Jump to content
IGNORERAD

På väg mot rättegång


Surin P3

Recommended Posts

Skönt att läsa att det har gått åt rätt håll.

Jag gläds med er.

Hoppas ni kan få större summa kontant och mindre portion om avbetalning.

:::

När jag drev kampen mot Försäkringskassan kände jag ibland att jag inte skulle ha någon chans... en ensam arbetande invandramamma med ett litet barn - mot deras hundratals jurister . Men det gick. Det krävdes några sömnlösa nätter och några stunder hjärtklappning - men det gav resultat.

Ja, jag vet att det inte går att jämföra med rättssystemet i Thailand.

Men tanken är densamma - kämpa för det man tycker är värt att kämpa för.

:::

Håller tummarna!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    31

  • ban99arne

    13

  • Baa

    10

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kör så det ryker. Tror man på något ska man inte ge sig.

När det tar emot, använd vaselin. :whistle:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl finnas nån form av indrivare även i Thailand som gör livet jäkligt surt för den som inte gör rätt för sig, såna indrivare som köper skulder och lägger på en rejäl ränta?

Mvh Swippe

Ja, det finns. Är nog mycket vanligare än vad folk tror och mycket värre för den delen också. Finns ju tyvärr även i Sverige. Tänker då på indrivare som gör livet väldigt surt för dem som inte vill eller kan betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

I sådana här lägen, kan det vara bra som farang, att hålla sig i bakgrunden, inte

för att jag är rädd av mig.-Men jag har 20-års erfarenhet av Thailand,

och har sett en del.-Alla gör ju som dom vill.-Bara en rekomedation.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

I sådana här lägen, kan det vara bra som farang, att hålla sig i bakgrunden, inte

för att jag är rädd av mig.-Men jag har 20-års erfarenhet av Thailand,

och har sett en del.-Alla gör ju som dom vill.-Bara en rekomedation.

U-C

Tack för tipset.

Men, (jag har inte alls så lång tid som 20-års erfarenhet) jag har som jag ser det i många fall, varken nytta eller onytta av att visa mig vare sig här eller där.

Starkt troende dock, att i många fall gäller det att just visa att man inte är rädd för att visa sig, där man minst väntas att synas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyckönskningen, Kim.

Den lär behövas.

Vi kan inte återta bilen, eftersom köparen inte gjort nåt fel, rättsligt.

I detta läge spelar det egentligen ingen roll vad det kostar. Upp till en viss peng, såklart.

Vilket i detta fall är bilens värde.

::::::::::::::::::::::::::::

Så, till vad som hände efter att bilhandlaren uteblev ifrån polisstationen kl. 09.00 i morse...

Vi fick besked om att inte komma till stationen eftersom ingen annan kommit dit.

Men, kl. 13.00 var bilhandlaren tydligen på visit på polishuset och medgav att det vi påstått var sant och att han faktiskt nu vill undvika att hamna i rättegång och bli anklagad för något brott.

Det som hände var att en överenskommelse är på G mellan oss (vår advokat + polisen) och bilhandlaren.

I det stora hela innebär dealen att bilhandlaren betalar 50.000 Baht nu och resterande 120.000 Baht månadsvis under 2 år. Dvs. 5.000 per månad.

Inga stora pengar som Siam-Nilsson säger, men det handlar om vad man ska tåla och när man ska säga ifrån.

Vid eventuell utebliven betalning kommer åtal att väckas mot bilhandlaren och möjligen hamnar han i fängelse för bedrägeri.

Men än så länge ser det lovande ut... Ingen behöver hamna i finkan och vi får igen en del av det vi blev lurade på.

Skulle gissa att vi ger (som Kim säger, denne advokat är min kompis och inte säger rätt ut vad han vill ha) advokaten 20.000 Baht och vad polisen vill ha vet vi ännu inte.

Men det lär väl hamna i ungefär samma nivå.

MEN, allt är såklart inte klart ännu, utan vi får se under kommande dagar vad som händer pengamässigt.

Under omständigheterna, så i ett land där skattenivån är som den är, så ser jag det som ganska naturligt att betala polisen för väl gjort arbete.

Så i bästa fall får vi tillbaka 120.000 Baht istället för ingenting.

