Jump to content
IGNORERAD

Vaxet


sakaeo

Recommended Posts

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    17

  • Odin

    14

  • Jive

    13

  • Vaxet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Efter att ha läst alla svar i denna tråd så får man anta att detta forum så småningom bara har medlemmar boende i Sverige, alla tycks vara på väg mot Europa.

Och som sagt, efter några år i Thailand så blir faktiskt Sverige mer intressant igen, framförallt då om man har småbarn.

Hade jag haft barn i skolåldern hade jag också bosatt mig och min familj i Sverige.

Just det här med att chefen/läraren/phuuyai är ofelbar kommer till slut änka Thailand. Besökte en vingård i Khao Yai, hundratals miljoner baht hade plöjts ner i denna och man anställde en duktig och mycket erfaren fransk vinmakare.

När han beställde ekfat för att lagra vinet på fick han nobben av chefen. Varför? Jo, chefen tyckte inte om vin som lagrats på ekfat så trots att det enligt all expertis behövdes till dessa druvor så blev det inte så.

Grodätaren sade upp sig och det anställdes en thailändsk vinmakare, vinet lagras ännu inte på ekfat, är i princip odrickbart och vingården går med enorma förluster.

Men chefen har fått precis som han vill...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte alla thailandboende svenskar som har barn att ta ansvar för och jag misstänker att deras fortsatta val av boendeland ser annorlunda ut än svaren här hittills har visat.

För egen del har jag ingen tanke på att flytta tillbaka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att finnas här nere :friends: Mvh Maitan :drinks:

Det känns tryggt att veta... Du och jag Maitan hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns tryggt att veta... Du och jag Maitan hehe

Jag tror nog att vi blir en del "gubbar" kvar aven om "smapojkarna" i Bangkok och Pattaya sviker.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Helt själv blir du inte Odin, flyttar troligen ner om ca 5 år drinks.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en till som stannar..

Efter bott i Japan, Malaysia, Kina och nu Thailand sedan 2 månader 2 veckor och 5 dagar. :D

Så kommer valet bli att stanna på ett ställe för gott förhoppningsvis. Man känner sig mer som Asiat än Svensk, och när det gäller skolor så har dessa varit otroligt bra i Japan, Malaysia samt Kina. Däremot så vet jag personligen inte hur dom internationella skolorna står sig i Thailand mot nämnda länder, vet bara att en bra skola är väldigt dyr.

PS! Har ju bott också i Sverige 3 år sedan 1998.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det känns tryggt att veta... Du och jag Maitan hehe

Nja jag kommer nog också joel dör väll inte av å gå i thaiskola

inte vill man sluta sina dagar på ett äldreboende i sverige och sitta där som ett kolli

nää sitta och titta på vackra flickor med en chang i näven förlänger livet me 10år säger doktorn

hoppas han har rätt :whistle::drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nja jag kommer nog också joel dör väll inte av å gå i thaiskola

inte vill man sluta sina dagar på ett äldreboende i sverige och sitta där som ett kolli

nää sitta och titta på vackra flickor med en chang i näven förlänger livet me 10år säger doktorn

hoppas han har rätt whistle.gifdrinks.gif

10 år som singha-linne-plast-tofflad kolli på en strandbar i Thailand låter onekligen mera lockande.

Hade lust med ännu en kopia på fotot av "HC på golf semester" men jag tror han är trött på det :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

frågan jag ställer mig är om 4år 65år 21000kr i månan i 5 år sen 17400kr resten av livet

eller 6år till då e jag 67år och får 24200kr i månan i 5 år sen 20600kr resten av livet

17400- 32% skatt e ju bara11800kr å det klarar man ju inte sig på i sverige

men 17400-25% blir 13050kr i los det skulle ju bli några chang å clirrare i månan 555555 :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan jag ställer mig är om 4år 65år 21000kr i månan i 5 år sen 17400kr resten av livet

eller 6år till då e jag 67år och får 24200kr i månan i 5 år sen 20600kr resten av livet

17400- 32% skatt e ju bara11800kr å det klarar man ju inte sig på i sverige

men 17400-25% blir 13050kr i los det skulle ju bli några chang å clirrare i månan 555555 :drinks:

Har du räknat ut vad en sjukvårdsförsäkring kommer att kosta dej? Som 65-67 åring är det inte ens säkert att du kan teckna en som gäller livet ut.

Tror inte heller att Joel dör av thaiskola, men jag vet att han får en sämre utbildning än i Sverige, om du inte vill betala minst 200.000bath om året för en hyfsad internationell skola.

Sen kan du roa dej med att räkna på sjuk- och olycksfalls- försäkring för frugan och Joel också...

Thailand kan se "billigt" ut, men kolla allt innan ni flyttar!

