Jump to content
IGNORERAD

Abbhisits koalitionspartners kräver nyval tidigare


Serath

Bör Thailand ha nyval snarast?  

78 röster

  1. 1. Bör Thailand ha nyval snarast?

    • JA
      52
    • NEJ
      18
    • Vet inte
      8


Recommended Posts

andersbangkok

Tar mig friheten att fetmarkera i texten ovan och samtidigt påstå att däri ligger den stora problematiken. Du antyder med ditt inlägg indirekt att det inte finns varken någon demokrati eller likhet inför lagen i Thailand och jag misstänker att en stor majoritet av de fattiga i landet (och sannolikt en stor del av "medelklassen") håller med dig till hundra procent. Jag tror även att denna (historiska och aktuella) ojämlikhet inte är lätt att bortse ifrån, eller enkelt gå vidare ifrån för väldigt många människor.

Anders: ja det är korrekt att jag inte anser det finns full demokrati eller likhet inför lagen i Thailand. Problemet idag är att Thailand står med en situation som till delar kan liknas med Ex-Jugoslavien eller Rwanda och flera andra länder. Inte så att det är flera länder som tvinagts ihop av Tito utan att man bär en historik flera hundra år tilbaka vilken är grunden till det hat som än idag gör att människor kan begå de värsta hemskheter mot varandra.

Det är samma situation idag i Thailand. Ett stort antal inlägg säger "varför ska inte rödksjortorna få vara våldsverkare när gulskjortorna fick det utan rättsliga åtgärder" Gulskjortorna säger "varför skulle inte vi få demonstrera när rödskjortorna gjorde det innan".

Vad jag avsåg med mitt inlägg är att man kan dra historien hur långt tillbaka och skylla på varandra. En sak man kan vara säker på då är att det inte förlandet närmare demokrati. Vad blir nästa steg? OM rödskjortorna skulevinna nästa val och gulskjortorna startar liknande demonstartioner med samma argument; ja då står utvecklinen stilla.

Jag inser verkligen svårigheten i detta MEN om detta inte löses så blir det ingen demokratisk utveckling.

Jag skulle vilja be dig fundera ett ögonblick på följande påstående:

Thailand har under åren 1980 till 2009 haft en makalös ekonomisk resa med tillväxt i absolut världsklass (kommentar : siffror från IMF Thailand BNP - Tillväxt 1980 till 2009). Tyvärr har denna ekonomiska resa polariserat landet då majoriteten av den värdetillväxt som skapats i nationen har fördelats till de redan väl besuttna, personer bland annat inom aristokratin och den traditionella överklassen. Fattigdom och misär är fortfarande en del av det "vanliga" thailändska folkets vardag, begränsade möjligheter till skolgång, sjukvård och den för människan så viktiga vardagliga tryggheten infinner sig inte ofta då det inte alltid finns mat på bordet, husrum eller ordentliga kläder.

Majoriteten fattiga thailändare ser dock trots allt på livet med ett leende. Det är ju trots allt så det alltid varit, vi lever för vår Kung, han tar hand om oss och trots alla tidigare oförrätter måste man gå vidare (precis som "Anders i Bangkok") förespråkar.

Vissa fattiga thailändare ler dock inte lika mycket längre. De har för länge sedan insett att det är genom deras svett och tårar de besuttna kan leva i lyx i Bangkok. De är inte glada, men ser trots allt en möjlighet att gå vidare. Dock inte vidare såsom "Anders i Bangkok" önskar. "Anders i Bangkok" har troligen inga ekonomiska problem, han har alltid mat på bordet, en ny bil och den senaste mobiltelefonen. Hans barn kan gå i fina privatskolor då hans fru är "gul så det skriker om det", sannolikt med fina kontakter inom den thailändska eliten. De fattiga, som ler till viss del nu för tiden, vill ha möjlighet att påverka sin situation och har hört talas om demokrati och likhet inför lagen från rödklädda personer. Det låter inte alls dumt och lite demonstrationer i Bangkok kan ju ses som någonting spännande... och vem vet, det kanske till och med går att påverka.

