Jump to content
IGNORERAD

Till fots i Ratchaprason

Guest wille
 Dela

Recommended Posts

Guest wille

IMG_6580.jpg

Igar var kontoret stangt. Det brukar stanga forsta dagen vid undantagstillstand. Ibland ar det skont och ibland ar det enormt storande om man har en stressig period. Jag vet med mig att jag sallan far nagot gjort dagtid hemma. Arbeta gor jag bast pa jobbet eller pa senkvallen. Dottern var pa dagis och Alisa var i sin affar - jag gav mig ut pa en studieresa ned till Rama 1.

Man hor sa mkt, laser sa mkt, missforstar sa mkt - ibland ar det bra att revidera/validera sin egen uppfattning. Laddad med 18 Pepsiflaskor gav jag mig av for att "prata med folk". Samtalet var det primara och inte fotandet denna gang. Dock tar jag hjalp av fotona att formdela min upplevelse. Den ar hart praglad av min personliga uppfattning och ar sjalvklart subjektiv. Det jag ger ansprak pa att presentera har ar min upplevelse..

Det forsta som slog mig var tva saker:

- Var ar alla manniskor?

- Ar jag enda utlanningen har?

IMG_6511.jpg

Det var forvisso 40+ grader och inga moln i sikte vilket sjalvklart gjorde det nastintill omojligt att sta framfor scenen. Dock satt/stod det folk i alla skrymslen och vrar.

IMG_6512.jpg

Stamningen var avlappnad om an lite avslagen. I naromradet fanns inte en militar/polis i sikte. For ovrigt inga faranger heller. Budskapet som formedlades pa engelska var enkelt och koncist.

IMG_6508.jpg

Svart att argumentera emot..

IMG_6538.jpg

Som sagt var malet att snacka med folk. Hur tar man kontakt utan att verka som en skummis. Jag passar ju knappast in. Ar man vitare an mig ar man nog albino! Jag behovde lite schyssta oppningsfraser! Darav pepsin. Det var sa javla varmt. Kopte massa is och slapade runt tillsammans med mina pepsi i vaskan och bjod de som sag riktigt torstiga ut. Sen var det till att testa lite utrikiska. Ett par Sabai dee och ett par Khob chai lai lai osv funkade ratt bra...

Av denna "somtam dam" forstod jag tyvar ganska lite men hon var extremt engagerad!

IMG_6506.jpg

Denna tjej var stortskon. Jobbade pa en lakemedelsfabrik utanfor Chang Mai och var extremt tydlig i sina asikter. efter dryga fem minuter av en wille pa helspann for att forsta det hon sade sa bytte hon till en helt ok engelska!

IMG_6534.jpg

Hennes polare var annu charmigare och engelskan var annu battre. Hon tyckte for ovrigt jag skulle stanna till kvallen och att vi sedan skulle ga ut och kaka middag!

IMG_6535.jpg

Det var valdigt mkt barn och gamla - det gjorde mig sjalvklart lite illa till mods. Vad hander om det ballar ur? Vem skyddar dem?

IMG_6526.jpg

IMG_6564.jpg

Folk hade tagit over hela Central Worlds parkeringshus. Jag var pa vag in men det luktade apa - det finns inte nagra direkta toaletter att tillga sa folk gor det dom behover lite varstans.

IMG_6504.jpg

Alla var dar! Till och med BNE!

IMG_6515.jpg

Mat, mat, overallt massa mat!

Regeringen lar ju inte kunna svalta ut dem iaf!

IMG_6517.jpg

De var tydligt att det fanns ett yngre garde av grabbar som var val forberedda pa lite valdsammare tongangar. Skyddsvastarna pa!

IMG_6570.jpg

Sabai,sabai

IMG_6525.jpg

Var riktigt svart att ta foton pa folk. Dels glomde jag bort att gora det och dels sa antingen kakade eller fipplade alla med sina mobiltelefoner.

IMG_6542.jpg

IMG_6558.jpg

Sangkammarblick? Skall jag vara orolig?

