Jump to content
IGNORERAD

På väg mot rättegång


Surin P3

Recommended Posts

Historien började ca 4 månader sedan...

Vår arbetspickup klarade enligt mig inte kraven för att arbeta på risfälten pga endast 2 hjulsdrift och den behöver bytas ut mot en med 4 hjulsdrift.

Så hur säljer man en bil?

Eftersom jag är lat och har annat att göra, gick vi till en mindre bilhandlare och frågade om han kan sälja bilen åt oss.

Bilen överlämnades till bilhandlaren runt den 5 Januari 2010.

Några veckor senare, runt den 10 Feb. får vi höra om problem med försäljningen pga att vi bytt motor och inte hade de rätta papprena för motorbytet.

Ahaa, bara att försöka fixa detta med verkstaden som bytte ut motorn.

När allt är klart, få vi höra olika anledningar till varför vi inte kan få betalt för den sålda bilen.

Bl.a. fortfarande motorns papper krånglar, finans bolaget krånglar (de som köpte bilen tog den delvis på finans) samt en massa fördröjningar pga resor till Bangkok osv...

De senaste två veckorna har vi besökt hans hem samt butik och fått olika förklaringar till varför han inte är där. En av de roligaste förklaringarna var: Han har flyttat till Korea. :)

I Tisdags gick vi till vår advokat och frågade vad vi ska göra?

Vi får råd av honom att gå till polisen och genom dem få till någon slags förhandling om hur vi ska få igen pengarna.

De skriver sin rapport och kör ut en inbjudan till hans fru (eller vem det nu var som var hemma vid tillfället) för att komma till polisstationen idag kl. 09.00

Vi pratar även med finansbolaget, som säger att han fick sina pengar redan den 22 Februari.

Idag kl. 09.00 ringer jag vår advokat, som säger att ingen syns till hos polisen.

OK, vad gör vi nu?

Vi får vänta och se eftersom polisen vill vara säker på att försäljaren ifråga verkligen fått pappret om att infinna sig på polishuset idag.

Fortsättning följer...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    31

  • ban99arne

    13

  • Baa

    10

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

You Farang have money..you lose :crazy:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

You Farang have money..you lose :crazy:

Me farang, have money for lawyer too.

Jo, vi får se hur detta slutar. Om det är så att farangen alltid förlorar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inget konstigt med detta det är ju på detta sättet det fungerar i Thailand.

Ta det som en Thailändare acceptera att du är lurad.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Me farang, have money for lawyer too.

Jo, vi får se hur detta slutar. Om det är så att farangen alltid förlorar.

Jag tror mest på advokaterna eller bilhandlaren...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inget konstigt med detta det är ju på detta sättet det fungerar i Thailand.

Ta det som en Thailändare acceptera att du är lurad.

Moo

Att du inte ser nåt konstigt med detta, är inte heller konstigt.

Många faranger ser detta som vanligt.

Tråkigt nog, är det många farangers sätt att se på saker och ting i Thailand.

Jag tror mest på advokaterna eller bilhandlaren...

Nja, här måste du nog välja en... Båda kan inte vinna. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, här måste du nog välja en... Båda kan inte vinna. :)

Jag skrev "eller"... på tredje plats kommer farangen.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev "eller"... på tredje plats kommer farangen.

Jag fick förtroende för dommarna i domstolen i Surin då jag själv var där.

Tror därför på farangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att i slutändan via domstol bli tilldömd ekonomisk ersättning för bilen är väl inte helt orimligt,

men att detta också skulle innebära att bilhandlaren faktiskt betalar är nog en annan femma.

Men för den egna självkänslan kan det väl vara skönt att försöka få ”rätt” i sak i alla fall.

Vilka personer vinner på en sådan uppgörelse?

1. Advokaten, eftersom han får betalt för hela proceduren.

2. Poliserna, eftersom de måste smörjas för att börja dokumentera och eventuellt vara behjälpliga i ärendet.

Vilka förlorar på uppgörelsen?

Tja, det återstår att se.

Lycka till i alla fall,

Eftersom din begagnade bil förmodligen inte betingar ett jättestort värde så skulle jag personligen dock bita i det sura äpplet och förmodligen lägga mitt krut och tid på andra projekt som är mer roliga och lukrativa.

Även min egen svärfar som tidigare arbetade som polis (pensionerad nu) blev lurad i en bilaffär och förlorade en hel del pengar. Den som blåste honom och stack sin väg var naturligtvis en annan poliskollega – Say no more about Thai-Cops . . . hmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket märkligt att en del uppmanar P3 att ge upp innan han ens har försökt. mycket märkligt förhållningsätt sannerligen.