Förutom att du inte känner mig och inte har en aning om mitt liv (vilket gör att det är under min värdighet att kommentera det skräp du skrev om mig) så principiellt så råder det stora skillnader mellan fattiga och rika i Thailand. Jag förstår inte vart du vill komma med detta. Det är inte en nyhet att folk i Thailand och i de flesta länder har olika levnadstandarder (ingen nyhet, i alla fall inte för mig)

Vissa fattiga thailändare ler dock inte alls. De är riktigt arga, ivrigt påhejade av personer som egentligen inte är särskilt fattiga och som faktiskt inte lever ett hårt och ansträngande liv. De har dock blivit lovade att "guld och gröna skogar tillfaller de som står upp mot förtrycket", och gärna då med våld om så krävs. Dessa riktigt arga människor får till och med betalt för att vara arga. När de sedan hör "Anders i Bangkok", diverse förespråkare för de Gula, rättsväsendet, premiärministern (som de dessutom inte anser vara lagligt tillsatt) säga att det är bara "att gå vidare" precis som alltid förr och gärna glömma bort att de Gula kom undan helt och hållet med sina tilltag, rinner bägaren över. Den rinner dessutom över till den milda grad att blod flyter på Bangkoks gator, blod som kommer från människor som antingen önskar, eller beordras skydda, "demokrati och likhet inför lagen".

Jag har sagt att man måste, på något sätt komma vidare. hur det ska gå till vet jag inte. Kanske en sanningskommission som (tror det var NoBuzz) föreslog. Jag menar inte att man bara skall vända andra kunden till men på NÅGOT sätt måste detta lösas. Att utlysa nyval tror jag inte alls löser den underliggande konflikten. Jag är t.o.m så cynisk att jag tror att anledningen till att rödskjortorna vägrar gå med på regeringens förslag om nyval inom 6 månader beror på den kommande rättegången mot Thaksin. Det gäller att få bort sittande regering, skrupellöst säkerställa att en Thaksin-vänlig regering kommer till så att han kan få amnesti och därför behålla sina pengar. Man använder då hänsynslöst svaga människors okunskap för att få dem att stödja detta falsarium. Vad tror du om det?

Anders. Varken du, jag eller någon annan på detta forum kan rättfärdiga den blodspillan som skett utifrån vad vi vet eller anser. Jag tror dock att mängden arga thailändare som försvarar det som hänt i Bangkok är försvinnande få men nog finns de allt och de kommer garanterat inte "gå vidare". En större mängd människor kommer nog inte heller glömma den uppenbara olikheten i lagen eller brist på demokrati, verklig eller upplevd, som råder i Thailand. När dessutom den kungliga familjen visar sina sympatier med den regerande, odemokratiska, sidan vid makten lär ännu fler personer få bättre minne.

Vad tror du Anders? Om du tänker dig vara thailändare kategori 1, 2 och 3. Hade du gått vidare med ett leende på läpparna?

Nej det tror jag inte. Jag ser inte heller vad som skulle få landet att vara enat med den sociala struktur som finns. Däremot MÅSTE man hitta något sätt för att lösa denna knut. Kom nu inte med nyval.det tror jag inte en sekund på med nuvarande valstruktur. Det blir bara samma röstköpande av partierna.

Tar mig friheten att ändra lite i tidigare inlägg.

Jag tycker det är ok att de gula demonstrerar även om dom är en förhållandevis liten grupp som förstör livet för många fler.

Anders; ja vid denna demonstration håller jag med dig. Jag har faktiskt inte varken hört eller sett någon gulskjorta demonstrera. Har du?

Jag tror alla här är överens om detta... trots att ingen med säkerhet kan säga vem som trappade upp våldet... eller om det egentligen startade i och med ockupationer av Bangkoks flygplatser och regeringskansli...

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Är alla överens om att denna konflikt startade med ockupationen av Bangkoks flygplatser? Om det är vad du menar så håller i alla fall inte jag med dig. Detta startade långt tidigare anser jag.

Tack för att du tog dig tid att skriva en del. Jag har kommenterat i din text med fet stil

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 201
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    29

  • noBuzz

    25

  • Serath

    17

  • MaiChai

    13

Mest aktiva i denna tråd

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Är alla överens om att denna konflikt startade med ockupationen av Bangkoks flygplatser? Om det är vad du menar så håller i alla fall inte jag med dig. Detta startade långt tidigare anser jag.

Tack för att du tog dig tid att skriva en del. Jag har kommenterat i din text med fet stil

Hej Anders, tack för ditt svar.

Jag insåg redan när jag skrev mitt tidigare inlägg att vissa delar troligen skulle kunna anses vara provocerande och om du tagit illa vid dig av detta ber jag om ursäkt, det var inte avsikten med texten. Min primära avsikt var istället att få något mer utförliga svar från dig, då du tydligt visat var dina politiska sympatier ligger. Vänligen notera att jag inte lägger någon som helst värdering i detta. Se det hellre som nyfikenhet.

