan åtminstonde en halv miljon SEK man kan deponera på ett thailändskt konto . En dag kommer ju trots allt stroken eller hjärtinfarkten och då forsvinner den där halva miljonen rätt snabbt.

Vill man kunna ge sitt/sina barn samma forutsättningar som de skulle haft i Sverige samt själv leva ett gott liv ska man ha en bra lon eller en saftig besparing. Vi har en årskostnad på runt 1.5 miljon Baht men då äger vi våra bostäder och har bara ett barn. Skulle jag räkna med uppskattade ränteavgifter samt den pensionsavsättning jag behover gora for att kompensera den pension jag går miste om i Sverige ligger vi en bit over 2 miljoner. Baht.

Dock tror jag man kan leva ett anständigt liv på landsbyggden for under 50,000 Baht/månad, det är ju trots allt väldigt mycket mer än de flesta thailändska landsortfamiljer har, om man inte bryr sig om forsäkringar, Sverigeresor eller dyra skolor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har pension och inga barn i skolålder så är Thailand givetvis ekonomsikt sett ett bra alternativ, forutsatt att man lyckats spara undan åtminstonde en halv miljon SEK man kan deponera på ett thailändskt konto . En dag kommer ju trots allt stroken eller hjärtinfarkten och då forsvinner den där halva miljonen rätt snabbt.

Vill man kunna ge sitt/sina barn samma forutsättningar som de skulle haft i Sverige samt själv leva ett gott liv ska man ha en bra lon eller en saftig besparing. Vi har en årskostnad på runt 1.5 miljon Baht men då äger vi våra bostäder och har bara ett barn. Skulle jag räkna med uppskattade ränteavgifter samt den pensionsavsättning jag behover gora for att kompensera den pension jag går miste om i Sverige ligger vi en bit over 2 miljoner. Baht.

Dock tror jag man kan leva ett anständigt liv på landsbyggden for under 50,000 Baht/månad, det är ju trots allt väldigt mycket mer än de flesta thailändska landsortfamiljer har, om man inte bryr sig om forsäkringar, Sverigeresor eller dyra skolor.

Att deponera den där halva melonen på ett thailändskt konto är väl knappast nödvändigt, huvudsaken är att man har pengarna lättillgängliga den dagen de behövs.

Jag föredrar nog ett konto i Sverige framför Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Har en arbetskamrat som tänkt flytta till Thailand och bo där ett år med sin familj.

Han har två barn och ett tredje på väg och han frågade mig vad det skulle kosta att bo.

Nu besitter jag inte dom kunskaperna men nu efter jag läst vad ni skriver ska jag avråda honom från sina planer.

För hans kalkyler är inte ens i närheten vad ni skriver utan han går i villfarelsen att han ska kunna leva billigare än i Sverige.

Naturligtvis så vill han ha samma standard som han har här men då tror jag att det blir svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en arbetskamrat som tänkt flytta till Thailand och bo där ett år med sin familj.

Han har två barn och ett tredje på väg och han frågade mig vad det skulle kosta att bo.

Nu besitter jag inte dom kunskaperna men nu efter jag läst vad ni skriver ska jag avråda honom från sina planer.

För hans kalkyler är inte ens i närheten vad ni skriver utan han går i villfarelsen att han ska kunna leva billigare än i Sverige.

Naturligtvis så vill han ha samma standard som han har här men då tror jag att det blir svårt.

Din arbetskamrat är tyvärr långt ifrån ensam att leva i denna villfarelsen och jag tror att det är nog första gången jag ser något så när vettiga uppgifter på MPR betr detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Din arbetskamrat är tyvärr långt ifrån ensam att leva i denna villfarelsen och jag tror att det är nog första gången jag ser något så när vettiga uppgifter på MPR betr detta.

Problemet är att han har hört när jag berättat hur billigt man levt på semestern när man varit i Thailand.

Men det är lite skillnad att semestra och att bo där permanent i ett helt år.

Nu tror inte jag att han kommer lyssna för har han fått nått för sig så går det inte att få han på bättre tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att deponera den där halva melonen på ett thailändskt konto är väl knappast nödvändigt, huvudsaken är att man har pengarna lättillgängliga den dagen de behövs.

Jag föredrar nog ett konto i Sverige framför Thailand.

Man kan givetvis ha sina besparingar i Sverige, eller kanske i än bättre länder, men när The Big One kommer är man kanske inte så lämpad att ta fram sin lila dosa och borja gora internetbank transfereringar och Det Fina Sjukhuset vill nog se att du kan betala innan de borjar Stora Operationen.

Jag är fortfarande så pass ung att jag kan forsäkra mig så jag har inte studerat frågan närmare men att behova oroa sig for om man ska ha råd till riktig vård är inte något jag kommer utsätta mig for.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan givetvis ha sina besparingar i Sverige, eller kanske i än bättre länder, men när The Big One kommer är man kanske inte så lämpad att ta fram sin lila dosa och borja gora internetbank transfereringar och Det Fina Sjukhuset vill nog se att du kan betala innan de borjar Stora Operationen.