Ps P3s thailändska advokat, tillika hans badmintonpartner och personlige vän, lär nog inte ta bilhandlarns sida.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Mycket märkligt att en del uppmanar P3 att ge upp innan han ens har försökt. mycket märkligt förhållningsätt sannerligen.

Ps P3s thailändska advokat, tillika hans badmintonpartner och personlige vän, lär nog inte ta bilhandlarns sida.

Själv tycker jag dock att SurinP3 ska göra ett försök, och se vad det leder till.

Och jag tycker inte att det är så ”märkligt” som du skriver Kim.

Jag tror att det är av ren välvilja som en del tycker att han ska lägga sig platt utan strid.

Förmodligen därför att det många gånger är rent ohälsosamt att som en ganska betydelselös Farang försöka vinna en strid eller knäppa en ohederlig thailändsk affärsman på näsan.

Speciellt om de båda ska fortsätta att samexistera under normala förhållanden i byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag dock att SurinP3 ska göra ett försök, och se vad det leder till.

Och jag tycker inte att det är så ”märkligt” som du skriver Kim.

Jag tror att det är av ren välvilja som en del tycker att han ska lägga sig platt utan strid.

Förmodligen därför att det många gånger är rent ohälsosamt att som en ganska betydelselös Farang försöka vinna en strid eller knäppa en ohederlig thailändsk affärsman på näsan.

Speciellt om de båda ska fortsätta att samexistera under normala förhållanden i byn.

Nja, dom bor ju i en stad och inte i en by och jag tycker nog att det är fel stadie av processen att ge upp innan ens en polisutredning är gjord och inga förhör eller dylikt ännu har hållts. Att det är av välvilja en del här uppmanar honom att ge upp direkt och inte blanda in polisen finner jag osannolikt. Känns mer som att anledningen är bitterhet över personliga tillkortakommanden i Thailand. Men är det så underligt att man blir blåst om man t o m är beredd att ge upp utan att ens göra en polisanmälan om någon tar ens bil?

Sedan tror jag nog P3, som bott i Thailand i snart 10 år, samt är uppbackad av en hel thaifamilj som bott där hela sina liv vet hur långt man bör, eller inte bör gå i ärendet. I alla fall så känner dom med all säkerhet till dom lokala förhållandena bra mycket bättre än någon här på forumet.

Jag säger i alla fall lycka till P3, trist att det ska behöva bli så där.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, här måste du nog välja en... Båda kan inte vinna. :)

Mja, undertecknad har en lösning som skulle kunna vara acceptabel för Er båda.

Du återtar bilen från den nya köparen eftersom betalning uteblivit och bilhandlaren behåller pengarna.

Affärsjuristen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Som P3 beskriver det hade jag definitivt drivit saken vidare även om det kostar mer än det smakar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det är rätt agerat.

Om inte annat för att visa att han inte accepterar ett sådant beteende och för att minimera risken för att något liknande händer honom eller någon annan vid ett senare tillfälle.

Att bara böja sig framåt och ta emot med förklaringen att det är så det går till, är inget godtagbart argument som jag ser det.

Det beror också på vad det gäller och vilka summor som är inblandade.

Det är skillnad på köpesumman av en begagnad bil och en begagnad telefon om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, dom bor ju i en stad och inte i en by och jag tycker nog att det är fel stadie av processen att ge upp innan ens en polisutredning är gjord och inga förhör eller dylikt ännu har hållts. Att det är av välvilja en del här uppmanar honom att ge upp direkt och inte blanda in polisen finner jag osannolikt. Känns mer som att anledningen är bitterhet över personliga tillkortakommanden i Thailand. Men är det så underligt att man blir blåst om man t o m är beredd att ge upp utan att ens göra en polisanmälan om någon tar ens bil?

Sedan tror jag nog P3, som bott i Thailand i snart 10 år, samt är uppbackad av en hel thaifamilj som bott där hela sina liv vet hur långt man bör, eller inte bör gå i ärendet. I alla fall så känner dom med all säkerhet till dom lokala förhållandena bra mycket bättre än någon här på forumet.

Jag säger i alla fall lycka till P3, trist att det ska behöva bli så där.

Tack för lyckönskningen, Kim.

Den lär behövas.

Mja, undertecknad har en lösning som skulle kunna vara acceptabel för Er båda.

Du återtar bilen från den nya köparen eftersom betalning uteblivit och bilhandlaren behåller pengarna.

Affärsjuristen Arne

Vi kan inte återta bilen, eftersom köparen inte gjort nåt fel, rättsligt.

Som P3 beskriver det hade jag definitivt drivit saken vidare även om det kostar mer än det smakar.

Herr Chang har talat.

I detta läge spelar det egentligen ingen roll vad det kostar. Upp till en viss peng, såklart.

Vilket i detta fall är bilens värde.