Riktigt pratglad snubbe som berattade vilka lander som var bra respektive daliga. Sverige var bra deklarerade han samtidigt som han av oklar anledning dissade Holland stenhart.

IMG_6546.jpg

Denna journalist var uppstalld smartsamt langt fran scenen..

IMG_6545.jpg

Flera av de jag pratade med hade varit har i drygt 4 dagar. De fick reseersattning och "kompensation" for forlorad arbetsinkomst. Saga vad man vill men det later ju inte sa farligt. Pa fragan om vem som betalade verkade det som att det var en lokal PT politiker i Chang Mai osv.

IMG_6499.jpg

Nar jag kande mig valdigt modig sa fragade jag den charmiga tjejen om hur hon trodde kungen reagerade pa detta. Hon svarade blixtsnabbt - Han bryr sig om sitt folk och darfor stodjer han var kamp! Jag vagade inte folja upp det svaret - kandes som att utmana odet.

IMG_6518.jpg

Medans kvinnor log och var avslappnade sag alla man ganska spanda och sura ut - de gav ett intryck av allvar...

IMG_6560.jpg

Byggarbetare eller forberedd pa vad som kan handa?

IMG_6574.jpg

Detta var kanske inte en sa dramtisk och sensationslysten rapport. Men det hela var ganska avslappnat och fridfullt. Tyvar tror jag inte den friden fortsatter inatt.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

• Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• MaiChai

4

• noBuzz

3

• Joints

3

• mamma bäng fan pappa käng

3

Mest aktiva i denna tråd

Tack för det. Väldigt intressanta bilder. ! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Jag önskar jag hade varit där också. Väldigt bra rapport och fin insats. Det ligger dock ett sorgligt skimmer över din text och dina personliga betraktelser bekräfter den uppfattningen jag redan hade. Gissar att du själv inte fick någon direkt aha-upplevelse, eller har jag fel?

Du vågade också ställa den där frågan jag själv aldrig kan få ihop. Svaret var ju minst sagt förvirrat. Undrar hur många som resonerar på samma vis.

Dela på andra sajter

Guest wille

Jag önskar jag hade varit där också. Väldigt bra rapport och fin insats. Det ligger dock ett sorgligt skimmer över din text och dina personliga betraktelser bekräfter den uppfattningen jag redan hade. Gissar att du själv inte fick någon direkt aha-upplevelse, eller har jag fel?

Du vågade också ställa den där frågan jag själv aldrig kan få ihop. Svaret var ju minst sagt förvirrat. Undrar hur många som resonerar på samma vis.

En liten aha-upplevelse blev det nog anda. Det var langt fler hogutbildade samt engelsktalande an jag vantat mig. Sjalvfallet forvantade jag mig inte ett gang risbonder men eller heller tex. proffessorer etc.

En annan sak stod klar. Folk i men ser det som rik mot fattig. Saga vad man vill men till och med i mangas ogon ar fragan just sa enkel. Nar typ taxichaffissen sager Khon mee satang choop Sua Luang, mai mee satang choop Sua Daeng osv. ar det forvisso en forenklad men anda tydlig tolkning. Det ar denna uppfattning som maste hanteras. Vi kan alta Thaksins svek och brott i oandlighet men sa lange folk upplever en klasskamp sa kommer det vara en klasskamp. Det spelar ingen roll att medel- och overklass inte "vill" att det skall vara sa.

Dela på andra sajter

Guest Knasen

Intressant och fina bilder som vanligt :great: En fråga, mitt i bild serien så dyker det upp en svartvitt bild, är det något man kan ställa in på kameran när man tycker att det skulle passa med det eller gör man om den till det i efterhand i datorn?

Dela på andra sajter

Guest wille

Intressant och fina bilder som vanligt :great: En fråga, mitt i bild serien så dyker det upp en svartvitt bild, är det något man kan ställa in på kameran när man tycker att det skulle passa med det eller gör man om den till det i efterhand i datorn?

Tack!

