Jump to content
IGNORERAD

Vaxet


sakaeo

Recommended Posts

När jag har betalat några hundra spänn för att gå förbi en thailändsk myndighetskö, så brukar jag gå hem och gråta en skvätt.

Då kommer frun och tröstar mej och jag känner hur karman strömmar in i mitt blodomlopp.

I det läget stänger jag av telefonen.:dance1:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    17

  • Odin

    14

  • Jive

    13

  • Vaxet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

var tvungen och pma en herre som bor i los.har varit lite deppig i ett par dar :rtfm: hoppas inte ni tar åt er vaxet wille jive tommy :whistle: men vi som bär på drömmen måste få lite :)detta svar gör att man kan börja planera igen.

Lite show off, att dom har en bra ekonomi och "väljer" dyr (i deras ögon den enda dugliga) väg, finns ingen anledning att panikera Clirre. Finns hyggligt bra försäkringar för en rimlig slant, för egen del är jag ju över 55 så det går i o för sig att teckna försäkring, men då blir det dyrt. Blir man riktigt sjuk får man väl ta sig till Svedala,

olycksfallsförsäkringar däremot finns både bra o förhållandevis billiga.

Tare lugnt grabben, det fixar sig.

Choch Di

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

... , finns ingen anledning att panikera Clirre. Finns hyggligt bra försäkringar för en rimlig slant, för egen del är jag ju över 55 så det går i o för sig att teckna försäkring, men då blir det dyrt. Blir man riktigt sjuk får man väl ta sig till Svedala, olycksfallsförsäkringar däremot finns både bra o förhållandevis billiga.

...

Hej!

Nu bor ju du och jag i Göteborg, och troligtvis får man bättre avancerad sjukvård, på t ex Sahlgrenska, än vad som kan ges i Svedala - finns alltså ingen anledning för oss att åka just dit.

Problemet är väl just att kunna hantera en svår sjukdom, t ex hjärtbesvär eller cancer, ekonomiskt. Ämnet har som sagt diskuterats tidigare och jag har förhört mig om vad en thailänds medelklassfamilj (pickup och villa) med barn behöver. Min svåger anser att för 50 - 60 tusen bath per månad lever man ett gott liv. Dessutom har jag ingen ambition att köpa bil - undrar om det inte kan löna sig att hyra sådan (alt. med chaufför) de gånger det verkligen behövs?

Då avsikten inte är att skriva ut sig från Sverige tillkommer kostnader för hemresor - en ganska betungande post. En rejäl buffert/kriskapital är nog vettigt att ha!

I t ex Udon finns det åtminstone en engelskspråkig skola, där nunnor är lärare - ett par av frugans syskon har gått där. Såvitt jag kan förstå så var det ganska bra kvalité på utbildningen och där ligger inte ens årsavgiften på vad vissa betalar i månadsavgift för en dagisplats. Så med lite tur kanske man kan hitta en acceptabel skola för ungarna.

Jag håller, precis som du, hoppet uppe om att det skall vara lösbart med ett liv i Thailand, men jag har stor respekt för andras erfarenhet av vad den verkliga kostnaden är.

Mvh

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

hoppas att 950000bath i månaden räcker plus damens jobb (30000bath) sen behöver jag ingen bil heller det räcker med en moppe.vi har ju huset i Bangsale

strax söder om jomtien så picuptaxi kostar 20bath till patis

nä jag tänker inte heller skriva ut mig från svedala.juli-mitten på oktober vill man ju vara här

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, knappa miljonen per månad skall nog räcka - men det blir till att vara försiktig med utgifterna. cool.gif

Mvh

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas att 950000bath i månaden räcker plus damens jobb (30000bath) sen behöver jag ingen bil heller det räcker med en moppe.vi har ju huset i Bangsale

strax söder om jomtien så picuptaxi kostar 20bath till patis

nä jag tänker inte heller skriva ut mig från svedala.juli-mitten på oktober vill man ju vara här

Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket. Det enda som är viktigt i ditt fall är ju en bra försäkring och en hyffsad skola till din pojk. När du betalat det viktiga så tittar du i plånboken och rättar dig efter det.