::::::::::::::::::::::::::::

Så, till vad som hände efter att bilhandlaren uteblev ifrån polisstationen kl. 09.00 i morse...

Vi fick besked om att inte komma till stationen eftersom ingen annan kommit dit.

Men, kl. 13.00 var bilhandlaren tydligen på visit på polishuset och medgav att det vi påstått var sant och att han faktiskt nu vill undvika att hamna i rättegång och bli anklagad för något brott.

Det som hände var att en överenskommelse är på G mellan oss (vår advokat + polisen) och bilhandlaren.

I det stora hela innebär dealen att bilhandlaren betalar 50.000 Baht nu och resterande 120.000 Baht månadsvis under 2 år. Dvs. 5.000 per månad.

Inga stora pengar som Siam-Nilsson säger, men det handlar om vad man ska tåla och när man ska säga ifrån.

Vid eventuell utebliven betalning kommer åtal att väckas mot bilhandlaren och möjligen hamnar han i fängelse för bedrägeri.

Men än så länge ser det lovande ut... Ingen behöver hamna i finkan och vi får igen en del av det vi blev lurade på.

Skulle gissa att vi ger (som Kim säger, denne advokat är min kompis och inte säger rätt ut vad han vill ha) advokaten 20.000 Baht och vad polisen vill ha vet vi ännu inte.

Men det lär väl hamna i ungefär samma nivå.

MEN, allt är såklart inte klart ännu, utan vi får se under kommande dagar vad som händer pengamässigt.

Under omständigheterna, så i ett land där skattenivån är som den är, så ser jag det som ganska naturligt att betala polisen för väl gjort arbete.

Så i bästa fall får vi tillbaka 120.000 Baht istället för ingenting.

Fortsättning följer än en gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

I "dealen" med honom så borde han betala bilens värde OCH de omkostnader ni har för advokat och polis.

Alltså.. 50.000 kontant och resten (120k + 20k + polisens kostnad) på avbetalning.

Fantastiskt bra sätt att lyckas låna pengar billigt.

Han borde betala ränta med, och ni borde få någon säkerhet i form av chanot el.dyl om det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tack för lyckönskningen, Kim.

Den lär behövas.

Vi kan inte återta bilen, eftersom köparen inte gjort nåt fel, rättsligt.

I detta läge spelar det egentligen ingen roll vad det kostar. Upp till en viss peng, såklart.

Vilket i detta fall är bilens värde.

::::::::::::::::::::::::::::

Så, till vad som hände efter att bilhandlaren uteblev ifrån polisstationen kl. 09.00 i morse...

Vi fick besked om att inte komma till stationen eftersom ingen annan kommit dit.

Men, kl. 13.00 var bilhandlaren tydligen på visit på polishuset och medgav att det vi påstått var sant och att han faktiskt nu vill undvika att hamna i rättegång och bli anklagad för något brott.

Det som hände var att en överenskommelse är på G mellan oss (vår advokat + polisen) och bilhandlaren.

I det stora hela innebär dealen att bilhandlaren betalar 50.000 Baht nu och resterande 120.000 Baht månadsvis under 2 år. Dvs. 5.000 per månad.

Inga stora pengar som Siam-Nilsson säger, men det handlar om vad man ska tåla och när man ska säga ifrån.

Vid eventuell utebliven betalning kommer åtal att väckas mot bilhandlaren och möjligen hamnar han i fängelse för bedrägeri.

Men än så länge ser det lovande ut... Ingen behöver hamna i finkan och vi får igen en del av det vi blev lurade på.

Skulle gissa att vi ger (som Kim säger, denne advokat är min kompis och inte säger rätt ut vad han vill ha) advokaten 20.000 Baht och vad polisen vill ha vet vi ännu inte.

Men det lär väl hamna i ungefär samma nivå.

MEN, allt är såklart inte klart ännu, utan vi får se under kommande dagar vad som händer pengamässigt.

Under omständigheterna, så i ett land där skattenivån är som den är, så ser jag det som ganska naturligt att betala polisen för väl gjort arbete.

Så i bästa fall får vi tillbaka 120.000 Baht istället för ingenting.

Fortsättning följer än en gång...

Hm .. Han kommer nog att glömma att betala dom 5000 efter nån månad pga Korea, trasig lampa , ris i förgasarn mm :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm .. Han kommer nog att glömma att betala dom 5000 efter nån månad pga Korea, trasig lampa , ris i förgasarn mm :) /mvh

Jo, det är ju upp till honom.

Men faktum kvarstår... Ett kontraktsbrott i Thailand är i stora drag samma som i t.ex. Sverige.

Han kommer att åtalas för bedrägeri om han inte betalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det detta belopp du hade förväntat dig att få ut för bilen eller förhåller det sig möjligen på det viset att den såldes till underpris eftersom bilhandlaren hade förhoppningar om en snabb affär och där hela beloppet, utan omkostnader, skulle gå rätt ner i fickan?

