Jump to content
IGNORERAD

Skicka paket till Sverige


diskus

Recommended Posts

Nu när vi snart ska bli sambo i Sverige så känns det som damen har lite mer hon vill ta med sig hit än de där kilona man får ha i bagaget på flyget. Kan ju också bli aktuellt med påfyllning av garderoben i framtiden där någon släkting kan vara till hjälp.

Så min fråga är helt enkelt vad det ungefär kostar att sända ett paket från Surin till Sverige, om det ens är något att tänka på.

För enkelhetens skull kan vi ju ta 5 och 10 kg som exempel.

Finns det särskilda regler som ska följas eller bara stoppa i allt i en pappkartong och sända iväg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skicka nåt på posten är inte direkt billigt. Jag skickade hem min brors bröllopspresent i Januari från Phuket och paketet var inte varken stort eller tungt,tror den vägde ca.4-5KG och det kostade 4100 bath. En annan kompis skickade hem en hårddisk till en data fast då till england och det kostade 7000 bath.

Sen att ta med sig övervikt i bagaget hem i planet var inte billigt heller. Hade 9 kilo övervikt från BKK-GBG kostade mig 8700 bath. Sjuk dyrt så nästa resa åker jag utan bagage o köper allt där nere :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi snart ska bli sambo i Sverige så känns det som damen har lite mer hon vill ta med sig hit än de där kilona man får ha i bagaget på flyget. Kan ju också bli aktuellt med påfyllning av garderoben i framtiden där någon släkting kan vara till hjälp.

Så min fråga är helt enkelt vad det ungefär kostar att sända ett paket från Surin till Sverige, om det ens är något att tänka på.

För enkelhetens skull kan vi ju ta 5 och 10 kg som exempel.

Finns det särskilda regler som ska följas eller bara stoppa i allt i en pappkartong och sända iväg?

Förra gången vi var i Thaland vilket är drygt ett år sedan så skickade vi tre låder på 20 kg styck för ca 3500 baht styck. De innehöll lite av varje (kläder, mjölkpulver, köksapparater, torkad svamp, pynt, lampor och så mer kläder...). Tog 2-3 månader innan paketen väl var framme i Sverige.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju den avvägningen jag sitter med om man ska betala övervikt eller skicka paket. Upp till 3 kg var ju humant tycker jag om det kostar 1800 bath men det där kilot till 4 kg känns lite dyrt.

Har väl med hastighet också att göra förstår jag och frågan är ju vad den övre gränsen i kg går för 4100 bath. Kan man få med de 9 kg du hade i övervikt för det priset så blir det ju lönsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte bråttom med sakerna så kan man välja att skicka dom med snigelposten. Tar ungefär 30 till 40 dagar.

Med tanke på tiden så tar dom nog vägen till Sverige via vattenvägarna, kan inte tänka mig att dom får flyga.

Vi har skickat paket vid 2 tillfälle, bägge gångerna var paketen på cirka 20 kilo var och kostade om jag inte minns fel cirka 900 bath.

m v h Mistral

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för mitt slarviga svar.

Summan ska enligt min fru vara 2 800 batt per paket.

Men det har bara tagit 1 månad vid bägge tillfällena.

m v h Mistral

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Små paket öär inte så dyrt TGF Får då o då 5-6pak Krung tip i paket kostar omk 170bath Så påfyllning av kryddor mm. blir ej så dyrt Prata med Postisen det gjurde gumman

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har tänkt o ta med sig övervikt med flyg så verkar det vara skillnad från bolag till bolag vad jag hört. Vissa slipper betala nånting om dom har några kilon för mycket och andra får med sig kilona för några ynka bath.Jag reste med China Airlines och tyckte att 9 extra KILO FÖR 8700BATH var lite väl mycket,men men..jag var ju bara tvungen att se glad ut o betala. Däremot så flög jag med samma bagage från Phuket-BKK och då fick jag betala 300 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyg frakt till Sverige 1Kg 1100 Bath,5Kg 2500 Bath,10Kg 4250 Bath, 20 Kg 7750 Bath, framme på ca 3-5dagar, kolla på http://www.thai-info.net/info/postalrates.htm det finns flera alternativ där,,vid förfrågan på Thaiairways i Sthlm 2010-03-29 var kostnaden 320 EK per kilo övervikt,

Hälsningar från ett varmt Saraburi +39C Mvh Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

skickade 25kg med DHL I december kostade 6400bath hemma på 3 dagar enda nackdelen

var att du måste använda deras kartonger så det blev ju inga stora grejer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Igen

måste bara tillägga att vi hade 11kg övervikt med oss till flygplatesen i Bangkok

behövde inte betala en krona i avgift flög Bangkok-köpenhamn-stockholm med sas

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Sista 3 resorna jag gjort tur/retur till Thailand så har jag

snittat en övervikt på c:a 20-25 kilo, men aldrig behövt betala.

Ok, nu sitter övervikten på magen...kan ju vara en orsak till att

jag slapp att betala.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Att skicka nåt på posten är inte direkt billigt. Jag skickade hem min brors bröllopspresent i Januari från Phuket och paketet var inte varken stort eller tungt,tror den vägde ca.4-5KG och det kostade 4100 bath. En annan kompis skickade hem en hårddisk till en data fast då till england och det kostade 7000 bath.

Sen att ta med sig övervikt i bagaget hem i planet var inte billigt heller. Hade 9 kilo övervikt från BKK-GBG kostade mig 8700 bath. Sjuk dyrt så nästa resa åker jag utan bagage o köper allt där nere dance.gif

Övervikten på Flyg är väldigt dyrt om man åker på att betala listpriset. Ofta kan det ses genom fingrarana och ibland finns en prutmån. Prutade ner +13 kilo till +3 kilo med Austrian en gång och har snackat ner till 0 några andra gånger. Thai Air är nog mest generös av alla bolag, när det gäller den detaljen. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med övervikt på flyg är en sak som verkar variera från gång till gång. Jag har fått för mig att de blivit mera griniga på senare tid.

Frugan har som sport att se efter hur mycket övervikt hon kan plocka med. Därför har vi alltid problem och får slänga en massa. Som tur är det alltid en massa frukt som någon på flygplatsen blir glad över. Trots att vi kan ta med 30kg på THAI så ska det minst vara 10kg övervikt annars är hon inte nöjd av någon konstig anledning. Det är lika skönt varje gång jag åker ensam och kan packa som jag själv vill.

Jag är annars av den uppfattningen att om du har 5-7kg övervikt så är det aldrig något problem. (Om man nu inte åker Swiss av någon konstig anledning.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...