Den moderna människan är besatt av sin historia, och är tyvärr heller inte sena att påtala tidigare oförrätter. Liksom du tror jag dock att den enda vägen är att blicka framåt, hur snårig vägen än må vara, om landet skall kunna gå en stabil framtid till mötes. En sanningskommission, som du nämner, skulle kunna ge ett mycket stort kliv framåt förutsatt att den anses vara legitim och inte främja de som har möjlighet att utnyttja sina positioner (eller pengar) för att slippa undan ev. åtal och/eller straff, oavsett om pengarna kommer ur röda eller gula skattkistor. Likhet inför lagen måste vara, och ses som, en reell företeelse och inte ett falsarium.

Angående fattiga och rika och den stora skillnaden där emellan. Jag tror att många ur de fattigas led inte tidigare varit fullt medvetna om hur bra de rika har/haft det men att de genom TV, telefoner, vittnesuppgifter (hur friserade de än må vara) från släktingar som arbetar i de mer urbaniserade delarna av landet fått upp ögonen för hur den regerande eliten (röda såväl som gula) lever gott utan synbara ansträngningar. När de dessutom inser att efterföljaren till den älskade kungen, vilken tycks vara på väg att lämna jordelivet, är en korrumperad skitstövel med diverse intressanta böjelser (not: min flickväns åsikt) är det nog svårt att förlita sig på att någon kommer dem till hjälp. I denna situation är det nog inte otänkbart att man lierar sig med den enda person/rörelse som utlovar förändringar/förbättringar, även om personen visar sig vara ännu en skitstövel i raden. Vissa av dessa människor blir troligen utnyttjade, precis som du säger, på grund av okunskap.

Du är inte den enda cynikern i sällskapet. Att allt elände är iscensatt enbart med anledning för att pressa fram nyval och därigenom ev. säkerställa en Thaksin-vänlig regering, som låter mannen behålla sina pengar, är inte långsökt. Om det visar sig att de svartklädda beväpnade männen som sprang runt bland rödklädda demonstranter besköt båda sidor för att provocera fram våldet verkligen gjorde detta, skulle jag till och med vilja påstå att det scenario du nämner är troligt.

Ett nyval skulle kunna lösa vissa problem temporärt, och jag tror att det är enda vägen ut just nu. Dock tror jag att detta val endast kommer lägga locket på under begränsad tid. Utan förändringar av valsystem/struktur kommer ett framtida resultat säkerligen inte erkännas av en besegrad sida och så är man tillbaks på ruta ett. Valövervakning skulle kunna vara en möjlighet, som andra föreslagit, men de thailändska partierna tycks inte vara så intresserade av detta vad jag förstått.

Angående "gula demonstrerar" och "ockupation av flygplatser". Jag tror varken du, jag eller någon annan person på detta forum tror att dessa händelser allena trappat upp den politiska röran, våldet etc. Dock tror jag många inom de rödas led ser det som ett tydligt, och inte allt för avlägset (i tiden) bevis, på att regler (lagar) inte gäller lika för alla. I retoriken rättfärdigar man säkerligen sitt eget brottsliga handlande utifrån detta. (not: jag var nog lite otydlig med detta i min ursprungliga text).

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att drottningen har stulit ett diamantsmycke, inte så populärt kanske? Har någon annan osså hört detta?

Det säger min tjejj i all fall som bor i Bangkok! :wai:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att drottningen har stulit ett diamantsmycke, inte så populärt kanske? Har någon annan osså hört detta?

Det säger min tjejj i all fall som bor i Bangkok! :wai:

Du kanske tänker på den Saudiarabiska härvan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att drottningen har stulit ett diamantsmycke, inte så populärt kanske? Har någon annan osså hört detta?

Det säger min tjejj i all fall som bor i Bangkok! :wai:

Nja, polisen stal lite Saudiska diamanter som de skulle återlämnat. En del hamnade sedan runt halsen på höga polischefers fruar och mia noi´s.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Diamond_Affair

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej Anders, tack för ditt svar.

Jag insåg redan när jag skrev mitt tidigare inlägg att vissa delar troligen skulle kunna anses vara provocerande och om du tagit illa vid dig av detta ber jag om ursäkt, det var inte avsikten med texten. Min primära avsikt var istället att få något mer utförliga svar från dig, då du tydligt visat var dina politiska sympatier ligger. Vänligen notera att jag inte lägger någon som helst värdering i detta. Se det hellre som nyfikenhet.

