Jump to content
IGNORERAD

gravid


udonmao

Recommended Posts

tjejen är i sverige på 6 månaders turist visum

1 månaden blev hon gravid

undra om någon vet om hon kan få uppehållstillstånd i sverige

utan att åka till Thailand och söka visum.

vill ju att hon ska föda i sverige

hoppas på svar

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Självklart pisslätt. Gå till barnmorskan ta ett ultraljud . Be barnmorskan skriva ett intyg. Gå med det till migrationsverket och kräv att frugan får stanna. Att du aldrig riskerar ditt barn genom att flyga . Så är det klart. Frugan får Ut inga problem. Det är klockrent. Om du inte mörkar något

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart pisslätt. Gå till barnmorskan ta ett ultraljud . Be barnmorskan skriva ett intyg. Gå med det till migrationsverket och kräv att frugan får stanna. Att du aldrig riskerar ditt barn genom att flyga . Så är det klart. Frugan får Ut inga problem. Det är klockrent. Om du inte mörkar något

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Så lätt verkar det inte vara i på MIG i Sundsvall iallafall...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert någon praxis på hur långt gånget det måste vara och hur nära flygresan är.

Är det inom perioden där abort "lätt" kan ske så kan det väl ses som försök att manipulera MIG och det gillar dom säkerligen inte.

Kan man ju tänka sig iaf. Det är ju dock flera i olika forum som fått UT pga att damen blivit gravid. Såvida det inte är samma person med flera olika nicks :)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Så lätt är det. men använd hjärnan lite . Är hon i första månaden = VÄNTA. Gå till barn morskan efter ca 3 månader. Glasklart. Ni ska veta att ultraljudsundersökningen måste ni betala med fullpris. Sedan blir barnet svenk direkt. frugan får förtur till att få PUT

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Kan inte hålla med om att det är "pisslätt" att söka uppehållstillstånd i Sverige under ett pågående besök på grund av graviditet. Det finns en hel del krav som ska vara uppfyllda för att en sådan ansökan ska lyckas.

Man ska vara gift eller sambos - ha en s.k. stark anknytning (anknytningsrekvisitet). Dessutom är det upp till den sökande att visa att hon/han inte kan resa hem och söka ett uppehållstillstånd från hemlandet på grund av graviditeten. Det s.k. skälighetsrekvisitet.

Den 1 juli i år ändras med största sannolikhet Utlänningslagen så det ska bli enklare för gravida att söka uppehållstillstånd från Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Använder hon skälighets anledningen så finns praxis i sverige att inte riskera kommande barns födelse. Klart att det måste vara den som står som garant för damens turistvisum. Inte vilken som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hmm, har en kompis som är i Thailand nu, sjukpensioner, som tydligen gjort en tjej på smällen.. Vet inte mycket mer än detta, då våra samtal ofta bryts pga bad connection samt att jag inte vill verka allt för nyfiken.. Finns det för honom nu omständigheter som gör det lättare för honom att få ettårsvisum? Jag vet att det var hans dröm förut.. Han är nu strax över 50...

Link to comment
Dela på andra sajter

Whisky Bird

Så lätt är det. men använd hjärnan lite . Är hon i första månaden = VÄNTA. Gå till barn morskan efter ca 3 månader. Glasklart. Ni ska veta att ultraljudsundersökningen måste ni betala med fullpris. Sedan blir barnet svenk direkt. frugan får förtur till att få PUT

Barnet blir inte svenskt direkt!!! Först måste en faderskaps utredning göras, när den e gjord blir barnet svensk medborgare. Innan dess så måste man söka UT för barnet med. E man här på turist visa eller TUT så kan man ansöka om PUT i förtid först när barnet e fött. Har precis gått igenom allt det här, min son är 7 veckor gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ja, det finns praxis från Migrationsöverdomstolen i graviditetsfrågor.

