Jump to content
IGNORERAD

Borde regeringen skingra demonstranter som blockerar korsningar?


noBuzz

  

28 röster

  1. 1. Ska regeringen skingra de som blockerar korsningar?

    • Ja - skingra dem
      15
    • Nej - låt dem vara
      13


Recommended Posts

Och, ps, jag gillar Abhisit men accepterar att han aldrig varit PM utan turerna 2008.

Tycker däremot att PT, och de röda, snarare borde vara sura på koalitionspartierna än på demokraterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • Joints

    6

  • MaiChai

    5

  • swedenfarang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tycker däremot att PT, och de röda, snarare borde vara sura på koalitionspartierna än på demokraterna.

Det är dom säkert också men det kan de ju inte visa öppet. Dagens fiender morgondagens vänner och tvärtom. Eftersom det inte finns några riktiga ideologier kan man byta partners hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Grattis till er alla här på forumet som verkar vara mer överens än på länge, nu är det bara att hoppas att kombatanterna i Thailand kan komma fran till samma slutsats.

Och bestämma en tidpunkt för det nyval som landet och folket förtjänar.

Det är många just nu som förtjänar + karma men mina är slut för tillfället.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt hur olika man kan uppfatta samma sak. Jag tycker splittringen är total och att vi antagligen bara kan komma överens om att vi inte är överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille,

jag har lärt mig av enögdhetens mästare här på MPR, därför spelar jag dum!

Klart jag begriper att det främst var påtryckningar mot koalitinapartierna samt Newin som fick pendeln att svänga över 2008.

Men jag är inte lika korkad att jag inte tror pendeln kan slå tilbaka vilken minut som helst, de röda vinner tillbaka koalitionens stöd, kanske med hjälp av militärens/polisens passivitet precis som 2008, och vips har vi en ny regering.

För du tror väl inte att Chalerm (Eller vem som nu leder PT)som första åtgärd skulle utlysa nyval?

Hela systemet är koruppt och ickfungerande, därför krävs det en åtgärdad konstitution där samtliga partier i parlamentet är med om att arbeta fram.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag kan inte säga att jag har så stor kunskap eller erfarenhet av thailändsk politik eller politiker,

men jag har dock följt med hyfsat sedan Chatchai Chonavan satt vid makten på 1980 talet.

Jag tycker faktiskt inte att det är någon större skillnad mot förr vad det gäller korruption och knasigheter,

så någon förbättring på det området är inte i sikte vad jag kan se.

År 1989 blev jag bekant med en då verksam politiker och minister som heter Anek Sithiprasana.

Då var han ”Permanent secretary of the Interior Ministry”,

och han arbetade även som VD för The Central Group’s development Co.

Det var faktiskt intressant att prata med honom om lite ditt och datt (han var skolad i USA).

http://www.forbes.com/lists/2007/85/biz_07thailand_Anek-Sithiprasasana_5BK4.html

http://www.infinitesparks.com/dev/cpn/website/gov_directors.html

Hur kan då SiamNilsson i sin nakna enkelhet och denne magnat och potentat ha något gemensamt, kan man ju undra?

Det var nämligen så att min dåvarande thaifru arbetade vid denna tid som frisör på en exklusiv herrfrisörinrättning vid SiamSquare, och hennes stamkund som ofta ville bli klippt och ansad var just denna herr Anek. När jag ibland gick dit till frisörsalongen för att slå mig ner i sofforna och för att ta mig en drink och för att prata lite med frugan och de andra fagra damerna i entréloungen så stötte jag ibland på denne Anek och en del andra politiska höjdare och affärsmän. Anek var en trevlig, hjälpsam och lättsam person med ett härligt smile i ansiktet. Jag förundrades över hur öppet kritiska och ironiskt skämtsamma frisörtjejerna vågade vara mot honom när samtalen ibland kom in på nyttan av staten, dess anställda och deras förkärlek till extrapengar under bordet. Han kunde inte annat än att motvilligt skruva på sig och skämmas lite och hålla med i sak att så funkar faktiskt politiken i Thailand. Det är min fullständiga övertygelse att det är likadant idag, och att korruptionen är lika stor idag.

Jag har för mig att det var under 1991 som jag träffade Anek för sista gången som aktiv på den höga departementsposten. Han berättade då att han plötsligt hade hamnat i ”skuggan”, och att hans ”lukrativa” tjänst på inrikesministeriet plötsligt var vigd åt någon annan snubbe som ville vara med och utnämna alla landets nya Guvernörer mm. Det var bara för honom att flytta på sig och vara glad för det som han lyckades hinna med att uträtta och intjäna. Därefter fortsatte han att göra affärer med familjen som äger ”Central”. Det har ju gått bra eftersom han numera är miljardär.