Jag tog inte alls illa upp :-) Jag uppskattar verkligen din nyanserade bild och jag håller med dig om allt du skrev denna gång. När det gäller mina politiska sympatier skulle du nog bli förvånad om vi fick tillfälle att över ett par öl eller så, diskutera politik :-) Att jag kritiserar rödskjortorna har inget alls med frågan om rik eller fattig, gul eller röd att göra. Det jag verkligen hatar är just Thaksins bedrägeri och att han har några medhjälpare som underblåser strömmar hos folk som till slut tar sig uttryck i våldsamheter (oklart vem som egentligen startade men det ligger i den subversiva krigföringens mål) För mig representerar de röda idag Thaksin och hans anhang. Jag har haft med honom att göra och en värre orm finns inte. Därför kan jag inte sympatisera med dem, tvärtom; jag skulle bekämpa dem med alla lagliga medel om jag var Thai. Nu drar jag mitt strå till stacken genom att inte låta vissa djupröda åsikter (både skjort- och politisk färg) få står oemotsagda.

Angående fattiga och rika och den stora skillnaden där emellan. Jag tror att många ur de fattigas led inte tidigare varit fullt medvetna om hur bra de rika har/haft det men att de genom TV, telefoner, vittnesuppgifter (hur friserade de än må vara) från släktingar som arbetar i de mer urbaniserade delarna av landet fått upp ögonen för hur den regerande eliten (röda såväl som gula) lever gott utan synbara ansträngningar. När de dessutom inser att efterföljaren till den älskade kungen, vilken tycks vara på väg att lämna jordelivet, är en korrumperad skitstövel med diverse intressanta böjelser (not: min flickväns åsikt) är det nog svårt att förlita sig på att någon kommer dem till hjälp. I denna situation är det nog inte otänkbart att man lierar sig med den enda person/rörelse som utlovar förändringar/förbättringar, även om personen visar sig vara ännu en skitstövel i raden. Vissa av dessa människor blir troligen utnyttjade, precis som du säger, på grund av okunskap.

Frågan om efterföljare till den nuvarande älskade kungen är intressant! Jag har samma indikationer från de Thai som vågar/kan diskutera detta. Jag tror detta kan komma att ha stor påverkan på Thailands framtid.

Ett nyval skulle kunna lösa vissa problem temporärt, och jag tror att det är enda vägen ut just nu. Dock tror jag att detta val endast kommer lägga locket på under begränsad tid. Utan förändringar av valsystem/struktur kommer ett framtida resultat säkerligen inte erkännas av en besegrad sida och så är man tillbaks på ruta ett. Valövervakning skulle kunna vara en möjlighet, som andra föreslagit, men de thailändska partierna tycks inte vara så intresserade av detta vad jag förstått.

Här kommer du till pudelns kärna. Oavsett vilka som vinner kommer den andra sidan att anklaga dem för fusk. Det enda som då händer är att man skjuter problemen framför sig. Nu när det lugnat sig lite på gatorna i BKK, så kanske det är lika bra att löpa linan ut och hantera frågan en gång för alla. Istället för att kräva nyval och Abhisits flytt från landet (det senare är bara ett barnsligt löjligt krav tycker jag) så skulle dom kanske börja med att diskutera en sanningskommission och komma överens om internationella övervakare. Många länder använder detta; inte bara länder med tveksam demokrati.

Angående "gula demonstrerar" och "ockupation av flygplatser". Jag tror varken du, jag eller någon annan person på detta forum tror att dessa händelser allena trappat upp den politiska röran, våldet etc. Dock tror jag många inom de rödas led ser det som ett tydligt, och inte allt för avlägset (i tiden) bevis, på att regler (lagar) inte gäller lika för alla. I retoriken rättfärdigar man säkerligen sitt eget brottsliga handlande utifrån detta. (not: jag var nog lite otydlig med detta i min ursprungliga text).

Så är det troligt att de röda ser det. De gula ser ett steg längre tillbaka (också i närtid) Det är därför man så fort kommer in i pajkastning om vem gjorde vad, varför får inte vi när dom fick.

Mvh

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

Vilket är det sista val, anser du, som korrekt återspeglar det Thailändska folkets vilja?

Och som är ett valresultat man kan "lita på"? :)

Hej

Dom senast genomförda valen som var något så när korrekta enligt mig, var innan dommstolar, EC, Militär, PAD och kungahuset

började manipulera valresultaten och även hota koallitionspartierna.

När detta började spårade det ur fullständigt och därför måste nyval och en laglig regering tillsättas under internationell

övervakning, och för att slippa kohandeln vore det bra om två block bildades redan innan valet ungefär som i Sverige.