Vi är alla olika och prioriterar olika saker och jag är helt övertygad om att det går att leva på bra mycket mindre än vad som nämnts tidigare. Dock vill jag hålla med om två saker som jag anser vara av största vikt. Klipp inte av alla band till hemlandet och viktigast av allt - ha en stor buffert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket. Det enda som är viktigt i ditt fall är ju en bra försäkring och en hyffsad skola till din pojk. När du betalat det viktiga så tittar du i plånboken och rättar dig efter det.

Vi är alla olika och prioriterar olika saker och jag är helt övertygad om att det går att leva på bra mycket mindre än vad som nämnts tidigare. Dock vill jag hålla med om två saker som jag anser vara av största vikt. Klipp inte av alla band till hemlandet och viktigast av allt - ha en stor buffert.

Så är det givetvis och som jag skrev tidigare i tråden så lever man väl på landsbyggden for under 50,000 Baht/månad, det är ju trots allt bra mycket mer än vad de flesta thailändska familjer har. Tycker man att den skola och sjukvård som thailändska staten levererar är bra nog så kan man helt klart leva mycket billigare än i Sverige. När jag flyttade till Thailand så hade jag 60,000 Baht i månaden och frugan pluggade men vi lyckades ändå spara pengar trots att vi bodde i Bkk så det går alltid att anpassa matsäcken efter plånboken, om det sedan är särskilt kul är en annan sak. Dessutom kan man ju värdera saker som bättre klimat, mer tid med familjen etc så pass hogt att det kompenserar nackdelarna.

Vill man att ens barn ska få en utbildning i nivå med eller kanske bättre än i Sverige så är man nästan tvungen att bo i Bkk och då springer kostnaderna lätt iväg. Furutom skolavgifter på 60,000 Baht/månad så kostar fritidsaktiviteter också en mindre formogenhet. I Bkk är det svårt att bara oppna dorren och låta barnen springa ut utan oftast krävs organiserad verksamhet och det är inte som i Sverige gratis att gå på gymnastik eller spela piano utan där kan lätt 20,000 Baht till per månad rinna iväg.

Man ska nog också vara forsiktig när man räknar ut vilken budget man har att leva på. Vi har en belgare i byn som valde att sälja sitt hus i Belgien och flytta ned med sin thailändska fru till Jomtien for ett par år sedan när han gick i pension. Han lade alla pengar han fick for huset plus sina ovriga besparingar på en jättefin lägenhet och tyckte att hans 1,500 Euro/mådad (då nästan 80,000 Baht) skulle räcka bra då barnen var vuxna och inte flyttade med. Efter något år fick han problem med både kolesterol och socker och tvingas kopa medecin for 10,000-tals Baht/månad samtidigt som hans 1,500 Euro bara är dryga 60,000. Tvingas sälja lyxiga lägenheten med ordentlig forlust och flytta hem till svärmodern mitt i en risåker. Ingenting att åka hem till så där sitter han och dricker Archa dagarna i ända, formodligen inte riktigt det liv han onskat sig.

Jag vill dock absolut inte spräcka någons drom. Har man en ordentlig besparing, normal pension och använder huvudet så kan nog mer eller mindre alla som vill flytta till Thailand på äldre dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det givetvis och som jag skrev tidigare i tråden så lever man väl på landsbyggden for under 50,000 Baht/månad, det är ju trots allt bra mycket mer än vad de flesta thailändska familjer har. Tycker man att den skola och sjukvård som thailändska staten levererar är bra nog så kan man helt klart leva mycket billigare än i Sverige. När jag flyttade till Thailand så hade jag 60,000 Baht i månaden och frugan pluggade men vi lyckades ändå spara pengar trots att vi bodde i Bkk så det går alltid att anpassa matsäcken efter plånboken, om det sedan är särskilt kul är en annan sak. Dessutom kan man ju värdera saker som bättre klimat, mer tid med familjen etc så pass hogt att det kompenserar nackdelarna.

Vill man att ens barn ska få en utbildning i nivå med eller kanske bättre än i Sverige så är man nästan tvungen att bo i Bkk och då springer kostnaderna lätt iväg. Furutom skolavgifter på 60,000 Baht/månad så kostar fritidsaktiviteter också en mindre formogenhet. I Bkk är det svårt att bara oppna dorren och låta barnen springa ut utan oftast krävs organiserad verksamhet och det är inte som i Sverige gratis att gå på gymnastik eller spela piano utan där kan lätt 20,000 Baht till per månad rinna iväg.