Fortsättning följer än en gång...

Ja, vad ska man säga. Jag är förbluffad över att en del anser det "i sin ordning" att bli blåst i Thailand.

Det är det väl inte, eller?

Att, som du skriver, "I bästa fall" få tillbaka 120 000 baht för en bil värd 200 000, och dessutom som avbetalning under 2 år..

Och att det är ganska naturligt att betala polisen???

Jag tycker inte det. Men jag har förstås inte ännu bott 10 år i Thailand.

Håller med NoBuzz, det är ju ett smidigt sätt att låna pengar.

Nej, personligen tycker jag det hela låter fullständigt genomruttet.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Håller med dig P3, även om man inte vinner så har man markerat att det får vara nog, om fler gorde det så förhoppningsvis skulle det märkas

bland de styrande och de får sig en tankeställare.

Vi är inte en mjölkko utan en resurs till utveckling på landsbyggden

Man behöver inte bidra med bara pengar utan det som oftast ger mera är goda ideér för att ordna sin egen självförsörning + några bathcool.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Kenneth4618 om att det bästa vi faranger kan bidra till Thailand är inte inte pengar utan i huvudsak ideer. OK, lite pengar kanske behövs också, men ett annat tänkande är huvudsaken. För där brister det enligt min mening i många avseenden.

Kanske lite självbelåtet att tänka så, men thailändarna får väl prova och se.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer till fullo, visst har vi en mängd idéer som kan på ett enkelt sätt användas av Thai, men tyvärr är min erfarenhet att dom VILL inte, kanske för att det finns en risk att dom gör "fel" och tappar ansiktet.

Har själv varit aktiv inom väg o anläggning i så gott som hela yrkeslivet och har väl snappat upp ett o annat, försökt, ooh faktiskt, fått några yrkesbröder att fatta varför man bör göra si o så vid exempelvis potthålslagning på vägarna, inte bara skotta i lite grus o asfaltera, men så fort man fått ett leende till svar och knallat hem så såg man från verandan att trots att såväl verktyg som mariel fanns lagades det lika skitdåligt som förr.

Nu blev det OT, sorry.

Betr. lita på Thai...Min svenska granne hyr ett hus av en familj (THai) dom va jätteglada att få en hyresgäst på tvåårskontrakt, efter 2 månader frågades "är ni nöjda med huset?"

Japp!

"Bra, då höjer vi hyran med 50%"

Det tyckte inte grannen va nån bra idé så han sa "OK, vi flyttar, ge mig mina 3 månaders garantipengar så drar vi i morgon"...Funka alltså inte riktigt som värden tänkt sig så han backade, tillfälligt i alla fall. Veckan efter kom det upp en stor skylt på grinden, "TILL SALU". Hot eller allvar, när det gäller Thai vet man aldrig!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

De tänker förvisso annorlunda i många fall men det kan ju finnas en logisk förklaring till varför.

Om man tar ett exempel på en thailändsk firma som har i uppdrag att laga de hål som ibland uppstår i vägen. De hålen uppstår med viss regelbundenhet delvis för att de inte lagats på ett ordentligt sätt från början utan bara ifyllts provisoriskt.

Men om de hade lagats ordentligt så skulle det inte längre behövas fyllas i med samma regelbundenhet och därför skulle det innebära att de blev av med en del av sin inkomst och det vill varken de eller vi bli. I det perspektivet blir deras handlande mer logiskt tycker jag.

Visst har man kliat sig i huvudet vid ett flertal tillfällen när man ser deras arbetsmetoder i olika avseenden men trots allt får de det att fungera i slutänden.

Men hur är det med oss själva då? Är alla våra handlingar logiska i en thailändares ögon? Det har jag svårt att tro.

Det skulle vara intressant att få veta vad en till Sverige nyss ankommen tänker om oss när de på sin första promenad får syn på folk som går och plockar upp efter hunden med en spade eller annat så fort den gjort sina behov.

De måste ju tro att farangerna dyrkar sina hundar högre än något annat. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ah, glömde nästan bort... Här kommer en liten uppdatering.

I veckan som gick fick polisen tag på "bilhandlaren" och vi hade alla ett litet möte på polisstationen.

