Jump to content
IGNORERAD

Flaggan lever vidare


Guest Knasen

Recommended Posts

Guest Knasen

Pratade precis med Daeng och hon har beslutat sig för att fortsätta driva restaurangen efter uppmuntran från vänner och bekanta. Men först ska hon anordna begravningsceremonin mm. Men inom kort så går det att gå dit och äta pyttipanna och liknande igen :great: Tyvärr dock utan att få byta några ord med den mycket saknade Sten :(

Så den 23:e när jag anländer går jag dit och äter pyttipanna :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    5

  • Ulrika

    4

  • Nonki

    4

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

Pratade precis med Daeng och hon har beslutat sig för att fortsätta driva restaurangen efter uppmuntran från vänner och bekanta. Men först ska hon anordna begravningsceremonin mm. Men inom kort så går det att gå dit och äta pyttipanna och liknande igen great.gif Tyvärr dock utan att få byta några ord med den mycket saknade Sten sad.gif

Så den 23:e när jag anländer går jag dit och äter pyttipanna smile.gif

Jag gör dig gärna sällskap Knasen. Blev överraskad att hon tänker driva stället vidare efter Stens bortgång. Dom har under lång tid haft stora problem med det minskande antalet gäster. Sten berättade för mig att det inte var ovanligt med mindre än 10 matgäster vissa dagar. Flaggan ligger ju utanför turiststråken så det är knappast några spontangäster som dyker upp. Jag är nog inte ensam om att anse att det inte bara var den goda maten och priset som man symboliserar med med Flaggan. Minst lika viktig var den obligatoriska pratstunden med Sten på hans altan innan man återvände hemåt.

Men jag önskar ju naturligtvis Daeng lycka till och hoppas att vi MPR-medlemmar oftare intar våra måltider och Chang på Flaggan.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jag gör dig gärna sällskap Knasen. Blev överraskad att hon tänker driva stället vidare efter Stens bortgång. Dom har under lång tid haft stora problem med det minskande antalet gäster. Sten berättade för mig att det inte var ovanligt med mindre än 10 matgäster vissa dagar. Flaggan ligger ju utanför turiststråken så det är knappast några spontangäster som dyker upp. Jag är nog inte ensam om att anse att det inte bara var den goda maten och priset som man symboliserar med med Flaggan. Minst lika viktig var den obligatoriska pratstunden med Sten på hans altan innan man återvände hemåt.

Men jag önskar ju naturligtvis Daeng lycka till och hoppas att vi MPR-medlemmar oftare intar våra måltider och Chang på Flaggan.

Fritz..

Kanske vi kunde ha en liten forum träff den 23:e på Flaggan för att hedra Sten och för att hjälpa Daeng? Vad säger ni Pattayaner och influgna turister..? Jag kommer i alla fall att vara där tidigt på eftermiddagen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan Midsommarfesten på Hotell Viking för 5-6(???)år sedan har jag alltid besökt Flaggan vid mina resor till Pattaya/Jomtien, Brorsans barn ville helst inte äta någon annanstans efter att vi var där första gången så det blev många besök den resan, förra Nyår.

Jag kommer gladeligen äta där så snart jag kommer ner igen!

Önskar Daeng all lycka :wai:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske vi kunde ha en liten forum träff den 23:e på Flaggan för att hedra Sten och för att hjälpa Daeng? Vad säger ni Pattayaner och influgna turister..? Jag kommer i alla fall att vara där tidigt på eftermiddagen..

Du e go omtänksam och en Vän! :great:

Mvh Svampen ps:hör av mig på tele! :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske vi kunde ha en liten forum träff den 23:e på Flaggan för att hedra Sten och för att hjälpa Daeng? Vad säger ni Pattayaner och influgna turister..? Jag kommer i alla fall att vara där tidigt på eftermiddagen..