I Sverige har man ju f.ö. undersökningsplikt när man köper en vara så att den inte är stulen. Så här hade man blivit av med den inköpta bilen och knappast kommit undan med att man handlat i god tro. Men det är ju som sagts en helt annan femma och rättssystem.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte bedragaren sagt vad han gjort av pengarna han fått för bilen då? Jag hade aldrig nöjt mig med den dealen, har han inga pengar så får han väl sälja sin bilfirma eller sitt hus eller vad som nu krävs för att få fram pengarna. Måste väl finnas nån form av indrivare även i Thailand som gör livet jäkligt surt för den som inte gör rätt för sig, såna indrivare som köper skulder och lägger på en rejäl ränta?

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

I "dealen" med honom så borde han betala bilens värde OCH de omkostnader ni har för advokat och polis.

Alltså.. 50.000 kontant och resten (120k + 20k + polisens kostnad) på avbetalning.

Fantastiskt bra sätt att lyckas låna pengar billigt.

Han borde betala ränta med, och ni borde få någon säkerhet i form av chanot el.dyl om det finns.

Ja, du har rätt. Det återstår att se vad som sägs mellan vår advokat och bilhandlaren.

Vi kommer naturligt vis att se till att vi får det vi ska ha. Och att bilhandlaren inte kommer lindrigt undan.

Var det detta belopp du hade förväntat dig att få ut för bilen eller förhåller det sig möjligen på det viset att den såldes till underpris eftersom bilhandlaren hade förhoppningar om en snabb affär och där hela beloppet, utan omkostnader, skulle gå rätt ner i fickan?

I Sverige har man ju f.ö. undersökningsplikt när man köper en vara så att den inte är stulen. Så här hade man blivit av med den inköpta bilen och knappast kommit undan med att man handlat i god tro. Men det är ju som sagts en helt annan femma och rättssystem.

Bilen skulle vi ha minst 160.000 Baht för, det var vår muntliga deal med handlaren.

Vad han sålde den för spelar oss ingen roll.

Värdet på bilen var ca 200.000 Baht (En Mitsubishi L200 Strada årsmodell 2000)

Har inte bedragaren sagt vad han gjort av pengarna han fått för bilen då? Jag hade aldrig nöjt mig med den dealen, har han inga pengar så får han väl sälja sin bilfirma eller sitt hus eller vad som nu krävs för att få fram pengarna. Måste väl finnas nån form av indrivare även i Thailand som gör livet jäkligt surt för den som inte gör rätt för sig, såna indrivare som köper skulder och lägger på en rejäl ränta?

Mvh Swippe

Vi vet vad han gjorde...

Han använde pengarna till att köpa 2 andra bilar på bilauktion i Surin och använde pengarna till att betala handpenning för dessa.

Och vad som hände är att numera är Nissan Surin (där auktionerna hålls) också ute efter hans pengar (Hoppas vi hinner före) eftersom han endast betalat 20% av bilarnas värde.

Det han hoppades göra är förmodligen att sälja dessa två bilar ifrån auktionen och tjäna en ännu större hacka, men med facit i hand så fungerade det inte som tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör helt rätt P3... Ähh du har pm...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vi kan inte återta bilen, eftersom köparen inte gjort nåt fel, rättsligt."

Men har du sålt bilen och skrivit på papper för ägarbytet i annat fall så är den väl fortfarande din?

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vi kan inte återta bilen, eftersom köparen inte gjort nåt fel, rättsligt."

Men har du sålt bilen och skrivit på papper för ägarbytet i annat fall så är den väl fortfarande din?

BanArne

Hur finansbolaget gått med på att ge ut pengar för bilen är okänt.

Bilen har aldrig varit i handlarens namn, men det är väl ett av problemen här, det går faktiskt att gå via andra kanaler för att få till t.ex. en bilförsäljning, som i detta fall.

Rent lagligt sett så har vi papper på att bilen är vår. Men det finns numera nya papper på att bilen ägs av någon annan.

Men rätt ska vara rätt...

Man kan inte sälja någon annans egendom utan följder.

Vill också tillägga att bilhandlarens bror, också är bilhandlare av det mera ärliga slaget och han är den som gett oss all info om finansbolag och dessutom att även han (brodern) har blivit lurad på 3 bilar.

Samma story där, bilarna ägs fortfarande av brodern, men har på något sätt sålts till andra och han har än idag inte sett röken av pengarna för försäljningen.

Vi har fått hjälp av denna broder, men han säger att han inte kunnat göra nåt pga att det skulle orsaka för stora "problem" inom deras familj, men han vill gärna se till att vi får den info vi behöver för att få tillbaka våra pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...