Då vet väljarna vad dom röstar på och att det inte blir ändrat efteråt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Anders,

Genom att du infogar dina svar i den text du besvarar gor du det mkt svart att i tur citera dig.

Om du vill kan du dela upp inlagget du besvarar i flera delar och infoga dina svar daremallan.

En sannings kommission och jamforelser till forna Jugoslavien och Rwanda - helt galet i mina ogon.

Dels har nuvarande konflikt i Thailand i princip ingenting gemensamt med de etniska konflikterna som lag till grund for folkmorden i forna Jugoslavien och Rwanda. Det kanns extremt frammande att dra den parallellen och pa samma gang da aven marginalisera vad som faktiskt hande dar. Tolkar du den thailandska konflikten som en historisk konflikt med flera hundra ar pa nacken dar etnicitet och religion ar grunden till ett pyrande hat?

Vilken funktion skulle en sanningskommission fylla? Traditionellt (dvs i princip overallt det anvants) sa skapas kommissioner med syfte att hantera ett svart och infekterat forflutet. Det kan handla om att hantera fragor som forsvunne personer under en diktatur (som i Chile) eller undersoka krigsbrott och grova overgrepp under inbordeskrig (tex LIberia).

En sanningskommission for att hantera tex. Tak Bai eller "war on drugs" skulle vara logiskt (men knappast rimligt) medan jag inte ser vilken roll det skulle fylla i dagens situation.

Dagens situation handlar inte om djup etnisk splittring och aven om manga vill gora det hela till en klassfraga ar det inte sa enkelt. Som tidiagre namnts ar det en rad olika faktorer som avgor vilken "sida" folk tar stallning for. Jag tror inte "hatet" ar sa utbrett som du i en tidigare post lat paskina. Darmed skall man vara forsiktig i att underblasa det genom att ge splittringen storre proportioner an det fortjanar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom senast genomförda valen som var något så när korrekta enligt mig, var innan dommstolar, EC, Militär, PAD och kungahuset

började manipulera valresultaten och även hota koallitionspartierna.

När detta började spårade det ur fullständigt och därför måste nyval och en laglig regering tillsättas under internationell

övervakning, och för att slippa kohandeln vore det bra om två block bildades redan innan valet ungefär som i Sverige.

Då vet väljarna vad dom röstar på och att det inte blir ändrat efteråt.

Mvh Isan Lover

Så du anser inte 2007 års valresultat korrekt återspegla folks vilja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Så du anser inte 2007 års valresultat korrekt återspegla folks vilja?

Det blir ju samma resonemang som alltid.

Om man anser att TRT's upplosning och banningen av de 111 politikerna var felaktig blir darmed valet 2007 inte fullt demokratiskt eftersom ett parti inte tillats vara med.

En annan filosofisk fundering ar huruvida ett val som organiseras av en militarjunta nagonsin kan anses vara demokratiskt - rent principiellt dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du anser inte 2007 års valresultat korrekt återspegla folks vilja?

Hej

Jag menar precis det jag skrev, så fort folk är inne och manipulerar i efterhand så är valet saboterat.

Nej låt människorna som röstar avgöra, alla andra ska hålla fingrarna borta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Jag menar precis det jag skrev, så fort folk är inne och manipulerar i efterhand så är valet saboterat.

Nej låt människorna som röstar avgöra, alla andra ska hålla fingrarna borta.

Mvh Isan Lover

Men hur tycker du man skall gora for att hantera valfusk da?

Det maste val ga att hantera i efterhand eller?

Kan det vara ett alternativ att det finns en "deadline" for arenden att tas upp och avgoras. I vissa lander inom 30 dagar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men hur tycker du man skall gora for att hantera valfusk da?

Det maste val ga att hantera i efterhand eller?

Kan det vara ett alternativ att det finns en "deadline" for arenden att tas upp och avgoras. I vissa lander inom 30 dagar osv.

Hej

Problemet när ärenden hamnar hos t,ex EC är som du nu nyligen har sett exempel på är att dom är partiska och tar upp dom

ärenden som deras uppdragsgivare vill och vägrar ta upp dom mest solklara fall ifrån motparten.

Demokraterna tog emot illigala donationer redan 2005 men EC tog upp målet först efter dom rödas demonstrationer och att

folk har dödat och sårats.

Och det är samma sak med dommstolarna och dom ej dömda gula brottslingarna, så alla dessa instanser måste ha hjälp utifrån

och börja om från början.