Man ska nog också vara forsiktig när man räknar ut vilken budget man har att leva på. Vi har en belgare i byn som valde att sälja sitt hus i Belgien och flytta ned med sin thailändska fru till Jomtien for ett par år sedan när han gick i pension. Han lade alla pengar han fick for huset plus sina ovriga besparingar på en jättefin lägenhet och tyckte att hans 1,500 Euro/mådad (då nästan 80,000 Baht) skulle räcka bra då barnen var vuxna och inte flyttade med. Efter något år fick han problem med både kolesterol och socker och tvingas kopa medecin for 10,000-tals Baht/månad samtidigt som hans 1,500 Euro bara är dryga 60,000. Tvingas sälja lyxiga lägenheten med ordentlig forlust och flytta hem till svärmodern mitt i en risåker. Ingenting att åka hem till så där sitter han och dricker Archa dagarna i ända, formodligen inte riktigt det liv han onskat sig.

Jag vill dock absolut inte spräcka någons drom. Har man en ordentlig besparing, normal pension och använder huvudet så kan nog mer eller mindre alla som vill flytta till Thailand på äldre dagar.

Mycket bra inlägg och får jag bara tillägga att enligt min personliga bedömnig, så har det de tre senaste åren varit en galopperande inflation i Thailand.

Vad ni än gör när ni kalkylerar ert thailandliv - ligg inte på marginalen! Se till att kassaflödet fortfarande är positivt om ni ökar upp kalkylen med 30-40%.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne! great.gif

Kommer dock inte som någon överraskning för mig personligen att ett liv med samma standard/trygghet som vi har i Sverige skulle bli jäkligt dyrt i Thailand. Sjukvårdsförsäkringar för en 4 pers familj = svindyrt, ca 16 års skolgång för två barn i internationella skolor = svindyrt, pensionsavsättningar för två vuxna personer i en halv livstid = svindyrt. Dessutom ska man ju bygga och inreda ett hus alternativt hyra och inreda ett, med samma standard som man har hemma i Sverige, man ska ha bil, en meningsfull fritid med alla kostnader det medför osv.

Sammantaget så blir det antagligen dyrare än att leva i Sverige. beroende på hur man räknar förstås. I Sverige går väl i princip 80% eller mer av det man egentligen tjänar (dvs inklusive det arbetsgivaren avsätter till sociala avg, pensionsavsättningar mm) till olika trygghetssystem som man sedan får nyttja utan att direktbetala för dom. I Thailand får man inte ta del av något av detta utan att betala direkt eller via försäkringar och det blir förstås dyrt. Även om prisbilden i Thailand är avsevärt lägre och man så att säga får mycket mer för pengarna.

Ett tankeexempel.. Om man i Sverige, i en familj med två vuxna förvärvsarbetande, har en nettoinkomst på låt oss säga 400 000-450 000 kr efter skatt så är ju den egentliga lönen i familjen, mellan tummen och pekfingret, 1,3-1,4 miljoner kr per år (för 11 mån arbete). För det arb. givaren betalar in i skatt och sociala avgifter, är ju en egentlig "dold" inkomst som betalar allt det vi får fritt i trygghetssystemet.

Och den senare summan är ju ungefär vad det kostar att dra runt en familj i Sverige per år, inklusive fri sjukvård, fria och bra skolor för barnen, pension när man blir gammal, försäkringar för att täcka upp om man blir arbetsoförmögen, semesterlöner, bostad, bil, sommarstuga etc etc.

Hade man 1,4 miljoner svenska kronor att leva på per år i Thailand så hade det nog inte varit några problem att dra runt en 4 pers familj inklusive skolor, sjukvård, pensionsavsättningar, fin bostad, bil, meningsfull fritid, semester osv. Men nu har man ju sällan de summorna eftersom den "dolda" delen av inkomsten som betalar våra trygghetssystem här hemma inte går att ta med sig när man flyttar. Och väl på plats i Thailand så måste denna samhällstrygghet betalas igen, fast nu av nettopengarna och inte av den dolda inkomsten.

Men har man inga, eller redan vuxna barn och kan tänka sig pruta en aning på sin grundtrygghet samt levnadsstandard så går det förstås att leva oerhört billigt i Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att deponera den där halva melonen på ett thailändskt konto är väl knappast nödvändigt, huvudsaken är att man har pengarna lättillgängliga den dagen de behövs.