Gar forvisso att stalla in direkt i kameran men det har jag aldrig gjort. Jag anvander enbart efterredigering i Photoshop. Da kan man testa och jamfora vad som eventuellt gor sig battre i S/V. Dessutom kan du testa flera olika varianter av s/v. Bilden pa tjejen i hangmatten ar en s:k Daguerrotype dvs. en old school variant. http://en.wikipedia.org/wiki/Daguerreotype

Dela på andra sajter

Guest Knasen

Tack för svaret Wille. Har inte kommit igång med mitt fotande än med nya kameran, är ju så tråkigt väder här hemma. Men snart bär det av på resa och då ska det fotas och redigeras ordenligt :)

Dela på andra sajter

Guest wille

Tack för svaret Wille. Har inte kommit igång med mitt fotande än med nya kameran, är ju så tråkigt väder här hemma. Men snart bär det av på resa och då ska det fotas och redigeras ordenligt :)

Kommer du forbi BKK sa hoer av dig. Jag forsoker hitta nagon som vill hanga med pa fotorunda i Klong Toey..

Dela på andra sajter

Kunde annars vara trevligt att se lite vårbilder från Sverige.

Jag såg nyss på svenska väderkartan att våren har kommit en bra bit upp i landet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Du är en jävligt duktig fotograf Wille, och lika duktig på att förmedla stämningar med både bilder och text. Tack.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

En annan sak stod klar. Folk i men ser det som rik mot fattig. Saga vad man vill men till och med i mangas ogon ar fragan just sa enkel. Nar typ taxichaffissen sager Khon mee satang choop Sua Luang, mai mee satang choop Sua Daeng osv. ar det forvisso en forenklad men anda tydlig tolkning. Det ar denna uppfattning som maste hanteras. Vi kan alta Thaksins svek och brott i oandlighet men sa lange folk upplever en klasskamp sa kommer det vara en klasskamp. Det spelar ingen roll att medel- och overklass inte "vill" att det skall vara sa.

Skitbra bilder av "terroristerna" samt en i mitt tycke insikstfull sammanfattning i citatet ovan. Superbra gjort wille! great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jive, jag bor ju ute i skogen och där är det fortfarande en massa snö :diablo: Dessutom glömde jag min kamera hemma hos morsan, men efter helgen kanske jag kan gå ut och skjuta lite :)

Wille, kommer jag förbi BKK så hör jag absolut av mig, finns ju en hel del att lära sig av kamera proffs B)

Dela på andra sajter

Jive, jag bor ju ute i skogen och där är det fortfarande en massa snö :diablo: Dessutom glömde jag min kamera hemma hos morsan, men efter helgen kanske jag kan gå ut och skjuta lite :)

Det ser vi fram emot!

Någon liten rännil av smältvatten hittar du säkert och kanske rent av en krokus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Guest wille

Tack for alla snalla kommentarer. Blir lite generad faktiskt. Mest for jag vet att det handlar mer om redigering snarare an foto-kvalitet. Sen handlar det ju om kvantitet ocksa. De senaste 6 aren har jag + familj tagit 12,000 foton. Nagra maste ju bli bra tycker man.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Fina bilder o en bra berättelse men som du säger lugnet lär tyvär inte hålla i sig ha de bra där nere i värmen

glimten66 :wai:

Dela på andra sajter

En annan sak stod klar. Folk i men ser det som rik mot fattig. Saga vad man vill men till och med i mangas ogon ar fragan just sa enkel.

Nar typ taxichaffissen sager Khon mee satang choop Sua Luang, mai mee satang choop Sua Daeng osv. ar det forvisso en forenklad men anda tydlig tolkning.

Det ar denna uppfattning som maste hanteras. Vi kan alta Thaksins svek och brott i oandlighet men sa lange folk upplever en klasskamp sa kommer det vara en klasskamp.

Det spelar ingen roll att medel- och overklass inte "vill" att det skall vara sa.

Och det är just detta som är det farliga med att använda slagord som "klasskamp" i situationer som dessa.

Och som kan leda till förlust av många människoliv.

