Jump to content
IGNORERAD

På väg mot rättegång


Surin P3

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Jaha, nu har vi bytt ämne så då kan vi fortsätta på skolämnet... B)

Problemet om man jämför Sverige/Thailand är inte privatskolorna.

Saken är det att i Sverige har vi en hög lägsta nivå och därför är det inte så nödvändigt att ha råd med privatskola.

Thailand har en låg högsta nivå på skolorna (hårddragning) så länge man inte går i dyr och fin skola.

Vad har detta med rättegång att göra? NADA.

Över till ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    31

  • ban99arne

    13

  • Baa

    10

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Mycket möjligt att så sker, men oftast har dom ju hand om telningarna också.

Betr, sponsring via barlivet så är det så vitt jag kunnat utläsa endast Bäste Bror Taxiförare som framlagt en sådan teori, som om den existerar i verkligheten är en något krokig (Hmm, skulle nog varit rak o hård) väg till socialhjälp.

Hade Clirrgubben, sitter just nu med en SangsomCola i RENT MEDICINSKT SYFTE.

Baa

Ja en rengöring av blodomloppet skadar aldrig :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Tillbaka till grundämnet... Nästan ett år har gått nu.

Spännande, väntar på sista betalningen för bilen imorgon.

Återkommer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten detalj Surin nog borde kolla, är vad Thailändsk rätt säger om rättegångskostnaderna. I Sverige är det ju så att vid tvist om "ringa värde" (under halvt basbelopp) tar parterna sina egna kostnader, men vid tvist om större värden åker förloraren på att pynta motpartens kostnader. Det kan bli ruinerande! Någon som vet hur det är i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu var det ingen rättegång utan bara en överenskommelse övervakad av polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, vi fick bara halva sista betalningen idag.

Blev lovade resten om "ett par dagar".

Men för att sammanfatta hela historien, så har det i det stora hela fungerat som planerat.

Även fast flera hade sina misstankar om att det skulle gå åt skogen.

De som inte gått som planerat har väl varit två saker.

1. Vi har fått ringa och påminna dem i princip varje månad om betalningen.

2. Betalningarna var inte klara innan 2010 var slut.

Men det kändes lite olustigt att gnälla om dessa två saker, när det ändå fungerade på ett någorlunda OK sätt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Me farang, have money for lawyer too.

Jo, vi får se hur detta slutar. Om det är så att farangen alltid förlorar.

Hej

Jag tillhör dom som inte har råkat ut för negativ särbehandling i Thailand (som är värd att nämna), och tycker att ryktena om detta är överdrivna, oftast blir vi positivt särbehandlade.

Hoppas det löser sig för dig, och om inte så finns ju alltid möjligheten att anlita några poliser utanför tjänsten för "indrivning".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tillhör dom som inte har råkat ut för negativ särbehandling i Thailand (som är värd att nämna), och tycker att ryktena om detta är överdrivna, oftast blir vi positivt särbehandlade.

Hoppas det löser sig för dig, och om inte så finns ju alltid möjligheten att anlita några poliser utanför tjänsten för "indrivning".

Mvh Isan Lover

Föreslår du mutor av polisen trots att du brukar hela tiden vara starkt emot detta i andra trådar och sågar den korrupta poliskåren med fotknölarna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tillhör dom som inte har råkat ut för negativ särbehandling i Thailand (som är värd att nämna), och tycker att ryktena om detta är överdrivna, oftast blir vi positivt särbehandlade.

Hoppas det löser sig för dig, och om inte så finns ju alltid möjligheten att anlita några poliser utanför tjänsten för "indrivning".

Mvh Isan Lover

Nja, sista betalningen är på 10.000 Baht. Resten av de dryga 120.000 är ju redan mottagna.

Finns ingen anledning för honom att börja bråka nu för så lite pengar och så stor risk.

Hade han velat bråka, hade det hänt för länge sen.

För övrigt så anses det väl inte som muta om man ger pengar till polisen för att utföra sitt jobb?

Läste det i denna tråd... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Föreslår du mutor av polisen trots att du brukar hela tiden vara starkt emot detta i andra trådar och sågar den korrupta poliskåren med fotknölarna ?

Hej

Jag tar som sagt seden dit jag kommer och lever på samma sätt som dom människor jag vistas bland, mina Svenska seder, traditioner och vanor passar nog bäst i Sverige, så även om jag självklart är emot mutor av alla slag så skulle jag inte tveka att använda det i en sån här situation eftersom det är det som förväntas av mig i detta landet i såna här situationer.

Jag tror att en anledning till att utlänningar ibland upplever Thailand och umgänget med Thailändare som jobbigt, besvärligt med negativ särbehandling, dubbla priser och lurendrejeri o.s.v kan bero på att dom fortsätter att leva som Svenskar med svenska värderingar och vanor i en helt annan världsdel med helt annorlunda kultur inom dom flesta områden.

PS. Jag behöver sällan eller aldrig använda såna här metoder, jag tror att det räcker att Thailändarna vet att jag kommer att agera likadant som dom själva skulle ha gjort för att bli behandlad likadant.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tar som sagt seden dit jag kommer och lever på samma sätt som dom människor jag vistas bland, mina Svenska seder, traditioner och vanor passar nog bäst i Sverige, så även om jag självklart är emot mutor av alla slag så skulle jag inte tveka att använda det i en sån här situation eftersom det är det som förväntas av mig i detta landet i såna här situationer.