Så här säger utredarna i frågan om graviditet och ansökan från Sverige:

Om barnet vid tidpunkten för prövningen ännu inte är fött kan det vara svårt att bedöma risken för att det senare framfödda barnet kommer att vara skilt från en förälder. Bedömningen får göras utifrån förhållandena i det enskilda fallet med beaktande av faktorer som väntetiden vid den aktuella utlandsmyndigheten, hur långt graviditeten är framskriden och de blivande föräldrarnas personliga förhållanden eller familjesituation i övrigt. Därutöver bör en bedömning göras utifrån den förväntade sammanlevnaden eller umgänget med barnet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Är parterna gifta blir det nyfödda barnet automatiskt svensk medborgare om barnet föds i Sverige och pappan är svensk medborgare. Är parterna sambos måste det först göras en faderskapsutredning för att fastställa faderskapet före barnet kan bli svensk medborgare.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag ska spinna vidare på Johns inlägg kring graviditet under ett besök i Sverige.

Eftersom jag är ombud i en hel del graviditetesärenden per år så gäller följande för att lyckas med en ansökan i Sverige och slippa resa hem till Thailand och göra en ansökan därifrån:

Först ska man ha en stark anknytning till varandra - man ska med andra ord vara gifta eller sambos och det ska vara sannolikt att ett uppehållstillstånd skulle beviljats om en ansökan gjorts före inresan till Sverige.

Sambos är man i regel efter 6 månaders sammanboende om man har ett gemensamt hushåll och ett sexuallt umgänge. I de här fallen föreligger det även en presumtion - en rätt till UT.

Därefter ska det inte vara skäligt att den gravida kvinnan reser hem till Thailand och lämnar in en ansökan om UT därifrån.

Vid skälighetsbedömningen tar man hänsyn till hur långt graviditeten är gången och när det inte längre är möjligt att flyga och teckna en gällande reseförsäkring.

Man tar även hänsyn till kvinnans fysiska och psykiska hälsotillstånd på grund av graviditeten samt det som framkommer under de muntliga intervjuer som görs i varje ärende.

Vidare tar man hänsyn till handläggningstiden hos ambassad och Migrationsverket i ett graviditetesärende med förtur för att se om det finns något hinder mot att göra en ansökan från Thailand som gör att kvinnan inte hinner återvända till Sverige i tid till förlossningen.

Utöver detta tittar man på om kvinnan har minderåriga barn hemma i Thailand där hon har ensam vårdnad för att se om hon har starkare anknytning till Thailand än sin make/sambo i Sverige.

När det gäller PUT kan detta tillstånd beviljas efter barnets födelse om Migrationsverket bedömmer att förhållandet är seriöst och bestående.

Eftersom varje beslutsfattare gör en individuell bedömning i varje enskilt graviditetsfall kan även besluten bli olika. Det skiljer även en del mellan Migrationsverkets enheter i frågan även om rättschefen genom sin anvisningar försökt styra upp bedömningsgrunderna för att råda bot på olikheterna.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker inte med att man är gravid för att man ska kunna få ett UT när man är här på Besöksvisum. Grundregeln är ju fortfarande att man ska söka UT ifrån sitt hemland. Däremot om graviditeten är så långt framskriden så att flygbolaget förmodligen kommer att neka tjejen att åka med så kan MIG-verket bevilja ett UT och när barnet sen är fött så blir det ett PUT. Men har man inte fått beviljat UT när man ska föda så åker man med största sannolikhet på kostnaden för förlossningen även om tjejen som sagt får PUT så fort ungen är född.

Men man kan ju alltid söka och får man avslag så är det ju bara att gömma tjejen tills dess att ungen ska ploppa ut, sen är ju saken biff och tjejen får sitt PUT. Bara att hoppas att det blir en lätt förlossning så man kommer billigt undan, typ från 30 papp och uppåt. ;)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Thaikonsult och jag verkar helt överens. Använder man hjärnan blir det inga problem. Men ett minimikrav är ultraljud som man måste betala fullpris för. Plus ett papper från barnmorska. Bör göras efter minst 3 månader. men det går man till MIg. Då ska det mycket till om dom säger nej. Men självklart ska man ha varit sambos eller gifta. Det måste bevisas på något sätt. Alltså att man träffats under en tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Kan inte hålla med om att det är "pisslätt" att söka uppehållstillstånd i Sverige under ett pågående besök på grund av graviditet. Det finns en hel del krav som ska vara uppfyllda för att en sådan ansökan ska lyckas.