Det är nog ingen som betvivlar att många av de röda som demonstrerar på ett eller annat sätt är övertygade om sin roll.

Folk är inte sura på det sätt de var under songkran förra året om de inte är övertygade.

Och folk påverkas absolut av alla tal och allt köraktiga gemensamhetsnickande i bifall.

Så vad hade du förväntat dig att de skulle svara? "Jag tror inte på det här, är mätt och belåten och är egentligen bara här för att få 500 baht"?

Problemet kommer när du frågar ut dem lite mer om just deras kamp.

Vad är det klasskampen syftar till? Vad vill de få ut från den?

Vilka är de konkreta orättvisor de tror sig få åtgärdade genom sin kamp?

Och, varför kamp nu men inte för 1 år sedan? Osv osv.

Kanske svaren blir lite annorlunda, mer urvattnade och "aningen" mindre strömlinjeformade?

Så absolut... det farliga är definitivt att detta utmålas som en klasskamp. För folk låter sig ledas av det och ta strid.

Av en massa anledningar som kanske inte alls har med klasskillnader att göra.

Om resultatet av detta blir en "kamp" som leder till ett politiskt parti som verkligen kämpar för politiska mål till gagn för de fattiga så är allt väl.

Men om detta är en kamp som drivs "bara för att", utan vision och tydliga politiska mål och enbart närs av negativa

sentiment mellan grupper av människor så måste absolut klasskampen "hanteras".

Eller är det för sent?

Kommer de skära halsarna av varandra för att en dag, först om några år, vakna upp i allt blod och undra varför dom gjort som dom gjort?

Och om det egentligen fört dem någonstans? Vem ska de be om ursäkt för sin övertygelses skull då?

Pol pot var jävligt övertygad han med på sin tid. Liksom Lenin. Och Stalin. Och en massa andra kämpar för de fattiga.

Kamp för ett syfte är bra. Om syftet är gott. Men kamp för kampens skull kan bara leda till blodspillan.

Så vad är det här?, undrar jag. "Titta på deras ansikten" - säger säkert IL och några andra.

Men även de ryska fattiggummorna var söta, leendes och känslosamma i sin övertygelse.

Och gubbarna allvarsamma, bistra och redo att slåss för sin sak.

Dela på andra sajter

Guest wille

Och det är just detta som är det farliga med att använda slagord som "klasskamp" i situationer som dessa.

Och som kan leda till förlust av många människoliv.

Det är nog ingen som betvivlar att många av de röda som demonstrerar på ett eller annat sätt är övertygade om sin roll.

Folk är inte sura på det sätt de var under songkran förra året om de inte är övertygade.

Och folk påverkas absolut av alla tal och allt köraktiga gemensamhetsnickande i bifall.

Så vad hade du förväntat dig att de skulle svara? "Jag tror inte på det här, är mätt och belåten och är egentligen bara här för att få 500 baht"?

Problemet kommer när du frågar ut dem lite mer om just deras kamp.

Vad är det klasskampen syftar till? Vad vill de få ut från den?

Vilka är de konkreta orättvisor de tror sig få åtgärdade genom sin kamp?

Och, varför kamp nu men inte för 1 år sedan? Osv osv.

Kanske svaren blir lite annorlunda, mer urvattnade och "aningen" mindre strömlinjeformade?

Så absolut... det farliga är definitivt att detta utmålas som en klasskamp. För folk låter sig ledas av det och ta strid.

Av en massa anledningar som kanske inte alls har med klasskillnader att göra.

Om resultatet av detta blir en "kamp" som leder till ett politiskt parti som verkligen kämpar för politiska mål till gagn för de fattiga så är allt väl.

Men om detta är en kamp som drivs "bara för att", utan vision och tydliga politiska mål och enbart närs av negativa

sentiment mellan grupper av människor så måste absolut klasskampen "hanteras".

Eller är det för sent?

Kommer de skära halsarna av varandra för att en dag, först om några år, vakna upp i allt blod och undra varför dom gjort som dom gjort?