Vi satt först och pratade över vad vi skulle göra, vi, vår advokat och bilhandlaren samt dennes fru (som vid varje besök på deras butik, alltid sett ovanligt frågande ut och svarat på det mesta med: äuhm... Jag vet Ingenting om det här).

Nu utanför polisstationen visste bilhandlarens fru helt plötsligt en hel del. :) Och var med och kommenterade på det mesta om hur saker och ting gått till, egentligen.

Efter ca 1 timmes pratande och hotande med att skita i allt och helt enkelt anmäla och få till detta till ett brottsfall och allt vad som hör till det, kom vi fram till att de ska betala 50.000 Baht nu och resterande inom en snar framtid. Vad en snar framtid är, i detta fall kommer vi ha ett möte till om på stationen den 26 April.

Så än så länge går det hyffsat bra.

Vi får se vad som händer den 26. Återkommer med info då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att "gilla att bli blåst" som farang kanske har att göra med att man inte vill råka ut för ett av alla dessa "yaba rån" som av ett lustigt sammanträffande verkar inträffa för faranger med ekonomiska krav på en thailändare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De tänker förvisso annorlunda i många fall men det kan ju finnas en logisk förklaring till varför.

Skulle tro att Thailand är det enda landet där den allmänna uppfattningen är att just “seriositet” är något dåligt (tråkigt) och näst intill ett skällsord när man beskriver människor som inte tar allt med en klackspark. Det förklarar nog en hel del varför det ser ut som det gör i landet.

Don’t be so serious!

He/She is too much serious – no good !

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott Surin, det är oftast fel att ge upp, en läxa för dessa skojare som kanske lär sej att han inte kan ha oss falanger som mjölkkor.

Hoppas det blir ett gott slut.

Udon

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller tummarna för dig Surin, undrar bara vad "nu" och "inom en snar framtid" betyder i praktiken.

När jag vill ha något gjort av min dam så betyder "nu" ev någon gång i framtiden.

Om däremot hon vill ha något gjort av mig "nu" så brukar det betyda att hon vill att jag gjort det igår. whistle.gif

Skämt åsidor, menar bara att många thailändare verkar ha ganska fleeeeexibel syn på tidsbegrepp! wink.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

tack för en mycket intressant tråd! Kul att det verkar röra sig i positiv riktning.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, som det ser ut nu, så har vi ju fått 50.000 till att börja med.

Var på stationen i Måndags och redde ut begreppet "inom snar framtid".

Så här blidde det i allafall med resterande 110.000:

  • Vi får minst 10.000 i månaden.
  • Skulden ska vara betald innan året är slut.
  • 13,6% ränta på beloppet.
  • Pengarna ska finnas på kontot senast den 30. varje månad.

Snipp snapp snut, så var sagan slut. Med reservation för ev. framtida tillägg. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog tillägga att polisen fick nu 5% av det vi fått, alltså 2.500 Baht.

När hela skulden är betald får de 5% av det vi fått igen, alltså 6.250 Baht till när hela skulden är betald.

Vad advokaten får, är hemligt. ;)

Känns som en OK fördelning tycker jag ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog tillägga att polisen fick nu 5% av det vi fått, alltså 2.500 Baht.

När hela skulden är betald får de 5% av det vi fått igen, alltså 6.250 Baht till när hela skulden är betald.

Vad advokaten får, är hemligt. ;)

Känns som en OK fördelning tycker jag ändå.

Så med andra ord, av de 110.000 så kommer du och din familj få 50.000 ca då? :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, totalt 160.000 (50.000 nyss och 110.000 uppdelat under resten av året) plus ränta = 175.000 totalt.

Minus 5% till polisen = 8.750 blir till oss 166.250 Baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, totalt 160.000 (50.000 nyss och 110.000 uppdelat under resten av året) plus ränta = 175.000 totalt.

Minus 5% till polisen = 8.750 blir till oss 166.250 Baht

Lycka till, kan nog bli en o annan runda till polisen igen är jag rädd. :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, dåså :)

Inte så farligt då, beroende på vad det hemliga arvodet till advokaten landar på (vilket jag tror ni redan kommit överens om) :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...