Nu är deras förtroende noll och när dom ingriper räknar folk med att dom agerar på uppdrag och inte är objektiva och jag är

beredd att hålla med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Anders,

Genom att du infogar dina svar i den text du besvarar gor du det mkt svart att i tur citera dig.

Om du vill kan du dela upp inlagget du besvarar i flera delar och infoga dina svar daremallan.

Ok. Skall göra enligt ditt råd (dock blir detta inlägg på "gammalt sätt")

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet när ärenden hamnar hos t,ex EC är som du nu nyligen har sett exempel på är att dom är partiska och tar upp dom

ärenden som deras uppdragsgivare vill och vägrar ta upp dom mest solklara fall ifrån motparten.

Demokraterna tog emot illigala donationer redan 2005 men EC tog upp målet först efter dom rödas demonstrationer och att

folk har dödat och sårats.

Och det är samma sak med dommstolarna och dom ej dömda gula brottslingarna, så alla dessa instanser måste ha hjälp utifrån

och börja om från början.

Nu är deras förtroende noll och när dom ingriper räknar folk med att dom agerar på uppdrag och inte är objektiva och jag är

beredd att hålla med.

Mvh Isan Lover

Kan du förklara vilket av dessa ord, vilket som helst går bra, som har med Willes fråga att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1000baht/dag är helt okej för dem fattig bondläpparna... självklart tar dem det. istället för sitta hemma och göra skit jobb för 50/baht om dagen :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju samma resonemang som alltid.

Om man anser att TRT's upplosning och banningen av de 111 politikerna var felaktig blir darmed valet 2007 inte fullt demokratiskt eftersom ett parti inte tillats vara med.

En annan filosofisk fundering ar huruvida ett val som organiseras av en militarjunta nagonsin kan anses vara demokratiskt - rent principiellt dvs.

Vad gäller vem som organiserar valet så är väl det oväsentligt.

Så länge valet är fritt, transparent och enligt alla demokratiska principer.

Det är väl själva valet som ska bedömmas, inte organisatören? Eller?

Men, frågan var om resultatet kunde antas återspegla folks vilja.

Anledningen till att jag frågar är naturligtvis att jag vill veta varför IL inte gnällde när PPP satt i regeringsställning.

Om han nu anser valet felaktigt. Vad jag minns uttryckte han istället glädje över att folket fått säga sitt och önskade Samak lycka till.

Anser du det hederligt (ett av dina populära ord smile.gif ) att vissa argument bara gäller i vissa tillfällen men inte i andra?

Där jag kommer ifrån kallas sådant "double standard", och det trodde jag var en av sakerna just IL gnällde på.

Ursäkta bashingen, men en viss offentligt uttalad subjektivitet motiverar den. smile.gif

PS. Han vet naturligtvis att han pissat i egen stövel och det är därför han vägrar att svara på min fråga. smile.gif DS

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Anders,

Genom att du infogar dina svar i den text du besvarar gor du det mkt svart att i tur citera dig.

Om du vill kan du dela upp inlagget du besvarar i flera delar och infoga dina svar daremallan.

En sannings kommission och jamforelser till forna Jugoslavien och Rwanda - helt galet i mina ogon.

Dels har nuvarande konflikt i Thailand i princip ingenting gemensamt med de etniska konflikterna som lag till grund for folkmorden i forna Jugoslavien och Rwanda. Det kanns extremt frammande att dra den parallellen och pa samma gang da aven marginalisera vad som faktiskt hande dar. Tolkar du den thailandska konflikten som en historisk konflikt med flera hundra ar pa nacken dar etnicitet och religion ar grunden till ett pyrande hat?

Vilken funktion skulle en sanningskommission fylla? Traditionellt (dvs i princip overallt det anvants) sa skapas kommissioner med syfte att hantera ett svart och infekterat forflutet. Det kan handla om att hantera fragor som forsvunne personer under en diktatur (som i Chile) eller undersoka krigsbrott och grova overgrepp under inbordeskrig (tex LIberia).

En sanningskommission for att hantera tex. Tak Bai eller "war on drugs" skulle vara logiskt (men knappast rimligt) medan jag inte ser vilken roll det skulle fylla i dagens situation.

Dagens situation handlar inte om djup etnisk splittring och aven om manga vill gora det hela till en klassfraga ar det inte sa enkelt. Som tidiagre namnts ar det en rad olika faktorer som avgor vilken "sida" folk tar stallning for. Jag tror inte "hatet" ar sa utbrett som du i en tidigare post lat paskina. Darmed skall man vara forsiktig i att underblasa det genom att ge splittringen storre proportioner an det fortjanar.