Jag föredrar nog ett konto i Sverige framför Thailand.

Bara det att man föredrar att ha pengarna på ett konto i Sverige säger en hel del om hur trygg man känner sig i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara det att man föredrar att ha pengarna på ett konto i Sverige säger en hel del om hur trygg man känner sig i Thailand.

Ja, hade jag huvuddelen av mina pengar i Thailand, så skulle jag nog känna mej väldigt otrygg. Nu har jag inte det, så därför känner jag mej hyfsat trygg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

klippa banden med svedala har jag ju aldrig tänkt.och en buffert är ju ganska självklar :dance1::heat::beach::beach:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har följt denna tråden nu sen starten och jag tänkte komma med en del kommentarer...

De flesta verkar helt överens att det inte går att leva i Thailand för mindre än ca 200.000 baht/månad

Då undrar jag följande

- Hur många barn har ni som gått i skolan i Sverige?

- Hur gamla är dessa barnen?

- Vad har era fruar gått för skola i Thailand?

- Hur mycket har denna skolan kostat?

- Vad har er fru och hennes syskon haft för försäkringar när de växte upp?

- Vad kostade dessa försäkringar?

- Hur stor buffert har din frus familj haft under sin livstid?

- Har de varit lyckliga?

Jag skulle verkligen vilja att ni som skrivit som 'experter' angående den svenska skolan tidigare i denna tråden framför allt beskriver vad som är så jäkla bra med den svenska skolan?? Jag ger några förslag här...

- Man skiter i sina lärare!

- Man skolkar allt man kan!

- Man behöver inte gå där!

- Man är grymt bortskämd!

Jag har tre barn som gått igenom skolan redan 25/17/15 år gamla nu...

Jag har vuxit ifrån allt trams om hi-so som ni verkar vara helt fast i, herre gud skulle barnen bli bättre för att de går i skolan för 50000 baht/månad? Eller går på volleyboll för 20000 baht/månad? Detta är ju bara patetiskt, det finns ju faktiskt andra värden i livet än att betala för nån överbetald utbildning...

Är denna utbildning endast för att 'köpa' sig en bra fortsättning på livet? I så fall är ni lika korrupta som de ni säger att ni föraktar!

Lycka i livet kommer väl från att vara med familjen, växa upp i en bra miljö, respektera sina närmaste samt känna kärlek till sin nästa...

En av de allra bästa sakerna med Thailand är väl att det går att leva RIKTIGT billigt där om man vill, eller om man väljer det själv RIKTIGT dyrt!!!

Varför skall man ha försäkringar för alla familjemedlemmar? De som är Thai har väl gratis sjukvård? Eller den duger inte?

Jag vill speciellt att ni som dömer ut den svenska skolan svarar vad som är så bra med den jämfört med den Thailändska samt att ni skriver åldern på era barn som gått där? Bara så jag vet vilken erfarenhet ni har av den excellenta Svenska undervisningen!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde en sak...

Hur kan man nånsin klippa banden med Sverige?

Om man är född Svensk så är detta HELT omöjligt!!

Man kan ALLTID flytta hem igen om man vill!!

Så klippa banden med Sverige GÅR helt enkelt inte...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att någon tyckte att vi som är eller har varit Thailandsboende och som sa oss leva dyrt, antagligen försökte glänsa lite, men till detta säger jag ett rungande NEJ.

Har ingen aning om vad det kostar att leva i lilla byn, utan barn, utan bil och utan försäkring.

Men jag vet absolut att vad det kostar att leva i en mindre stad/by, med barn, med bil och med något som jag anser som ABSOLUT NÖDVÄNDIGT, nämligen sjukförsäkring.

Jag vet att man inte får ta försäkring när man nått en viss ålder, och som Jive då nämnt behöver man absolut tillgång till typ en halv miljon kronor på något konto, såvida man inte vill ruttna bort den dagen sjukdomen slår till.

Även en i Sverige lättläkt sjukdom, kan utan försäkring eller stort eget kapital, innebära att man får ruttna bort och dö, hårda ord javisst, men tyvärr ack så sant.