Tidigt på eftermiddagen, vad tusan menar du med det ? Är det thaitime eller farangtid , va va va ? dance1.gif

Den 23:e är väl en fredag och då passar det mig utmärkt att infinna mig nån gång mellan 16:30 och 17:00. Med farangtid menas att jag kommer att infinna mig där mellan dom klockslagen och inte två timmar senare drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill passa på att ge en stor eloge till kökspersonalen på Flaggan, som lojalt ställer upp och anpassar sej i alla lägen.

Fantastiska tanter!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, Vad ska man säga??

Hade aldrig äran av att träffa denna vad jag har förståt mycket sympatiska och trevliga man ;-( Men kom att tänka på hur det var för ca. 18 månder sedan när jag jagade runt halva Pattaya efter en dosa snus eftersom jag försökte dra ner på rökandet :-)

Ja, ja jag vet! Båda är samma j-la skit men, men. Med dam en släptåget så var vi iallefall runt på en väldans massa så kallade svensk ställen för att till slut hitta vad jag sökte just hos Sten på Flaggan-

Idag kan jag nog erkänna att jag ångrar att vi inte tog oss tid att bara slappa och äta en bit mat där.

- R.I.P -

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag får väl då bekänna att jag har lite dåligt samvete för att jag inte lyckades äta upp den mat som serverades på Flaggan.

Sten var väl lite bekymrad över att jag inte åt upp, men det var ju inget som var begränsat till hans ställe... Fråga Drivern ;)

Jag är ändå glad att fått klämma i mig ett antal Beer Chang hos Sten vid två tillfällen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag får väl då bekänna att jag har lite dåligt samvete för att jag inte lyckades äta upp den mat som serverades på Flaggan.

Sten var väl lite bekymrad över att jag inte åt upp, men det var ju inget som var begränsat till hans ställe... Fråga Drivern ;)

Herr Chang har talat.

Denna lilla "incident" minns jag väl och var min första bekantskap irl med Herr Chang.

Lite typiskt att detta hände i Stens sällskap - hela livet runt Sten var kantat av "incidenter" (i positiv bemärkelse).

Det känns tomt nu, väldigt tomt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

pattayanordic

R.I.P Sten

Har ätit där många gånger, men var ett tag senast, kommer också å tar en pyttis o några iskalla chang den 23:e.

Pattaya Nordic Bar, Soi Buakhao, Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ja, det stämmer att Daeng, dvs Stens hustru, kommer att driva Restaurang Flaggan vidare.

Hon gör det av olika orsaker och en är att Sten ville att hon skulle göra detta.

Det glädjer mig att det är så pass många här på Maipenrai som vill att Stens sista livsverk skall leva vidare och att ni till och med har förslag på en forumsträff här. Berömmet haglar över Sten och hans restaurang, något som tyvärr inte var så vanligt här innan hans död.

Vi på Nonkis Thailandhörna har ju sedan länge förstått betydelsen av både Sten och hans restaurang och har ju denna som vår officiella Restaurang och Samlingsplats. Detta är naturligtvis ingenting som kommer att ändras efter Stens bortgång utan det är någonting som är cementerat hos oss på Hörnan.

Vi på Nonkis Thailandhörna har ju, som ni säkert redan vet, haft många forumsträffar här hos Sten och det kommer vi att fortsätta med. Det är ju naturligt eftersom vi redan har denna restaurang som vårt självklara val vid olika begivenheter.

Nu, efter hans död, dyker det plötsligt upp förslag om forumsträff på Maipenrai..

Det kan inte hjälpas men det för onekligen tankarna till en, säkerligen för många, känd sång...nämligen" Kom till mig med dina blommor mens jag lever.."

Jag skall villigt erkänna att jag inte är en flitig läsare av detta forum, även om jag är sponsor. Men så mycket vet jag att Sten inte var någon flitig skribent här heller. Dock var, och är, han sponsor.

Men nu plötsligt, så är han på tapeten och alla beklagar i olika former att antingen så har de aldrig haft tillfälle att träffa honom eller så har de inte haft tid att hitta till hans restaurang och dyligt.