Jag och dåvarande frun besökte honom även på hans kontor på Central Chidlom i början 1990-talet. Jag fick nämligen under denna tid ett kreditkort stulet i Bangkok som sedan olovligen användes för en massa inköp på olika Central Department stores. Anek hjälpte mig då att ta fram kopior på ”slipparna” så att jag kunde få fram bevismaterial som visade på att det inte var jag som hade skrivit under alla dessa inköp, och därför slapp jag till slut att betala skulden. Han bistod även när vi ansökte om thailändskt medborgarskap till vår son, samt medverkade vid begravningen av frugan 1992 när hon gick bort. Sedan dess har jag bara haft sporadisk kontakt med honom via julhälsningar mm.

Numera är han gammal (drygt 81 år) och pensionerad sedan ett antal år tillbaka. Jag är lite osäker på vad hans tre barn jobbar med, men jag är ganska övertygad om att pappa Anek har uppmanat dem att hålla sig borta från det politiska spelet och istället satsa på affärer. Däremot så är hans barnbarn (tre tjejer) riktiga sprallisar som vid sidan av studierna på Chulalongkorn University även fuskar med div sång och dansnummer.

Det senaste jag såg var mellandottern PraeNim som förövrigt är jämnårig med min egen son. Hon har hemma i villan tillsammans med sin lillasyster gjort en lite vågad cover video på Lady Lagas hit Telephone. Kanske inte det bästa jag sett och hört, men visst är det lite fräckt att våga vara lite lagom ”udda och vågad” trots att man tillhör den baktalade skaran som ibland kallas för ”utsugareliten”.

Nog med skvaller för idag och ha en skön helg.

Nu kan ni istället kolla på videon om ni vill (skruva upp ljudet). :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Haha...vilken härlig video! :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Någon länk till PTV:s sändningar? Har googlat utan resultat. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig och skön story SN :great:

Nu ska denne klä sig i skottsäker väst, hjälm och med gasmasken i högsta hugg ge sig ut...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite osäker på vad hans tre barn jobbar med, men jag är ganska övertygad om att pappa Anek har uppmanat dem att hålla sig borta från det politiska spelet och istället satsa på affärer.

Intressant historia Nilsson :great:

Fast om Pappa Anek verkligen vill att hans barn ska tjäna pengar på affärer så finns det ju inget bättre yrke än som politiker, förutom som höjdare inom militär och polis förstås. Jag tror att det är svårt att komma upp sig inom affärsvärlden om man inte har de rätta kontakterna med våldsmonopolet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten var bra och intressant igen SN, Jag tyckte videon var kul, Jimmy ville att jag skulle stänga av den och satte fingrarna i öronen (fast det var låg volym).

Fick be honom göra om det för att ta denna bild;

Så glad såg han inte ut första gången...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Intressant historia Nilsson :great:

Fast om Pappa Anek verkligen vill att hans barn ska tjäna pengar på affärer så finns det ju inget bättre yrke än som politiker, förutom som höjdare inom militär och polis förstås. Jag tror att det är svårt att komma upp sig inom affärsvärlden om man inte har de rätta kontakterna med våldsmonopolet.

Politiska poster och dess möjligheter till "affärer" är ju oftast en smula "volatila" i Thailand,

och därför kan det nog vara tryggare med lite "vanliga" affärer.

Speciellt när man redan är god för ca 165 miljoner dollars.

För då har man ju råd att smörja lite här och där om det kärvar i maskineriet. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Politiska poster och dess möjligheter till "affärer" är ju oftast en smula "volatila" i Thailand,

och därför kan det nog vara tryggare med lite "vanliga" affärer.

Speciellt när man redan är god för ca 165 miljoner dollars.

För då har man ju råd att smörja lite här och där om det kärvar i maskineriet. :whistle:

Ja OK, med de pengarna har man ju råd att öppna en bar i Pattaya :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja OK, med de pengarna har man ju råd att öppna en bar i Pattaya :crazy:

eller göra som hans bekymmersfria barnbarn - dvs skippa läxorna och istället ägna sig åt roligt och aktivt bensprattel - he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I förra veckans The Economist April 3--9 finns det en del bra svar varför man inte vill utlysa nyval Militären har "promotions" i oktober. Då måste aremchefen åvgå. Abhisit tror att Di röde vinner igen Mer citerar jag ej mest av oro för felförstålse Tidnigen kom ut före de nyste okupationerna

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var Abhisit på TV igen. Hann bara att uppfatta att han inte kommer att ge upp. Skymtade en militär vid hans sida, var det ÖB?

Förra året såg det väldigt dyster ut för Abhisit efter spektaklet i Pattaya bla. Men sedan vände han på läget och gick stärkt ur striden. Kan han göra likadant igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu var Abhisit på TV igen. Hann bara att uppfatta att han inte kommer att ge upp. Skymtade en militär vid hans sida, var det ÖB?

Förra året såg det väldigt dyster ut för Abhisit efter spektaklet i Pattaya bla. Men sedan vände han på läget och gick stärkt ur striden. Kan han göra likadant igen?

Hej

Hoppas inte det, själv hoppas jag att han han bryr sig om det Thailändska folket och är karl nog att utlösa ett nyval och låta den som vinner regera.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...