Jag svarar alla synpunkter här i slutet. Hoppas det blir lite enklare att följa.

1. Jämförelsen med Ex-Jugoslavien och Rwanda syftade till att man kan skylla på varandra hur länge som helst. Folk glömmer inte eller ofta; vill inte glömma. Det var detta jämförelsen syftade till att exemplifiera. Det hade alltså inget alls att göra med anledningen till dessa konflikter utan bara att man kan träta hur länge som helst. Hoppas svaret drar undan molntäcket :-)

Därmed finns det ingen anledning at kommentera de andra delarna av din text då den utgick från en annan utgångspunkt än den jag avsåg. Beklagar om jag därmed tog din tid. :-)

2. Abgående hatet. De som verkligen lyckats underblåsa hatet är de röda under denna konflikt. Dom har agiterat så att t.o.m Goebbels hade blivit tårögd av lycka! Då menar jag metoden att agitera, inget annat. Uppvigla till att släpa ut regeringen och skjuta dem, släpa runt döda kroppar i BKK, detta är bara några exempel som för mig visar vilka människor ledarna är.

Jag menar inte att det är ett väldigt utbrett hat mellan grupperna men att det finns verkligt hat, det hör jag dagligen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ursäkta bashingen, men en viss offentligt uttalad subjektivitet motiverar den. smile.gif

PS. Han vet naturligtvis att han pissat i egen stövel och det är därför han vägrar att svara på min fråga. smile.gif DS

Jag väntade med visst intresse för att se om IL hade mod att svara men det gick som jag trodde. Jag hade gärna sett ett årtal då det sista "justa" valet hölls men vännen slingrar sig som en kobra..IL: är det svårt med ett rakt svar?

Det torde ligga helt i din hederliga tradition.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att IL inte kan ge något svar är inte oväntat, men han skulle nog vilja säga valet 2005 då Thakin hade full kontroll över media och hade tystat den mesta av oppositionen.

Men redan ett par år tidigare lade doktorn ut texten om demokrati...

http://www.thaivisa.com/forum/Thaksin-democracy-Goal-t4293.html

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad gäller vem som organiserar valet så är väl det oväsentligt.

Så länge valet är fritt, transparent och enligt alla demokratiska principer.

Det är väl själva valet som ska bedömmas, inte organisatören? Eller?

Men, frågan var om resultatet kunde antas återspegla folks vilja.

Anledningen till att jag frågar är naturligtvis att jag vill veta varför IL inte gnällde när PPP satt i regeringsställning.

Om han nu anser valet felaktigt. Vad jag minns uttryckte han istället glädje över att folket fått säga sitt och önskade Samak lycka till.

Anser du det hederligt (ett av dina populära ord smile.gif ) att vissa argument bara gäller i vissa tillfällen men inte i andra?

Där jag kommer ifrån kallas sådant "double standard", och det trodde jag var en av sakerna just IL gnällde på.

Ursäkta bashingen, men en viss offentligt uttalad subjektivitet motiverar den. smile.gif

PS. Han vet naturligtvis att han pissat i egen stövel och det är därför han vägrar att svara på min fråga. smile.gif DS

Hej

Jag läste precis ditt inlägg och svarar naturligtvis direkt, jag gör ingen hemlighet av att jag gillar när aristokratin, dom rika, militären och Bangkok eliten förlorar

val och det av en mycket enkel anledning, nämligen därför att dom är en grupp som är tillräckligt starka ekonomiskt att klara sig själva,

och det är inte dom som jag tror är i störst behov av sociala reformer,

det är helt andra grupper i samhället som behöver få hjälp via staten och förändringar i samhället, och det får dom inte om konservativa och korrumperade rika vinner

valen.

Så varje val som vinns av dessa grupper är för mig ytterligare förlorad tid för att göra Thailand till ett bättre land för alla och för att börja utjämna landets

orättfärdiga klyftor.

Jag har för övrigt samma syn på detta problem i övriga världen.

Ni får gärna ge några exempel på länder där landets konservativa aristokratiska och rika elit har avstått sina privilegier och makt frivilligt,

det borde vara svårt att hitta såna exempel, oftast försöker dom behålla sina privilegier med alla medel som militär och valfusk, och normalt förföljer man oppositionen

och dess ledare och har sträng censur.