Egentligen spelar detta inte någon roll...allt är över ändå och Sten är död...

Men jag kan inte låta bli att reflektera över detta faktum..att han inte åtnjöt någon speciell status på Maipenrai när han levde...men efter hans död så ville alla ha träffat honom..snacka om hyckleri.

Nonki, i djup sorg efter en av mina allra bästa vänner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hej Nonki!

Nu behöver man ju inte vara någon medlem på diverse forum för att vara en flitig besökare av Flaggan. Anledningen att jag föreslog en träff var för att jag kommer ner den den 23:e och skrev att jag skulle gå ditt varpå Fritz erbjöd sitt sällskap och jag tänkte att det kanske fanns fler medlemmar som ville följa med. Att jag försöker få med mig lite folk ditt för att hjälpa Daeng är då sannerligen inget hyckleri från min sida utan det är av omtanke till en vän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nonki!

Nu behöver man ju inte vara någon medlem på diverse forum för att vara en flitig besökare av Flaggan. Anledningen att jag föreslog en träff var för att jag kommer ner den den 23:e och skrev att jag skulle gå ditt varpå Fritz erbjöd sitt sällskap och jag tänkte att det kanske fanns fler medlemmar som ville följa med. Att jag försöker få med mig lite folk ditt för att hjälpa Daeng är då sannerligen inget hyckleri från min sida utan det är av omtanke till en vän.

Tja, Knasen, jag sa ju att det var till min glädje att man förökte få till en träff. Du kallade ju det en forumsträff så jag utgick naturligtvis till att du talade sanning och inte lurades och eftersom du skrev det på Maipenrai Forum så måste ju slutsatsen bli att det handlar om en forumsträff gällande Maipenrai Forum...

Om du ville ha en allmän träff så hade du väl inte uttryckt dig som du gjorde..nämligen med Forumsträff???

Eller är jag dum i huvudet??

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Nja, nu vet jag inte om jag tagit mig vatten över huvudet. Men så vitt jag vet så behöver inte små forumsammankomster sanktioneras av ledningen på Maipenrai. Vet inte riktigt vad du är ute efter? Förstår inte din upprörda ton i detta ämne och har egentligen ingen större lust att diskutera saken vidare.. Ber om ursäkt om jag formulerat mig på ett klantigt sätt som gjort dig upprörd.. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu vet jag inte om jag tagit mig vatten över huvudet. Men så vitt jag vet så behöver inte små forumsammankomster sanktioneras av ledningen på Maipenrai. Vet inte riktigt vad du är ute efter? Förstår inte din upprörda ton i detta ämne och har egentligen ingen större lust att diskutera saken vidare.. Ber om ursäkt om jag formulerat mig på ett klantigt sätt som gjort dig upprörd.. :wai:

Nej då, Knasen, du behöver inte vara orolig. Jag konstaterade bara nu, och i tidigare inlägg att nu när Sten är död så är det plötsligt så många som uppskattar honom och hans restaurang och den kommer på tapeten här på Maipenraj och det skall till och med anordnas forumsträff på Flaggan i Maipenrais namn. Jag bara frågar mig varför detta inte förekom tidigare.

Till skillnad från Nonkis Thailandhörna där vi alltid hyllat hans reataurang och har haft som vana att anordna våra forumsträffar där.

Jag kan inte hjälpa att jag reagerar på detta.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en tokbra ide att ni träffas på Flaggan och det kan gott göras i MPR's namn. Jag vet att även om Sten inte var särskilt aktiv skribent så var han ofta inne på MPR och läste. Så är det väl med de flesta av oss? Det är väl inte alltid man har något att tillägga?! Och bara för att man kanske är mer aktiv i ett forum eller flitigare besökare på en annan restaurang så behöver det inte betyda att man inte uppskattar bägge.

