Jump to content
IGNORERAD

Resa till thailand i Juli


Up2You

Recommended Posts

Funderar på att resa till Thailand i Juli och ville därmed höra med er som vet hur vädret är? Varmt är det säkert men regnar det mycket? Sen vet jag inte riktigt vart jag tänkt att åka,har 3 detinationer jag funderar på,antingen BKK,Pattaya eller Phuket. Vilket tror ni är bästa om man vill ha sol och inte regn? Har aldrig varit i Pattaya och funderar på ta en sväng dit,är det mycket folk i den årstiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre regn i Pattaya, Rayong, Koh Samet än i Phuket. Räkna med en 34-35 grader. Just nu är det torrt och varmt, 35,2 i Phe om eftermiddagen, men vad gör det så länge inte brunnen sinar och aircon funkar.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde precis den resan i juli förra året. Det regnade sammanlagt 3,5 timma på 3 veckor.

Kan väl så här i efterhand tycka att trippen till Phuket kändes onödig. Hade varit där tidigare i april när det var full fart på säsongen så jag åkte dit för igenkännandets skull. Men i juli så blåste det mycket och de härliga stränderna var inte alls samma sak, nästan helt öde och rödflagg överallt.

Sedan vet ju alla att Phuket är dyrare än andra ställen så det fanns egentligen inget mer än nostalgin från tidigare resa att se där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv tillbringat de 8 senaste åren på

olika platser i Thailand under just juli-augusti.

Det normala är väl att det kommer en regnskur på eftermiddagen

var eller varannan dag, som brukar hålla på någon halvtimme.

Det är absolut inget som stör mig.

Bara att sätta sig i en bar o ta en chang eller tre.

Ihållande regn en hel dag är ganska ovanligt,

men man får räkna med att även det kan hända.

Själv brukar jag alltid ha med en torr t-shirt under sadeln på moppen,

eftersom skurarna kan komma ganska överraskande.

Angående Phuket så är karon beach stängd,

Patong beach verkar vara lite till o från, så även kamala o surin beach.

Kata är för det mesta öppen. Själv älskar jag att bada i de höga vågorna.

MEN! se upp med de kraftiga underströmmarna.

Det är mycket drunkningsolyckor under denna tiden.

jag åker själv till Thailand 10:e juli - 7:e augusti.

Har tänkt mig 2veckor i Phuket-Krabi-Ao Nang,

sen 2 veckor i Pattaya-Jomtien-Samet.

Till Pattaya och Jomtien åker man ju knappast för de fina stränderna.

Numera tycker jag att norra delen på Jomtien är skitigare än Pattaya.

Detta är endast MINA erfarenheter.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra detta :drinks: Nu blir det inte så lång resa hade jag tänkt mig eftersom jag ska ner i december igen och då stanna längre tid. Har tänkt och stanna 2-3 veckor bara i Juni. Tror nog då att jag ska spendera 1 vecka i BKK och 1 vecka i Pattaya. Ja,en rengnskur på eftermiddagen gör inte så mycket då man kan passa på att sätta sig i närmaste bar och tömma några Chang :drinks:

Nu gäller bara att hitta en skapligt billig biljett ochså,har kollat runt lite och det ser inte ut att vara så billigt vid den årstiden.Den billigaste jag hittade 10/7-25/7 var 8400kr och sen stiger priserna ganska mycket efter det,så frågan är om man ska vänta o se om det dyker upp erbjudanden eller sista minuten flyg. Har ju sett förr biljetter för mellan 3500-6000kr.

När det gäller Pattaya,eftersom detta blir första gången för mig dit så var rekommenderar ni att man ska bo?? Vill Gärna bo i närheten utav utelivet om man säger så,så att man slipper tuk tuk osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, billiga biljetter under industrisemestern brukar det vara svårt med.

Betalade själv 8100 med Thai 10/7-7/8.

Kampanjerna brukar vara före och efter industrisemestern, med de flesta flygbolag.

Skillnad var det för bara 4-5 år sedan,

då kom man ner till LOS för en 5-tusing i juli.

Jag skulle rekommendera att du bor i Jomtien.

Det är så pass billigt med songthaew (tuktuk) i Pattaya.

Bara att springa ut på gatan och stoppa en som går åt rätt håll.

Endast 10-20baht.

Att bo centralt i Pattaya kan vara ganska störigt dagtid,

det är ju faktiskt en storstad med svenska mått.

Och med den thailändska trafiken.

Dessutom är inte utelivet i Jomtien fy skam det heller.

Åk till Pattaya utan förutfattade tankar.

När jag själv var i Pattaya första gången så sa jag till mig själv; ALDRIG MER.

Idag älskar jag denna plats, och det blir bara bättre för varje gång.