Det tycker jag stämmer in på Thailand också.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag läste precis ditt inlägg och svarar naturligtvis direkt, jag gör ingen hemlighet av att jag gillar när aristokratin, dom rika, militären och Bangkok eliten förlorar

val och det av en mycket enkel anledning, nämligen därför att dom är en grupp som är tillräckligt starka ekonomiskt att klara sig själva,

och det är inte dom som jag tror är i störst behov av sociala reformer,

det är helt andra grupper i samhället som behöver få hjälp via staten och förändringar i samhället, och det får dom inte om konservativa och korrumperade rika vinner

valen.

Så varje val som vinns av dessa grupper är för mig ytterligare förlorad tid för att göra Thailand till ett bättre land för alla och för att börja utjämna landets

orättfärdiga klyftor.

Jag har för övrigt samma syn på detta problem i övriga världen.

Ni får gärna ge några exempel på länder där landets konservativa aristokratiska och rika elit har avstått sina privilegier och makt frivilligt,

det borde vara svårt att hitta såna exempel, oftast försöker dom behålla sina privilegier med alla medel som militär och valfusk, och normalt förföljer man oppositionen

och dess ledare och har sträng censur.

Det tycker jag stämmer in på Thailand också.

Mvh Isan Lover

Helt otroligt hur du kan se alla alternativ som "Antingen eller" och aldrig "Både och"

Eller anser du att om det inte är fattiga som styr landet så behandlas fattiga illa av de som styr ?

Hur många länder i världen, som det går bra för, och fattiga behandlas väl i, styrs av fattiga ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag läste precis ditt inlägg och svarar naturligtvis direkt, jag gör ingen hemlighet av att jag gillar när aristokratin, dom rika, militären och Bangkok eliten förlorar

val och det av en mycket enkel anledning, nämligen därför att dom är en grupp som är tillräckligt starka ekonomiskt att klara sig själva,

och det är inte dom som jag tror är i störst behov av sociala reformer,

det är helt andra grupper i samhället som behöver få hjälp via staten och förändringar i samhället, och det får dom inte om konservativa och korrumperade rika vinner

valen.

Så varje val som vinns av dessa grupper är för mig ytterligare förlorad tid för att göra Thailand till ett bättre land för alla och för att börja utjämna landets

orättfärdiga klyftor.

Jag har för övrigt samma syn på detta problem i övriga världen.

Ni får gärna ge några exempel på länder där landets konservativa aristokratiska och rika elit har avstått sina privilegier och makt frivilligt,

det borde vara svårt att hitta såna exempel, oftast försöker dom behålla sina privilegier med alla medel som militär och valfusk, och normalt förföljer man oppositionen

och dess ledare och har sträng censur.

Det tycker jag stämmer in på Thailand också.

Mvh Isan Lover

Makten korrumperar människan oavsett politisk ideologi.

I Thailand är det Kungen och Militären som har makten (Samt dom som har råd att muta dom), Politikerna byts ju ut med jämna mellanrum, Antingen genom val eller militär kupp.

Istället för att skylla alla problem på Abbhisit eller Thaksin så borde nått göras åt militären. Det är ju dom som är problemet i Thailand. Den dagen militären förlorar sin makt och politiker får makten. först då kan Thailand bli demokratiskt.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tallviking

Ja jag anser faktiskt att det är mycket vanligt att fattiga behandlas illa eller i vart fall sämre om dom saknar representanter i maktens forum,

visst finns det rika som bryr sig om fattiga, men ingen känner till deras förhållanden och vet bättre vad dom behöver än dom själva.

Och utan möjlighet till inflytande är dom fattiga i en helt klart sämre position, dom behöver egna ledare som driver deras frågor.

Jag tycker att Sverige är ett bra exempel på ett land som oftast har styrts av ett parti uppbyggt av just fattiga arbetare, och numera är dom inte så fattiga längre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Makten korrumperar människan oavsett politisk ideologi.

I Thailand är det Kungen och Militären som har makten (Samt dom som har råd att muta dom), Politikerna byts ju ut med jämna mellanrum, Antingen genom val eller militär kupp.

Istället för att skylla alla problem på Abbhisit eller Thaksin så borde nått göras åt militären. Det är ju dom som är problemet i Thailand. Den dagen militären förlorar sin makt och politiker får makten. först då kan Thailand bli demokratiskt.

Hej

Håller med dig om att militären är ett av Thailands största problem, dom har oftast ett finger eller två med i allt som sker.

Så hela den militära organisationen borde ses över och avskiljas ifrån politiken, och generalernas inflytande i allt utom det rent militära måste göras olaglig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...