Man ska vara gift eller sambos - ha en s.k. stark anknytning (anknytningsrekvisitet). Dessutom är det upp till den sökande att visa att hon/han inte kan resa hem och söka ett uppehållstillstånd från hemlandet på grund av graviditeten. Det s.k. skälighetsrekvisitet.

Den 1 juli i år ändras med största sannolikhet Utlänningslagen så det ska bli enklare för gravida att söka uppehållstillstånd från Sverige.

Mvh Thaikonsult

tjena,

har lämnat ultraljud och äktenskaos bevis till migratiomsverket.

var inga problem sa dom

väntar på svar så hon kan få sina 4 sista siffror.

TCKAR FÖR ALL INFO

MVH

UDON MAO

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns praxis från Migrationsöverdomstolen i graviditetsfrågor.

Så här säger utredarna i frågan om graviditet och ansökan från Sverige:

Om barnet vid tidpunkten för prövningen ännu inte är fött kan det vara svårt att bedöma risken för att det senare framfödda barnet kommer att vara skilt från en förälder. Bedömningen får göras utifrån förhållandena i det enskilda fallet med beaktande av faktorer som väntetiden vid den aktuella utlandsmyndigheten, hur långt graviditeten är framskriden och de blivande föräldrarnas personliga förhållanden eller familjesituation i övrigt. Därutöver bör en bedömning göras utifrån den förväntade sammanlevnaden eller umgänget med barnet.

Mvh Thaikonsult

tackar så mycket

väntar på UT nu så hon får dom 4 sista siffrorna

äktenskapbevis och moderbevis var som behövdes

tack för hjälpen.

så lätt var det

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikonsulten svarade på frågan .

I vårat fall för 7 år sedan hade vi så här.

Tjejen blev gravid när hon hade turistvisa.

Eftersom jag var rädd att hon skulle behöva göra en visarun fram och tillbaka till Thailand så bråkade jag inte med migrationsverket.

Även om hon var gradvid så kunde jag ju inte bevisa att jag fadern vilket jag var.

Vi ansökte om ut efter gradvidtestet men hörde inget från migrationsverket förran strax innan födseln?

Det kom alldrig något brev att hon var här utan tillstånd i ett drygt halvår heller.

Priset var att vi fick betala för allt(Barnmorska ultraljud) och vi nekades först att komma in systemet pga hon saknade de sista 4 siffrorna.

ut som hon fick strax före födseln.

När barnet var fött så skrev jag på faderskapbeviset och därmed hade tjejen rätt til PUT

Hade tur! med lite oflyt hade allt kunnat blivit kostsamt :great:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Äktenskap hjälper kanske idag?

På min tid betydde det inget och är inte gift förran tjejen kräver det.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan det gå i en del graviditetsfall men det finns också de som får avslag. Inget är självklart utan ärendena bedöms från fall till fall av olika beslutsfattare med olika tolkningar.

Till och med domstolarna har haft svårt att vara överens i frågan om graviditeter och ansökningar om uppehållstillstånd inlämnade i Sverige.

Jag brukar säga att det inte enbart handlar om att lämna in en ansökan utan även om att få ett beslut från Migrationsverket före sambon/frun ska föda sitt barn och slippa betala sjukvården 40- 50.000 kr för en förlossning i Sverige.

Men håller man tungan rätt i munnen och lämnar in en kompalett ansökan inkl. förtursansökan och pekar på att Migrationsverket genom sin handläggningstid inte får medverka

till att den sökande hamnar i ett besvärande läge, brukar det gå vägen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...