Phukets uteliv bleknar som en fläck på lakanet i jämförelse.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,jag får väl räkna med en biljett för runt 8-9000kr. Pattaya ska bli kul o uppleva då jag bara hört talas om det,har hört både bra o dåligt,men vi alla har ju egna tycken om saker o ting. Många gillar t.ex inte om Bangkok,men jag var där första gången i januari i år och tyckte väldigt mycket om det.Så nu ska jag bilda min egna uppfattning om Pattaya :drinks: Kanske jag blir helsåld på det vem vet hehe... Hur ligger Jomtien till förhållande till Pattaya? Avstånd osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifrån Jomtien complex till Walking street är det väl

ca 2km över kullen, men kvällstid när alla ska in

till "stan" o partaja så kan det ändå ta 20min.

Men det kostar bara 10-20 baht.

Sen beror det ju på var man bor, det är ju stort.

södra Jomtien till Naklua (norra Pattaya) är säkert ca 20km.

Fastna inte i Walking street som jag själv gjorde första gången.

Soi 7, Soi 8, soi Diana, soi buakhao är höjdare.

Köp dig en "groovy map", den finns överallt, med bra info för en newbee.

Fy faan vad jag längtar nu!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ju riktigt bra och tack så mycket för alla tips,ska bli riktigt kul :great: Ja,jag förstår att du längtar ner,och ofta ju mer man pratar om det ju mer längtar man. Jag trodde jag skulle åka dit först i december igen men råkar få oönskad semester på 3 veckor i Juli så varför inte passa på hehehe..F-n!!Nu börjar jag ochså längta ner,och bara känsla att landa i Thailand och avnjuta en kall Beer Chang :drinks::drinks: Kanske vi springer på varandra i Pattaya en kväll,man vet aldrig hahaha...åker ju ochså runt den 9-10 juli.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dandic. Flyger du med Thai från ARN?

Det betyder i så fall att vi har samma flyg. Tror att jag hade 7:e aug på hemresan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det låter bra detta :drinks: Nu blir det inte så lång resa hade jag tänkt mig eftersom jag ska ner i december igen och då stanna längre tid. Har tänkt och stanna 2-3 veckor bara i Juni. Tror nog då att jag ska spendera 1 vecka i BKK och 1 vecka i Pattaya. Ja,en rengnskur på eftermiddagen gör inte så mycket då man kan passa på att sätta sig i närmaste bar och tömma några Chang :drinks:

Nu gäller bara att hitta en skapligt billig biljett ochså,har kollat runt lite och det ser inte ut att vara så billigt vid den årstiden.Den billigaste jag hittade 10/7-25/7 var 8400kr och sen stiger priserna ganska mycket efter det,så frågan är om man ska vänta o se om det dyker upp erbjudanden eller sista minuten flyg. Har ju sett förr biljetter för mellan 3500-6000kr.

När det gäller Pattaya,eftersom detta blir första gången för mig dit så var rekommenderar ni att man ska bo?? Vill Gärna bo i närheten utav utelivet om man säger så,så att man slipper tuk tuk osv.

sök efter 15 aug då börjar skolorna och då faller priserna

ta in hos Maitan så slipper du tuk tuk + en del tips från hern

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

sök efter 15 aug då börjar skolorna och då faller priserna

ta in hos Maitan så slipper du tuk tuk + en del tips från hern

Kan tyvärr inte åka i augusti då jag bara har semester i juli,men satt faktist o kollade på Maitans hemsida och då ev se om han har rum lediga när jag kommer. Hur långt är det från Maitans till soi 7 soi 8 och walkingstreet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

10 minuter med flak taxi till walking sen 5 till till 8-9 :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Dandic. Flyger du med Thai från ARN?

Det betyder i så fall att vi har samma flyg. Tror att jag hade 7:e aug på hemresan också.

Ja, jag flyger med Thai 10/7 hem 7/8.

Vad sägs om en öl tillsammans på O'learys på arlanda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förfest hos Maitans är perfekt då dom stänger 22.00 vilket är en utmärkt tid att åka in till Pattaya.

Bara min åsikt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

var i Pattaya i juli förra året

regnade väldigt mycket, fick sol 5 utav 25 dagar

Konstigt när jag var i Jomtein i Juli så regnade det sammanlagt 3 timmar på 10 dagar. Inte så långy mellan Pattaya och Jomtein

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, jag flyger med Thai 10/7 hem 7/8.

Vad sägs om en öl tillsammans på O'learys på arlanda?

Øl på O'learys låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Konstigt när jag var i Jomtein i Juli så regnade det sammanlagt 3 timmar på 10 dagar. Inte så långy mellan Pattaya och Jomtein

Inget konstigt det regnar mindre i Jomtien än inne i Pattaya.

I oktober -08 när jag hyrt lägenhet i Jomtien så kunde man ligga och sola vid poolen på eftemiddan och sen duschade av sig och och åkte in till Pattaya för att käka middag ,då var det blött efter eftermiddagens regnskur.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...