Och om det egentligen fört dem någonstans? Vem ska de be om ursäkt för sin övertygelses skull då?

Pol pot var jävligt övertygad han med på sin tid. Liksom Lenin. Och Stalin. Och en massa andra kämpar för de fattiga.

Kamp för ett syfte är bra. Om syftet är gott. Men kamp för kampens skull kan bara leda till blodspillan.

Så vad är det här?, undrar jag. "Titta på deras ansikten" - säger säkert IL och några andra.

Men även de ryska fattiggummorna var söta, leendes och känslosamma i sin övertygelse.

Och gubbarna allvarsamma, bistra och redo att slåss för sin sak.

Haller absolut med.

Problemet som jag ser det ar att nar manga kanner att ingen "tar dem pa allvar" och faktiskt hanterar deras fragor.

Vad som ar ratt, riktigt, smart, strategiskt, osv spelar i detta lage rel;ativt liten roll. Kanslor spelar enorm roll. Att folk kanner sig trampade pa, blasta och fortryckta skapar en potentiellt mkt farlig situation. Oavsett om detta beror pa faktiska orattvisor eller smarta politiska kampanjer sa maste det bemotas av den politiska makten.

Demokraterna skulle kunna skita i Thaksin och istallet "prata till" manniskor i hela landet. Forklara och bemota istallet for forskylla och skuldbelagga.

Dela på andra sajter

Haller absolut med.

Problemet som jag ser det ar att nar manga kanner att ingen "tar dem pa allvar" och faktiskt hanterar deras fragor.

Vad som ar ratt, riktigt, smart, strategiskt, osv spelar i detta lage rel;ativt liten roll. Kanslor spelar enorm roll. Att folk kanner sig trampade pa, blasta och fortryckta skapar en potentiellt mkt farlig situation. Oavsett om detta beror pa faktiska orattvisor eller smarta politiska kampanjer sa maste det bemotas av den politiska makten.

Demokraterna skulle kunna skita i Thaksin och istallet "prata till" manniskor i hela landet. Forklara och bemota istallet for forskylla och skuldbelagga.

Håller med. Och hoppas att de försöker göra detta. Men vem lyssnar? Skrämmande.

Det behövs ett seriöst parti som för de fattigas talan.

Här finns en annan liten film om "terroristerna".

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8610740.stm

Fina bilder du tog föressten. Önskar att jag kunde varit med. :)

Dela på andra sajter

Tja.

Tycker bilderna både kvalitetsmäsigt, innehållsmässigt och kvantitetsmässigt e bättre än det flesta som presterats av svensk press om det här.

Kanske dags för Wille att sätta ngt sigill på sina bilder? /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Wille på hajk vid Ratchaprason.

Nu när de små goda och personliga karmamell-meddelandena är satta ur spel,

så får du istället dessa små rader som en personlig berömmande klapp på axeln.

I all enkelhet har du faktiskt levererat både journalistiskt fina bilder

och en velvetmjuk bildprosa som trots sin lågmälda ton innehåller både

udd och djup till skillnad från andras ofta positionerade och känslostyrda sandlådekrig här på MPR.

Med andra ord - Bra jobbat och väl förmedlat av dig.

Ditt (ev modiga) ärliga och rättframma reportage måtte svida ordentligt

hos de personer som faktiskt av någon outgrundlig anledning fortfarande

titulerar sig som rapporterande journalist på plats i Bkk.

(om än för kvällspressen, men ändå, hmm)

De kanske bör lyfta på häcken de också och ta en en liten promenad ut i verkligheten?

Dela på andra sajter

Är bara helt förstummad över denna finstämda, ömsinta, nakna, autentiska, konstnärliga men samtidigt okonstlade bildåtergivning i kombination med empatiska och objektiva kommentarer i denna, för thailändarna ytterst allvarliga situation.

Tack för att du delade med dig till oss som är långt ifrån händelsernas centrum och inte riktigt kan föreställa oss stämningsläget. Det har du nu gjort. Tack för det och var rädd om materialet.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...