Flaggan står gott för sig själv med god och billig svensk husmanskost. Daeng är en alldeles ypperlig värdinna som pratar väldigt bra engelska, har huvudet på skaft och ett hjärta av guld. Sten syntes inte alltför mycket på Flaggan det sista året och han hade svårt med hörseln och därmed lite svårare att umgås. Sten har lärt upp Daeng väl och det är hon ensamt som skött hela rullijansen med matlagning och allt, åtminstone de senaste fyra fem åren. Har ni inte varit där så är det väl värt ett besök. Det ligger kanske lite avigt till men det ger å andra sidan möjlighet att hålla nere priserna.

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en tokbra ide att ni träffas på Flaggan och det kan gott göras i MPR's namn. Jag vet att även om Sten inte var särskilt aktiv skribent så var han ofta inne på MPR och läste. Så är det väl med de flesta av oss? Det är väl inte alltid man har något att tillägga?! Och bara för att man kanske är mer aktiv i ett forum eller flitigare besökare på en annan restaurang så behöver det inte betyda att man inte uppskattar bägge.

Flaggan står gott för sig själv med god och billig svensk husmanskost. Daeng är en alldeles ypperlig värdinna som pratar väldigt bra engelska, har huvudet på skaft och ett hjärta av guld. Sten syntes inte alltför mycket på Flaggan det sista året och han hade svårt med hörseln och därmed lite svårare att umgås. Sten har lärt upp Daeng väl och det är hon ensamt som skött hela rullijansen med matlagning och allt, åtminstone de senaste fyra fem åren. Har ni inte varit där så är det väl värt ett besök. Det ligger kanske lite avigt till men det ger å andra sidan möjlighet att hålla nere priserna.

Ulrika, allt du skriver har vi på Nonkis Thailandhörna vetat sedan länge.

Och vi har anammat din "tokbra" ide sedan länge.med eller utan något forums namn och utan din påverkan..vi har bara gjort detta utan någon uppmaning från vare sig dig eller någon annan...därför att vi helt enkelt alltid har gillat Flaggan.

Vi är givetvis positiva till allt som kan gynna Flaggan och vi hoppas att så många som möjligt, inklusive dig själva, kommer och äter där lika ofta som du och andra, tidigare. då Sten var i livet, varit där och ätit :whistle:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonki nämner Flaggan som "Stens sista livsverk" och jag tycker det är väldigt bra uttryckt.

Sten startade upp Flaggan från scratch för ca 6 år sedan och han gjorde det med en kombination av yrkeserfaren kunnighet samt ödmjukhet.

Det är nog ingen som har missat Stens värme och humor, men kanske få har tänkt på vilket gediget arbete som ligger bakom detta framgångsföretag som Flaggan blev.

Allt från svensk matlagningskonst och rutiner i köket till bemötande av gäster är Stens verk.

Det syntes kanske inte så mycket utåt, men Sten styrde Flaggan med fast hand in i det sista.

En otroligt rik personlighet har gått ur tiden och vi hedrar honom bäst genom att besöka hans livsverk Flaggan, någon gång då och då.

Sorgen kommer jag kanske över, men minnet av Sten kommer aldrig att försvinna.

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nonki.

Du får förlåta mig men jag kan inte hjälpa att jag tycker det låter som om du vill glorifiera alla i Nonkis hörna som tack vare dig valde Flaggan som träffpunkt och skuldbelägga oss som du inte tyckte var där tillräckligt mycket. Sten må, liksom de flesta andra näringsidkarna i byn, ha beklagat sig över sviktande kundunderlag men han lade aldrig någonsin skuld på någon. Du vet mycket väl att jag känner Sten för han var gäst hos mig och inte tvärtom. Maitan känner Sten från deras tid i Spanien och många känner honom från partykvällar på We are the world, Hartbeat och Bodega. En del känner honom via olika forum eller från tiden före Pattaya. Att vi av olika anledningar inte var lika frekventa gäster på restaurang Flaggan som du tycker jag inte ska behöva förminska vår vilja att på olika sätt försöka hjälpa Daeng driva Flaggan vidare i Stens minne.