Att flytta till Thailand för att "Klirrarna" är billiga är inte smart, du måste dricka många klirrar innan du tjänat in mellanskillnaden (kanske bättre att köra lite hembränning).

För Joels och er egen skull, stanna i Sverige och planera för långa semestrar i Thailand istället.

De futtiga tusenlappar du tjänar på mindre skatt, kommer att ätas upp av alla andra kostnader här i Thailand.

Det jag skriver är baserat på att jag betalar försäkring för 2 barn, en fru och mig själv, samt skola/förskola av lite bättre klass för barnen.

Thailand är ett paradis om man inte behöver tänka på sina små barn, eller om man har en riktigt god ekonomi (det finns de som väljer att flytta till Sverige trots god ekonomi)...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Tanke är att befinna mej i Thailand halvårsvis till en början (kan ju inte ge upp jakten för tusan).

Tänkte befinna mej i Los Dec.- Juni resterane tid vara i Svedala och tokjobba och jaga.

Men sedan får tiden utvisa vad som händer, hyr ut min Lgh. här och bor i Frugans hus utanför Korat.

Jag bränner mao. inga broar utan lämnar allt öppet iaf. under en tid

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har du räknat ut vad en sjukvårdsförsäkring kommer att kosta dej? Som 65-67 åring är det inte ens säkert att du kan teckna en som gäller livet ut.

Tror inte heller att Joel dör av thaiskola, men jag vet att han får en sämre utbildning än i Sverige, om du inte vill betala minst 200.000bath om året för en hyfsad internationell skola.

Sen kan du roa dej med att räkna på sjuk- och olycksfalls- försäkring för frugan och Joel också...

Thailand kan se "billigt" ut, men kolla allt innan ni flyttar!

Att flytta till Thailand för att "Klirrarna" är billiga är inte smart, du måste dricka många klirrar innan du tjänat in mellanskillnaden (kanske bättre att köra lite hembränning).

För Joels och er egen skull, stanna i Sverige och planera för långa semestrar i Thailand istället.

De futtiga tusenlappar du tjänar på mindre skatt, kommer att ätas upp av alla andra kostnader här i Thailand.

Det jag skriver är baserat på att jag betalar försäkring för 2 barn, en fru och mig själv, samt skola/förskola av lite bättre klass för barnen.

Thailand är ett paradis om man inte behöver tänka på sina små barn, eller om man har en riktigt god ekonomi (det finns de som väljer att flytta till Sverige trots god ekonomi)...

MVH Tommy

Tack för ett bra svar Tommy.Nu hade jag inte tänkt bo i los permanent utan vara i sverige 3-4 månader

och med den pensionen jag får så blir det nog inga långsemestrar.sen får ju inte joel ledigt från skolan mer än max 10 dar per termin och eftersom jag vill åka i dec brukar det bli 10dar innan jullovet

200000bath för skolan låter som överkomligt .men det är ju några år kvar så vi får se

post-3713-127161690317_thumb.jpg

post-3713-127161711763_thumb.jpg

post-3713-127161690317_thumb.jpg

post-3713-127161711763_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Får väll ta ett snack med baa när det närmar sig :whistle: hur han har löst det :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Tanke är att befinna mej i Thailand halvårsvis till en början (kan ju inte ge upp jakten för tusan).

Tänkte befinna mej i Los Dec.- Juni resterane tid vara i Svedala och tokjobba och jaga.

Men sedan får tiden utvisa vad som händer, hyr ut min Lgh. här och bor i Frugans hus utanför Korat.

Jag bränner mao. inga broar utan lämnar allt öppet iaf. under en tid

Funkar säkert bra!

Thailand är trevligt om man är "barnlös" på rätt plats och har pengar.

Det blir en annan Femma, när man funderar på sina barns uppväxt...

Att stanna i Thailand bara för att jag tycker att det är fint/häftigt/kul osv, känns inte rätt.

Jag "lider" hellre några år till i Sverige

bara våra barn får en så god start på livet som möjligt, (skriver jag som bott i Indien och senare i Iran under 8 år av min uppväxt) :whistle: .

I Indien gick jag i engelskspråkig"förskola" och i Iran gick jag i Svensk skola (2:an-5:an betald av SKF).

Talar bra engelska tack vare förskolan, och tror inte jag missade så mycket på att gå några år i en skola med totalt 14 elever i klasserna 1:an-9:an, vi läste "Hermods" läroböcker.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har du räknat ut vad en sjukvårdsförsäkring kommer att kosta dej? Som 65-67 åring är det inte ens säkert att du kan teckna en som gäller livet ut.

... cut ...

Thailand kan se "billigt" ut, men kolla allt innan ni flyttar!