Jag är fortfarande så pass ung att jag kan forsäkra mig så jag har inte studerat frågan närmare men att behova oroa sig for om man ska ha råd till riktig vård är inte något jag kommer utsätta mig for.

Nä, en sådan oro vill inte jag heller bära på.

Det är kanske naivt av mej att tro att ett plastkort knutet till kontot skall räcka för att få akut vård.

Vad tror du? Jag har ingen erfarenhet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, en sådan oro vill inte jag heller bära på.

Det är kanske naivt av mej att tro att ett plastkort knutet till kontot skall räcka för att få akut vård.

Vad tror du? Jag har ingen erfarenhet.

Som sagt var är jag fortfarande ung nog att kunna forsäkra mig så jag har inte tittat närmare. I Bkk och turistområdena borde ju ett svenskt kort med typ Visa eller Master fungera som en garanti, det viktiga är nog trots allt att man inte underskattar hur mycket en storre operation kan kosta och att de pengarna finns snabbt tillgängliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Intressant det dar med ekonomi och kostnad gallande bo i Sverige respektive Thailand.

Jag har manga ganger blivit idi*tforklarad nar jag havdar att det kravs runt 150,000 baht/manad (om man har barn) for att ha jamforbar trygghet och mojligheter som man skulle ha i Sverige (raknat pa BKK).

Later lite osannolikt mkt kanske kan tyckas men jag tror det ar en hogst rimlig uppskattning.

wille kan du precisera vilka kostnader du har i månaden

själv så ser jag bara lite ström och vattenförbrukning i kåken. visserligen har ju matpriserna gått upp men det är ju inga

astronomiska summor för maten.

det är ju sjukförsäkringen som kostar men den kan väll jag lösa från sverige?

sen är det ju skolavgiften beroende vilken skola man väljer

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För oss rör det sig inte om pengar om vi vill bo i Thailand eller inte.

Jag och min sambo har diskuterat lite fram och tillbaka om att eventuellt flytta till Thailand när vi blir lite äldre, men hon är mycket skeptisk till detta. Möjligen för ett semesterbesök under några månader på vintern, men hon skulle aldrig vilja ge upp Sverige för att åter igen jobba i Thailand.

Psykiskt skulle hon helt enkelt inte stå ut med mutkolvarna i statlig tjänst, den oberäkneliga thailändska arbetsmoralen över lag, och all ”mai pen raj” mentaliteten i samhället, samt att behöva krusa Po Yaj till höger och vänster.

Det räcker med att hon då och då försöker trumma in lite logiskt tänkande och hålla ordning på hennes närmaste anhöriga för att hon numera ska få en malande huvudvärk som sedan sitter i flera dagar efter att hon haft en skärmytsling per telefon med div folk som ställer till det.

- Nej, tacka vet jag Sverige säger hon,

här i Sverige gör folk för det mesta vad som förväntas av dem,

och ibland gör de till och med ännu bättre.

Det mesta fungerar med andra ord, vilket man inte alltid tänker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vilken skön tråd. Man får verkligen en annan bild av Thailand. Än den man har med sig efter varje resa till paradiset. Ni rutinerade rävar ger osss rookies en annan bild som är ovärdelig för oss. Då verkar man ha gjort rätt när vi ville bo i sverige . Fast familjen verkar inte komma hit . När dom får plats på ett plan står i ASKA

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

wille kan du precisera vilka kostnader du har i månaden

själv så ser jag bara lite ström och vattenförbrukning i kåken. visserligen har ju matpriserna gått upp men det är ju inga

astronomiska summor för maten.

det är ju sjukförsäkringen som kostar men den kan väll jag lösa från sverige?

sen är det ju skolavgiften beroende vilken skola man väljer

Clion,

For en-tva manaders sedan var det en trad angaende manadskostnader och da skrev jag ned hela manadsbudgeten tror jag. Lite for trott for att gora det igen men den som soker han finner.

Nu har jag forvisso sjukforsakring for hela familjen g.m jobbet. De betalar aven skola om/nar det beger sig. Skalen till att vi planerar att flytta hem ar pa intet satt ekonomiska - iaf kortsiktigt.

Jag tror de flesta gor gladjekalkyler pa sitt eventuella boende i Thailand. Dels for att de har mindre koll pa vad saker faktiskt kostar och dels for att de gsa garna vill att det skall funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skön tråd. Man får verkligen en annan bild av Thailand. Än den man har med sig efter varje resa till paradiset. Ni rutinerade rävar ger osss rookies en annan bild som är ovärdelig för oss. Då verkar man ha gjort rätt när vi ville bo i sverige . Fast familjen verkar inte komma hit . När dom får plats på ett plan står i ASKA

Antagligen ett klokt val John!

Trist att du får vänta på de kära, men de kommer, var så säker!