Jag vet att du var en av Stens allra bästa vänner och jag vet att det gör ondare i dig än de flesta men det faktumet får inte förminska andras sorg.

Puss o kram och jag önskar vi kan vara vänner i anden även om vi aldrig träffats personligen.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Var som sagt på Flaggan, det är strax en månad sedan, tiden går fort.

Pratade med Sten, han satt på sin Veranda, han var inte så munter och berättade att det var "katastrof" nu den gånga veckan hade han haft väldigt lite kunder han sa "En dag var det bara 4 gäster".

De hade pengabekymmer, och jag kan bara anta att det blir ännu tuffare utan Stens lilla pension.

Vi pratade om MPR, han sa att han inte skriver så mycket där, men visste att många av MPRarna drogs till Maitans.

Jag sa, "japp jag var där i måndags" (på Driverns 60års dag)... Det kan löna sig att vara aktiv på olika forum!

Han satt under skylten där det står "Reserverad för Nonki och Jennifer", jag undrade när Nonki kommer ner igen, Han svarade "Jag vet inte han säger alltid att han kommer ner strax, men det blir alltid uppskjutet", tror han saknade sin vän.

Sten hade uppfattat att många forum besökare som kom till Flaggan blev besvikna för att de inte fick träffa Sten (han brukade komma ner väldigt sent på dagarna), så han hade lagt om sin dygnsrutin så att han var på plats på verandan från 3-tiden, vi var där vid 4-tiden och där såg jag Sten för sista gången.

Jag tillhör dem som "missade" Sten vid de flesta av mina Flaggan besök, eftersom jag brukade gå dit vid 4-5 snåret.

Hoppas Daeng klara detta!

Hon är en charmerande kvinna, frugan samspråkar gärna med henne när vi är där.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nonki.

Du får förlåta mig men jag kan inte hjälpa att jag tycker det låter som om du vill glorifiera alla i Nonkis hörna som tack vare dig valde Flaggan som träffpunkt och skuldbelägga oss som du inte tyckte var där tillräckligt mycket. Sten må, liksom de flesta andra näringsidkarna i byn, ha beklagat sig över sviktande kundunderlag men han lade aldrig någonsin skuld på någon. Du vet mycket väl att jag känner Sten för han var gäst hos mig och inte tvärtom. Maitan känner Sten från deras tid i Spanien och många känner honom från partykvällar på We are the world, Hartbeat och Bodega. En del känner honom via olika forum eller från tiden före Pattaya. Att vi av olika anledningar inte var lika frekventa gäster på restaurang Flaggan som du tycker jag inte ska behöva förminska vår vilja att på olika sätt försöka hjälpa Daeng driva Flaggan vidare i Stens minne.

Jag vet att du var en av Stens allra bästa vänner och jag vet att det gör ondare i dig än de flesta men det faktumet får inte förminska andras sorg.

Puss o kram och jag önskar vi kan vara vänner i anden även om vi aldrig träffats personligen.

//Ulrika

Eller förminska andras vilja att hjälpa... men Nonki vill kanske inte att de som är medlemmar på maipenrai ska gå dit, om de inte säger att de är från hörnan?

Tråkigt eftersom det var just en medlem på maipenrai (men som inte är medlem på hörnan), som rekommenderade Nonki stället 2004.

Vem tänker Nonki på i det här? Sig själv eller Sten & Daeng?

Mycket märkligt och det lämnar en minst sagt beskt smak i munnen.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger ju på oss om vi vill ha flaggan och Deng's underbara mat kvar...

Jag snackade om just detta med Nonki för ett par dagar sedan och vi kom överens om att iaf. vi ska försöka hjälpa henne genom att ta med oss våra vänner och äta där så ofta vi kan.

Och jag vill bara uppmana alla här att göra detsamma, Please...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...