Jag tror att en anledning till att utlänningar ibland upplever Thailand och umgänget med Thailändare som jobbigt, besvärligt med negativ särbehandling, dubbla priser och lurendrejeri o.s.v kan bero på att dom fortsätter att leva som Svenskar med svenska värderingar och vanor i en helt annan världsdel med helt annorlunda kultur inom dom flesta områden.

PS. Jag behöver sällan eller aldrig använda såna här metoder, jag tror att det räcker att Thailändarna vet att jag kommer att agera likadant som dom själva skulle ha gjort för att bli behandlad likadant.

Mvh Isan Lover

"Att ta seden dit man kommer" verkar ju vara ett argument du använder i just det här ämnet men verkar fullständigt främmande för i politiska diskussioner där du använder extremt "svenska" sätt att se på saker och ting och du brukar få ganska hård kritik för just detta, bristen på anpassning av resonemang till seder och traditioner i Thailand !

Hur kommer det sig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Att ta seden dit man kommer" verkar ju vara ett argument du använder i just det här ämnet men verkar fullständigt främmande för i politiska diskussioner där du använder extremt "svenska" sätt att se på saker och ting och du brukar få ganska hård kritik för just detta, bristen på anpassning av resonemang till seder och traditioner i Thailand !

Hur kommer det sig ?

Hej

Nej jag tar använder samma metod även när det gäller Thailändsk politik och eftersom jag vistas i ett område som till 85-87% är rött där folk vill ha fria val och demokrati så är jag med dom i det också, enligt mig är det sunt och riktigt av dom forna "slavarna" längst ned på samhällsstegen att kräva sina demokratiska rättigheter.

Och även om folklig demokrati har funnits ganska länge i Sverige så är det ju inget som vi har ensamrätt på, utan det är nog egentligen något som passar dom flesta folk och länder, dom enda som förlorar på att det införs är dom gamla odemokratiska makthavarna som ofta har tagit makten genom militärkupper och behållit sina privilegier genom att kuva sina befolkningar med vapen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej jag tar använder samma metod även när det gäller Thailändsk politik och eftersom jag vistas i ett område som till 85-87% är rött där folk vill ha fria val och demokrati så är jag med dom i det också, enligt mig är det sunt och riktigt av dom forna "slavarna" längst ned på samhällsstegen att kräva sina demokratiska rättigheter.

Och även om folklig demokrati har funnits ganska länge i Sverige så är det ju inget som vi har ensamrätt på, utan det är nog egentligen något som passar dom flesta folk och länder, dom enda som förlorar på att det införs är dom gamla odemokratiska makthavarna som ofta har tagit makten genom militärkupper och behållit sina privilegier genom att kuva sina befolkningar med vapen.

Mvh Isan Lover

Att du själv inte anser det är ganska uppenbart men du har ju blivit anklagat rätt många gånger i bl.a tråden "Det händer just nu" för att applicera svensk blockpolitik etc på thailändska förhållanden och det har gång efter gång påpekats för dig hur fel det blir då.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du själv inte anser det är ganska uppenbart men du har ju blivit anklagat rätt många gånger i bl.a tråden "Det händer just nu" för att applicera svensk blockpolitik etc på thailändska förhållanden och det har gång efter gång påpekats för dig hur fel det blir då.

Hej

Det stämmer att jag "anklagas" för att applicera Svensk blockpolitik på Thailändska förhållanden, men det betyder inte att det är helt rätt eller fel enligt mig, det vi har gemensamt är väl förutom den röda färgen även kampen för demokrati och rättvisa, och att vi båda har vår väljarbas bland fattiga och medelklass, så långt stämmer väl det resonemanget.

Men det finns ju även saker som skiljer länderna åt politiskt om man jämför med Svensk blockpolitik, och det är väl t.ex militärens, kungahuset och andra inflytelserika gruppers stora inflytande, och korruptionen som gör att politiker byter sida lite hur som helst i Thailand och att dessa inte sällan saknar ideologi, den Svenska blockpolitiken bygger ju lite mer på ideologisk samhörighet och vilken nivå på samhällets trygghetssystem man vill ha.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så anses det väl inte som muta om man ger pengar till polisen för att utföra sitt jobb?

Läste det i denna tråd... :)

Mja, är man osäker så råder jag Er att alltid fråga polisen hurvida det är ok eller ej.

Säkre Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kändes lite olustigt att gnälla om dessa två saker, när det ändå fungerade på ett någorlunda OK sätt. :)

Blev bara "lite" blåst, och det får man ju räkna med... eller? Verkar som att bilskojaren kom väldigt lindrigt undan.

Från bilskojeri till skol- och demokratidebatt...

Ändrades av McTwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev bara "lite" blåst, och det får man ju räkna med... eller? Verkar som att bilskojaren kom väldigt lindrigt undan.

Från bilskojeri till skol- och demokratidebatt...

Bilskojaren har ju fått betala tillbaka varje bath(halva sista betalningen återstår dock) + ränta

Så visst kom bilskojaren lindrigt undan genom att betala tillbaka pengarna, annars hade han nog hamnat bakom galler ett tag :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...