Totalnotan för min Denguefeber i vinter med medföljande följdsjukdomar gick loss på dryga 800 000...kronor.ja just det KRONOR

Utan försäkring hade jag varit antingen jättedöd eller skitfattig.

Och så har vi skolan, att som svensk flytta till Thailand med barn och tro att man kommer kunna acceptera nivån på byskolan eller en kommunal skola är för mig otänkbart.

Det är tyvärr så att nivån på dessa, och då framförallt på orter där privata alternativ finns, ofta är så låg (inte alltid) att det är bättre att hålla barnen hemma, de blir snarast dummare av att gå till skolan. Nej privatskola är ofta den enda lösningen för att uppnå normal svensk grundskolestandard, och en sådan kostar ofta 30-70 000 baht per månad.

Framförallt om barnen är vana vid svenska skolan så så anser jag att det är otänkbart med kommunal skola, barnen kommer må skit. Hellre då bo kvar i Sverige till gymnasie är avklarat och sedan låta barnen välja själva.

Sedan har vi bilen, alla som bosatt sig i Thailand vet att tillgång till bil behövs, egen eller någon annans. Att köra barn till skolan, att framförallt handla mat och att göra andra saker med familjen utan bil, via t.e.x. taxi låter ju bra. Taxi är billigt i Thailand men glöm att detta transportmedel är lösningen på det vardagliga livets transportbehov, det kommer bli ännu dyrare och mycket besvärligt.

Detta är mina självupplevda fakta, och precis som några här i tråden, ville jag först inte heller tro på redan Thailandsboende personer som berättade detta inför min nedflytt, men som sagt efter rätt många år där nu så vet jag, det är inte alls billigt att bo Thailand.

Vill inte skrämma någon, vill heller inte visa att jag hade råd, vill bara att inte fler skall låta drömmen om att flytta ner, i ren okunskap skall låta ruinera sig helt, och sedan krossad på alla sätt tvingas flytta hem till Sverige igen.

Detta har hänt alldeles för många redan, ALLDELES FÖR MÅNGA

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Jag undrar lite hur man kan komma upp i sådana kostnader för att leva med bra kvalitet i BKK?

Vi har bott i 2 st 6-månaderssvängar i Bangkok och jag tror inte vi kom upp i sammanlagt 200.000 THB på ngn av vistelserna.

Om en grundskola av bra kvalitet kostar 30-70.000. Hur kommer det sig att tex. svenska skolan i Koh Lanta bara kostar 100.000 per läsår? Verkar ju som rena rean?

20.000 per månad för fritidsaktiviteter? Jag tror vi betalade 400 per gång för babysim i Bangkok, ungefär motsvarande för gymnastiklasser (med lärare med engelska som modersmål), musiklektioner vet jag att svågrar och svägerskor betalar 100 baht per timme för privatlektioner med riktigt bra lärare, samma för språklektioner i tex Mandarin?

Sjukvårdsförsäkring har jag ingen invändning mot att det kostar.

Jag ifrågasätter ingens uppskattning av vad man gör av med per månad men liksom i Sverige kan man ju leva med olika kostnader för olika personer.

Och en del personer tenderar ju att spendera om dom har pengar medans andra lever mer ekonomiskt och spar lite extra i ladan.

Även om man bor i Sverige så prioriterar man ju sina kostnader olika. V bor i en trea i närförort även om vi har råd med en 4:a i innerstan. Vi prioriterar att inte ha bil utan hyr och tar taxi när vi behöver. mm osv.

hm vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig utan att låta kritiserande för det är jag inte alla gör som dom vill med sina pengar, men dock lite undrande över kostnadrna ? smile.gif

Skulle vara intressant att se några ungefärliga budgetar uppsplittat på delposter.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde en sak...

Hur kan man nånsin klippa banden med Sverige?

Om man är född Svensk så är detta HELT omöjligt!!

Man kan ALLTID flytta hem igen om man vill!!

Så klippa banden med Sverige GÅR helt enkelt inte...

/ Joe

Tja, vad som avses med att klippa banden är väl att man säljer bostad, bil och alla övriga ägodelar i Sverige och tar med sig alla pengar till Thailand. Det är fullt möjligt att göra så... och det finns då liksom inte mycket att återvända till.