Under tiden du väntar har du ju MPR som snabbt bränner tid som inget annat forum, (förutom "rcgroups" om man är lagd åt det hållet...) :)

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack Tommy

Frugan vill flytta tillbaka senare i livet. Vi får se när Mini blir större. Just nu är det Sverige som gäller. Fakta som ni ger oss är ovärdeligt för oss. Drömmen som jag har är att vara på båda ställena som många andra. Men det går tyvär inte. Men hålla drömmen vid liv är inte fel. Fördelen för mig är skolan. Den är viktig för frugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajomen, det ar val enda vagen till fralsning har i livet eller? Enormt positiv karma pa MPR ar min enda chans att undvika en aterfodelse som dyngbagge!

Hmmm mycket märkligt jag som trodde din största skräck är återfödas till gnagare och inte dyngbagge :suicide:

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

För oss rör det sig inte om pengar om vi vill bo i Thailand eller inte.

Jag och min sambo har diskuterat lite fram och tillbaka om att eventuellt flytta till Thailand när vi blir lite äldre, men hon är mycket skeptisk till detta. Möjligen för ett semesterbesök under några månader på vintern, men hon skulle aldrig vilja ge upp Sverige för att åter igen jobba i Thailand.

Psykiskt skulle hon helt enkelt inte stå ut med mutkolvarna i statlig tjänst, den oberäkneliga thailändska arbetsmoralen över lag, och all ”mai pen raj” mentaliteten i samhället, samt att behöva krusa Po Yaj till höger och vänster.

Jag tycker det låter som en ekonomiskt frågeställning i allra hogsta grad. Jag tror nästan ingen thailändska som bott utomlands ett antal år är intresserade av att flytta tillbaka till Thailand om det innebär att ta ett jobb på den nivå de hade när de flyttade. For de allra flesta är lonen och villkoren så mycket sämre i Thailand.

Om ni har tillräckligt bra ekonomi så att frugan inte behover jobba kan hon ju istället oppna något eget utan krav på någon vinst eller ägna sig åt voluntärarbete eller inte gora något alls och det är det väl få som säger nej till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hmmm mycket märkligt jag som trodde din största skräck är återfödas till gnagare och inte dyngbagge :suicide:

//K

Endast teoretsik skillanad tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tycker det låter som en ekonomiskt frågeställning i allra hogsta grad. Jag tror nästan ingen thailändska som bott utomlands ett antal år är intresserade av att flytta tillbaka till Thailand om det innebär att ta ett jobb på den nivå de hade när de flyttade. For de allra flesta är lonen och villkoren så mycket sämre i Thailand.

Om ni har tillräckligt bra ekonomi så att frugan inte behover jobba kan hon ju istället oppna något eget utan krav på någon vinst eller ägna sig åt voluntärarbete eller inte gora något alls och det är det väl få som säger nej till?

Inte i högsta grad, men lite inverkan har säkert ett ekonomiskt oberoende.

Även om frugan skulle ha så pass mycket stålar att hon inte behövde röra ett finger längre i Thailand,

så är hon inte intresserad av att bo där på heltid.

Hon säger sig vara ovillig att i 35 – 40 graders värme försöka ta på sig skygglapparna igen,

och att då leende låtsas om att hon inte ser eller hör allt som inte funkar som det ”borde” .

(hon är väl försvenskad skulle jag tro)

Hon fick även ett pinsamt uppvaknande för ca 10 år sedan då hon i jobbet

för första gången var på tjänsteresa i Singapore och ställdes inför realiteten att Thailand

som land var ganska illa skött och outvecklat i jämförelse.

Hennes tidigare indoktrinerade värderingar som härstammade från skolan,

arbetslivet och thailändsk media fick ju henne att tro att

Thailand och thailändarna var ”bulls eye” i fråga om kultur, utveckling och livskvalitet.

Det blev även fler tjänsteresor utomlands med jobbet på CP (Charoen Pokphand Group, Silom Rd),

vilket inte direkt bidrog till att ytterligare rosa hennes bild av hur hemlandet sköttes.

Annars var CP ett väldigt välskött och noggrant bolag i jämförelse med andra

thailändska företag hon har jobbat hos.

Bl.a. fanns det på företaget ”ordningsvakter” som varje fredag eftermiddag

gick sin runda för att kolla upp ordning och reda, samt att alla skrivbord

var i ordning enligt företagets reglemente.

Det fanns föreskrifter om bl.a. brevpapper, och hur många pennor, hålslagare

och andra atrialjer som skulle finnas vid varje arbetsstation.

Nåde den som inte höll ordning på sina pinaler!

Men sedan dök ju SiamNilsson upp och rörde till saker och ting,

vilket resulterade i att det bar av till Sverige där hon under de

senaste 6 åren trivs med jobb och dyl. Att hon numera dessutom

tjänar flerdubbelt av vad hon skulle göra på en liknande tjänst

i Thailand har förstås en positiv inverkan på hur hon trivs i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nilsson

Intressant det du skriver om din frus förändrade syn på Thailand, fru Vax har nämligen samma utveckling.

Hon har vi flertalet tillfälle blivet så förbannad, nja egentligen ledsen, när det skall behöva mutas både lite här och där.

Jag vet att hon dessutom mår ännu sämre om det råkar vara så att jag är med vid sådana tillfälle, hon skäms på Thailands vägnar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...