Thailand är ett paradis om att vara svensk i Thailand man inte behöver tänka på sina små barn, eller om man har en riktigt god ekonomi (det finns de som väljer att flytta till Sverige trots god ekonomi)...

MVH Tommy

Plus för detta.

Äntligen ett balanserat inlägg om att vara svensk i Thailand jämfört med mycket som tidigare skrivits

på forum'et om alltings eländighet i Sverige.

Förvånade mig lite att inte U-C hann före dig med tanke på hans 20 års erfarenhet smiley.gif

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar säkert bra!

Thailand är trevligt om man är "barnlös" på rätt plats och har pengar.

Det blir en annan Femma, när man funderar på sina barns uppväxt...

Att stanna i Thailand bara för att jag tycker att det är fint/häftigt/kul osv, känns inte rätt.

Jag "lider" hellre några år till i Sverige

bara våra barn får en så god start på livet som möjligt, (skriver jag som bott i Indien och senare i Iran under 8 år av min uppväxt) :whistle: .

I Indien gick jag i engelskspråkig"förskola" och i Iran gick jag i Svensk skola (2:an-5:an betald av SKF).

Talar bra engelska tack vare förskolan, och tror inte jag missade så mycket på att gå några år i en skola med totalt 14 elever i klasserna 1:an-9:an, vi läste "Hermods" läroböcker.

MVH Tommy

Tommy du har en väldigt sund syn på saken klarsynta och vettiga åsikter ger +...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Tanke är att befinna mej i Thailand halvårsvis till en början (kan ju inte ge upp jakten för tusan).

Tänkte befinna mej i Los Dec.- Juni resterane tid vara i Svedala och tokjobba och jaga.

Men sedan får tiden utvisa vad som händer, hyr ut min Lgh. här och bor i Frugans hus utanför Korat.

Jag bränner mao. inga broar utan lämnar allt öppet iaf. under en tid

Bra där Odin, jag tänker i liknande banor. Även om det ligger minst 5 år bort...

Man ska definitivt inte bränna några broar i Sverige inför de första längre vistelserna i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska definitivt inte bränna några broar i Sverige inför de första längre vistelserna i Thailand.

Herr Chang har talat.

Tommys inlägg om att det inte är billigt att bo i Thailand är en mycket viktig information för alla som tänker sig en flytt, min erfarenhet är precis som Tommys.

Herr Changs kommentar om att inte stänga dörren är det många faranger som bor i Thailand som önskar att de skulle ha tänkt på. Känner ett flertal svenskar som önskar att de inte stängt dörren till Sverige, de stannar kvar i Thailand bara på grund av en enda sak, de har inget att återvända till.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Intressant det dar med ekonomi och kostnad gallande bo i Sverige respektive Thailand.

Jag har manga ganger blivit idi*tforklarad nar jag havdar att det kravs runt 150,000 baht/manad (om man har barn) for att ha jamforbar trygghet och mojligheter som man skulle ha i Sverige (raknat pa BKK).

Later lite osannolikt mkt kanske kan tyckas men jag tror det ar en hogst rimlig uppskattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det dar med ekonomi och kostnad gallande bo i Sverige respektive Thailand.

Jag har manga ganger blivit idi*tforklarad nar jag havdar att det kravs runt 150,000 baht/manad (om man har barn) for att ha jamforbar trygghet och mojligheter som man skulle ha i Sverige (raknat pa BKK).

Later lite osannolikt mkt kanske kan tyckas men jag tror det ar en hogst rimlig uppskattning.

Du anar inte.. jag skrev 100k i månaden på TT för några år sedan och fick ett helt koppel av människor på mig som sa att jag var överklass och idi*t. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du anar inte.. jag skrev 100k i månaden på TT för några år sedan och fick ett helt koppel av människor på mig som sa att jag var överklass och idi*t. :)

Jo det kommer jag ihåg, och jag förblev tyst i den tråden, för egentligen så klarade jag själv mig inte på under 150 000 per månad.

Är nog så att många som vill flytta till Thailand gärna vill att det skall vara billigt att leva där och då gärna gör sina egna glädjekalkyler.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det dar med ekonomi och kostnad gallande bo i Sverige respektive Thailand.

Jag har manga ganger blivit idi*tforklarad nar jag havdar att det kravs runt 150,000 baht/manad (om man har barn) for att ha jamforbar trygghet och mojligheter som man skulle ha i Sverige (raknat pa BKK).

Later lite osannolikt mkt kanske kan tyckas men jag tror det ar en hogst rimlig uppskattning.

Håller absolut med och kanske t o m i underkant.

Kan du dessutom inte teckna sjukförsäkring av åldersskäl t ex, så måste du enl. min mening ha minst SEK 500 000:- på ett konto - ständigt.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...