Givetvis är det så att om man med svansen mellan benen tvingas återvända till Sverige får man som svensk medborgare i värsta fall hjälp av socialen med bostad och pengar till mat, men hur kul är det...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Skall ge mig pa att forsoka svara pa fragorna Joe har stallt.

Jag har följt denna tråden nu sen starten och jag tänkte komma med en del kommentarer...

De flesta verkar helt överens att det inte går att leva i Thailand för mindre än ca 200.000 baht/månad

Hur mkt behovs per manad for att leva ett "bra" liv i Sverige? Handlar det om att overleva eller om att leva gott? Vem definierar vad som ar "gott". Sjalvklart ar det 100% subjektivt och att tro nagot annat ar naivt. For vissa gar sakerligen gransen vid 200,000 baht/manad medan for andra den gar vid 30,000 baht/manad.

Jag tror vad manga skribenter i traden vill tydliggora ar att manga tenderar att romantisera eventuellt liv i Thailand och "glomma bort"/"fortranga" manga faktiska kostnader.

Då undrar jag följande

- Hur många barn har ni som gått i skolan i Sverige?

- Hur gamla är dessa barnen?

- Vad har era fruar gått för skola i Thailand?

- Hur mycket har denna skolan kostat?

- Vad har er fru och hennes syskon haft för försäkringar när de växte upp?

- Vad kostade dessa försäkringar?

- Hur stor buffert har din frus familj haft under sin livstid?

- Har de varit lyckliga?

Mitt unge gar pa dagis i Thailand och har aldrig bott i Sverige.

Alisa gick pa S:t Theresa som ar en kvasi-internationell skola i Bangkok. Larare mestadel fran Philipinerna osv. Kostade kanske i runda slangar 10,000 baht/manad + kostnad for boende etc. i Bangkok eftersom familjen da bodde i Saraburi men samtliga ungar gick i skola i Bangkok fran arskurs 7 upp. Alla 7 syskon har gatt i privat skola. 6 har universitetsutbildning varav 4 fran universitet utomlands. Jag har ingen aning om deras totala kostnad for utbildning for deras barn men den ar garanterat mkt, mkt hog.

Ingen forsakring om jag forstatt det hela ratt. Forsakringen har nog varit cash pa banken, land och vanner skulle jag tro.

Familjen har vid tva tillfallen varit tvungna att salja av land for att betala for sjukhuskostnader. Alisas pappa hade en hjartinfarkt for ca 10 ar sedan samt att hennes bror blev vadaskjuten nar han var liten grabb. Nar pappan hamnade pa sjukhus fick vanner ringas in for att komma till sjukhuset och ga i borgen for operationen eftersom han kontrollerade familjens finanser men sjalvklart inte kunde arrangera nagot fran operationsbordet.

Jag har vuxit ifrån allt trams om hi-so som ni verkar vara helt fast i, herre gud skulle barnen bli bättre för att de går i skolan för 50000 baht/månad? Eller går på volleyboll för 20000 baht/månad? Detta är ju bara patetiskt, det finns ju faktiskt andra värden i livet än att betala för nån överbetald utbildning.

Är denna utbildning endast för att 'köpa' sig en bra fortsättning på livet? I så fall är ni lika korrupta som de ni säger att ni föraktar!

Jag har svart att se hur det kan anses vara patetiskt att vilja ge sitt barn sa manga mojligheter som mojligt. Jag vill att Amelia skall kunna valja fritt utan storre begransningar.

Sjalvklart finns det andra varden i livet och ingen har val pastatt motsatsen.

Att satta sitt barn i thailandsk skola leder till att barnet kommer fa arbeta betydligt mkt hardare for att skapa sina mojligheter i framtiden. Trakigt men sant.

Man kan valja att betala for bra utbildning for att skapa bra forutsattningar. Det ar direkt ignorant att jamfora detta med korruption eftersom det per definition ar vitt skilda saker.

Varför skall man ha försäkringar för alla familjemedlemmar? De som är Thai har väl gratis sjukvård? Eller den duger inte?

Jag havdar att inte ha sjukforsakring for fru och barn i Thailand och lamna dem at sitt ode i den statliga sjukvarden ar extremt oansvarigt. Om nagot allvarligt hander kommer de aldrig fa likvardigt bra vard som i den privata sjukvarden. Sjalvklart en prioriteringsfraga men om man har valmojligheten varfor ta risken?

Jag skulle verkligen vilja att ni som skrivit som 'experter' angående den svenska skolan tidigare i denna tråden framför allt beskriver vad som är så jäkla bra med den svenska skolan?? Jag ger några förslag här...

- Man skiter i sina lärare!

- Man skolkar allt man kan!

- Man behöver inte gå där!

- Man är grymt bortskämd!

Jag vill speciellt att ni som dömer ut den svenska skolan svarar vad som är så bra med den jämfört med den Thailändska samt att ni skriver åldern på era barn som gått där? Bara så jag vet vilken erfarenhet ni har av den excellenta Svenska undervisningen!

Antar att du menar vi som hyllar den svenska skolan.

Dina upplevelser av svensk skola ar onekligen subjektiva som inte alls overensstammer med mina egna om inte hela utbildningssytemet genomgatt en smarre revolution de senaste 5 aren.

Min erfarenhet fran den svenska skolan ar att jag ar utbildad larare och har tidigare arbetat som larare i Sverige, och da som hogstadielarare. I mitt nuvarande arbete arbetar jag sedan 5 ar med utbildningsfragor och framforallt utbildningskvalitet och minimistandards i Asien. Jag har gjort otaliga besok i thailandska skolor, suttit med i mangder av moten, workshops och konferenser dar thailandsk utbildningskvalitet utvarderats, analyserats och diskuterats.

Det kanske ar lite formatet av mig men jag tycker jag befinner mig i en situation dar jag kan jamfora de bada systemen ganska sa val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

bra med många synpunkter :great: chang klippa banden med sverige betyder att man skriver ut sig

angående skolan i sverige så är min uppfattning att den har flummat till på dom senaste 10 åren och då har jag barn med spannet 29 23 22 15 å 5. nu kan ju olle eller sadam slå läraren sen får läraren byta skola arbetsplats :diablo:

ja det fins mycket att tillägga men måste dra till jobbet :dance::whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Jag undrar lite hur man kan komma upp i sådana kostnader för att leva med bra kvalitet i BKK?

Vi har bott i 2 st 6-månaderssvängar i Bangkok och jag tror inte vi kom upp i sammanlagt 200.000 THB på ngn av vistelserna.

Om en grundskola av bra kvalitet kostar 30-70.000. Hur kommer det sig att tex. svenska skolan i Koh Lanta bara kostar 100.000 per läsår? Verkar ju som rena rean?

20.000 per månad för fritidsaktiviteter? Jag tror vi betalade 400 per gång för babysim i Bangkok, ungefär motsvarande för gymnastiklasser (med lärare med engelska som modersmål), musiklektioner vet jag att svågrar och svägerskor betalar 100 baht per timme för privatlektioner med riktigt bra lärare, samma för språklektioner i tex Mandarin?

Sjukvårdsförsäkring har jag ingen invändning mot att det kostar.

Jag ifrågasätter ingens uppskattning av vad man gör av med per månad men liksom i Sverige kan man ju leva med olika kostnader för olika personer.

Och en del personer tenderar ju att spendera om dom har pengar medans andra lever mer ekonomiskt och spar lite extra i ladan.

Även om man bor i Sverige så prioriterar man ju sina kostnader olika. V bor i en trea i närförort även om vi har råd med en 4:a i innerstan. Vi prioriterar att inte ha bil utan hyr och tar taxi när vi behöver. mm osv.

hm vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig utan att låta kritiserande för det är jag inte alla gör som dom vill med sina pengar, men dock lite undrande över kostnadrna ? smile.gif

Skulle vara intressant att se några ungefärliga budgetar uppsplittat på delposter.

/mvh

Som jag skrivit ett par gånger tidigare i tråden, man lever bra på thailändska landsbyggden for 50,000 Baht/månad och man kan, åtminstonde delvis, kompensera en sämre skola med utbildning hemma osv. Det är också helt uppenbart att ju mer man tjänar, ju mer tenderar man att spendera och vice versa.

20,000 Baht/månad for fritidsaktiviteter är givetvis inget man måste lägga ut men det är nog ungefär där vi hamnar. Vår dotter är bara 4 så hon går bara i skolan 7.30 till 12. Nästan alla hennes kompisar har då en eller två extra aktiviteter efter skolan, tex simmning, gymnastik, teckning och diverse skolor. Gymnastik (typ Little Gym) kostar numera 600 Baht/timme och de flesta simskolor detsamma, 5,000 Baht/vecka är därfor inget extraordinärt. Visst skulle vi kunna säga till vår dotter att hon inte får gå for att det är for dyrt men jag väljer hellre att lägga pengarna på henne och dra in på något annat.

100 Baht/timme for privatlektioner i instrument eller språk låter oerhort billigt, jag känner inte till någon som betalar mindre än 500 Baht/timme.

Jag håller med det Kim skrev igår, pengarna det går år for att leva i Sverige är ju egentligen lon innan skatt plus arbetsgivaravgifter så de allra flesta familjer spenderar runt 1 miljon SEK/år. Att det då går åt 1.5-2 miljoner Baht for samma standard i Thailand är egentligen inte så konstigt.

Notera också att jag i kostnaden 1.5-2 miljoner Baht/år räknar med kostnader som forsäkringar, pensionssparande, resor till Sverige, avskrivning på bil och lägenhet mm, alltså kostnader som en turist inte lägger in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma standard kostar mer i Thailand.

Men.. bara ett litet månadsöverslag av kostnader.

Bil: 15 000

Skola: 6 000 (billig "internationell" skola a la Thaistandard)

Försäkring: 10 000 (för hela familjen 4 personer)

Hyra: 16 000

El, internet, tv: 5 000

Summa 52 000 per månad.

Plus mat, kläder, resor, visumkostnader, besök, inköp etc etc etc

Jag har, sedan mars förra året, gjort av med ungefär 400 000 SEK.

Det blir ca 30 000 per månad, vilket är ungefär 135 000 baht.

Inga större resor, förutom 3 veckor med bil runt i isaan.

Frugan gör av med noll. Hon äter en nudelsoppa per dag och går inte ut eller ska ha guld.

Vart har pengarna gått? - ut! smile.gif

Vi skulle säkert kunna leva på 80 000. kanske. tror jag.NOT!

PS.. nu ska jag till Bangkok och fixa pass till dottern.. kommer att kosta 10 000 baht.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma standard kostar mer i Thailand.

Men.. bara ett litet månadsöverslag av kostnader.

Bil: 15 000

Skola: 6 000 (billig "internationell" skola a la Thaistandard)

Försäkring: 10 000 (för hela familjen 4 personer)

Hyra: 16 000

El, internet, tv: 5 000

Summa 52 000 per månad.

Plus mat, kläder, resor, visumkostnader, besök, inköp etc etc etc

Jag har, sedan mars förra året, gjort av med ungefär 400 000 SEK.

Det blir ca 30 000 per månad, vilket är ungefär 135 000 baht.

Inga större resor, förutom 3 veckor med bil runt i isaan.

Frugan gör av med noll. Hon äter en nudelsoppa per dag och går inte ut eller ska ha guld.

Vart har pengarna gått? - ut! smile.gif

Vi skulle säkert kunna leva på 80 000. kanske. tror jag.NOT!

PS.. nu ska jag till Bangkok och fixa pass till dottern.. kommer att kosta 10 000 baht.

Om jag tar bort kostnaden för barnen samt hyra, så hamnar kostnade för mej och min fru på samma nivå som NoBuzz och vi lever ett tämligen lugnt men behagligt liv.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

bra med många synpunkter :great: chang klippa banden med sverige betyder att man skriver ut sig

...

Ja, för all del. Men det går ju att skriva in sig igen, om än med viss karens.

Tycker det är betydligt mer dramatiskt att sälja allt man har i Sverige och sen spendera allt i Thailand...

Kan man få tillbaka det man ångrar man slösat bort ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Just det buzzen säger: Att samma standard kostar mera i Thailand

är nog den sanning som många här har minst lust med att höra smiley.gif

De flesta här har kanske (eller har haft) en dröm om att flytta till Thailand

i övre medelålder eller som pensionärer och en förhoppning om att

kunna leva där - omän inte som "kungar i baren" så iaf som välbeställda.

Och nu hotas den drömmen av alla tråkiga ekonomiska fakta i denna tråd.

Tacka vet jag modellen att bo i bägge länder.

Att få det bästa av två världer till priset av ett par resor per år.

Iaf det vi hoppas på när det blir dax.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...